Сформувати в учнів уявлення про соціальне явище корупції та шкоду, яку корупція завдає персонально конкретній людини. Розтлумачити поняття: хабарництво (вимагання і пропозиція хабаря), та корупція. Через практичні вправи формувати вміння виявляти прояви корупції у повсякденному житті та давати їм належну особисту оцінку.
Тема: Як корупція погіршує твоє життя
Мета: Сформувати в учнів уявлення про соціальне явище корупції та шкоду, яку корупція завдає персонально конкретній людини. Розтлумачити поняття: хабарництво (вимагання і пропозиція хабаря), та корупція. Через практичні вправи формувати вміння виявляти прояви корупції у повсякденному житті та давати їм належну особисту оцінку.
Обладнання: персональний комп’ютер; комп’ютерні файли (аудіо, фото, презентації, відео, посилання на інтернет-ресурси тощо); проектор та екран робочий аркуш для учнів
Тип уроку: комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.
Тривалість: базова – 45 хв; можливо – здвоєний урок 2 х 45 хв.
Хід уроку
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя (СЛАЙД 1)
«Шановні учні!
Міжнародний день боротьби з корупцією відзначається щороку 9 грудня, починаючи з 2004 року. У цей день в 2003 році в Мексиці була відкрита для підписання Конвенція
ООН проти корупції.
Метою встановлення цього Міжнародного дня, як зазначено в резолюції Генеральної
Асамблеї ООН, було поглиблення розуміння проблеми корупції та ролі Конвенції в
запобіганні корупції й боротьбі з нею. У деяких країнах у цей день проходять мітинги, семінари та лекції на тему корупції.
Актуалізація опорних знань та визначення терміну «корупція»
Що таке корупція?
Мозковий штурм
Учні висловлюються – вчитель записує на дошці.
Учитель: слово «корупція» походить від латинського «corrumpere» - тобто «псувати». Нині копцію тлумачать як протиправну діяльність , що полягає у використанні службовими особами їхніх прав і посадових можливостей задля особистого збагачення.
Про корупцію ми говоримо, коли ця дія :
Є різні види корупції, зокрема.
Хабарництво |
Обіцянка, пропозиція або надання якої-небудь вигоди, що неналежним чином впливають на дії або рішення посадової особи |
Розбазарювання |
Крадіжка ресурсів людьми, наділених владою і контролем за чимось цінним |
Вимагання |
Примушування людини заплатити гроші або інші цінності в обмін на певні дії чи бездіяльність |
Зловживання |
Використання службових повноважень для надання необгрунтованих пільг чи преференцій якійсь особі або групі чи навпаки – дискримінація людини або групи задля особистої вигоди |
Фаворитизм, кумівство |
Надання послуг або ресурсів родичам, знайомим, друзям, однопартійцям тощо. |
Вправа «Аналіз ситуацій»
Кожен із нас у повсякденному житті час від часу стикається з побутовою корупцією.
Це може бути хабар за медичну довідку, уникнення сплати штрафу за неправильне
паркування або щось вагоміше. Давайте розглянемо ситуації.
Кейс «Друга війна на дорогах»
“Друга війна” на дорогах України: слайди, візуалізація. Анімований ролик https://www.youtube.com/watch?v=QbhCq4hlqNs&t=10s
Слово вчителя
А тепер прошу вас поглянути на такі цифри.
Вчитель показує слайди “Друга війна” на дорогах України та коментує їх
● у 2015 р. в Україні сталося 25 492 аварій на дорогах.
● у них загинуло 4003 людини. Для порівняння – це приблизно чисельність учнів 150 класів.
● 1 людина гинула на дорогах України що дві години.
● Якби Україна мала середньоєвропейський показник смертності на дорогах,
кількість загиблих у ДТП мала б складати не більше 1 тис. осіб.
● Отже, невиправдана кількість смертей на дорогах в Україні складає 3 тисячі осіб.
Чому це «Друга війна»? (СЛАЙД 5) Учитель залучає учнів до відповіді на запитання. Інформація надається на слайдах, учитель коментує:
• погано обладнані дороги, без яскравої розмітки, без відбійників, гроші на які
розкрадаються, як у попередньому прикладі.
• хабарництво в колишніх структурах ДАІ, коли співробітники ДАІ займалися збором грошей з водіїв замість того, щоб відслідковувати безпеку на дорогах;
• незнання правил дорожнього руху водіями, оскільки під час навчання люди не вчать правила, бо знають, що права можна купити за гроші;
• відсутність швидкої і високоякісної медичної допомоги на місці аварії, оскільки країна не може гарантувати того, що фінансування, яке виділяють на медицину, доходить до пацієнтів у повному обсязі (якість автомобіля швидкої, наявні медикаменти тощо).
• нечесних суддів, які за хабар відпускали винного у смертельному ДТП, який порушує правила далі
Кейс 1. «Куди ведуть дороги?» (СЛАЙД 6)
Слово вчителя
Тепер давайте перейдемо до реальних прикладів та спробуємо проаналізувати їх.
Опис кейсу
Що обрати батькові - крадіжку з бюджету як спосіб заплатити за навчання сина чи
альтернативний - чесний, але довший - спосіб?
Слово вчителя: мотивація кейсу
Чому корупцію важко подолати?
Бо вона ховається під благо. «Я роблю це заради своєї родини, своїх дітей, всі б так зробили» - з такими думками розкрадають бюджетні гроші платників податків, отримують миттєві гроші та в підсумку втрачають успішну країну. Давайте розглянемо такий приклад.
Дискусія по кейсу
• Давайте проаналізуємо наслідки кожного з варіантів вибору.
Тепер, давайте подумаємо до яких негативних наслідків в перспективі може призвести рішення вкрасти бюджетні гроші? наслідки (СЛАЙД 7)
• (СЛАЙД 8) Відповідальність.
Розкрадання бюджетних грошей на будівництві дороги (Стаття 191 Кримінального кодексу) – обмеження волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк із призначенням додаткового покарання позбавлення права обіймати посаду на строк до 3 років
Пошук альтернативи корупційній поведінці
Вчитель пропонує учням придумати інший хід подій. Врешті доповнює такими
прикладами:
Як ви вважаєте, чи був у батька інший вихід окрім крадіжки?
Давайте подумаємо, що можна було зробити інакше.
Можливі варіанти відповідей від учнів
1. Він міг почати готуватися до вступу сина до університету наперед, наприклад, відкладати гроші, знайти додаткових вчителів для підготовки до тестування.
2. Якщо робота на державній посаді не дає можливість чесно заробляти, перейти працювати у приватний сектор, у бізнес, де своєю працею, ініціативністю та розумом заробляти гідні кошти, які дозволять мати достатній рівень добробуту.
3. Разом з сином вони могли б знайти додаткове фінансування для навчання - стипендію, грант. Або знайти додатковий заробіток для студента. Тоді син навіть більше б цінував навчання, заради якого йому довелось піти на певні зусилля.
4. Врешті-решт, якщо не вдалося накопичити гроші, батько міг позичити/оформити кредит, щоб потім поступово віддати.
Слово вчителя
Людина, яка вкрала, може так само легко все втратити. Натомість чесність і порядність людини залишаються з людиною назавжди, стають основою її ділової репутації. Це якості, які стають конкурентною перевагою, адже з чесною людиною хочеться мати справу. Її репутація з часом працює на неї, їй довіряють міжнародніпартнери.
Кейс 2 «Хабар за іспит» (СЛАЙД 9) Емоційне введення – перегляд відеоролика. «Екзамен»
Слово вчителя (СЛАЙД 10)
“Першокурсник перед яким стоїть вибір складати іспит на загальних підставах чи сплатити за нього хабар” - особистісний вибір студента (Приклад 2)
Робота в групах
Студент, який вирішив дати хабар - позитив і негатив
Студент, який не дає хабар - позитив і негатив
Робота класу: 5 хвилин
Зачитування учнями варіантів: 2 хвилин
Висновок за розглядом кейсів
(СЛАЙД 11) Варто також нагадати про відповідальність за хабарництво викладача.
Стаття 368 Кримінального кодексу, штраф від 17 тис. грн. до 25,5 тис. грн. Арешт від 3 до 6 місяців, позбавлення волі від 2 до 4 років
Перегляд відеоролика «Мій тато заплатив …» https://www.youtube.com/watch?v=EqHn6kGOfH0
Хто протидіє корупції в Україні? (СЛАЙД 12)
У нашій країні сьогодні відбуваються зміни, які дають надію на нашу спільну перемогу над корупцією. На вулицях міст ви бачите Нову патрульну поліцію. Але непомітними залишаються нові органи, які створені для боротьби з корупцією - НАБУ та НАЗК. Саме вони мають допомогти українцям розірвати корупційні ланцюги.
Як ви думаєте, чому створено відразу 2 органи - а не один?
Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) (СЛАЙД 13)
Займається розслідуванням корупційних злочинів високого рівня. В НАБУ працюють детективи й аналітики. Чи не скоїв злочин Президент, прем’єр, міністри, депутати, судді, керівники великих державних підприємств - це контролює НАБУ.
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) (СЛАЙД 14)
Створює в Україні такі умови, які мають зменшувати поле, де виникає корупція. Наприклад, НАЗК займається системою електронного декларування, в якій посадовці показують своє майно, доходи та видатки. Ця інформація зберігаються в електронній базі даних НАЗК та знаходяться у відкритому доступі в інтернеті, де їх може побачити кожен.
Свідомі громадяни України (СЛАЙД 15)
Але навіть якщо ви не є аналітиком або детективом НАБУ, Ви можете виявити/впізнати корупціонера. Знаєте як? Є один простий та дієвий спосіб. Порівняйте офіційні доходи з витратами посадовця і його способом життя.
Уявіть собі: ви бачите великий дорогий будинок, його власник їздить на дорогих машинах, веде розкішний спосіб життя при цьому працює службовцем з офіційною зарплатою 3000 грн. Якщо у нього нема інших офіційних джерел прибутків, з великою ймовірністю можна стверджувати, що красиві автомобілі, на яких він або вона їздить, куплені за гроші, які були вкрадені у громади або держави, тобто у нас з вами, Ваших батьків, друзів, знайомих. Такий спосіб життя є незаконним.
Громадські організації допомагають державним органам у тому, щоб розпізнавати
корупціонерів. Зокрема, вони створили таку гру - вгадай дохід чиновника за його майном. У неї можна погратися за посиланням: http://texty.org.ua/d/static/decl_game/
Корупційна система складається з маленьких корупційних випадків, у які залучений кожен із нас. Корупція проявляється у різних типах і корупціонери знаходять різноманітні виправдання своїм діям, проте недоброчесна поведінка так і залишається недоброчесною поведінкою, яка приносить шкоду суспільству, яка відкидає нас назад від розвинутих країн світу і ставить перепони на шляху до успішної країни.
Підсумок уроку . Гра «Згоден-незгоден»
Вчитель читає висловлювання – учні піднімають руки , якщо згодні
Давайте подивимося ролик “За майбунє України”
Обговорення кожного висловлювання щодо виборів учнів.
– Мотиваційні висновки: Твоє «ні» має значення
Слово вчителя
Корупція вбиває мрії.
Корупцію важко подолати, бо тому, хто краде, здається, що він це робить на благо.
Насправді ж він краде майбутнє.
Країна без корупції потрібна всім нам, а тому й очищення від цієї проблеми справа
кожного, всього народу.
Цитата на екрані….
Нове суспільство України, нова країна – це в першу чергу країна без корупції, країна без брехні. Це є новою ідеєю, яку почала сповідувати наша країна. А якостями нових українців є надійність, відкритість, прозорість, активна участь та відповідальність. Це дозволить нам створювати продукцію, якою буде пишатися весь світ.
Сьогодні українські герої на фронті віддають життя за розбудову нової успішної
країни, за кожного з нас, щоб ми мали цю можливість – змінитися та стати чесною
країною і жити краще. Наш обов’язок реалізувати цей шанс.