Тема : Основні права , свободи та обов'язки громадян України.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
- аналізувати текст Конституції України;
- характеризувати систему прав і свобод громадян України;
- розуміти зміст прав та обов'язків;
- застосовувати набуті знання в практичній діяльності;
- захищати свої права.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Форма уроку: комбінований, з елементами рольової гри.
Обладнання : інтерактивна дошка, комп'ютерна презентація, текст Конституції України, добірка документів, підручник, роздавальний матеріал
Тема : Основні права , свободи та обов’язки громадян України.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
- аналізувати текст Конституції України;
- характеризувати систему прав і свобод громадян України;
- розуміти зміст прав та обов’язків;
- застосовувати набуті знання в практичній діяльності;
- захищати свої права.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Форма уроку: комбінований, з елементами рольової гри.
Обладнання : інтерактивна дошка, комп’ютерна презентація, текст Конституції України, добірка документів, підручник, роздавальний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя . На уроках правознавства ми часто говоримо, що однією з найважливіших ознак правової держави є те, що права людини в ній набувають самостійного юридичного значення, і що з ними мають співвідноситися всі закони. Тобто, в правовій державі права і свободи людини гарантуються та ретельно виконуються незалежно від того, які політичні сили в ній є правлячими. Але ми наділені не лише правами. Кожна людина має обов’язки перед суспільством. Лише за таких обставин можливий вільний, гармонійний і повний розвиток особистості.
Учениця зачитує вірш В.Сухомлинського.
Сьогодні діти — завтра народ.
Я родом звідти, де співають села,
Де танцями розгойдані мости,
Скажу я гордо, що я маю право
На цій землі і жити, і рости.
Тут жайвір в полі служить охоронцем,
Природа рідна смуток розбива.
А вересень покличе у дорогу, -
Знання, як скарб, до серця притулю
І на лінійці урочисто в школі
Право навчатись з дітьми розділю.
А брати участь в конкурсах, змаганнях —
Це все мені наснаги надає.
І я скажу відверто, без вагання:
Щаслива тим, що таке право є.
Слово вчителя. Що таке «права»? Що таке «свободи»? Які конституційні обов’язки ми маємо виконувати? Чи є гарантії наших прав? Чи відпрацьований в Україні механізм їх захисту?
Відповідь на більшість цих запитань ми зможемо знайти в Основному законі нашої держави - Конституції України. Коли вона була прийнята?
3.Актуалізація опорних знань (метод мозкового штурму).
1.Чим відрізняються поняття «людина» і «громадянин»?
2.Що таке «громадянство» і які особи визнаються іноземцями, особами без громадянства, особами з подвійним громадянством?
3.Чи однаковий правовий статус в Україні людини і громадянина?
ПРОГНОЗОВАНІ ВІДПОВІДІ УЧНІВ:
1.Людина- це розумна біологічна істота, яка має волю, дар мислення, здатна виробляти знаряддя праці та свідомо їх використовувати. Громадянин - це людина, що має стійкий правовий зв'язок з конкретною державою, що проявляється у взаємних правах та обов’язках.
2.Громадянство - особливий правовий зв'язок між особою та державою, що породжує для них взаємні права та обов’язки.
Іноземець - особа, яка не перебуває в громадянстві держави, на території якої знаходиться в конкретний час, і є громадянином іншої держави або держав. Особа без громадянства - особа, яку жодна держава відповідно до свого законодавства не вважає своїм громадянином.
3. Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами та свободами, а також несуть такі самі обов’язки, як і громадяни України,- за винятками, встановленими Конституцією України, законами чи міжнародними договорами України.
Слово вчителя. Відкрийте зошити та запишіть тему нашого уроку. Давайте разом з вами подумаємо, який же план ми повинні скласти, щоб отримати відповіді на всі свої запитання? (Учні разом з вчителем складають план уроку).
План
1.Поняття громадянства в Україні.
2.Загальна характеристика основних прав свобод та обов’язків громадян України.
3.Гарантії та механізми захисту основних прав свобод та обов’язків громадян України
А також запишемо питання для кінцевого обговорення: У чому полягає зміст принципу взаємної відповідальності людини і держави?
Успішно працюючи на уроці, ви зможете дати вірну відповідь на ці та інші запитання.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель заздалегідь організовує роботу двох учнів,які мають грати наступні ролі : перший учень -Уповноваженого Верховної Ради з прав людини (омбудсмен), другий учень - представника Європейського суду з прав людини.
Слово вчителя. Шановні десятикласники, уявіть собі, що ми знаходимося на засіданні конституційної комісії у 20-х числах червня 1996 року. Ще декілька днів - і в незалежній Україні буде прийнята перша Конституція. А сьогодні ми востаннє обговорюємо положення другого розділу «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» . Разом з нами працюють почесні гості: Уповноважений Верховної Ради з прав людини та представник Європейського суду з прав людини. Увага! Після їх виступів ви матимете змогу задати їм свої запитання.
Виступ 1-го учня:
«Згідно із загальною Декларацією прав людини, прийнятою Генеральною асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року, кожна людина має право на громадянство, ніхто не може бути безпідставно позбавлений громадянства або права змінити своє громадянство. Отже, кожна країна-учасниця ООН повинна забезпечити це право кожній людині».
Можливі запитання:
1.Чому, на вашу думку, в Україні немає подвійного громадянства?
2.Поясніть підстави набуття громадянства у світові практиці.
Можливі відповіді:
1. Я вважаю, що це було політичне рішення з метою збереження єдності нашої нації та зміцнення нашої молодої держави. На мою думку, власники подвійного громадянства становлять загрозу для країни свого перебування тим, що для них її національні інтереси зовсім не є пріоритетними і, таким чином, у них немає зацікавленості у процвітанні та розвитку України.
2. За народженням; за територіальним походженням; внаслідок прийняття до громадянства; внаслідок поновлення у громадянстві; внаслідок усиновлення; внаслідок встановлення над дитиною опіки чи піклування; внаслідок встановлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки; у зв'язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини.
Виступ 2-ого учня:
У ході тривалої і наполегливої боротьби за права і свободи особистості склався досить стійкий комплекс політичних свобод і громадянських прав. Ці права і свободи набули характеру широко визнаних соціально-політичних цінностей. І вже в силу традиції, незалежно від того, чи містяться ці права і свободи в конституції чи ні, в суспільній свідомості вони все одно належать до основних. З неухильним їх дотриманням звичайно зв'язується уявлення про справедливість, демократію, правопорядок, законності і пр.Важливу роль у визнанні за традиційними правами і свободами якості основних грає їх закріплення в Загальній декларації прав людини, схваленій ООН в 1948 р., і в Міжнародних пактах про права людини, прийнятих у 1966 р.
Запитання :
1.Чим відрізняються «основні» права людини від «другорядних»?
Приблизна відповідь. Права і свободи людини перестали бути об'єктом тільки внутрішньої компетенції держави, а стали сенсом діяльності всього міжнародного співтовариства, тому виникла необхідність у створенні універсальних (всесвітніх) міжнародних-правових стандартів, які також є основними правами людини. Ці основні права відбиті в ряді найважливіших міжнародно-правових актів, що встановили загальнолюдські стандарти прав і інтересів особистості. Під основними правами людини варто розуміти права, які містяться в конституції держави і міжнародно-правових документах з прав людини, зокрема в Біллі про права людини, а також у Європейській конвенції про захист прав людини й основних свобод 1950 р., Європейській соціальній Хартії 1961 р. тощо.
Вчиитель дякує членам комісії за їх виступи.
Учитель організовує групову роботу. Учні розподіляються на 6 груп. Кожна з груп розглядає певне питання, користуючись текстом Конституції України, а саме Розділом 2. Вчитель демонструє таблицю на дошці та пропонує записати її у зошити.
ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ |
СТАТТІ КОНСТИТУЦІЇ |
Особисті |
|
Політичні |
|
Економічні |
|
Соціальні |
|
Екологічні |
|
Культурні |
|
Всі групи заносять у відповідну графу таблиці номери статей другого розділу.
Для закріплення знань та їх практичного використання вчитель пропонує такі завдання:
Із наданих карток оберіть ту, в якій описана ситуація щодо порушення права з вашої групи
Картка № 1
Громадянин України Василь П. відмовився утримувати своїх неповнолітніх дітей.
Картка № 2
У листопаді 2013 р. студенти вийшли на мирну демонстрацію. Мітинг був жорстоко розігнаний.
Картка №3
Роботодавець не надав працівникам відпустки.
Картка №4
У міській лікарні №1 особі без громадянства Івану К. не надали першу медичну допомогу, якої він потребував, мотивуючи це відсутністю громадянства України.
Картка №5
Віталій П. відмовився компенсувати шкоду, завдану ним у зв’язку із забрудненням колодязя у с. Івашинівка.
Картка № 6
60-річній бабусі відмовили у прийнятті документів до Педагогічного університету через похилий вік.
Після цього кожна група обирає представника, який оголошує результати обговорення.
Учитель зачитує неповні цитати та пропонує учням закінчити їх
«Той, хто покладає на себе обов’язки, повинен…» (мати права)
«Ніхто не є зловмисником, якщо він використовує належні …» (йому права)
«Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони…» (всім надані)
«Порядний той, хто своє право вимірює…» (своїм обов’язком)
«Природжені права існують тому, що існують…» ( природжені обов’язки)
«Твоя свобода закінчується там, де починається…» (свобода іншого)
Слово вчителя. Народившись, людина набуває за законом здатність мати права (правоздатність). Повна дієздатність наступає з 18 років, після чого людина своїми діями може набувати і здійснювати громадянські права, створювати для себе громадянські обов’язки (дієздатність); реалізовувати і виконувати їх і нести відповідальність за порушення прав (деліктоздатність).
Акцентуючи увагу на ст. 29, 32, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, в яких і розкритий механізм захисту прав, вчитель пропонує перейти до розгляду останнього питання плану уроку.
Слово вчителя. Конституція України надає права і механізм їх захисту (29,32,57,58,59,60,61,62,6364) , а держава їх гарантує (22,25,30,31,32,33,34,46,53, 102,116, 121), забезпечує (24,42,43,45,47,52,53), бере на себе зобов’язання (27,51,55,56,57).
До нашого засідання приєднуються суддя Конституційного суду України і суддя Міжнародного суду ООН.
Слово судді Конституційного суду:
Запамятайте! У випадку порушення ваших прав в Україні ви можете звертатися до державних органів:
- правоохоронні органи;
- інші правоохоронні організації;
- органи самоврядування;
- до народних депутатів України;
- до громадських та благодійних організацій.
Правоохоронними органами слід вважати державні органи, основною (спеціальною) функцією яких є забезпечення законності та охорона правопорядку, боротьба з правопорушеннями, охорона законних прав та інтересів громадян, юридичних осіб, суспільства і держави в цілому.
2-ий учень
Якщо ви не отримали допомоги в своїй країні, не забувайте, що маєте право звернутися до міжнародних організацій.
До них належать міжнародні організації та установи, що безпосередньо розглядають питання, пов'язані з порушенням прав і свобод людини, а саме:
1. Центр з прав людини Економічної і Соціальної Ради ООН.
2. Комісія з прав людини ООН.
3. Спеціальні органи ООН — Комітет із прав людини (Міжнародний пакт про громадянські і політичні права), Комітет з економічних, соціальних та культурних прав (Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права), Комітет з прав дитини (Конвенція про права дитини), Комітет із ліквідації расової дискримінації (Конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації), Комітет проти застосування катувань (Конвенція проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність видів поводження і покарання).
4. Верховний комісар ООН із заохочення і захисту всіх прав людини (з прав людини). За розпорядженням Верховного комісара ООН з прав людини встановлено «лінію прямого зв'язку з питань прав людини» — постійно діючу лінію факсимільного зв'язку, яка дозволяє Центру з прав людини ООН контролювати надзвичайні ситуації в галузі порушень прав людини. Лінія прямого зв'язку доступна для жертв порушень прав людини, для їхніх родичів і неурядових організацій.
5. Європейський суд з прав людини.
Невід’ємними від прав є обов’язки : захист Вітчизни, повага до державних символів, не завдавати шкоди природі, культурі, оплачувати податки, збори, дотримуватись Конституції та законів України, не посягати на права,свободи,честь та гідність інших людей; батьки мають піклуватись про неповнолітніх дітей.
Дискусія: ( про єдність прав та обов’язків)
Що зобов’язаний ти?
V. Закріплення вивченого (завдання на картках)
Учні отримують картки із завданням. Потрібно встановити відповідність:
1. Політичні права |
А. Кожен має право на достатній життєвий рівень |
2 Особисті права |
Б. Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом
|
3 Соціальні права |
В. Кожен має право на безпечне для життя навколишнє середовище |
4 Культурні права |
Г. Громадяни мають право проводити мирні демонстрації, мітинги
|
5 Екологічні права
|
Д. Кожен має право на свободу та особисту недоторканність
|
Після опрацювання – самоперевірка та обговорення з учнями .
Вірні відповіді: 1 г, 2 д, 3 а, 4 є , 5 в, 6 б.
VІ. Підсумки. Оцінювання.
Основні права громадян нерозривно пов’язані з їхніми обов’язками. Щоб людина могла успішно реалізовувати свої права, отримувати від суспільства певні матеріальні та духовні блага, вона повинна виконувати покладені на неї обов’язки, віддавати суспільству свою працю, свої зусилля, піклуватись про державні та громадські справи.
VІІ. Рефлексія (метод «мікрофон»)
На уроці я : - повторив…
-узагальнив…
-зрозумів…
-навчився…
-найбільший мій успіх - це
- наступного уроку я хочу…
VІІІ. Домашнє завдання
Параграф 13( Правознавство (рівень стандарту, академічний рівень) Підручник для 10 класу. Наровлянський О.Д. –К. Грамота 2010р).
Творче завдання за вибором:
1.Завдання № 11 до параграфу 13.
2.Опрацюйте статут ліцею ще раз,що із вказаних прав та обов’язків ліцеїстів ви хотіли би змінити.
3.Скласти кросворд використовуючи терміни параграфа.