Урок з природознавства "Чим снідає їжачок?"

Про матеріал

Конспект уроку "Чим снідає їжачок?" - урок -проектної діяльності. У ньому представлені етапи роботи над навчальним проектом: планування, форми групування, форми представлення продукту проектної діяльності, реалізація проекту, презентація, аналіз успіху.

Перегляд файлу

        Міністерство науки, освіти молоді та спорту України

 

 

 

Природознавство

   1 клас

 

Тема   «Проект»

«Запитання до природи

 «Чим снідає їжачок

 

                Учитель  вищої категорії,

    старший учитель

Піменова Т.П.

 Мета уроку:

 формування ключових компетентностей:

 вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності, продуктивно співпрацювати  з іншими партнерами у групі, використовувати різні ролі і функції в колективі. Дотримуватися норм мовленнєвої культури, звязно висловлюватися у контексті змісту

Формування предметних компетентностей: уточнювати і розширювати уявлення учнів про їжака як представника диких тварин; розповісти про живлення диких тварин; викликати інтерес до пізнання природи;

     ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ  

І етап. Організація проекту.

На цьому етапі треба  визначити  тему, мету проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяний, вид проекту та його тривалість.

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.

Бесіда:

-  Упродовж 7 днів ви будете збирати інформацію про те, як готуються до зими бджоли. Ваше завдання - ознайомити згодом на уроці однокласників з отриманою інформацією про поведінку бджіл восени та підготовку до зими.

Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в групи за бажанням

Форми представлення продукту проектної діяльності:

група 1 - науковці (знаходять інформацію про будову  та поведінку їжачка восени в Інтернеті, енциклопедіях, довідниках );

група 2 – пошуковці (шукають інформацію, яку користь приносять їжачки );

група  3 – знавці народної мудрості (дізнаються прислів’я , загадки, вірші);

група  4  творчі особистості ( малюють їжачка, переказують казку).

 

ІІІ етап. Реалізація проекту.

  1.     Складання учнями плану роботи над проектом.

- Обговоріть у групі, що саме ви повинні зробити для реалізації поставлених перед вами завдань.

- Озвучте пропозиції, аргументи, судження щодо кінцевого вигляду освітнього продукту, який ви створите.

- Обговоріть у групі, що саме необхідно вам зробити для того, щоб освітній продукт був якісний та оригінальний.

2. Розподіл обов’язків між членами групи.

3. Самостійна творча робота учнів.

4. Виготовлення освітнього продукту.

ІV  етап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).

  1. Оформлення результатів.
  2. Підготовка до презентац
  3. 3.захист проектів.

       4.  Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.

5.Аналіз успіхів і невдач. Висновки.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Вправа «Погода»

    Яка зараз пора року?

       Який місяць?

    Яке число?

    Тепло чи холодно надворі?

    Який стан неба?

    Яка температура повітря?

    Чи були сьогодні протягом дня опади? 

II. Повідомлення теми і мети уроку. Сьогодні ми проводимо урок-

 презентацію «Чим снідає їжачок?»

Ш  Мотивіція навчальної діяльності

   Відгадайте загадку.

У густому лісі під ялинками,

Обсипаний листям,

Лежить клубок з голками,

Колючий і живий.

    Хто це? (Їжак)

    За якими ознаками ви дізналися, що це їжак?

    Хто бачив їжака? Де?

    Чим живиться їжак? (Розглядання малюнка їжака.)

  • Готуючись до проекту ми хотіли дізнатися про:
  • Про життя їжачка;
  • Які художні твори написані ;
  • Чим харчується їжак;

 

  1. Попередньому уроці ми об’єдналися у групи

«Науковці», «Пошуковці», «Літератори», «Творчі особистості»

  1. Визначили тему, мету і завдань проекту.
  2. Потім збирали та накопичували матеріал.
  3. А сьогодні, дітки, ми  презентуємо свої роботи.

Зараз ми ближче познайомимося з їжачком

 

1. Слово надається «Науковцям»

    Їжак — це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою. його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилася. Голки вкривають усе тіло, окрім мордочки, голови і живота. Як і шерсть інших тварин, вони можуть вставати дибки і в цьому випадку є надійним захистом від нападу. їжак може згорнутися клубком, захищаючи таким чином частини тіла, на яких немає голок..

З настанням темряви їжак вилазить із нори та обходить свої мисливські угіддя у пошуках равликів, комах, стоніг та інших дрібних тварин. їсть він також бджіл, джмелів і скорпіонів, не боячись їх укусів. їжу їжак шукає ретельно, заглядає під кожен листок, перевертає будь-яку гілку. Самиця водить із собою малюків, щоб навчити їх шукати їжу.

Самиця будує з листя просторе гніздо на землі в затишному місці. Зазвичай у їжачихи народжуються п’ятеро дитинчат. Після народження їжачат вона перебуває з ними лише один день, а на другий виходить на пошуки їжі, щоб дитинчатам вистачало молока.

Їжаки, як правило, малочутливі до отрут. З цієї причини вони часто нападають на гадюк і вбивають їх. До того ж гадюки практично не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.

   

2. Слово надається «Пошуковцям»

 Їжак — комахоїдна тварина, але іноді живиться і рослинною їжею, зокрема листям салату, плодами, ягодами, жолудями, а також грибами м»

 http://www.subject.com.ua/lesson/nature/1klas/1klas.files/image071.jpg

  

Їжаки не харчуються яблуками та грибами. Це можна побачити тільки в мультфільмах.  Нанизування яблук на голки повязано з дезінфекцією-кислий сік плодів допомагає звірку избавитися від блох та клещів, які важко дістати з колючок. З цієї причини їх зацікавлює клей, газети, мило, деякі квіти, які мають сильний запах.

Їжак не дуже доброзичлива тварина. Влітку будує невеликий шалаш з трави, де спить днем.

Ш. Слово надається «Літераторам»

1. В лісі він без сумки ходить

яблука й гриби знаходить.

2.Спина – голки. Очі – намистинки.

Хто це там біля ялинки?

3.Дивина. Живий клубок покотився в наш садок.

4.Має сотню голочок. Хто це, друзі?

Гостороносий і малий, сирий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок. Як він зветься..

5.Котить клубочок зовсім без ниточок – триста колючок .

 Прислів’я

 Їжак малий, але і ведмідя з барлогу вижене.

Що не хвать, то йорж та їжак.

Вужем вється, а настовбурчується їжаком.

Їжак їжака не злякає.

Вірші

Ой, журився їжачок,

Що багато колючок

На його свитині.

Не було б тих голочок –

Він катав би діточок

День і ніч на спині!

Їжачок-хитрячок гострі голки має,

На них яблука, гриби швидко натикає,

Їжачата з нетерпінням його всі чекають,

Своїй мамі-їжачисі вдома помагають.

Казки . Інсценізація.  «Лисиця та їжак»,

1У. Слово надається «Творчим особистостям»

V. Підсумок уроку .

    З якою твариною ми познайомилися сьогодні на уроці?

    Їжак — це свійська чи дика тварина?

    Що цікавого ви дізналися про їжака?

    Чим снідає їжачок? (Удень їжаки сплять у норі або в ямці під коренями дерева, а вночі виходять на полювання: знищують шкідливих комах, воюють зі щурами, мишами, отруйними зміями. Полюють на жаб, ящірок, полюбляють соковиті плоди рослин.)

У! .Оцінювання проектної діяльності

Ви, діти, гарно працювали і отримуєте в нагороду їжачків-сувеніри.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИХОВНИЙ ЗАХІД З ОСНОВ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ  НА ТЕМУ : «НЕХАЙ ВОГОНЬ В СЕРЦЯХ ПАЛАЄ, А ПОЖЕЖ ХАЙ НЕ БУВАЄ »

МЕТА:

·        продовжувати  ознайомлювати учнів із поняттям « вогонь»;

·        формувати уявлення про причини виникнення пожежі в побуті та її   наслідки;   вчити учнів правильно діяти у випадку виявлення пожежі вдома чи інших об’єктах;         

·        розвивати навички самозахисту в умовах задимленого помешкання;    

·        виховувати пильність, обережність, розсудливість, почуття   відповідальності за   свої вчинки;

·        розвивати логічне мислення, уміння робити висновки;          

·        виховувати інтерес до професії пожежного.

 

ОБЛАДНАННЯ:. Ілюстрації, малюнки учнів, 2 магнітні дошки, різні види пожежної техніки (плакати), щит для пожежогасіння, вогнегасники, одяг пожежника.

                                                      

                                                              ХІД ЗАХОДУ

 

(Святково прибраний зал,з одного боку виставка малюнків учнів, з іншого - виставка вогнегасників, щит для пожежогасіння, одяг пожежника).

Учитель. Доброго дня, дорогі учні,  учителі і гості, які завітали на наше свято!

Найцінніша цінність суспільства – людина, її життя та здоров’я. Проте з року в рік збільшується кількість нещасних  випадків, пожеж, які впливають на здоров’я людей. І все через те, що люди  не виконують правил пожежної безпеки.

Важко собі навіть уявити життя людини без вогню. Він допомагає приготувати їжу, зігрітися коли холодно. На заводах та підприємствах вогонь використовують, щоб виплавляти метал, виготовляти посуд, пекти хліб. Автомобілі не зрушать з місця, а космічний корабель не полетить, якщо на допомогу не прийде вогонь.

Вогонь – друг людини. Але якщо він потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом.

Сьогодні на наше свято прийшли гості – люди, які кожен день ризикують своїм життям заради спасіння життя інших.( Представлення гостей)

Пам’ятай! Вогонь стає ворогом, якщо з ним поводитись необережно. Наслідком неправильного і необережного поводження з вогнем є пожежі.

Пожежа -  це стихійне лихо, під час якого вогонь виходить з-під контролю людей і призводить до великої матеріальної шкоди, а часто й до загибелі людей. Щоб не виникла пожежа, треба знати і виконувати правила пожежної безпеки.

Сьогодні на нашому виховному заході учні розкажуть все про вогонь, про правила пожежної безпеки і причини виникнення пожежі. А ви уважно слухайте, бо правила пожежної безпеки знати необхідно.

 

Ведуча.(Відгадування загадки).

                              

Червоний півень по жердині скаче,

своїм гребінцем величається,а як торкнешся, то кусається.

Якщо в квартиру зайде цей гість,

 то все дотла він з’їсть.(Вогонь).

 

 

Ведучий. (загадка) Без крил, без рук, без ніг,

                             А вгору піднімається. (Дим)

— У народі кажуть, що диму без вогню не буває. Чому, як ви гадаєте? (Відповіді дітей).

Ось і пожежа, як правило, виникає не сама по собі, а з вини людей. Багато горя і сліз приносить вона.

 (учні розказують правила і показують малюнки на кожне правило).

                      

                                     ПРАВИЛА ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ

 

           1.     Не грайся із сірниками та іншими запалювальними засобами.

     2. Користуйся газовою плитою тільки у присутності дорослих.

     3. Без дозволу дорослих не вмикай електроприлади. Не залишай їх без нагляду.

     4.Не клади іграшки, книжки, одяг біля запалених печей чи увімкнених обігрівальних електроприладів.

     5. Не розпалюй багаття.

     6.Не користуйся відкритим вогнем(свічками, сірниками) у помешканнях, сараях, підвалах, на горищах. 

Учень.     Правила всі знати,

                  Всім допомагати,

                  Із вогнем боротись –

                  Наша всіх мета.

                                  

  Ведуча. У разі виникнення пожежі, якщо вогонь ще малий попробуй його загасити.       А якщо вогонь не згас, то  негайно залиши місце пожежі і повідом про неї дорослих або зателефонуй за номером 101.

Пам’ятай! 101 –  номер пожежної охорони.

Ведучий.Пожежні — професія героїчна. Це мужні, безстрашні, спритні бійці. Кожного дня вони готуються до героїчного вчинку. Їх називають бійцями «вогняного фронту», адже щоразу їм загрожує смертельна небезпека.

Ведуча.Наприклад, найкращий пожежник одягає бойове спорядження за 18 секунд, через 30 секунд він займає місце у кабіні пожежної машини. Професія пожежника не тільки героїчна і необхідна, але і вкрай небезпечна.

Ведучий.Але треба пам’ятати дуже важливе правило: «Даремно пожежного не турбуй!».Чому? Вони не встигнуть приїхати вчасно туди, де є пожежа.

Ведуча.А зараз відгадайте загадку. Машина червоного кольору з білою смугою та сиреною, рухається дуже швидко навіть при червоному і жовтому світлі світлофора. (Пожежна машина)

А яку ви ще знаєте пожежну техніку? (вертоліт, літак,поїзд, корабель).

Ведучий. Служба ця вам допоможе

                 Злу пожежу загасить

                 Забувать цього негоже,

                 Це вас може захистить!

                 Вони знають, що і як робити,

                 Щоб пожежу загасити.

                 Цей номер добре пам’ятай

                 Він «101»! Запам’ятай!

 Учень1. З вогнем у дружбі ми із давнини,

            Допомагає він завжди людям.

            З дитинства знаєм і до сивини.

                 Що без вогню проблем багато буде.

             

Учень2. З тих пір горить вогонь в оселях і на святі,

           І завдяки вогню щасливі ми й багаті.

 

 Учень3. Хай у кожному серці наче сонечко гріє,

            Свято наше панує на добро і надію.

            І вогняних пелюсток нам боятись не треба,

                 Бо вогонь - наш товариш, це вогонь Прометея!

Легенда про Прометея( розповідає учениця).                                          

За сивої давнини, коли над усім світом панував іще бог Зевс, люди, що тільки-но розселились по землі, були кволі, безсилі, лякливі. Вони не вміли ні думати, ні розуміти того, що бачили довкола. Від усього, що їх лякало, люди мерщій ховалися в свої глибокі підземні нори, наче кроти. Не було тоді в людей ані світлих жител, ані вогнищ родинни.Їли вони тільки траву та сире коріння, а м'яса й не куштували, бо не знали мисливства.
Із своєї небесної осяйної височини Зевс і не дивиться на нужденних людей, а ті ледь животіли серед незбагненної, ворожої природи. Скільки їх гинуло від хвороб та голоду, в боротьбі з жорстокою стихією! Так би зачах і загинув назавжди рід смертних людей, якби не став їм на захист і допомогу найблагородніший серед безсмертних –син олімпійського бога титан Прометей.
Прометей мав благородне, велике серце, він перший зглянувся на людей, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин. Він перший запріг у ярмо дикого бика, перший приборкав вільного коня, і ті стали вірними помічниками людини. Прометей навчив смертних лікуватися цілющим зіллям, знаходити путь по зорях і лету птахів, навчив добувати із землі мідь, золото й срібло та користуватися щедрими дарами природи.
А громовладний Зевс і далі не зважав на людей. І надумав кару, аби дошкулити Прометеєві: він відмовив смертним у тому, що було їм доконче потрібне – у життєдайнім вогні.
– Хай їдять м'ясо, але сире! – гримів люто Зевс.
Люди не варили їжі, не світили в домівках, не грілися коло багать, і було те життя без вогню злиденним животінням.
Пожалів людей своїм великим серцем титан Прометей і сміливо порушив Зевсову заборону. Прометей, опинившись у Зевсовій оселі, мерщій узяв із божественного вогнища невеличку іскру, сховав її у порожній очеретині та й приніс людям на землю.
Відтоді засяяли, заяскравіли веселі вогнища на землі. Навколо них люди збиралися цілими родинами, смажили м'ясо, грілися, танцювали. Він навчив їх приборкувати вогонь, виплавляти мідь, кувати зброю, і люди стали дужчі, сміливіші, вони вже не схилялися покірно перед своєю долею,мабуть, уперше відчули себе людьми.

У шаленій нестямі Зевс звелів закувати титана Прометея в кайдани і припнути на самому краї стрімкої скелі, щоб відступник висів там довгі століття. Тяжко зітхає Гефест і здіймає величезний молот, щоб прикувати Прометея до стрімкої кручі.Прометей прикований...
Довго Геракл  шукалв скелю із прикутим Прометеєм, аж нарешті побачив, як угорі шугонув величезний орел, почув стогони нелюдського болю і поспішив на тістрадницькі зойки.
Незабаром він був уже біля скелі, де висів прикутий титан і кровожерний орел рвав пазурами йому тіло. Підняв Геракл свій чималий лук і щосили напнув тятиву. Дзвінко заспівала стріла, вп'ялася в орла, і той упав мертвий додолу. Тоді Геракл виліз на скелю й дужими руками розірвав Прометеєві пута. Титан нарешті випростав могутнє тіло і вдихнув на всі груди. Прометей став вільний.

Так каже легенда, але чи це правда, ніхто не знає. Однак знають усі: в тих мужніх, волелюбних людей, що віддають свої сили й розум, усе життя на благо народові, палає в серцях іскра незгасного Прометеєвого вогню.

 

 

Учень4. Вогонь - це ворог нам і друг,

          Він може все – зігріти нас і запалити все навкруг.

  

Учень5. Але вогонь, ми знаємо усі,

            Багато лиха скоїв на Землі.

            Це так, бо скільки сіл і міст.

            Зазнали того горя.

Учень 6.Вогонь також приніс і сотні кілометрів попалених лісів, які ще до сьогодні    ніхто не відновив.

Учень7. Але вогонь – це щастя на радість людям всім,

          Про цей вогонь - прекрасний говорять тут усі.

Учень 8.Пам’ятайте правила ви,

                Щоб у житті не зазнали біди.

                Вогонь чарівний ворогом буде –

                Хто про безпеку забуде!

Учень 9. Вогонь – наш друг, тепло дарує,

           Та з ним не грайтесь ні на мить,

            Бо коли злість у нім лютує,

            Він знищить все, усе згорить!

Учень10.Хто правила безпеки виконує постійно,

           У тих життя і спокій збереженні надійно.

Ведуча. Щоб запобігти пожежам, треба знати, від чого вони виникають.    (Відгадайте загадку).

У коробці спочиває

Хлопці – наче близнюки.

В них коричневі голівки

 І зовуть їх…..(сірники)

 (Учні розказують причини виникнення пожеж).

ПРИЧИНИ ВИНЕКНЕННЯ ПОЖЕЖІ:

 

1.Необережність у поводженні з вогнем (кинутий запалений сірник, багаття, розкладене у недозволеному місці).                             

2.Пустощі дітей з вогнем, ігри із запаленими предметам.

 

3.Порушення правил користування електроприладами.

                           

4.Недотртмання правил користування газовими плитами.

 

5.Неправильне користування печами.

                                  

 

 Ведучий. Дитячі пустощі з сірниками можуть спричинити пожежу.

Пам’ятай!  Вогонь від одного сірника може спалити дім.

Пожежі легше запобігти, ніж її загасити.

Ведуча.       Дорослі і малі повинні пам’ятати,

                Що сірники бідою можуть стати.

                Що пустощі дітей з вогнем –

                Першопричина всіх проблем.

 

 

Учень.        Що наші праотці заповідали,

                Аби святий вогонь ми шанували.

                Тож пам’ятаймо, що коробка сірників -

                З недбалістю – пожежа й сірий дим.

Ведучий. А чи знаєте ви чим потрібно гасити пожежу? (загадки)

                  До пори вишу,

                  До пори мовчу,

                  А вогонь зачую

             — І сичу, й лютую. (Вогнегасник)

Слово пожежникам. ( розповідь…В Україні щорічно виникає багато пожеж. Кожна шоста з них у житлових будинках стається через провину дітей).А ви знаєте який буває одяг  в пожежників і які  бувають вогнегасники?( демонстрація одягу і різних видів вогнегасників: пінні,рідинні,газові,порошкові…). У  вогнегаснику є спеціальна піна, яка може загасити полум’я, поливаючи палаючі предмети.

Пожежники пропонують учням 1 конкурс. «Що ти робитимеш, якщо в квартирі виникла пожежа, а ти один вдома?» 2 команди по 5учнів – завдання одне на всіх. ( на спеціальних дошках діти записують свої відповіді). Обговорення результатів конкурсу.

2 конкурс. «Хто швидше загасить вогонь» 2 команди стоять один за одним. На двох кубах горять свічки. З великого відра треба перенести воду маленькими відрами в порожнє відро. «Ланцюжком» передавати один одному відра з водою.Яка команда швидше перенесе воду, та і виграє(погасить свічку).

3 конкурс. 2 команди стоять один на проти одного, їм задають питання хто швидше і правильно  відповість:

1.Уявіть собі, що загорілася праска. Чим можна її загасити? (Товстою ковдрою).Водою не можна — вдарить струмом (вода проводить електричний струм).

2.Якщо пожежа починається у лісі, то як її загасити? (Піском, землею, водою).

4 конкурс. «Телефон101». Чітко і швидко сказати: «У нас пожежа. Адреса (вулиця, дім, квартира)».

Підсумок конкурсів.(нагородження команд призами).

 Ведуча.     Якщо ви виступ наш уважно слухали,

               То можна зрозуміти:

               Пожежу легше просто попередити,

               Ніж потім загасити.

 Ведучий. Щоб в кожний дім прийшло благополуччя,

              І не сталося біди,

              Ми скажемо разом наше дружне «Ні»

               Усім пожежам на Землі.

 Учитель. Діти, пам’ятайте! Вогонь – друг людини, але вогонь стає ворогом,

                                                  якщо з ним поводитись необережно!

Пісенька про вогонь.(музика з пісні «Улыбка», слова Левченко Г.М).

Із вогнем ти обережний будь,

Бо таїть він у собі велику силу.

Руйнівник, палій і ворог він,

Він і друг, - як користуєшся ти вміло.

             

 

ПРИСПІВ

Він і ворог твій і друг.

Він тепло і світла круг.

Знає кожен, що вогонь потрібен дуже.

Хай в серцях горить вогонь,

Хай буде тепло долонь,

Пам’ятай про обережність, юний друже!

 

Вдома, в полі, в лісі, чи гаю,

Із вогнем ти не жартуй, це-небезпечно.

Пам’ятай всі правила завжди,

Бо безпека це і вчасно,і доречно.

Усі (разом).

Не допустимо ми ніколи,

 

 

doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку