Урок з природознавства 2 клас.Як змінюється взимку життя комах і птахів

Про матеріал

Урок для учнів 2 класу з природознавства. Головною метою цього уроку стало: продовжувати ознайомлювати учнів з осінніми та зимовими змінами в житті комах, птахів та їх різноманітним світом; досліджувати, як комати та птахи пристосовуються до умов середовища з настанням холодів; поглибити знання учнів про причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати інтерес та бережливе ставлення до комах та птахів.

Перегляд файлу

Тема. Як змінюється взимку життя комах і птахів?

Мета: Формування ключових компетентностей:

вміння вчитися - організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та

берегти його; доводити роботу до кінця;

соціальна – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу, почуватися часткою колективу;

здоров’язбережувальна – взаємозв’язок організму людини з природним і

соціальним оточенням;

інформаційно-комунікативна - вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою; продовжувати формувати практичні навички роботи із підручником, зошитом;

громадянська здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до

природи.

предметної компетентності - продовжувати ознайомлювати учнів з осінніми та зимовими  змінами в житті комах, птахів та їх різноманітним світом; досліджувати, як комати та птахи пристосовуються до умов середовища з настанням холодів; поглибити знання учнів про причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати інтерес та бережливе ставлення до комах та птахів.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації.

Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстрації, роздатковий матеріал для групової роботи, мікрофон, міні-проекти.

Хід уроку

І. Організаційний момент                     Слайд 1

Повітря, земля і вода  – це природа

Природа – це я, і ти – це природа,

                       

пустелі  і гори, поля і ліси,

          і ми – тільки частка цієї краси.

Любі гості та діти, сьогодні я запрошую вас разом зі мною поринути в світ чарівної української природи.

Психологічна хвилинка.               

А для того щоб настрій у всіх нас став добрим та радісним, треба пригадати щось тепле та лагідне. І це звичайно СОНЕЧКО.

Нумо, діти, озирніться,             Слайд 2 

Картинки по запросу природа солнце

Зробіть назустріч сонцю крок –

Один одному всміхніться,

І розпочнемо наш урок.

А щоб урок наш пройшов цікаво, злагоджено й швидко, ми пригадаємо правила роботи на уроці.

Повторення правил роботи на уроці          Слайд 3

Висловлюватись по черзі.

Говорити коротко, за темою.

Слухати один одного уважно.

Кожна думка є цінною.

Намагатися дійти згоди.

Правило піднятої руки.

Метод «Очікування»

- Діти, а що ви очікуєте від уроку?

А моє очікування, що ви будете слухати уважно, відповідати чітко, працювати злагоджено. Я знаю, ви сумлінно завжди готуєтеся до уроків природознавства. То ж давайте разом будемо насолоджуватися вашими відповідями.

ІІ . Актуалізація опорних знань

Щоб встигнути помилуватися красою української природи, нам неодмінно потрібен літак, на якому ми будемо подорожувати по мальовничим куточкам України.

Слайд 4

Всі готові до подорожі.

А ось і перша зупинка нашого маршруту - Харківщина. Слайд 5

Погляньте, діти, на красу її природи і відшукайте для себе знайомі затишні куточки. Вона вже 13 днів милується зимою.

  • А яка ж погода сьогодні чекає на нас?

Підсумки фенологічних спостережень

Давайте надамо слово нашому синоптику.

Учень. А зараз прогноз погоди. У студії 2 – А класу вітаю вас я____________________ Гідрометцентр повідомляє, що 13 грудня у місті Куп’янськ  буде похмура чи ясна погода, температура повітря ___. Опадів не передбачається, вітер помірний. Сьогодні – День пам’яті Андрія Первозваного. На Андрія слухали воду в колодязі і на річках під льодом. Вважалося, «тиха вода — до гарної зими; галаслива — до стуж і заметілей».Всіх вітаємо із святом. В народі кажуть: «Зимою деньок, як комарів носок».

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

А ще в народі кажуть: «Лиха тому зима – в кого кожуха нема». До зими готуються не тільки люди, а й комахи та птахи.

Щоб поширити свої знання про царство комах і птахів, дізнатися про те, які зміни відбуваються в їх житті з настанням холодів, нам неодмінно потрібно потрапити на Закарпаття. Увага на тему

Слайд 6

Саме цей край багатий на ліси, гори, полонини, заповідники, національні парки серед яких ми й дізнаємося про зміни в житті тваринного світу.

IV. Робота над новим матеріалом

Ось і настала пора, коли мами дістали із шафи наші теплі светрики та рукавички, адже осінь вже минула, а до нас завітала білосніжна гостя — зима. Ведмедик відшукав собі барліг, у якому буде спати до весни, пташки відлетіли у теплі краї, але не всі,

а як же зимують комахи та птахи, які залишилися?

  • Діти пригадайте, а які зміни в неживій природі впливають на життя тварин?

- Як восени комахи та птахи пристосувалися до цих змін?

Давайте пригадаємо, яких комашок та пташок ми знаємо й на дошці відшукаємо          Малюнки на дошці


• Тонкі ніжки, два крила,
І за розміром мала.
У кімнаті, на дворі,
Рідна нам, як комарі. (Муха)

 

 

 

Я працюю поважно,

Все літо літаю

У поле, до гаю,

Збираю медок

Із різних квіток.

Кого не злюблю,

Того жалом колю. (Бджола)


• Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається… (мураха)

• Їх дружина кров з нас п’є,
В неї хист до цього є.
Як над вухом запищить
Так і хочеться набить! (Комар)


• У червоного малятки
На спині краплинки цятки
Чорні вуса, голова,
Любить лагідні слова. (Сонечко)

- Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)

Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче.
(Сорока)

- Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук?
(Дятел)

Дзоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, - 
«Кар, кар, кар!» - усе кричить.
(Ворона)

  • Жовтогруді щебетушки,
    Мають чорні капелюшки,
    Сірі лапки, білі щічки,
    Називаються …
    (Синички)

- Вони бувають сизі, білі, 
Воркують, в парку проживають. 
Вважають їх птахами миру, 
На щастя в небо випускають. 
І линуть в сині голубій 
Птахи чудові — ... 
(Голуби)

- Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди – 
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…
(Снігурі)


Ой, діти, погляньте, сьогодні Сонечко Семикрапочка вирішило відвідати нас. Великий макет

-  А, про що ж нам розповість наша стара знайома про своїх родичів?

Відкрийте підручник на с.82

С/м робота

 — Самостійно прочитайте секрет від  Сонечка Семикрапочка (с. 82).

- Де зимують родичі Сонечка Семикрапочки?

Ще далеко до зими, а саме восени завмирає життя комах. З настанням перших холодів гине більшість комах. Зимують їхні яйця, личинки або лялечки. 
- Деякі ж залазять у щілини дерев, огорож, будинків і там зимують. 
- Зимують під корою дерев сонечко, метелик кропив’янка, колорадський жук залазить глибоко у грунт. 
- Джмелі розміщують гніздо у землі. Восени вся джмелина сім’я вимирає. Живими залишаються тільки молоді джмелі, які перезимувавши, весною створюють нове гніздо. 
- А ось і сойка Синьокрила хоче поділитися секретом зимового відпочинку птахів. Великий макет

— Роздивіться фотографії в підручнику с. 82 і пригадайте, які птахи серед тих, що ви бачите, належать до осілих.

  • А що ви знаєте про повзика? (птах року 2016)  (Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді та Українське товариство охорони птахів запропонував взяти участь у щорічній природоохоронній акції “Птах року” й закликає дітей поширити свої знання про повзика)

 — Прочитайте с/м розповідь від Синьокрилої Сойки (с. 82).

  — Що ж цікавого розповіла Синьокрила Сойка?

  • Чому дятлів називають «санітарами лісу»?

- Що таке «дятлова кузня».

 — Крім осілих птахів у лісах трапляються омелюхи і снігурі, які прилетіли до нас на зиму їх так і називають — зимуючі птахи.

Перед початком кропіткої роботи варто відпочити.

Фізкультхвилинка під відео  (про Україну)

V. Узагальнення і систематизація знань

Відпочивши, ми вирушаємо на Київщину. Слайд 7

Яка також як і Закарпаття багата на об’єкти природно-заповідного фонду, де ми можемо спостерігати, вивчати на досліджувати різноманітний світ тварин.

  • Діти, яких тварин сьогодні на уроці ми згадували?
  • Хто до нас з тварин завітав на урок?
  • А щоб дізнатися ще більше про те, як зимують комахи та птахи, я пропоную вам

об’єднатися  на 2 групи для створення та презентації міні-проектів. Перша група  разом з Сойкою Синьокрилою підготують нам розповіді про «Життя птахів взимку»

Друга група з Сонечком Семикрапочкою підготує міні-проект «Зимовий відпочинок комах»                                

А поки наші діти працюватимуть гості продовжать спостерігати за життям птахів взимку, комахи в цей час відпочивають і їх не можна турбувати.

 Відео про зимуючих птахів

Робота над проектами 10 хв

Надамо слово першій групі

  • Молодці

Презентація проекту до 5 хв

Надамо слово другій групі.

Презентація проекту до 5 хв

Тепер ми знаємо куди ховаються комахи взимку та як зимують: вони знаходять собі зручні місця, у яких міцно сплять. А ми в цей час граємо у сніжки, ліпимо снігову бабу, святкуємо Різдво Христове та Новий рік і дуже рідко зустрічаємо сонних комашок.

Мікрофон «Що трапилось, якби ...»

Діти, а давайте пофантазуємо, уявимо хоч на одну хвилину, що всі комахи  та птахи зникли.

  • Що б могло  трапитися на нашій планеті?

Висновок. В природі всі живі організми пов’язані між собою. Чим?

(Ланцюжками живлення). Птахів та комах треба берегти!

Робота в зошиті с.34, виконати завдання 1,3

VІІ. Підсумок уроку

В народі кажуть: «Кожному рідна своя сторона». Тому ми повертаємося з подорожі  Слайд 9

на рідну Куп'янщину. Слайд 8

Рефлексія

  • Діти, що нового ви дізналися на уроці?
  • Чи справдились ваші очікування?

Мої очікування також справдились, ви дуже добре всі відповідали на всі запитання, відповідально поставились до створення та презентації спільних міні-проектів. Ви самі маленькі, але найяскравіші зірочки на нашому шкільному небосхилі. Ви допитливі, кмітливі і всі молодці. Я пишаюся вами.

Оцінювання

У кожного з вас в конверті лежать пташки та комашки різного кольору, оберіть собі будь-яких тварин, але таких кольорів, які викликають у вас радість, щастя та бажання пізнавати більшого.

VІІІ. Домашнє завдання Слайд 9

1 ряд скласти розповідь про зимове життя синичок

2 ряд – про зимове життя горобців

3 ряд – про зимове життя дятлів

А також, діти, не забувайте про допомогу зимуючим птахам, врятуймо їх від голоду. Учні 4-А класу Куп’янського НВК №2 ось так оберігають місцевих пташок від голоду та холоду.  Слайд 10

 

Тому я й вам пропоную створити різноманітні годівнички, які допоможуть нашим пташкам пережити ще одну зиму. Розвішуйте годівнички і підгодовуйте птахів крихтами та насінням. Зростайте гарними господарями на рідній українській землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
817
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку