Тема. Птахи восени
Мета: формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітних та осілих птахів; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілих, перелітних та зимових гостей; розвивати спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: малюнки птахів, картки, тестові завдання; годівничка; підручник «Природознавство. 2 клас»; зернята буряну, пшениці, соняха; таблички з назвами команд.
Тип уроку: урок – співпраця.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Хвилинка синоптика
Сьогодні _ лютого.
Температура повітря ____,
Вітер _______, небо ____________, опадів _________.
На вулиці стало холодніше.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення теми уроку
Сьогодні до нас завітав горобчик і розповів, що влітку йому було добре – тепло, було що їсти. Але зараз йому гірше. Чому? Це ми і з’ясуємо на уроці.
У горобчика є для вас завдання. Будемо працювати у групах.
І група – команда «Ластівочка»
ІІ група – команда «Синичка»
ІІІ нрупа – команда «Снігурчик»
Роботу кожної команди будемо оцінювати зернятками. Якщо команда працює дуже добре – даємо пшеничне зернятко, якщо добре – зернятко соняха, а якщо не старається – насіння бур’яну.
Горобчик дає кожній групі по одній картці.
Тести
А) так;
Б) ні
2. Що відбувається з комахами восени?
А) відкладають яйця і гинуть;
Б) переселяються ближче до людей;
В) ховаються у ґрунті, під корою, у дуплах
3. Якщо у листопаді з’являються комахи, то зима буде:
А) холодною;
Б) теплою
Вчитель: Поки діти працюють на картках, я просила підготувати цікавинки про комах. Я переглянула їх і вибрала найцікавіші від кожної групи. Зараз ми їх почуємо.
І група: Восени мурашки ховаються в ґрунті. І не замерзають навіть тоді, коли дуже холодно, понад 30 градусів морозу. У тілі вони накопичують рідину, гліцерин, яка й рятує їх від морозу.
ІІ група: З настанням холодів бджоли перестають рухатись, скупчуються. І в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло.
ІІІ група: Комарі прекрасно почувають себе не тільки в теплому кліматі, але й на холодних територіях. Навіть на Південному полюсі. Чують вони за допомогою волосків на тілі. Самець комара має на своїх вусиках кілька тисяч таких волосків, які вібрують і передають сигнал в центральну нервову систему.
(кожна група одержує зернятка за інформацію та за картки)
Вчитель: Горобчик задоволений вашою роботою. Але давайте вирішимо, чому ж горобчику стало гірше?
Отже, сьогодні ми будемо говорити про птахів восени.
Птахи бувають різні за розміром. Найменший птах колібрі-бджілка. Він важить 2г (Бразилія), а найбільший – страус (висота – 2м50см, вага – 150кг). Найменший птах України – червоногрудий корольок – 5г. Живе він у хвойних лісах Закарпаття. До речі, вивчають птахів люди, які мають професію орнітолог. На уроці ми будемо орнітологами.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: - Отже, чому птахи відлітають у теплі краї?
1. Гра у групах «Посади птаха до годівнички»
З настанням холодів птахам стає холодно і голодно, тому їх треба підгодовувати. Що ж для цього роблять люди? (вішаю годівничку). Ось ми і заселимо нашу годівничку птахами. Для цього треба подумати, які птахи перелітні, а які зимуючі. Будьте уважні! Виберіть тільки зимуючих птахів.
І група:
Ластівка, горобець, омелюх, зозуля, дятел.
ІІ група:
Журавель, синичка, жайворонок, сорока,снігур, шпак.
ІІІ група:
Лелека, ворона, соловей, чапля, голуб.
(оцінювання кожної групи)
2. Тести (робота в парах)
1. Птахів змушує летіти у вирій
А) голод;
Б) холод;
2. У теплі краї відлітає
А) синиця;
Б) ластівка;
В) дятел;
3. Горобці, синиці, ворони – це …
А) перелітні птахи;
Б) осілі птахи;
В) зимові гості;
4. Яка з цих пташок перелітна?
А) лелека;
Б) сорока;
В) дятел;
5. Зимуючий птах – це …
А) горобець;
Б) лелека;
В) зозулі;
6. Птахів, які відлітають восени, а навесні повертаються у свої краї, називають
А) осілими;
Б) перелітними.
Перевірка тестів
То як ви думаєте яка група виконала тести найкраще(Самооцінювання. Зернятка)
ІV. Підсумок уроку.
Отже, всіх птахів можна поділити на групи: перелітні, осілі (зимуючі) і зимових гостей.
А тепер зверніть увагу на оцінювання наших груп. Хто ж одержав перемогу? Я думаю, що перемогла дружба!
Дякую всім за роботу!
Домашнє завдання.
С. 100-102
1