Які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні?

Про матеріал

Бінарний урок з використанням проектних технологій, їз залученням учнів старших класів. Поданий матеріал екологічного спрямування, який дозволяє сформувати та розвинути знання учнів про природу рідного краю, про взаємозв'язки людини з природою, стимулює інтерес до проблем екології, формує бажання захищати рослинний світ, виховує екологічну культуру майбутнього господаря нашого спільного дому – планети Земля.

Для вчителів початкових класів загальноосвітніх шкіл, юних любителів природи, студентів педагогічних вузів.

Перегляд файлу

Тема. Які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні?

Мета: навчити учнів розпізнавати першоцвіти; розвивати 

спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи. Обладнання: слайди «Першоцвіти України», «Червона книга України», загадки.

І Організаційний момент

  1.Привітання з гостями

Починається урок.

Він незвичний і цікавий.

До нас гості завітали.

Повернімось до гостей,

Дружно скажем: - Добрий день!

2. Психологічна готовність.

Інтерактивна вправа «Крапельки тепла»

-     Подумайте про щось добре, хороше, посміхніться, подихайте посмішкою в долоньки, здмухніть з долоньок крапельки тепла і подаруйте їх, разом з посмішкою, своїм друзям, усім в нашому класі.

3.Вправа «Очікування»

-Діти, як ви гадаєте яким  буде наш сьогоднішній урок?

-Що ви очікуєте від уроку?

-Чого прагнете навчитися на ньому?

(Цікавим, пізнавальним, творчим, веселим, навчальним, творчим…)

Візьміть підсніжник, що у вас на парті, скажіть своє очікування  і покладіть у кошик.

- З ваших очікувань вийшов чудовий букет. Весняні квіти – це один з перших подарунків, які весна дарує людям. З їх появою в українців пов’язано пробудження природи від сну, яке викликає в людини багато позитивних емоцій.  От тому я бажаю вам позитивних емоцій від співпраці на уроці.

Весна сьогодні всіх зібрала й свої вітання всім надіслала:

Того, хто справа – похвалити!

Того, хто зліва – збадьорити!

Всіх, хто пустує – пожурити,

Всіх, хто сумує – звеселити!

-         Чому саме весна прислала нам вітання?

ІІ. Хвилинка спостережень.

Учень - синоптик. Сьогодні 16 березня, четвер.

Температура повітря –

Стан  неба –

Вітер –

Опади –

(Дякуємо за інформацію.)

ІІІ  Мозковий штурм

  • Які асоціації викликає слово весна?
  • Діти, чи доводилося вам спостерігати, як оживає природа навесні.

Відеоролик «Пробудження природи»

IV Повідомлення теми і мети уроку

Учитель: головними героями ролику як ви помітили, є рослини. Тож сьогодні ми здійснюємо віртуальну подорож у царство Рослин та дізнаємось, які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні. Зробимо зупинки на узліссі Науковців, галявинці Екологів, на пагорбку Творців, стежинці Пізнайків.

 Ви багато читали, збирали інформацію,  створювали малюнки, аплікації. І сьогодні настав час підвести підсумки вашої роботи. Кожна група буде презентувати і захищати свої роботи. Ви поділитесь своїми знаннями та  здобутками  з друзями.

  •                   Ну що ж, вирушаємо в нашу віртуальну подорож! В добрий час!

V Захист проектів

  •     Перша наша зупинка «Узлісся Науковців». На цьому узліссі вас чекають учні 6 класу з вчителем біології Безекою В.Б., які допоможуть нам дізнатися, які ж трав’янисті рослини нашого краю першими зацвітають навесні.Запрошуємо їх до виступу.

Пробудження рослин відбувається, коли середня температура за добу стає більшою за +5 °С. У деяких дерев навіть змінюється колір кори. Починається сокорух.. Коли починається сокорух у дерев і кущів, настає пора цвітіння багаторічних трав’янистих рослин. Вони відкривають весну квітів ще тоді, коли де-не-де лежить сніг. Ті рослини, які першими починають цвісти називаються ранньоквітучі або первоцвіти або ефемероїди. Вони  з’являються навесні  після сходу снігу і швидко розвиваються, не дивлячись на весняну прохолоду. Через тиждень-другий після появи на світ вони вже цвітуть, а ще через два-три тижні у них з'являються плоди з насінням.  Самі рослини при цьому жовтіють і прилягають до землі, а потім надземна частина їх засихає. Відбувається все це на самому початку літа, коли, здавалося б, умови для життя лісових рослин найсприятливіші - досить тепла  і вологи. Але ефемероїди мають свій особливий "графік розвитку", не такий, як у багатьох інших рослин. Вони активно розвиваються - зростають, цвітуть і плодоносять - тільки навесні, а до літа абсолютно зникають з рослинного покриву. 
Під час весняного достатку світла вони встигають  взяти свою частку, необхідну для того, щоб відцвісти,  дати плоди  і накопичити запас поживних речовин для майбутнього року. У грунті зберігаються живі підземні органи - в одних бульби, в інших - цибулини, у третіх - більш-менш товсті кореневища. Ці органи служать вмістилищем запасних поживних речовин, головним чином крохмалю. поживні речовини рослинка отримує завдяки фотосинтезу, що проходить у листочках. Якщо зірвати їх, цибулина вже не зможе отримати запас сил до наступного року.

   Саме за рахунок заздалегідь запасеного "будівельного матеріалу" так швидко і розвиваються у ефемероїдів навесні стебла з листям і квітками. Зрозуміло, за такий короткий вегетаційний період та ще й при несприятливому весняному температурному режимі, не можна накопичити велику кількість поживних речовин, необхідних для розвитку високих і потужних стебел і великих листів. Тому всі наші ефемероїди мають невеликі розміри.  На цьому перелік пристосувальних особливостей ефемероїдів не закінчується. Після вегетаційного періоду перед ними постає ще одна проблема - поширення насіння. Згадаймо, що дерева та чагарники до цього часу вже одягаються листям і літні трави заглушають останні жовтіючі листочки ефемероїдів. Вітру в лісі вже практично немає, тому поширення насіння з його допомогою (як, наприклад, у кульбаб) в цей час року тут не буде ефективним. Для того, щоб насіння поширювалися з шерстю тварин (як, наприклад, у реп'яха або череди), рослини повинна бути досить високими, щоб "начепити" плодики на проходять тварин. . 
Для того, щоб визріли соковиті ягоди, які б потім могли поширюватися лісовими птахами і звірами у ефемероїдів просто немає часу. Висипати насіння просто "під себе"? Але в цьому випадку молоді рослинки, які проростуть з насіння, не витримати конкуренції з дорослими батьківськими рослинами, які вже міцно зайняли тут місце під сонцем. 
Рослини - ефемероїди вирішили цю проблему дуже оригінальним способом. Для поширення насіння вони  використали грунтових комах, і в першу чергу - мурашок. На плодики або насінні у цих рослин утворюються особливі м'ясисті придатки, багаті маслом Самі ж рослини, що поширюють свої насіння за допомогою мурах, називаються мірмекохорамі. Плоди і насіння мірмекохоров дозрівають зазвичай на початку літа, коли мурашки особливо активні. Вони розтягують насіння по своїх гнізд, втрачаючи частину їх по дорозі. Це - показник того, що цей спосіб поширення насіння в подібних умовах є досить ефективним. 

 

  • Яка ж рослина відважується зацвісти першою?
  •       На пагорбах, у ярах, по берегах річок з’являються золоті сонечка квіток

(Діти презентують свої роботи за темами: «Підсніжники», «Анемони», «Ряст», «Мати-й-мачуха», «Первоцвіт».Їхні виступи супроводжуються графічними зображеннями на мультимедійній дошці).

Підсніжник - це квітка весни.

  Ще навкруги лежить сніг, а він вже пробиває собі дорогу до сонця. Спершу з-під трави видніються невеликі зелені листочки. Згодом появляються білі голівки на  тендітному стебельці. Квітка має три ніжних пелюстки. Ростуть ці чудові квіти густими білими острівцями. Навколо поширюється чарівний аромат. Тому інколи його і називають "молочною квіткою”.  Підсніжники – найгарніші весняні квіти, їх ще називають «передвісниками весни». Одна з легенд розповідає що коли Бог вигнав з раю Адама і Єву, йшов сніг і Єва дуже змерзла. На втіху їй кілька сніжинок перетворилися на ніжно-білі квітки підсніжника. Змерзлій Єві вони ніби дали надію, що незабаром буде потепління. З того часу підсніжники вважаються вісниками тепла.  А інша легенда розповідає, що плакала снігуронька, проводжала зиму. Йшла сумна, за нею стали всі тужити. Там, де йшла і плакала, виросли підсніжники - снігуроньки сльози.

 

Однією з перших навесні  з'являється із землі незвично красива  і білосніжна  квітка - підсніжник. Але ніхто навіть і не здогадується, що є ще одна рослина, яка також з'являється на початку весни  це первоцвіт весняний. Називається так, бо відноситься до ряду перших рослин, які характерні для весни. В деяких місцевостях називають ключами, бо його квіти нагадують в’язку ключів. Існує легенда, що це золоті ключі весни, які відчиняють двері до теплої, сонячної погоди.  Рослина є не тільки надзвичайно красивою, але,  і корисною, тому що має корисні і лікувальними властивостями. Відноситься воно до багаторічних трав'янистих рослин,  великої родини  Первоцвіти  Росте у мішаних лісах, на галявинах, серед чагарників, любить тінь. Цвіти з середини березня до середини червня.

Як тільки сходить сніг, по берегах річок і струмків,  уздовж доріг з'являються дрібні жовтувато-золотистого кольору квіти мати і мачухи це багаторічна рослина,  яка  не утворює густих заростей. Мати-й-мачуха, на відміну від більшості рослин, розквітає перш ніж з’являться листя. Звідки ж вона отримала настільки дивну назвау, вся справа в її будові. У нижній її частині знаходяться волоски дуже ніжні на дотик, як дотик матері, а поверхня листя дуже жорстка і холодна, як мачуха. Мати й мачуха є чудовим медоносом. Мед виходить цукристим, а квітковий пилок, а також листки та квіти  володіють  масою лікувальних якостей. Іноді, навіть можна спостерігати такий пейзаж, ще подекуди є острівці снігу, а між ними пробиваються золотисто-жовті квіти.  З настанням ночі квітки мати і мачухи закриваються.

Неможливо не замилуватися безліччю синьо-блакитно-фіолетових квіток печіночниці звичайної у широколистяних лісах. Здається, що крізь побуріле торішнє листя проглядають тисячі широко розкритих синіх та фіолетових квітчаних оченят, немов кличуть заглянути в них…Печіночниця має різноманітні народні назви. Так, зате, що цвіте під час перших весняних громів, її називають громашик. Назви переліска, підліски,   відображають характер місце зростання печіночниці (в лісах, під кущами ліщини). За раннє цвітіння рослину називають ще  первоцвітом, пролісками.

Українська назва пов’язана з оригінальними листками, які за формою дещо схожі, на людську печінку. З цим пов’язане середньовічне повір’я, що рослина допомагає при хворобах печінки. В ті часи вірили, що рослини, так чи інакше подібні до тих чи інших органів людини, неодмінно лікують їх захворювання. Але з печіночницею ми маємо випадковий збіг, бо її речовини справді здатні допомагати при певних захворюваннях печінки та інших органів. . Ця багаторічна рослина, зустрічається в  змішаних лісах,  листки її зимують під снігом зеленими, але навесні відмирають. Замість них після цвітіння розвиваються молоді світло-зелене листки, волохаті від волосків. Згодом вони темніють і втрачають волоски. Цвіте печеночниця дуже рано, як тільки зійде сніг. Квітки поодинокі фіолетові на колір.  Цвіте печіночниця з кінця березня до початку травня.

 

Багаторічна трав’яниста рослина.  Має досить великі рожево-фіолетові квіти з приємним запахом. Форма весняних квітів дуже химерна і вишукана. Нектар можуть дістати тільки комахи з довгим хоботком: джмелі, метелики. Зірвані квіти дуже швидко в’януть. Зимує невелика, розміром не більша за вишню, бульба.  А як тільки зійде сніг – рослина з’являється на поверхні і зацвітає. Весняні квіти добре помітні серед бурої торішньої трави і листя. На початку літа, давши насіння, рослина зникає до наступної весни. Цікаве і насіння рослини.Легенда  розповідає, що напровесні летіли над лісом жайворонки, посварились між собою і почали чубитися. Змагалися так, що аж чуби  свої погубили. Попадали вони на родючий лісовий грунт і попроростали буйним весняним цвітом.

Фізкультхвилинка

 

В ліс крокують наші діти,

Щоб вивчати первоцвіти.

Ось пташина заспівала,

Там комашка задзижчала.

Квіточки до нас кивають-

Красну весну прославляють.

Дружно лісом діти йшли

І на пагорбок прийшли.

 

VІ  Інсценівка «У лісі»

   Сім’я з кошиками виходять «на галявину», де ростуть первоцвіти звучить аудіозапис пташиного щебету.

Сашко. Як хороше в лісі!

Катруся. Скільки ж квітів, які ж вони гарні!

Мама. Чудова галявина! Дивишся і милуєшся.

Марійка. А повітря яке чисте.

Тато. Отут ми і відпочинемо. Ви собі займіться чим-небудь, а ми з мамою влаштуємо пікнік. На цій галявині й пообідаємо.

(Тато й мама виймають з рюкзака килимок, з кошика їжу, готують страви.)

Сашко. Погляньте, які гарні квіти. Їх тут так багато! Катрусю, Марійко,  давайте збирати їх разом.

Марійка. Із задоволенням! Я збиратиму підсніжники.

Катруся. Я нарву якнайбільше пролісків і принесу їх і додому, і до школи.

Мамо. (разом із татом) Ідіть обідати, бо на нас чекає далека дорога.

(Усі пригощаються, розкидають папірці, серветки.)

Мама. Смачно попоїли. Ну, діти, пора і в дорогу. Збираймося!

Марійка. Прийдемо сюди наступного разу? Наступного вихідного?

Тато. Ой, тут виявляється досить брудно. Напевно, на наступні вихідні пошукаємо чистішого місця.

Катруся. ( Бере в руки букет, розглядає його). Квіти зів’яли… Брати чи не брати? Ні, знайду свіжіші, ці зовсім погані.

 Обговорення інсценівки.

- Чи правильно поводилися в лісі діти?

- Які поради ви можете їм дати? (Діти відповідають)

Учитель:Молодці. Ви дали правильні поради. Тепер ми можемо рушати далі. Наступна наша зупинка «Галявина Екологів»

 

Коли ми  заходимо  в ліс то  перше, що хочеться зробити із цим білосніжним дивом, — підійти і зірвати. Але коли рука тягнеться за ним, ми навіть не підозрюємо, на яку небезпеку наражаємо природу, бо хочемо вдихнути чарівний аромат і насолодитися прекрасною миттю. Зірвемо ще кілька квіточок — і зберемо букетик, який поставимо у вазу. Мине кілька днів і викинемо його на смітник. То яка з цього користь? Але квіти не тільки радують нас, вони є поживою для багатьох комах і тварин. Насіння споживають  мурашки, пилок та нектар – джмелі, бджоли та метелики.. Неважко здогадатися, що буде з метеликами, бджілками, іншими комашками, коли зникнуть первоцвіти. Чимало з них захищають ліс від шкідників, і якщо їх не стане, нікому буде «лікувати» дерева. Збирання первоцвітів дуже шкодить природі рідного краю ще й тим, що не дає можливості цим рослинам утворити насіння,, а отже продовжити свій рід.. А  виривання з цибулинками призводить до повного знищення.   Рослинам не страшні погані умови, більшу небезпеку становлять люди.

Червона книга  ( презентує учениця)

Червона книга – це пам’ятник природі.

Червона книга – це нагадування про минуле. Червона книга – це турбота про майбутнє. Без рослин земля збідніє. Рослини – це основа життя.

 Вони прикрашають природу, очищають повітря. Вони дають їжу тваринам і вкривають їх від негоди і ворогів. Із-за господарської діяльності людини, витоптування, збирання букетів зникає багато рослин. Їх з кожним днем стає менше. Щоб вони не зникли, держава взяла їх під свою охорону. Зривати ці рослини строго заборонено. Щоб про це було відомо всім, їх заносять до Червоної книги. За останні роки багато рослин потрапило до Червоної книги. Це книга тривоги. Вона попереджає людей, що ці рослини не можна чіпати, бо їх залишилося дуже мало.

В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.

Рослини – це наші мовчазні беззахисні друзі, про яких треба дбати.

Учениця. Весняні квіти краще не чіпати: вони привабливіші в природному середовищі.  При зустрічі з прекрасними квітками майте шану до цих справді чарівних і до того ж цілющих рослин. Не зривайте оберемки квітів, які згодом бездумно викинете. Краще помилуйтеся ними в природі, а на згадку сфотографуйте чи замалюйте  гарні квіти. Виготовляйте квіти своїми руками з паперу та штучних матеріалів.

Тим дорожчі вони будуть для вас. Бережіть красу природи, весняні усмішки рідної землі. Вони справді цього варті.

VIІ Пагорбок Творців

Вчитель.   Ця група працювала за такими напрямками: художники та умілі ручки.      

«Художники» демонструють малюнки.

«Умілі ручки» презентують аплікації, орігамі.

 

VIIІ Стежинка Пізнайків

 Гра «Впізнай квітку»

  • Мене називають золотими ключами весни, які відчиняють двері до теплої, сонячної погоди.
  • Діти, ви здогадались про яку квітку йде мова? Покажіть її на фото.
  • Нижня частина моїх листочків дуже ніжна, як дотик матері, а зовнішня - дуже жорстка і холодна, як мачуха.
  • Я маю білу голівку з трьома ніжними пелюстками  на тендітному стебельці.
  • Я маю досить великі рожево-фіолетові квіти з приємним запахом. Мій нектар можуть дістати тільки комахи з довгим хоботком: джмелі, метелики.
  • А я вам, перші квіти, дарую перші промінчики сонця, тепло та вологу.

Дослідницька робота. (Робота в групах)

(Кожна група одержує чистий аркуш паперу та малюнки із зображенням квітів, виконуючи своє завдання)

1 група – виберіть і наклейте лише первоцвіти.

2 група – відгадайте загадки. До кожної загадки наклейте квітку-відгадку.

3 група - скласти пам’ятку  « Як зберегти первоцвіти»

Вчитель: До нас прийшов лист від первоцвітів, у якому вони звертаються до вас із проханням.

Учні складають пам’ятку  

1.     Не рвіть квітів без зайвої потреби .

2.     Не рвіть їх багато , а лише кілька .

3.     Не виривайте квіти з корінням .

4.     Не рвіть останньої квітки .

5.     Не витоптуйте  їх .

6.     Насаджуйте і доглядайте за ними .

7.     Зупиняйте тих, хто порушує ці правила .

8.    З особливою увагою ставтеся до рослин, занесених до Червоної книги.

(Презентація робіт).

Учитель: Ось ми і завершили подорож царством Рослин.

ІХ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Сьогодні ви дізнались, що за періодами цвітіння рослини поділяють на ранньоквітучі та пізньоквітучі.

З ранньоквітучими ви вже ознайомились, а про пізньоквітучі  ви дізнаєтесь, прочитавши в підручнику інформацію  на  с. 105. А друзям природи пропоную  створити плакат на захист весняних рослин.

Діти, ви плідно попрацювали, підготували цікавий матеріал. Чи задоволені ви своєю роботою?  Чи справдились ваші очікування щодо уроку? Який настрій у вас зараз?

Наші з Валентиною Богданівною  очікування також справдились.

Люди проводять акції на захист ранньоквітучих рослин. Ми приєднуємося до цієї акції і даруємо на згадку про подорож до весняного лісу вам первоцвіти, які зробили своїми руками.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кулак Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
7886
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку