Урок для учнів 2 класу з природознавства. Головною метою цього уроку стало: продовжувати ознайомлювати учнів з осінніми та зимовими змінами в житті комах, птахів та їх різноманітним світом; досліджувати, як комати та птахи пристосовуються до умов середовища з настанням холодів; поглибити знання учнів про причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати інтерес та бережливе ставлення до комах та птахів.
Тема. Як змінюється взимку життя комах і птахів?
Мета: Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися - організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та
берегти його; доводити роботу до кінця;
соціальна – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу, почуватися часткою колективу;
здоров’язбережувальна – взаємозв’язок організму людини з природним і
соціальним оточенням;
інформаційно-комунікативна - вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою; продовжувати формувати практичні навички роботи із підручником, зошитом;
громадянська – здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до
природи.
предметної компетентності - продовжувати ознайомлювати учнів з осінніми та зимовими змінами в житті комах, птахів та їх різноманітним світом; досліджувати, як комати та птахи пристосовуються до умов середовища з настанням холодів; поглибити знання учнів про причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати інтерес та бережливе ставлення до комах та птахів.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстрації, роздатковий матеріал для групової роботи, мікрофон, міні-проекти.
Хід уроку
І. Організаційний момент Слайд 1
Повітря, земля і вода – це природа
Природа – це я, і ти – це природа,
пустелі і гори, поля і ліси,
і ми – тільки частка цієї краси.
Любі гості та діти, сьогодні я запрошую вас разом зі мною поринути в світ чарівної української природи.
Психологічна хвилинка.
А для того щоб настрій у всіх нас став добрим та радісним, треба пригадати щось тепле та лагідне. І це звичайно СОНЕЧКО.
Нумо, діти, озирніться, Слайд 2
Зробіть назустріч сонцю крок –
Один одному всміхніться,
І розпочнемо наш урок.
А щоб урок наш пройшов цікаво, злагоджено й швидко, ми пригадаємо правила роботи на уроці.
Повторення правил роботи на уроці Слайд 3
Висловлюватись по черзі.
Говорити коротко, за темою.
Слухати один одного уважно.
Кожна думка є цінною.
Намагатися дійти згоди.
Правило піднятої руки.
Метод «Очікування»
- Діти, а що ви очікуєте від уроку?
А моє очікування, що ви будете слухати уважно, відповідати чітко, працювати злагоджено. Я знаю, ви сумлінно завжди готуєтеся до уроків природознавства. То ж давайте разом будемо насолоджуватися вашими відповідями.
ІІ . Актуалізація опорних знань
Щоб встигнути помилуватися красою української природи, нам неодмінно потрібен літак, на якому ми будемо подорожувати по мальовничим куточкам України.
Слайд 4
Всі готові до подорожі.
А ось і перша зупинка нашого маршруту - Харківщина. Слайд 5
Погляньте, діти, на красу її природи і відшукайте для себе знайомі затишні куточки. Вона вже 13 днів милується зимою.
Підсумки фенологічних спостережень
Давайте надамо слово нашому синоптику.
Учень. А зараз прогноз погоди. У студії 2 – А класу вітаю вас я____________________ Гідрометцентр повідомляє, що 13 грудня у місті Куп’янськ буде похмура чи ясна погода, температура повітря ___. Опадів не передбачається, вітер помірний. Сьогодні – День пам’яті Андрія Первозваного. На Андрія слухали воду в колодязі і на річках під льодом. Вважалося, «тиха вода — до гарної зими; галаслива — до стуж і заметілей».Всіх вітаємо із святом. В народі кажуть: «Зимою деньок, як комарів носок».
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
А ще в народі кажуть: «Лиха тому зима – в кого кожуха нема». До зими готуються не тільки люди, а й комахи та птахи.
Щоб поширити свої знання про царство комах і птахів, дізнатися про те, які зміни відбуваються в їх житті з настанням холодів, нам неодмінно потрібно потрапити на Закарпаття. Увага на тему
Слайд 6
Саме цей край багатий на ліси, гори, полонини, заповідники, національні парки серед яких ми й дізнаємося про зміни в житті тваринного світу.
IV. Робота над новим матеріалом
Ось і настала пора, коли мами дістали із шафи наші теплі светрики та рукавички, адже осінь вже минула, а до нас завітала білосніжна гостя — зима. Ведмедик відшукав собі барліг, у якому буде спати до весни, пташки відлетіли у теплі краї, але не всі,
а як же зимують комахи та птахи, які залишилися?
- Як восени комахи та птахи пристосувалися до цих змін?
Давайте пригадаємо, яких комашок та пташок ми знаємо й на дошці відшукаємо Малюнки на дошці
• Тонкі ніжки, два крила,
І за розміром мала.
У кімнаті, на дворі,
Рідна нам, як комарі. (Муха)
•Я працюю поважно,
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
Із різних квіток.
Кого не злюблю,
Того жалом колю. (Бджола)
• Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається… (мураха)
• Їх дружина кров з нас п’є,
В неї хист до цього є.
Як над вухом запищить
Так і хочеться набить! (Комар)
• У червоного малятки
На спині краплинки цятки
Чорні вуса, голова,
Любить лагідні слова. (Сонечко)
- Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)
Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче.
(Сорока)
- Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук?
(Дятел)
Дзоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, -
«Кар, кар, кар!» - усе кричить.
(Ворона)
- Вони бувають сизі, білі,
Воркують, в парку проживають.
Вважають їх птахами миру,
На щастя в небо випускають.
І линуть в сині голубій
Птахи чудові — ...
(Голуби)
- Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…
(Снігурі)
Ой, діти, погляньте, сьогодні Сонечко Семикрапочка вирішило відвідати нас. Великий макет
- А, про що ж нам розповість наша стара знайома про своїх родичів?
Відкрийте підручник на с.82
С/м робота
— Самостійно прочитайте секрет від Сонечка Семикрапочка (с. 82).
- Де зимують родичі Сонечка Семикрапочки?
Ще далеко до зими, а саме восени завмирає життя комах. З настанням перших холодів гине більшість комах. Зимують їхні яйця, личинки або лялечки.
- Деякі ж залазять у щілини дерев, огорож, будинків і там зимують.
- Зимують під корою дерев сонечко, метелик кропив’янка, колорадський жук залазить глибоко у грунт.
- Джмелі розміщують гніздо у землі. Восени вся джмелина сім’я вимирає. Живими залишаються тільки молоді джмелі, які перезимувавши, весною створюють нове гніздо.
- А ось і сойка Синьокрила хоче поділитися секретом зимового відпочинку птахів. Великий макет
— Роздивіться фотографії в підручнику с. 82 і пригадайте, які птахи серед тих, що ви бачите, належать до осілих.
— Прочитайте с/м розповідь від Синьокрилої Сойки (с. 82).
— Що ж цікавого розповіла Синьокрила Сойка?
- Що таке «дятлова кузня».
— Крім осілих птахів у лісах трапляються омелюхи і снігурі, які прилетіли до нас на зиму їх так і називають — зимуючі птахи.
Перед початком кропіткої роботи варто відпочити.
Фізкультхвилинка під відео (про Україну)
V. Узагальнення і систематизація знань
Відпочивши, ми вирушаємо на Київщину. Слайд 7
Яка також як і Закарпаття багата на об’єкти природно-заповідного фонду, де ми можемо спостерігати, вивчати на досліджувати різноманітний світ тварин.
об’єднатися на 2 групи для створення та презентації міні-проектів. Перша група разом з Сойкою Синьокрилою підготують нам розповіді про «Життя птахів взимку»
Друга група з Сонечком Семикрапочкою підготує міні-проект «Зимовий відпочинок комах»
А поки наші діти працюватимуть гості продовжать спостерігати за життям птахів взимку, комахи в цей час відпочивають і їх не можна турбувати.
Відео про зимуючих птахів
Робота над проектами 10 хв
Надамо слово першій групі
Презентація проекту до 5 хв
Надамо слово другій групі.
Презентація проекту до 5 хв
Тепер ми знаємо куди ховаються комахи взимку та як зимують: вони знаходять собі зручні місця, у яких міцно сплять. А ми в цей час граємо у сніжки, ліпимо снігову бабу, святкуємо Різдво Христове та Новий рік і дуже рідко зустрічаємо сонних комашок.
Мікрофон «Що трапилось, якби ...»
Діти, а давайте пофантазуємо, уявимо хоч на одну хвилину, що всі комахи та птахи зникли.
Висновок. В природі всі живі організми пов’язані між собою. Чим?
(Ланцюжками живлення). Птахів та комах треба берегти!
Робота в зошиті с.34, виконати завдання 1,3
VІІ. Підсумок уроку
В народі кажуть: «Кожному рідна своя сторона». Тому ми повертаємося з подорожі Слайд 9
на рідну Куп'янщину. Слайд 8
Рефлексія
Мої очікування також справдились, ви дуже добре всі відповідали на всі запитання, відповідально поставились до створення та презентації спільних міні-проектів. Ви самі маленькі, але найяскравіші зірочки на нашому шкільному небосхилі. Ви допитливі, кмітливі і всі молодці. Я пишаюся вами.
Оцінювання
У кожного з вас в конверті лежать пташки та комашки різного кольору, оберіть собі будь-яких тварин, але таких кольорів, які викликають у вас радість, щастя та бажання пізнавати більшого.
VІІІ. Домашнє завдання Слайд 9
1 ряд скласти розповідь про зимове життя синичок
2 ряд – про зимове життя горобців
3 ряд – про зимове життя дятлів
А також, діти, не забувайте про допомогу зимуючим птахам, врятуймо їх від голоду. Учні 4-А класу Куп’янського НВК №2 ось так оберігають місцевих пташок від голоду та холоду. Слайд 10
Тому я й вам пропоную створити різноманітні годівнички, які допоможуть нашим пташкам пережити ще одну зиму. Розвішуйте годівнички і підгодовуйте птахів крихтами та насінням. Зростайте гарними господарями на рідній українській землі.