урок з правознавства 9 кл на тему: "Основи трудового права України".

Про матеріал
Цікава розробка уроку, яка підійде для відкритого уроку з правознавства. урок містить інформацію для учнів, де вони зможуть: характеризувати робочий час і час відпочинку неповнолітніх, описувати особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми, аналізувати окремі статті відповідних нормативно-правових актів; висловлювати судження щодо охорони праці неповнолітніх.
Перегляд файлу


 

Тема. Основи трудового права України.

Мета: формування предметних компетентностей:

  • когнітивний компонент(характеризувати робочий час і час відпочинку неповнолітніх, описувати особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми, розглянути особливості правового регулювання праці неповнолітніх; 
  • діяльнісно-процесуальний компонент (аналізувати окремі статті трудового законодавства України, розв’язувати правові ситуації з використанням знань і положень трудового законодавства України щодо неповнолітніх), 
  • аксіологічний компонент (висловлювати судження щодо охорони праці неповнолітніх), формувати правову компетентність школярів як учасників трудових правовідносин.
  • формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, соціальна та громадянська компетентність (проявляти повагу до закону),

Очікувані результати: учня зможуть: характеризувати робочий час і час відпочинку неповнолітніх, описувати особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми, аналізувати окремі статті відповідних нормативно-правових актів; висловлювати судження щодо охорони праці неповнолітніх.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок

Основні поняття: трудове право, трудовий договір, Кодекс законів про працю, робочий час, час відпочинку.

Обладнання: підручник, Кодекс законів про працю, презентація «Неповнолітні як учасники трудових правовідносин», ноутбук, проектор, мультимедійна дошка, витяги з нормативно-правових документів, картки із ситуаційними завданнями.

 

 

Епіграф:

Тільки праця надає право насолоджуватися життям

(М.О. Добролюбов)

 

 

ХІД УРОКУ

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка відсутніх та готовності учнів до уроку

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ

Перевірка домашнього завдання у вигляді виконання тестових завдань. (картки)

 

Тест «Неповнолітні як учасники сімейних правовідносин»

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

                    1. Назвіть матеріальні речі, без яких, на ваш погляд, не може обійтися сучасні людина?

                    2. Що треба мати, щоб усе це придбати?

                    3. Де їх, гроші, взяти?

                    4. Яким чином гроші можна заробити?

                                  

Метод «Мікрофон» Яким є ваше особисте ставлення до праці?

                                                

Викладач. Отже, більшість людей задовольняють свої потреби, заробляючи на життя працею. Завдяки праці людей суспільство існує, розвивається, удосконалюється. Кожна людина, яка реалізує право на працю, стикається з нормами трудового права.

                                             

 

 

Запропонуйте шляхи, якими людина може заробити на життя, джерела, з яких вона може отримати гроші.

Асоціативний кущ.

Людина може заробити на життя

 

Дійсно ми можемо сказати, що одним із найважливіших прав людини і громадянина є право на працю. Реалізація саме цього економічного права надає кожній людині можливість забезпечувати себе матеріально. Неповнолітні реалізовують своє право на працю не тільки для того, щоб полегшити їхнім батькам виконання обов’язку по наданню дітям утримання, а найчастіше тому, що неповнолітні хочуть мати додаткове джерело доходів, яким би вони могли розпоряджатися на власний розсуд. У чому полягають особливості праці неповнолітніх, їхнього робочого часу і часу відпочинку, оплати та охорони праці – над цим усім ми працюватимемо на сьогоднішньому уроці. Отже я запрошую Вас до співпраці.

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Запис теми та плану вивчення до зошита

Тема: Неповнолітні як учасники трудових правовідносин.

План:

  1. Право на працю в законодавстві України
  2. Як неповнолітньому улаштуватися на роботу?
  3. Який робочий час і час відпочинку встановлено для неповнолітніх
  4. Як оплачується праця неповнолітніх
  5. Як закон охороняє працю неповнолітніх.

 

Нині в Україні більшість людей заробляють на життя власною працею. Питання, пов’язані з використанням людської праці, є предметом регулювання трудового права.

 Випереджувальне завдання   1. Трудове право. Законодавство про працю.

(Учень, який отримав випереджальне завдання, розкриває зміст даного питання. Решта учнів складають опорний конспект.)

 

Трудове право – це галузь права, яка регулює суспільні відносини, що виникають з приводу застосування найманої праці. Суб’єктами трудових відносин виступають роботодавець та найманий працівник. Трудове право утворюють норми законодавства про працю, яке складається з великої кількості нормативно-правових актів: · Конституція України, статті 42-46; · Кодекс законів про працю України, основний закон у трудовому праві, регулює трудові відносини працівників всіх категорій, крім тих, хто працює самостійно;


 

 

 

Закони України «Про оплату праці», «Про зайнятість населення», «Про відпустки», «Про порядок розв’язання трудових спорів (конфліктів)», «Про охорону праці», «Про колективні договори та угоди», «Про професійні спілки» · Існують спеціальні закони, статути


положення, які регулюють трудові відносини категорій працівників з особливим статусом (держслужбовців, працівників органів внутрішніх справ, прокуратури, суддів, педагогічних працівників тощо).

Питання учням. 1) Які законодавчі акти ви записали?

2) Про що свідчить така велика кількість законодавчих актів щодо трудового права?

 

(Прогнозована відповідь: «Трудові відносини є дуже важливими і різноманітними»)

                                                  

Викладач. Найголовнішими джерелами трудового права є Конституція України та Кодекс законів про працю України, який набув чинності з 1 червня 1972 року і сьогодні діє з деякими змінами і доповненнями.

Перед тим як вирушати на пошуки роботи, треба з’ясувати, чи можете ви бути прийнятими на роботу.

Робота з підручником (СТ.152)

 

https://image.slidesharecdn.com/9klasosnovipravoznavstvaandrusishin2017-170817101832/95/9-152-638.jpg?cb=1502968636

 

Згідно Трудового Кодексу

 

 

 

 Отже За загальними нормами прийом на роботу здійснюється з 16 років, однак, за згодою батьків або осіб, які їх замінюють, неповнолітні віком від 14 років у вільний від навчання час можуть бути прийняті на роботу. При влаштуванні на роботу працівник подає певні документи.

Запитання до учнів: Як Ви гадаєте, які документи необхідно подавати при влаштування на роботу?(відповіді учнів)

 

https://fs01.naurok.com.ua/010023zq-cbdf/001.jpgКартинки по запросу картинки аттестата

Робота зі схемою: (підручник стор.

Одним із найважливіших інститутів трудового права є трудовий договір, який із неповнолітньою особою, яка працевлаштовується обов’язково укладається у письмові формі.

 

 Запитання до учнів: Що таке трудовий договір?(виступ учня).

 

Трудовий договір — угода між працівником, з одного боку, і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом, з іншого. Працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, дотримуватися внутрішнього трудового розпорядку. У свою чергу, власник підприємства, організації, установи або уповноважений ним орган зобов’язується виплачувати працівнику заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи й передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Робота з таблицею:

https://fs01.naurok.com.ua/010023zq-cbdf/002.png

Одним із важливих питань при прийомі на роботу є робочий час.

Який робочий час і час відпочинку встановлено для неповнолітніх?

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Згідно до Кодексу законів про працю, для неповнолітніх працівників встановлено низку пільг і переваг щодо їхньої праці та відпочинку.

 

ВИДИ РОБОЧОГО ЧАСУ

Норма  -40 год\тиж

Скорочений  - нище 40 годтиж

Надурочний – вище 40 год

Неповний  нще 40 год на прохання робітника

 

 

ТРИВАЛІСТЬ РОБОЧОГО ЧАСУ НЕПОВНОЛІТНІХ

 

БУКВА ЗАКОНУ!

 

https://image.slidesharecdn.com/9klasosnovipravoznavstvaandrusishin2017-170817101832/95/9-153-638.jpg?cb=1502968636

Бесіда з учнями:

  • Скільки годин має становити тривалість вашого робочого тижня, якщо ви вирішите зараз піти працювати? (12 голин на тиждень)
  • Який робочий час передбачений для вашої мами? (40 год)
  • Скільки часу може працювати ваш 17-річний друг під час канікул? (36 годин)
  • Визначте, який вид робочого часу встановлено в Україні для неповнолітніх?

 

Слово вчителя:

Стаття 45 Конституції України гарантує кожному право на відпочинок.

 

Часом відпочинку є встановлений законодавством час, протягом якого працівники звільняються від виконання своїх трудових обов’язків і який можуть використовувати на власний розсуд. Перерва протягом робочого дня – обідня перерва – не має перевищувати 2 години.

 

 


Картинки по запросу схема види відпусток

Завдання: Розгляньте схему і дайте відповіді на запитання:

  • Як зазвичай називають перерви протягом робочого дня? (обідня перерва)
  • Як людина може проводити свій щоденний відпочинок? (на власний розсуд)
  • Які дні відводяться на щотижневий відпочинок? Як ми їх називаємо? (вихідні)
  • Які дні відносять до святкових? (відповідно до календаря неробочих днів КМУ)
  • Що таке відпустка? (період часу коли людина звільняється від виконання своїх обов’язків і може використовувати його на власний розсуд.

ВИДИ ВІДПУСТОК

   

 

БУКВА ЗАКОНУ!

 


Завдання: установіть відповідність між назвою відпустки і підставою надання.

Мінімальна тривалість відпустки 24 календарні дні, а для неповнолітніх – 31 календарний день у зручний для них час.

 


 

  1. Як оплачується праця неповнолітніх?

Завдання: опрацювати матеріал підручника (стор. 153.ю витяг з КЗпП України, стаття 194 і дайте відповідь на питання:

https://image.slidesharecdn.com/9klasosnovipravoznavstvaandrusishin2017-170817101832/95/9-153-638.jpg?cb=1502968636

  • В якому розмірі оплачується праця неповнолітніх?
  • Чи існують доплати за відрядні роботи неповнолітніх?
  • Як оплачується праця учнів ЗНЗ, ПТНЗ, які працюють у вільний від навчання час?

 

  • Практичний блок. Розв’язання правових ситуацій.

Слайди

  • Завдання: У кожній із ситуацій визначте, про який вид робочого часу йдеться
  • Ситуація № 1.
  • Галина працює швачкою на фабриці. Тривалість її робочого часу на фабриці становить 40 годин на тиждень. (нормальний робочий час)
  • Ситуація № 2.
  • Марія працює вчителем української мови в загальноосвітній школі. (скорочений робочий час)
  • Ситуація № 3.
  • Ігор працює керівником підприємства. (ненормований робочий час).
  • Ситуація № 4.
  • Робочий час Георгія, який працює вантажником на підприємстві, становить 30 годин на тиждень. Оплата праці здійснюється відповідно до відпрацьованого часу, тобто становить ¾ від окладу вантажника. (неповний робочий час)

Розвязок задачі ст. 154-155

https://image.slidesharecdn.com/9klasosnovipravoznavstvaandrusishin2017-170817101832/95/9-155-638.jpg?cb=1502968636

ПІДСУМКИ УРОКУ

Метод закінчи речення

 

Вчитель: епіграфом нашого уроку

Тільки праця надає право насолоджуватися життям

 

Підсумовуючи урок із усього почутого як ви його розумієте?

 

Відповіді учнів

 

Оцінювання учнів.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

  1. Опрацювати параграф 22,  вивчити терміни, вміти характеризувати особливості роботи праці і відпочинку неповнолітніх.
  2. Юридичні задачі  (3-6) ст. 156
  3. Підготуватися до юридичного диктанту.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваленко Алла Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 вересня 2019
Переглядів
5572
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку