Інтерактивний урок з природознавства. Використані методи роботи у групах, парах. індивідуальні. Учні у ході уроку самі приходять до висновку, якому джерелу енергії треба віддавати перевагу.
Підготувала Іванисенко Марина Олександрівна,
учитель Лиманського навчально - виховного комплексу
«гімназія – загальноосвітня школа І ступеня»
3 клас Природознавство .
Урок 21
Тема: У чому переваги енергії сонця?
Мета:розширити уявлення учнів про використання енергії Сонця,її переваги;формувати навички самостійної роботи з інформацією, вміння висловлювати власну думку; розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, творчі здібності, інтелектуальні вміння; сприяти вихованню бережного ставлення до природи, її багатств
Тип уроку: комбінований
Обладнання: презентація, картки, малюнки на дошці.
Зміст уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Підсумок фенологічних спостережень.
1)Повідомлення новин гідрометцентру.
-Яка пора року,місяць,число?
Яка температура повітря?
Стан неба,опади.
Які зміни відбулися за останній тиждень?
2)Заповнення календаря спостережень.
ІІІ.Актуалізація опрних знань
1.Перевірка домашнього завдання.( 6 учнів працюють на картках,
один біля дошки складає схему «Вичерпні та невичерпні джерела енергії»,
Інші учні – вправа пін-понг, одну пару - перевіряю)
1) Що таке енергія?
(Здатність рухатися і виконувати роботу)
2)-Які види енергії ви знаєте?
(Енергія світла,тепла,електрична і енергія руху)
3) -Назви всі джерела енергії
(Сонце,вітер,вода,корисні копалини)
4)Які властивості енергії? (Переходити з одного виду в інший)
5) Які джерела енергії є вичерпними? Чому?
6) Які джерела енергії є невичерпними? Чому?
Перевірка за презентацією таблиці «Вичерпні та невичерпні джерела енергії»,
2.Бесіда (фронтально)
- Яке джерело енергії є зараз основним у забезпеченні потреб людини в електроенергії?
(корисні копалини)
- Які недоліки цього джерела енергії (вичерпність та забруднення середовища)
--Чи зможе людство вижити, коли закінчаться запаси корисних копалин? (Ні)
- До якого висновку ми прийшли на минулому уроці? (треба переходити на альтернативні джерела енергії)
- Які? (енергію сонця, вітру, води)
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами і будемо досліджувати одне з невичерпних джерел енергії.
Яке саме, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Хто однаково всіх любить,
Всіх однаково голубить?
Кожний скоса тільки гляне –
А обняти не дістане?
V. Вивчення нового матеріалу
1.Бесіда з елементами розповіді.
— Чи впливає Сонце на ваше самопочуття і настрій? Поясніть.
— Що ви можете розповісти про Сонце? Створення «Асоціативного куща»
(презентація)
Висновок Сонце — найголовніше джерело енергії на Землі, яке постачає тепло і світло.
2.Фізкультхвилинка
(під музичний супровід пісні про сонечко)
3.Робота з таблицею в парах (с.64)
- Пригадаємо ще раз властивість енергії(переходити з одного виду в інший)
- Використовуючи цю властивість доведіть, що енергія сонячного променя перетворюється на всі інші види енергії.( за малюнком)
- На цьому малюнку використовується не енергія Сонця безпосередньо, а продукти перетворення енергії Сонця.
- Люди здавна прагнули використовувати сонячну енергію безпосередньо, не вирубуючи лісів, не видобуваючи корисні копалини.
Проблемне питання
4. Робота за підручником (с. 70).Самостійно читати.
— Пригадайте! Які джерела енергії можуть невдовзі вичерпатися?
— Що називають «зеленою» енергією?
- Як в давні часи люди використовували енергію сонця? (тепло, світло, нагрівання води, сушіння рослин, одягу)
- Як навчилися використовувати зараз? (виготовляти сонячні батареї, перетворювати на електроенергію)
- Перші сонячні батареї були побудовані у Франції.
(Перегляд мультф. про сонячні електростанції)
-Сонячні батареї не забруднюють оточуюче середовище, але вони займають велику площу. Де на вашу думку на Землі доцільно розташовувати Сонячні електростанції? (у пустелях). Чому?
Висновок Енергію Сонця використовують для перетворення її в електричну.
5.Вправа для очей «Сонечко»
6. Звіт творчих груп
1)Доповідь творчої групи ”Всезнайки”
Цікавинки.
-До Землі світло досягає за 8хв19сек.
- Загальна кількість сонячної енергії, що досягає поверхні Землі за рік, в 50 разів перевищує всю енергію яку можна одержати з всіх запасів горючих корисних копалин.
-Сонце за 15хв виробляє енергію, якої вистачить людству на рік.
-Завдяки дослідженням вчені дійшли висновку, що біле хутро північних тварин, особливо ведмедів уловлює 95% сонячного тепла, особливості будови волосинок цих тварин беруть до уваги під час виробництва сонячних батарей.
2).Група “ Дослідників” проаналізувала записи спостережнь за погодою і визначила приблизну кількість сонячних днів з період з 1 вересня до сьогодні.
Звіти групи “Дослідників”
-Чи доцільно використовувати сонячні установки в нашій місцевості
VI Узагальнення та закріплення набутих знань
- Сонце є найпотужнішим джерелом чистої енергії. Проте, до земної поверхні вона доходить не вся. Чи всі ділянки землі отримують однакову кількість сонячної енергії?
Земна поверхня отримує різну кількість сонячного тепла протягом доби та й кожної пори року. Пригадайте, які промені найбільше нагрівають земну поверхню? (Ті, що падають прямовисно).
Коли таке буває? (Коли сонце знаходиться високо на небосхилі)
У яку пору дня Сонце гріє найдужче? (Опівдні) Чому?
У яку пору року Сонце найбільше нагріває земну поверхню?
Переваги сонячної енергії складаються в її доступності, невичерпність, сонячна енергія не забруднює довкілля.
Електрика і тепло від Сонця є абсолютно безкоштовними.
Сонячні батареї – довговічні (не знашуються, не потребують ремонту)
Недоліком сонячної енергії є те, що вона може зникнути у хмарні дні і недоступна в нічний час.
Використання сонячної енергії доступно не у всіх районах Землі.
Використання сонячної енергії є найвитратнішим.(дорого коштують сонячні батареї)
Перевірка за презентацією
VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
1. Перевір себе ( за презентацією)
2. — Прочитайте висновки сторінки Книги важливих знань про природу нас. 71.
— Як людина використовує сонячну енергію? Наведіть приклади.
VIII. Домашнє завдання с.70-71
—Дізнайся, чи використовують енергію сонця в твоїй місцевості .
—Дізнайтеся про новітні приклади використання сонячної енергії (літаки, човни, потяги тощо
— Пофантазуйте і запропонуйте власний проект використання сонячної енергії