Урок з правознавства у 9 класі " Які права, свободи та обов'язки людини і громадянина"

Про матеріал

Урок в рамках Тижня права у школі.

Ознайомлення учнів з основними правами і свободами та конституційними обов'язками людини і громадянина в Україні, які записані в статтях ІІ розділу Конституції України.

Перегляд файлу

Тема:  Які  права, свободи та обов’язки людини і громадянина в Україні.

 

Мета: ознайомити з основними правами і свободами людини і громадянина в Україні, розкрити юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод, конституційних обов’язків громадян України; розвивати вміння коментувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних  прав  і  свобод  людини  і  громадянина,  описувати конституційні  обов’язки  громадян  України,  аналізувати  правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина; сприяти усвідомленню уявлення про необхідність  реалізації  громадянином  конституційних  прав  і  свобод і виконання обов’язків.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, Конституція України,  проектор, «Чарівна скринька», дзеркало, клубочок ниток, роздатковий матеріал.                              

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня! Рада всіх вас бачити у гарному настрої та сповненими сил. Сьогодні до нас завітали гості – вчителі нашої школи. Сподіваюся, що інформація, отримана на уроці, буде корисна та цікава не лише для учнів, а й для вас, шановні колеги.

 Послухайте східну притчу.

Створення теплої приязної атмосфери, що сприяє вільному спілкуванню учнів, як в груповій роботі так і індивідуально; зняття внутрішнього напруження за допомогою східної притчи:

"Все в твоїх руках"

 Давним-давно в старовинному місті жив Майстер, оточений учнями. Найздібніший з них одного разу задумався: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?» Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика і сховав його між долонями, і він подумав: " Я піду до мудреця і запитаю, чи живий метелик. Якщо він відповість, що так, то я роздавлю його і скажу, що він не прав, а якщо він відповість, що ні, то я розкрию долоню і метелик полетить! "

 Метелик чіплялася лапками за його руки, і учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:

  - Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?

 Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини.

 Не дивлячись на руки учня,  Майстер відповів: « Все в твоїх руках».

Шановні діти! Все у ваших руках, саме ви вирішуєте, як вам поводитися, як навчатися. Але я сподіваюсь, що саме уроки правознавства допоможуть Вам зорієнтуватися у життєвихх ситуаціях,  бо недарма в статті 68 Конституції України записано: « Незнання законів  не звільняє від юридичної відповідальності»

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 Я пропоную Вам  превірити домашнє завдаання.

Давайте пригадаємо, яку тему ми вивчали минулого уроку. (Конституція України. Громадянство України)

 Зараз ми спробуємо пригадати основні поняття, які вивчали на минулих  уроках:

  1.   Аапатрид – особа без громадянства.
  2.   Громадянство зв'язок людини з певною державою.
  3.   Біпатрид – особа з подвійним громадянством.
  4.   Закон – нормативно-правовий акт вищої юридичної сили.
  5.   Парламент  України законодавчий орган влади.
  6.   Конституція – основний Закон держави.
  7.   Дата  прийняття Конституції незалежної України –

      28 червня 1996 року.

  1.   Зі скільки статей складається Конститиуція України.
  2.   Аналіз  правових ситуацій стор.77

IIІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

Давайте спробуємо поглянути на себе, які ми є, що у нас є спільного, а що відмінного? І що слід зробити для того, аби нам усім було добре серед ровесників, серед дорослих, у класі, в школі, на вулиці. Отже, що ж спільного між нами всіма, тими, хто знаходиться в цьому класі? (відповіді дітей: права та обовязки, всі ми громадяни України,  ми живемо в одному селі, навчаєсося, або  працюємо у одній школі) .
- А в чому ви відмінні? (відповідь дітей:  різні за віком, за  статтю, за характерами та інш.)

У мене в руках Чарівна скринька, у ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, що він там побачив, аж доти, доки всі найцікавіші й найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки. (Діти по черзі заглядають у скриньку. Умикається аудіозапис щебетання птахів, під який відкри­вається чарівна скринька.)

  Кого ж ви побачили в Чарівній скриньці? (Діти називають себе, оскільки на дні скриньки лежало дзеркало.)

     Так, кожна людина – неповторна на цій Землі, вона є великою цінністю тільки тому, що вона є людина, що вона має совість, що їй дароване життя, аби вона прожила його гідно й плідно. Так, у нас є багато спільного, чимало відмінного, але у нас усіх об’єднує те, що ми всі – люди, великі й малі, що ми маємо одну на всіх Землю, і нам слід жити так, щоб зберегти мир і спокій.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 Сьогодні на уроці ми поговоримо  про  права, свободи та обов’язки людини і громадянина, які закріплені в Конституції нашої держави. Тож запишемо дату і тему уроку:« Які  права, свободи та обов’язки мають громадяни України».

 Працювати на уроці ми будемо за таким планом:

       1. Що таке  права і свободи людини.

       2. Які конституційні права, свободи та обовязки  людини і 

          громадянина.

  1. Які існують механізми захисту  прав і свобод людини і громадянина України.

 

                                                                         Епіграф уроку:

   «Щоб зробити з людей справжніх громадян, їм необхідно дати  можливість реалізувати свої громадянські права і виконувати свої громадянські обов’язки».

    С. Смайлс (американський вчений ХХ ст.)

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Що таке права і свободи людини.

Людина як біологічна істота потребує їжі, одягу, житла. А ось  як члену суспільства їй необхідно мати змогу вчитися, працювати, бути вільною та рівноправною з рештою людей. Оскільки людина є громадянином  певної держави,їй мають забезпечити права. Можливість людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні й духовні блага називають правами  людини.

Права – це  можлива  поведінка людини, яку гарантує держава. А свобода -  це вибір поведінки, простір, у  який держава не може втручатися. Тому кажуть: права та свободи людини та громадянина.

Права людини стосуються факту людського існування, їх неможна відняти, або втратити. Тому більшість  прав людини – невідємні. Їх не можна продати, подарувати, обміняти.

Права і свободи – це відносини людини і держави. Наша Конституція виокремлює: права людини та права громадянина. Права людини поширюються на всіх людей, які живуть у державі, а  права громадянина  - тільки на громадян.

 

      2 . Які конституційні права, свободи та обовязки  людини і 

          громадянина.

 

 Розділ ІІ Конституції України містить  особисті ( громадянські), політичні права і свободи, економічні, соціальні та культурні права

( 5 ). Тут є ї конституційні права окремих соціальних груп ( жінок і дітей), а також права, які називають « захисними» - право на захист своїх прав і свобод, право знати свої права  і обовязки, право на правову допомогу тощо.

 

Групова робота. Робота з документом Конституція України.

А) В зошиті записати з другого розділу статтю Конституції та короткий зміст прав та визначити які статті Конституції України відповідають певній групі прав. Представте результати своєї роботи. 

1.   Особисті (стосуються охорони приватного життя особистості, її свободи, безпеки, власності).   ст. 23, 27-33 Конституції України

2.   Політичні (ними користується людина як учасник громадсько­го життя, вони пов'язані з участю громадян у виконанні та кон­тролюванні влади), ст. 34-40                                     

3.Економічні (стосуються людини, як учасника господарського життя), ст.41-44

4.   Соціальні (зобов'язують державу до створення умов гідного рів­ня життя, охорони здоров'я та соціального забезпечення), ст. 45-49

5.   Культурні   (містять право на навчання та участь у культурному житті на безпечну екологію), ст. 50 , 53,54

Б) Працюючи в парах, опрацюйте витяги з другого розділу Конституції України та визначте, які права надаються громадянам України від народження, а які набуваються з віком.

Групова робота.

  З нарізаних аркушів паперу, на яких записані різні права та свобо­ди людини, треба згрупувати права і свободи людини: культурні, соціальні.

Обов’язки громадян України

Ми із задово­ленням слухає­мо тих, хто го­ворить нам про наші права, проте не люби­мо, коли нам нагадують про наші обов'язки.

                                                                                                  Едмунд Борк

Робота за підручником

Основний Закон нашої держави – Конституція України – закріплює і обов’язки громадян України. Опрацюйте схему  на сторінці 82 підручника та визначте конституційні обов’язки людини і громадянина України.

На це вам надається 3 хв.

Обов’язки закріплені не лише в нормативно-правових актах, але і в народній мудрості, зокрема прислів’ях та приказках.

Визначте, про які обов’язки йдеться. 

 Батьківщина – мати, умій за неї постояти.

Жити – Вітчизні служити.

ст. 65. Захист Вітчизни

Природа не храм, а майстерня і людина в ній працівник.

ст. 66. Обов’язок не заподіювати шкоду природі

Україна – рідний край, про її добробут дбай.

ст.67. Обов’язок сплачувати податки і збори

Дискусія «Чи можна прожити без обов'язків?» 

Завдання групам

Підібрати по 3-4 аргументів «за» і «проти» до тверджень:

1)    у суспільстві повинні бути лише права;

2)    у суспільстві повинні бути тільки обов'язки;

3)    у суспільстві повинні бути як права, так і обов'язки.

Учні дають остаточну відповідь на головне питання Дискусії.

 

Гра «Передай наступному»

Задача групи — показати взаємозв'язок прав та обов'язків. Вчитель називає право і визначає учня, який повинен назвати обов'язки, пов'язані з реалізацією цього права. Потім учень, що відповідав, називає право і визначає однокласника, який називає обов'язки.

3.Які існують механізми захисту  прав і свобод людини і громадянина України.

Розповідь учителя

Права людини закріпленні у таких міжнародних документах: Загальна декларація прав людини (10 грудня 1948 р.), Міжнародний пакт про громадянські та політичні права (1966 р.), Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права (1966 р.), Європейська конвенція про захист прав людини та основних свобод (1950 р.).

24 жовтня 1945 р. створена ООН.

ООН складається з п'яти основних органів: Генеральної Асамблеї ООН, Ради Безпеки ООН, Економічної і Соціальної Ради (ЕКОСОР) ООН, Секретаріату ООН і Міжнародного Суду юстиції ООН.

1998 року почав діяти Європейський суд з прав людини.

Запитання

  •                 Чому, на вашу думку, була прийнята Загальна декларація прав людини? Та інші нормативно – правові акти?

Саме держава повинна гарантувати права та свободи, створити  умови для їх реалізації,  а також мати механізми їхнього захисту. Всі  спірні або конфліктні ситуації  стосовно будь-чиїх прав вирішують суди. Судовий захист – найефективніша гарантія забезпечення прав і свобод людини і громадянина України.

Гарантом прав і свобод людини в нашій державі  є Президент України (П. Порошенко)

Державний захист прав  людини покладено на Уповноваженого Верховної ради з прав людини ( омбудсмен Л. Денісова).

Уповноважений президента з прав дитини ( М. Кулеба).

Звернення до органів державної влади та місцевого самоврядування згідно

ЗУ « Про звернення громадян».

Людина повинна  вичерпати всі правові механізми, передбачені у тій державі на яку він скаржиться.

У Європі:

Комітет з прав людини та Комітету проти катувань ООН.

Європейський суд  з прав людини.

Комітет  зі свободи асоціацій.

Міжнарода організація  праці.

Куди потрібно звернутися учням для захисту своїх прав? ( відповіді учнів).

Вчитель. 

Зверніть увагу, що правовий механізм – це сукупність гарантій. Що ж таке гарантії?  Гарантії – це такі зобов’язання держави, які сприяють здійсненню прав і свобод людини, забезпечують їх охорону. Першочерговим напрямком реалізації прав і свобод є необхідність навчити громадян захищати свої права. Саме тому Ст. 57 Конституції України  гарантує право знати свої права і обов’язки.

 

VІ. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь.

Проводиться з використанням інтерактивного методу «Займи позицію».
Опис ситуації
Оленка на уроці музики отримала завдання вивчити пісню, з якою вона могла б виступити на районному конкурсі.
Примчавши додому. Вона швидко віднайшла потрібну фонограму, увімкнула мікрофон і почала свої вокальні вправи. Тим часом до кімнати увійшла стурбована мама і попросила припинити репетицію, бо тато відпочиває після нічної зміни, а у бабусі підвищився тиск.
Розгнівана дівчинка висловила незадоволення і сказала, що це є порушенням її прав, бо у статті 29 Конвенції ООН про права дитини говориться про те, що кожна дитина має право на вільний розвиток талантів, творчих здібностей.
Завдання. Висловіть свою позицію з приводу даної ситуації, сказавши відповідно «ТАК», «НІ», «НЕ ЗНАЮ».
Чи було порушено право дівчинки на розвиток її таланту?
Свою думку аргументуйте, та переконайте своїх товаришів.
Формулювання висновку: здійснюючи свої права, не можна діяти всупереч інтересів інших, або обмежувати їхні права.

 

Розв'язання ситуативних задач ( завдання групам)

1.    Учні отримали право виправити оцінку за твір.

2.    В газеті було опубліковано вибачення за наведену недостовірну інформацію.

3. Працівник поліції отримав догану за грубе поводження з пра­вопорушником .

4. Адміністрація школи дозволила проведення новорічної диско­теки.

 Аналіз ситуативних задач

1.    Чи можуть учні безкінечно переписувати твір?

2.    Чому газета була повинна вибачитись, адже існує свобода слова?

3.    Чому працівник поліції отримав догану, адже він діяв щодо правопорушника?

4.    Як повинні поводитись  учні на дискотеці?

 Наприкінці учні доходять висновку про те, що основною ме­жею прав людини є право іншої людини.

Правовий клубочок

По черзі називаємо наші права та передаємо клубок вчителю, який також називає права та скручує клубочок , щоб  наші права ніколи не порушувалися.
 

«Мозковий штурм»

Ми зрозуміли, що існує ціла низка документів та організацій у сфері захисту прав людини. Але, не дивлячись на це, права людини та громадянина все-одно порушуються.

  • Давайте наведемо приклади порушення прав людини?
  • Які причини порушення прав людини?
  • Що можна зробити, щоб зменшити порушення прав людини?

 

VІІ.  Рефлексія.

        Метод «Квітка демократії»   Напишіть  на зворотному боці пелюст­ки квітки: яке право найбільш захищене в Україні? (Діти озвучують записане на пелюстці і створю­ють «квітку демократії на дошці з пелюсток.)І

Вчитель.

          Дитя моє, права дитини

 Ти мусиш вивчити сумлінно.    

 Це так потрібно, так важливо

 Напевно знати в наші дні:

 Коли з тобою справедливо

 Вчиняють, а коли і ні.

 Тож прочитай, завчи напам'ять.

 Порадь і друзям почитать.

 Хай почитають тато й мама.

 Закони всім потрібно знать!

 Будь добрим сином чи дочкою,

 Поганим вчинком не зганьби

 Ти роду власного ніколи.

 Люби свою сім'ю і школу,

 Свою Украйну люби!

 

VIІІ. Підсумок уроку.

    Отже, ви повинні пам'ятати, що ви маєте не лише права, але повинні виконуваи свої обов'язки.  Адже саме від цього залежить розвиток нашої країни як демократичної держави.             

Оцінювання ( коментування оцінок)

Домашнє завдання: прочитати § 12, письмово питання 5 на стор. 84

docx
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
1844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку