Цей урок навчить учнів вимірювати довжину тіні та знати , що таке гномон;розширити уявлення учнів про висоту Сонця на небосхилі, про значення світла і тепла в природі; навчити встановлювати залежність між висотою Сонця на небосхилі і довжини тіні від гномона, між висотою Сонця і кількістю тепла, яке воно посилає на землю; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки в природі; виховувати бажання бачити її красу й охороняти, примножувати природні багатства.
Тема :Що таке гномон. Практична робота.Вимірювання довжини тіні від гномоната планування регулярних (1–2 рази на місяць)спостережень за висотою сонця опівдні.
Мета: навчити учнів вимірювати довжину тіні та знати , що таке гномон;розширити уявлення учнів про висоту Сонця на небосхилі, про значення світла і тепла в природі; навчити встановлювати залежність між висотою Сонця на небосхилі і довжини тіні від гномона, між висотою Сонця і кількістю тепла, яке воно посилає на землю; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі; виховувати бажання бачити її красу й охороняти, примножувати природні багатства.
Обладнання:підручник, комп’ютер, малюнок гномона, таблиці вимірювання висоти сонця, малюнки сонячних часів.
Тип уроку: комбінований
Очікувальні результати:
Початковий рівень:
пригадує залежність довжини тіні предмета від висоти джерела світла;знає призначення гномона; знає, як встановлюють гномон під час спостережень за довжиною тіні; знає, в яку погоду можна використовувати гномон;
Середній рівень:
розуміє взаємозалежність довжини тіні від гномона і висоти Сонця на небосхилі;
Достатній рівень:
вимірює довжину тіні від гномона;дотримується інструкцій і правил техніки безпеки під час виконання практичної роботи;
Високий рівень:
- порівнює результати вимірювання і робить відповідні висновки;
- встановлює взаємозв’язки між висотою Сонця на небосхилі і довжиною тіні від гномона;
встановлює відповідність між схемами довжини тіні від гномона та висотою Сонця опівдні і назвами пір року;
- планує регулярні спостереження за видимим рухом Сонця на небі.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
— Відгадайте загадку.
Красиве, хороше, на всіх людей дивиться,
А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)
— Що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця?
— Скільки триває рік?
— Чому влітку день триває довше?
— Чому взимку холодно?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як спостерігати за видимим рухом Сонця на небі. Давайте зараз переглянемо відео сюжет.
IV. Вивчення нового матеріалу
У чарівника з Країни Сонячних Зайчиків – прилад для вимірювання довжини тіні. Розгадайте ребус і визначте назву цього приладу і тему нашого уроку
,,,
1. Робота за підручником (с. 11–14)
— Розгляньте малюнок на с. 11. Одним з найдавніших винаходів людства є гномон. Це вертикально встановлена жердина. За допомогою гномона у давнину визначали висоту Сонця над горизонтом. У ясний сонячний день жердина відкидає тінь, довжина якої від сходу Сонця до полудня (12 год) зменшується, а від полудня до заходу сонця — збільшується. Для точності вимірювання важливе значення має висота гномона — чим він вищий, тим довша тінь. Нині гномон як астрономічний інструмент уже не використовують.
Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона та планування регулярних (1–2 рази на місяць) спостережень за висотою сонця опівдні
Розгляньте зображення. Позначте знаком «+» те, на якому довжина тіні від гномона буде найдовшою. Поясніть свій вибір.
Встановіть відповідність між висотою Сонця на небосхилі і довжиною тіні від гномона опівдні з назвами пір року:
А
1. Весна
2. Літо
Б
3. Осінь
4. Зима
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
В
Г
Встанови жердину заввишки 1 м на шкільному подвір’ї чи біля свого будинку.
— Вимірюй довжину тіні в різний час доби.
— Що ти помітив? Як змінюється довжина тіні впродовж дня?
— Записуй свої спостереження у зошит.
— Проводь такі спостереження 1–2 рази у місяць.
— Регулярно веди записи. Вони тобі знадобляться під час вивчення інших
тем та проведення спостережень.
Перевір себе
— Що таке гномон?
— Які спостереження можна проводити за допомогою гномона?
— Як змінюється висота Сонця над горизонтом упродовж дня?
Для допитливих
Сонячний годинник — прилад для визначення часу за напрямком тіні від
гномона та її руху по циферблату. Недоліком сонячних годинників було те, що вони працювали тільки за ясної погоди й зовсім не працювали вночі.
— Розгляньте малюнки. В Україні у багатьох містах є сонячні годинники. У столиці держави — місті Києві — є декілька сонячних годинників.
2. Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце, (потягування)
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,(присідання)
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати, (танцювальні рухи)
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Тестування
1) День настає тому, що:
а) на небі з’явилося Сонце;
б) Земля обертається навколо Сонця;
в) Земля обертається навколо своєї осі;
г) Місяця і зірок немає на небі.
2) На Землі змінюються пори року тому, що:
а) Земля обертається навколо Сонця;
б) змінюється відстань від Землі до Сонця;
в) Земля обертається навколо своєї осі.
2. Робота над загадками про Сонце
Серед моря-моря стоїть золота комора.
Що сходить без насіння?
На блакитній тарелі золоте яблуко катається.
За горами, за лісами золотий кружок встає.
Удень сяє, вночі зникає.
Його не сіють, а воно кожного дня сходить.
Кругленьке, ясненьке півсвіту освічує.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Коли сонце гріє сильніше: уранці, вдень або ввечері?
— Що таке гномон?
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати в підручник ст.11–13. Скласти віршик про сонечко.