Урок з природознавства для 2 класу на тему "Рослини навесні. Ранньоквітучі рослини."

Про матеріал

Конспект уроку з природознаввства для 2 класу на тему "Рослини навесні. Ранньоквітучі рослини." складено мною особисто. В уроці використано багато ігрових завдань, які так подобаються моїм учням. Вони залюбки виконують творчі завдання. На цьому уроці я використовую завдання на розвиток творчої активності учнів, а саме, скласти чарівну казку "Весняна квітка і Сонечко".

Перегляд файлу

1

 

Конспект уроку з природознавства для 2 класу на

тему: «Рослини навесні. Ранньоквітучі рослини.»

Мета уроку:  продовжувати формувати уявлення про неживу й живу природу, про дерева, кущі, трави; ознайомити учнів зі змінами які сталися в живій природі, зокрема у рослин, ознайомити з ранньоквітучими рослинами, з рослинами, які занесені до Червоної книги України, закріплювати знання учнів про взаємозв’язок між живою й неживою природою; розвивати емоційність дітей, мислення, вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки; виховувати естетичні почуття та дбайливе ставлення до природи, любов до природи.

Обладнання та матеріали: предметні малюнки з рослинами, казкова герої  до легенди про пролісок, презентація, таблиці «Рослини» та «Будова рослини»,  виставка «Рослини Червоної книги України», таблички «Весняні квіти», «Інші квіти».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

1.Самовизначення до діяльності.  Слайд 1.

Всі готові до уроку!

Починаємо роботу.

Сідаємо рівненько.

Працюємо гарненько!

   «Літературна хвилинка»  Веснянка (уривок)

«Весна прийшла!

Тепло знайшла!»-

Кричать дівчатка й хлопчики.

«Цвірінь! Цвірінь!

Журбу покинь!»

Клопочуться горобчики.

Все ожило,
Все розцвіло.

- Подивіться за вікно. Чи відчувається вже, що до нас дуже хоче вже завітати весна?

2.  Перевірка домашнього завдання. Слайд 2.

а)Фронтальна бесіда.

-Які знаки весни ви знаєте? (Сонечко піднімається все вище над горизонтом, небо стає чистим та яскраво-блакитним, теплішає, тане сніг, льодохід на річках, прокидаються тварини і рослини, починається у рослин сокорух.)

-Що таке весняний льодохід? (Льодохід - це рух крижин на річках під дією течії чи вітру.)

-Коли настає відлига? (Відлига – це підвищення температури повітря взимку або на весні до плюсових значень.)

-Чи можна стрибати по крижинках в період льодоходу? Чому?

б) Повідомлення синоптиків.

- Яка сьогодні погода? Наші синоптики хочуть повідомити про погоду.

Сьогодні синоптиком буде…

3.  Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

а) Слово вчителя.

       Природа! Яка чудова, гарна, яскрава! Із давніх-давен природа була основою життя людини. Адже людина отримує від природи все, потрібне їй для життя: повітря, тепло, їжу, одяг, житло й багато чого іншого.

 б) Бліцопитування.

 — А що таке природа? (Це все, що оточує нас, крім предметів, зроблених руками людини.)

— Що належить до живої природи? (Людина, тварини, рослини, гриби.)

— Що належить до неживої природи? (Сонце, Місяць, Земля, зорі, вода, повітря, ґрунт.)

—З яких органів складаються рослини? (Корінь, стебло, листя, плід, квітка.)

— На які три групи поділяють рослини? (Дерева, кущі, трави.)

— Яка між ними відмінність? (Дерево має один міцний великий дерев’яний стовбур, а кущ – декілька, а трава має стебла.)

  За допомогою якого органу рослини живляться? (Корінь.)

   Що відбувається раніше: плодоносіння чи цвітіння? (Цві­тіння.)

Вчитель: Правильно. У куща від кореня росте кілька стебел. Вони теж дерев’янисті, але тонші й менші, ніж стебло дерев. Наприклад: ліщина, шипшина, калина. Рослини з м’якими соковитими стеблами називаються травами або трав’янистими рослинами. До них належать також і квіти.

4.  Повідомлення теми й мети уроку.

а) Відгадування загадки.

                 Де вона проходить,               
                             Там травиця сходить,                        
                   Квіти розцвітають,                 
Солов’ї співають.
     Відгадайте, хто вона,
                 Ця красуня чарівна. (Весна.)

Отже, про що ми будемо сьогодні  на уроці розмовляти? (Про весну.) Правильно, а саме про рослини навесні.

б)Вірш «Весняні квіти».

1 уч. Весна чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
2 уч. І проліски, і травка,
Й зелена муравка,
І кульбаба рясна,
Й фіалочка ясна —
3 уч. Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходять,
Голівки підводять
Од сну зимового
До сонця ясного!                                      Олена Пчілка

5.  Вивчення нового матеріалу.

а) Розповідь учителя про первоцвіти. Презентація.

         Рослини, що зацвітають першими, називають ранньоквітучими.

         У природі є квіти, які «заявляють про себе» спочатку квіткою, ніби поспішають прикрасити землю. До таких рослин належить мати-й-мачуха. Слайд 3. Ще не зійшов сніг, а рослинка пробивається до сонечка. За квіткою з’являється листя, зверху гладеньке, лискуче, жорстке, немов «мачуха», а знизу — пухнасте, м’якеньке, немов «мати». Звідси і назва цієї квітки.

         Коли ще на землі лежить сніг, пробивається підсніжник Слайд 4. і милує людське око. Він біленький, як сніг і дуже ніжний.  А ось первоцвіт. Звичайний первоцвіт жовтенький. А ось первоцвіт дрібний - фіолетового кольору. Він занесений до Червоної книги України.

         Крокус або шафран не бояться холоду. Навіть з-під снігу він тягне свої квіти до сонечка. Вони бувають і білими, і фіолетовими, і жовтими, і, навіть, у смужку. Слайд 5.

         Також ранньою весною зацвітають фіалка, медунка, гусяча цибулька Слайд 6, анемона, сон-трава, нарцис, тюльпан Слайд 7.

         Радує око людини навесні ряст Слайд 8 своїми різнобарвними квітами.

         Також навесні радує наше око пшінка весняна. Пізніше навесні з’являються кульбаба, конвалія Слайд 9 та інші.

         А з дерев найперше «пробуджується» верба Слайд 10.  Вона першою відкриває ворота весні. Її ніжно-сріблясті сережки здавна в народі ласкаво звуть і «баранцями», і «котиками», і «пуховичками».

         А за вербою приходять проліски Слайд 11.

б)  «Фольклорна скарбничка»   

Легенда про пролісок

        Жила собі пані на ім’я Сніжинка. І була в неї донька — Квітка. Але мати з донькою ніколи не бачилися, бо Сніжинка одразу ж після зими летіла на Північ, додому. А донечка зацвітала влітку. І не могли вони жити разом, бо мати розтанула б від сонячного тепла, а донька замерзла б узимку.

        Улітку всі втішали маленьку квіточку — і звірі, й інші квітки. У Сніжинки було не менше горе, її втішали інші сніжинки. Так і спливав час: сумували і Сніжинка, і Квіточка.

       Якось до тієї землі прилетіла добра Фея-Чарівниця. Побачила вона Квіточку і запитала, чому та сумує. Квіточка розповіла своє горе. Чарівниця подумала і каже: «Он воно як! Але я можу зменшити твоє горе. Ти станеш квіткою-проліском і цвісти будеш, тільки-но прийде весна. Буде зима уходитиме, і твоя мати також. Я точно знаю, що вона буде тут. Ви будете зустрічатися раз на рік»,— посміхнулася Фея-Чарівниця і полетіла.

       Так з’явилася квітка пролісок.

в) Обговорення.

— Коли цвіте квітка-пролісок? (Тільки-но прийде весна.)

— Що в цій легенді вигадка, а що правда?

г) Хвилинка відпочинку «Чарівна».

Уявіть себе квіткою-проліском.

Потягніться до сонечка.

Посміхніться йому.

Погойдайте листочками,

Погойдайте квітками.

Попрощайтеся з мамою Сніжинкою рукою.

Сідайте.

г) Продовження презентації. Слайд 12.

      Навесні у дерев і кущів починається весняний рух соків – сокорух. Він настає тоді, коли відтане земля, і вода з коренів почне надходити в усі органи рослини.

      На деревах і кущах розпускаються бруньки і з’являються листочки. Слайд 13. Спочатку розпускаються липкі  й духмяні листки берези.

      За березою поспішає розпуститися липа, вільха, дуб. Слайд 14.

      Починають цвісти дерева. Першою зацвітає вільха. Досить лише доторкнутися до гілки вільхи із сережками, як вітер підхопить цілу хмару жовтого пилку. Слайд 15.

      Майже одночасно з вільхою  починає цвісти ліщина. Слайд 16.

      Потім зазеленіють акація, яблуні, груші.  Вони дуже красиво цвітуть. Слайд 17.

      З кожною весною ранньоквітучих рослин стає все менше, тому що люди виривають їх з корінням, і вони не можуть розмножуватися. Багато з цих рослин занесені у Червону книгу України. Слайд 18.

г) Вірш.

 «Не зривайте первоцвіти» Н. Козленко.

Тане сніг, весна, відлига…

Рушила по річці крига.

Сонце світить, пригріває

Йде тепло, зима тікає.

 

В лісі сніг іще лишився,

Під деревами укрився,

Сніг від сонечка сховався,

Теплих променів злякався.

 

Та з під снігу – справжнє диво:

Первісток весни сміливий

Показав чоло тендітне,

Пелюсткове і привітне.

 

То підсніжник, первоцвіт,

Сніг долаючи і лід,

Прагне з сонцем привітатись

І з весною обійнятись.

 

  Не зривайте первоцвіти,

Помилуйтеся на квіти.

Той, хто робить з них букети

Знищує життя Планети.

6. Хвилинка відпочинку «Музична».

7. Узагальнення й закріплення знань.

а) Гра «Відгадай весняну квітку»

На столі лежать малюнки квітів. Учитель загадує загадки, а діти вибирають відповідну квітку й приклеюють на дошку в графу «Весняні квіти» або «Інші квіти».

Подумайте, до якої групи належить квітка.

   Загадки

   Зацвітають навесні
Білі квіти лісові,

Заспіва весна в ріжок,

Квітка робить перший крок.( Підсніжники.)

   З’явились у траві сестрички —
Жовті очі, білі вії. (Ромашки.)

   Із перлин віночки

Зелений листочок,

Аромат духмяний,

 біле плаття, тонка талія,

А зовуть мене... (Конвалія.)

   Що за квіточка пахуча
І червона, і колюча? (Троянда.)

                 Запалали в чистім полі,          
                Наче галстуки червоні.
                То палає в полі так 
                Польовий червоний... (Мак)

   Із малої цибулини
Виріс весняної днини,

Носить атласний жупан,

Лицар квітів пан…(Тюльпан.)

   Виріс під сонцем пекучим
Товстий, соковитий, колючий.(Кактус.)

   Маю я жовті вічка
Й фіолетову спідничку. (Фіалка.)

б) Робота з підручником. Відкрийте сторінку 94-95. Подивіться на малюнки. Які ранньоквітучі рослини ви бачите?

в) Робота в парах. Працюємо у зошитах, вправа 2 на сторінці 44. Читаємо завдання.

Підкресліть ранньоквітучі рослини. Взаємоперевірка. Поміняйтеся зошитами з сусідом по парті. Виправляйте помилки олівчиком і дуже охайно.

г)Розгадування кросворду.

Попрацюємо з кросвордом, сторінка 45 у зошиті. Хто у нас найкмітливіший? Хто запам’ятав назви ранньоквітучих рослин? Записуємо у клітини.

7.  Підсумок уроку.

а) Гра «Продовж речення». Слайд 19.

     — Рослини пробуджуються від зимового сну, тому що…

  • Я знаю такі ранньоквітучі рослини…
  • Рослини не можна зривати, тому що…
  • Я знаю рослини, які занесені до Червоної книги України. Це…

б) Кольоротерапія. Барви весни. Відеофільм.

в) Гра «Якого кольору квіти?»

 Вчитель називає квітку, а діти мають підняти олівець такого кольору, яке забарвлення має ця рослина.

8.  Домашнє завдання. С.93-97, с.95 відповісти на запитання, скласти чарівну казку «Весняна квітка і Сонечко».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Назарова Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Царенко Світлана Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
6073
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку