Урок з використанням стратегій розвитку критичного мислення.
Тема. Як розселюються рослини?
Мета: ознайомити учнів зі способами поширення плодів і насіння рослин у природі; розвивати увагу, спостережливість, вміння аналізувати текст за допомогою запитань; виховувати інтерес до життя рослин, прагнення більше дізнаватися про таємниці природи.
Тема. Як розселюються рослини?
Мета: ознайомити учнів зі способами поширення плодів і насіння рослин у природі; розвивати увагу, спостережливість, вміння аналізувати текст за допомогою запитань різного рівня; виховувати інтерес до життя рослин, прагнення більше дізнаватися про таємниці природи.
Обладнання: роздаткові матеріали: таблиця «Чи вірите ви?», картки для роботи в групах.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Створення позитивного емоційного настрою уроку
- Любі діти, погляньте мені у вічі, подивіться одне на одного і подаруйте одне одному усмішки. Адже відомо: коли люди всміхаються, стає веселіше, світліше, тепліше на світі, бо за допомогою усмішки людина дарує тепло своєї душі і доброту. І з цих промінчиків добра, що з’явилися на ваших обличчях, ми й розпочнемо наш урок.
2. Спостереження за змінами в природі. Вправа «Мікрофон»
- Який місяць триває?
- Яке сьогодні число?
- Яка температура повітря?
- Який стан неба?
- Чи є опади? Які саме?
- Чи є вітер?
3. Робота над загадкою.
Дихають, ростуть, а ходити не можуть. (Рослини)
4. Складання кластера до слова «рослини»
5. Повідомлення теми і мети уроку. Постановка проблемного запитання
- Вам уже відомо, що за допомогою насіння рослини розмножуються. А чи відомо вам, як рослини розселяються? Як насіння кульбаби, ліщини чи гороху може потрапити далеко від рослини, на якій воно утворилося і прорости там у нову рослину?
- Сьогодні на уроці ви отримаєте відповіді на ці запитання. Ви дізнаєтеся, що допомагає рослинам розселятися. Отже, сьогодні ми шукатимемо відповідь на запитання: «Як розселюються рослини?» Мені хотілось би, щоб після цього уроку ви змогли називати способи поширення рослин у природі, а також висловлювати власні думки щодо теми сьогоднішнього уроку.
ІІ. Основна частина
1. Метод «Чи вірите ви, що …?»
Перед читанням матеріалу підручника вчитель пропонує учням заповнити перший рядок таблиці «Чи вірите ви, що…?» і поставити знак «+», якщо згодні з твердженням, і знак «-», якщо не згодні, в табличці (роздається кожному учневі).
Чи вірите ви, … |
|||
Що плоди і насіння рослин поширюють тварини? |
Що насіння кульбаби має парашут? |
Що рослини можуть розкидати своє насіння? |
Що існує скажений огірок? |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Метод читання в парах/запитання в парах. Робота за підручником (с.52-53)
Перший учень читає першу частину тексту «Як розселюються рослини?», після чого другий учень з пари ставить до цієї частини запитання. Орієнтовні запитання:
Як тварини допомагають розселенню рослин? Плоди яких дерев поширюють тварини?
Після читання першої частини тексту учні міняються ролями. Другий учень пари читає другу частину тексту, а перший ставить запитання. Орієнтовні запитання:
Яким рослинам допомагає розселятися вітер? Для чого потрібні плодам кульбаби парашутики?
Третю частину тексту учні читають самостійно, після чого ставлять одне одному запитання. Орієнтовні запитання:
Які рослини самі розкидають своє насіння? Для чого рослини це роблять?
3. Робота в таблиці «Чи вірите ви, що …?»
Після опрацювання тексту підручника вчитель пропонує заповнити другий рядок таблиці і порівняти свої думки до та після читання тексту, чи змінилися вони? Учні заповнюють всі стовпчики таблиці, крім четвертого, тому що у підручнику немає інформації про скажений огірок.
4. Повідомлення довідкового бюро.
- Послухайте інформацію про скажений огірок від нашого довідкового бюро.
1-й учень. В Криму можна зустріти дуже цікаву рослину, яку називають скажений огірок або огірок-пирскач. Це рослина з великими опушеними листками. Колючі зеленуваті плоди цієї рослини нагадують маленькі огірочки. Цю рослину недаремно називають «скажений огірок».
2-й учень. Навіть легкий дотик до плоду, який дозрів, викликає приголомшливий ефект. Скажений огірок стріляє за принципом пістолета-розпилювача. В одну мить огірок відривається від плодоніжки, а з отвору викидається насіння на відстань понад 12 м.
Після повідомлення довідкового бюро учні заповнюють останній стовпчик таблиці «Чи вірите ви, що …?» і порівнюють результати з попередніми.
5. Робота в групах. Завдання: написати на картках, якими способами розселюються рослини.
|
|
|
|
|
|
6. Гра «Угадай казку»
- Згадайте казки, у яких ви зустрічалися з плодами. Назвіть ці плоди.
«Принцеса на горошині» - … (біб).
«Ріпка» - … (ріпа).
«Горбоконик» - … (зерно).
«Попелюшка» - … (гарбуз).
«Пригоди Чиполліно» - … (помідор, вишня).
ІІІ. Підсумкова частина. Рефлексія
1. Робота в парах. Складання схеми «Розселення рослин»
2. Метод «Незакінчені речення» у поєднанні з методом «Мікрофон».
Учитель пропонує учням закінчити речення: