Урок з предмету Я досліджую світ на тему: "Рослини взимку"

Про матеріал
Урок для учнів 2 класу з предмету Я досліджую світ на тему: "Рослини взимку"
Перегляд файлу

 КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «НІКОПОЛЬСЬКА СЕРЕДНЯ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 6»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Вчитель: Канюра А.П.

 

 

 

Тема : Рослини взимку. Дерева, кущі, трав’янисті рослини взимку.

Мета: ознайомити учнів з особливостями життя дерев, кущів і трав’янистих рослин у зимовий період, вчити характеризувати стан рослин узимку; розвивати мовлення, увагу, пам’ять, уяву; виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація, малюнки рослин, картки із завданнями для роботи в парах, картки з тестами

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання

Пролунав уже дзвінок, починаємо урок.

Старанно будем працювати,

Знання і вміння здобувати.

Поверніться обличчям до гостей

І дружно всі промовим: «Добрий день»

Поверніться, посміхніться.

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Фенологічні спостереження

— Яка зараз пора року?

__ А яка була попередня?
Назвіть осінні місяці.

— Який стан неба? (Похмуро. Колір неба став сірим, одноманітним.)

— Чи були сьогодні опади?

— Які явища відбуваються у неживій природі?

 
Відгадування загадок

Наша гостя – дівка вміла,
     Вся морозяна та біла,
     Пухом-снігом ліс вкриває:
     Хай спочине ліс, дрімає.. (Зима)

- Відгадайте, діти, хто є її помічниками

1) Розсипає з неба сніг
         Білим килимом до ніг.
         Миколайчики приносить,
         Новий рік у гості просить.
                                   (Грудень) 

2) Веселий Дід Мороз в руках
         Несе нам подарунки.
         І на засніжених шибках
         Малює візерунки.
         Або ще й носа обпече
         До холоду незвичним.
         Тому, що скрізь мороз січе – 
         Цей місяць зветься…
                                 (Січнем)
    3) Із морозом бешкетує,
        Сніговіями лютує,
        Бо, напевно, добре знає,
        Що зима уже минає. (Лютий)

                                      Леся Вознюк

Грудень – перший зимовий місяць, люблю морози і снігопади. Назва походить від мерзлих грудок, що вкривали дороги після осінніх дощів та заморозків. У народі мене називали «мостовик», «вітровик», «зимник», «хмурень», «стужайло». А ще казали: грудень холодний та сніжний – хліб буде буйний та  пишний.

 

Січень – найсуворіший місяць.

Глибо­кий зимовий спокій охоплює природу. Дні стають довшими.

Кажуть, якщо січень сніжний і холодний, то рік буде хлібородний.

 

Лютий – останній місяць зими та найкоротший місяць року. Має люту вдачу, нагадую про себе завірюхами, снігопадами та морозами. Але сонце піднімається все вище, світить яскравіше, починає пригрівати сильніше. У народі кажуть: лютий лютує, та весні дорогу готує.

 

   ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

– Сьогодні на уроці ми дізнаємось  про життя рослин у зимову пору року. Для цього вирушимо в уявну подорож до лісу. Щоб дістатися до лісової галявини, нам треба подолати перешкоди. Нашим провідником буде Лісовичок. Він підготував цікаві завдання, бо хоче перевірити, чи добре ви знаєте рослини.   

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Уявна подорож до лісу

Стежка «Сигнальна»

Назвіть органи рослини. (Корінь, стебло, листя, квіти, плоди, насіння)  

Які бувають рослини за стеблом? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини)

Я називатиму рослини, а ви показуватимете, до якої групи вони відносяться.

Калина, каштан, ромашка, осика, шипшина, липа, фіалка, ліщина, тополя

    Річка «Логічна»

 Ми успішно пройшли стежиною і дістались до річки Логічної. Лісовичок пропонує наступне завдання.

Гра «Знайти «зайву» рослину»

— Тополя, клен, ялина, дуб

— Яблуня, тюльпан, аґрус, кропива

Горох, конвалія, кульбаба, часник

Місток «Розподільний»

Розподіліть картки із зображенням рослин на групи за тривалістю життя.

Однорічні: помідори, огірки, соняшник

Дворічні: морква, буряк, капуста

Багаторічні: цибуля, часник, кульбаба

2. Розповідь вчителя «Зимові явища в житті рослин»

Ось ми і дісталися до галявини «Пізнавальної», де ви дізнаєтесь про життя рослин у зимову пору.

— Як же зимують дерева, кущі та трав’янисті рослини?

— Що відбувається з трав’янистими рослинами? (Відповіді учнів.)

Однорічні трав’янисті рослини відмирають, залишаючи у ґрунті насіння, яке проросте навесні. Це насіння має здатність не замерзати навіть під час найбільшого морозу.

У багаторічних трав’янистих  рослин гинуть надземні частини, а зберігаються в ґрунті підземні — кореневища, бульби, цибулини. 

    У лісах взимку можна побачити багато зелених трав’янистих  рослин. Це суниця, журавлина, верес та інші, які зеленіють під снігом. В одних з них листя живе протягом року, в інших змінюється через кілька місяців, як у суниці, але всі вони зеленіють як влітку, так і взимку.

  —Яке значення снігового покриву для рослин? (Відповіді учнів.)

Сніговий покрив допомагає рослинам пережити сувору зиму, укриває їх немов теплою ковдрою, він захищає рослини від переохолодження. Під снігом ростуть підсніжники, проліски, ряст. У них з’являються пуп’янки, які з настанням тепла розпускаються.

— Що відбувається з кущами? (Відповіді учнів.)

Вони скидають листя восени, а у вічнозелених кущів (журавлини, брусниці) листя не міняє кольори і не опадає. У цих рослин залишаються на гілках ягоди, які від морозу стають солодшими. А птахи і тварини знаходять під снігом смачні ягоди.

— Дерева і кущі взимку перебувають у стані глибокого спокою.

Стовбур будь-якого дерева вкритий корою. Кора — дуже важлива частина дерева, це «шкіра», яка захищає його від спеки, холоду, дощів, морозів. Старі дерева з товстою корою, як у доброму кожусі, витримують без усякої шкоди для себе найлютіші морози.

 Найстійкішими органами, які формує рослина для перенесення морозу, є бруньки. Від холоду вони захищені товстими, водонепроникними лусками, восковим нальотом.
 

3. Гра «Впізнай зимове дерево»

— Улітку ви добре впізнаєте дерева за листям. А взимку? У сплячому царстві зимового лісу, на перший погляд, дерева без листя дуже схожі одне на одне. Але якщо бути уважним, то можна помітити, що у кожного дерева свій силует, свій порядок розташування гілочок.

— Які дерева ви впізнали? За якими ознаками?

4. Загадка

   В неї гарні, пишні віти,
          І колючок не злічити...
          Не байдужа до прикрас,
          На свята спішить до нас.
                            (Ялинка, сосна)

— Як називають ялинку і сосну? (Хвойні)
— Чому їх так називають? (Їхні листочки дуже вузенькі, як голочки. Називаються хвоєю.)
— Невже справді хвойні дерева не скидають листочки-хвоїнки? (Вони опадають поступово, не всі відразу. Тому вони завжди зелені.)
Фізкультхвилинка

5. Перегляд навчального фільму «Рослини взимку»

6. Робота за підручником (ст. 69-71)

Самостійне читання учнями статті про дерева, кущі і трав’янисті рослини взимку.

Бесіда за змістом прочитаного, за малюнками на ст. 72

7. Робота в парах «Обличчям до обличчя»

Знаходження необхідної інформації про зміни в житті рослин. Обговорення здобутої інформації. Презентація учнями отриманої інформації .

1 група

 Прочитайте текст.

Узимку рослини сповільнюють свій ріст. Більшість дерев і кущів скинули листя і перебувають у спокої до весни. Лише на ялинах, соснах і ялівцях залишилися листочки-хвоїнки. Вони опадають поступово, не всі одразу. Тому ці рослини завжди зелені. На деяких деревах і кущах залишилися плоди, насіння. (Калина, горобина, глід, шипшина, крилатки клена, липа.)

 

Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.

 

Узимку рослини __________________________________. Більшість дерев і кущів  скинули ____________. Зеленими залишилися _______________________________. 

Плоди і насіння можна побачити на таких деревах і кущах  _________________   _______________________________________________________________________-

 Поділіться інформацією з іншими групами.

2 група

Прочитайте текст.

Стовбури й гілки дерев і кущів укриті корою, яка на зиму потовстішала. Ось чому старі дерева з товстою корою, як у доброму кожусі, витримують без усякої шкоди для себе найлютіші морози.

 Бруньки, в яких заховалися майбутні листки та квіти, сплять. Вони захищені від холоду товстими лусочками, наче теплими кофтинками. Усередині бруньки є дрібні зелені листочки. З настанням тепла бруньки почнуть проростати.

Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.

Кора на стовбурах дерев і кущів ____________________. Бруньки одяглися у численні покривні ___________________, які захищають рослини від холоду. Усередині бруньки є дрібні зелені__________________

Поділіться інформацією з іншими групами.

 3 група

Прочитайте текст.

Однорічні трав’янисті рослини, засихаючи, залишають своє насіння в ґрунті, щоб навесні з нього виросли нові рослини. Насіння однорічних рослин, яке залишилося зимувати, має чудову здатність не замерзати навіть під час найбільшого морозу.

У багаторічних трав’янистих рослин гинуть надземні частини, а живими лишаються кореневища, бульби, цибулини — підземні. Взимку зеленими залишаються такі трав'янисті  рослин: суниця, журавлина, верес

Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.

Однорічні рослини залишають в ґрунті своє ____________.  У багаторічних трав’янистих рослин гинуть ______________ частини, а живими лишаються  _______________________ ,   ___________________________, _______________. Зеленими залишилися такі рослини: ________________________________________. 

 Поділіться інформацією з іншими групами.

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Робота в зошиті (ст. 32-33)

2. Кросворд «Зима»

Відгадування учнями загадок

1) Біла кора, тоненькі віти.

Що то є? Відгадайте, діти!

                                    (Береза)

2) Зріст у неї, як в ліщини,

А плоди, немов в калини.

Взимку пташечок годує,

Ягідками їх частує.

                                  (Горобина)

3) Лист різний із оксамита,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки – чай з …(малини)

4) Сніг її не налякає,

 І на спеку не зважає.

Зеленіє навіть взимку,

 Має з голочок хустинку.

                                    (Ялинка)

3. Гра «Ключовий момент» (тестування)

                  І варіант                                         ІІ варіант

       

4. Проект «Моє дерево»

Складання розповіді про дерево.

План
1) Як називається твоє дерево?
2) Де находиться твоє дерево?
3) Яке твоє дерево (молоде, доросле, старе)?
4) Чи прилітають до твого дерева птахи? Якщо «так», то які? Як ти вважаєш, навіщо вони прилітають?
5) Чи є на дереві плоди? Який вигляд вони мають, багато їх чи ні?
6) Хто живиться плодами цього дерева?

7) Цікаві факти про дерево.   

5. Вправа «Продовж речення»

Дерева і кущі перебувають…(у стані спокою)

Узимку ріст рослин… (не припиняється, а лише уповільнюється.)

Сніговий покрив захищає деякі трав’янисті рослини від…(вимерзання)

Хвойні рослини зимують із…(зеленими листками – хвоїнками)

VI. Підбиття  підсумків

Вправа «Мікрофон»

 «Я сьогодні дізнався…»

«Мені було цікаво дізнатися про…»

«Мені сподобалося…»

Я дякую вам за співпрацю на уроці. Бажаю вам напередодні великих свят, щоб всі ваші мрії, побажання здійснилися.

Усяка пора у природі чарівна,

У кожній є радість своя.

Ну, а зима, білосніжна царівна,

Хай радість несе вам щодня.

VIІ. Домашнє завдання

Опрацювати ст. 69-71

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
20 березня 2020
Переглядів
22409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку