Урок з природознавства для 2 класу " Птахи восени. Перелітні та осілі птахи"

Про матеріал
Дана розробка уроку дозволяє ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті, засвоїти назви перелітних та осілих птахів,пояснювати причини їх відльоту у вирій. Засвоїти матеріал допомагають дидактичні ігри "Загубилися слова", " Посади птахів до годівнички". Перевірка засвоєних знань здійснюється шляхом виконання тестів.
Перегляд файлу

Тема. Птахи восени. Перелітні й осілі птахи.

 Мета .Ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті, показати зв'язок змін   у житті птахів  зі змінами в природі, вчити називати групи птахів, засвоїти назви перелітних й осілих птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій, розвивати спостережливість , вміння порівнювати, узагальнювати, виховувати любов до природи на прикладі птахів.

 Обладнання. Таблиця, презентація, індивідуальні картки, малюнки птахів.

Тип уроку. Комбінований

Хід уроку

I. Організація классу Слайд 1

Учениця:   Знову лунає шкільний наш дзвінок,

                    Кличе всіх нас на цікавий урок.

                    У класі сьогодні гостей є багато.

                    Усі ми зібралися наче на свято.

Учень:        Ми вам раді, люди добрі,

                     І вітаєм щиро вас ,

                     І запрошуєм ласкаво

                     На урок у 2 клас.    

Вчитель:     В класі багато гостей,

                    Скажемо їм «Добрий день»

Сіли, діти, всі рівненько               Слайд 2

Усміхнулися гарненько

Настрій на урок взяли

 Працювати почали

Вчитель.Урок «Природознавства »  починаємо з вами.

А займемось сьогодні серйозними ділами.

То ж часу не втрачаймо, роботу починаймо.

- А працювати будемо під девізом ( написаний на дошці)  «Чим більше попрацюєш, тим більше пізнаєш».

II. Перевірка домашнього завдання

Під музику з'являється дівчинка, одягнута у вбрання осені , в руках тримає кошик.

1.Вчитель. Відгадайте загадку Слайд 3

Жовте листячко летить, під ногами шелестить.

Сонце вже не припікає. Коли це буває?( Восени) Слайд 4

Вчитель. Осінь, а що ти нам принесла?

 Осінь. Я вам принесла  деякі завдання, але спочатку я хочу послухати синоптика. Яка сьогодні погода?

2. Хвилинка   синоптика

Синоптик. Сьогодні… (число і місяць), температура повітря…, вітер…, на вулиці стало холодніше.

3.Індивідуальні картки

Осінь. Перед тим як працювати далі, я хотіла, щоб хтось попрацював за карткою біля дошки

 Колібрі важить 2 грами, а червоноголовий корольок на 3 грами більше. Скільки важить червоноголовий корольок?

 

 Вчитель. Над якою темою працювали на попередньому  уроці?А яке було домашнє завдання?

 Учні . Ми працювали над темою « Як комахи готуються до зими». Нам треба було дібрати цікаву інформацію про комах

Осінь. Я зараз і перевірю, як ви засвоїли  цей матеріал

 Дістає з кошика завдання

1 завдання.( Дістає   з кошика сонечко)

- Сонечко написало листа.  Як гарно було, тепло влітку! Тепло, а скільки попелиці! Я їх дуже люблю. Та де ж вона? Стає холодно. І друзів моїх не бачу. Де ж поділися друзі-комахи ?

 

Дістає листочки з кошика і читає питання

1 листочок:  Хто ж куди сховався?

2 листочок  .Як зимують мурашки?

 3 листочок . Що цікавого ви знаєте про мурашок?

      Учень.         Я читав, що мурашки не замерзають навіть тоді, коли дуже холодно, понад 30 С морозу.У тілі вони накопичують рідину, гліцерин, яка й рятує їх від морозу.

4 листочок.  Відгадай загадку

    Зимою спить, літом бринить,

    Понад квітами літає, медок збирає. (Бджола)

  • Як зимують бджоли?
  • Учень .  З настанням холодів бджоли перестають рухатися, скупчуються. А в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками

Осінь. Підсумуємо. Отже, восени комахи ховаються у щілини, під кору дерев, жаби зариваються у мул. Ви добре впоралися із завданнями, і тому я вам залишу ось цей кошик.

III Актуалізація опорних знань

1.Робота із загадкою Слайд 5

 Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати.

                           ( Птахи)

2.Асоціативний кущ «Птах»

3.  Фронтальна бесіда

- До якої групи відносяться птахи? Яка їх істотна ознака? Для чого птахам потрібен міцний дзьоб?

Слайд.6-8

 Птахи бувають різні за розміром. Найменший птах колібрі . Він важить 2 грами, а найбільший птах- страус. Він важить 156 кг, а зріст досягає 2м 56 см. Найменший птах України  червоноголовий корольок  . А скільки він важить? Подивіться на задачу, яку розв'язали. Живе у хвойних лісах Закарпаття.

IV. Повідомлення теми й мети уроку Слайд 9

 Сьогодні на уроці ми будемо говорити, як змінюється життя птахів восени.

V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Перегляд відеофільму про птахів

Музична фізхвилинка

2. Розповідь вчителя( супроводжується презентацією) Слайд10-33

3.Робота з підручником( учні самостійно опрацьовують ст.51-52)

4.  Гра « Мікрофон»

- Один учень задає запитання за прочитаним текстом?

Як з наближенням осені змінюється життя птахів?Які з птахів відлітають першими? Чому? Назви перелітних й осілих птахів.

5. Словникова робота. Слайд 34

 Орнітолог- людина, яка вивчає птахів.

6. Хвилинка- цікавинка Слайд 35

Ми зараз дізнаємося, хто з вас  найкращий орнітолог. Вам необхідно було підготувати цікаву інформацію про птахів.

 Учні:

1)Більшість перелітних птахів летять на висоті до 400м.Середня висота польоту грака 500м, ластівки – 300м, яструба – 250м.Лелек бачили на висоті – 900м, жайворонка – на висоті 1900м

2) Гуси летять на береги Каспійського моря. Качки – в Англію, Францію, Іспанію. Жайворонки, стрижі, іволги і лелеки відлітають у Південну Африку, ластівки – в Італію та Єгипет.

3) Ластівка щорічно долає відстань 26000 км.

 Фізхвилинка

VI. Узагальнення й систематизація знань 36

1. Робота із  здібними учнями .Відгадування ребусів. Слайд 36

 Учні відгадують ребуси та вказують до якої групи відносяться птахи.

2. Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички»

- З настанням холодів птахам стає голодно й холодно, тому треба птахів підгодовувати. Що для цього роблять люди? Ось ми й зараз заселимо наші годівнички птахами. Але будьте уважні. Подумайте, які птахи зимуючі, а які перелітні. Виберіть тільки зимуючих.

I  Група – ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, омелюх.

II  Група – журавель, синичка,  жайворонок, сорока,  снігур.

  III   Група – зяблик, лелека, ворона,  галка,  соловей, дятел.

 Слайд 36

3. Перевірка роботи здібних учнів та робочих груп.

4. Робота в зошиті з друкованою основою.

5. Тести

1)Птахів змушує у вирій летіти

А) голод

Б) холод

2) На південь відлітає

А) синиця

Б) ластівка

В) дятел

3) Горобці, галки, ворони –це…

А) перелітні птахи

Б) осілі птахи

4) Яка з цих пташок перелітна

А) лелека

Б)  сорока

В) дятел

5)Зимуючий птах –це…

А) Горобець

Б) Лелека

В) Зозуля

6)Птахів, які відлітають восени, а навесні повертаються у свої краї називають

А) зимуючими

Б) перелітними

6. Гра « Загубилися слова» Слайд 37

 

  • Весною птахи будують______ і відкладають______  .
  • Улітку вони виводять______ .
  • З настанням осені відлітають у теплі краї____,____,_____,_____.
  • Їх змушує летіти у вирій____  ____ .
  • Залишаються зимувати___,___,____.

 

9.Робота із загадками та сигнальними картками

- Учні відгадують загадки . Якщо птах перелітний - показують синій сигнал, а якщо осілий-червоний.

 

Швидко скрізь цей птах літає.

 Безліч мошок поїдає,

 За вікном гніздо будує,

 Тільки в нас він не зимує.( Ластівка)

 

В мене є великий хвіст.

 Я співаю , як артист.

 Спів мій радісний усюди

 Дуже люблять слухать люди.( Соловей)

 

Біла латка, чорна латка,

 На гілках дерев стрибає,

 Все, що блисне, забирає ( Сорока)

 

 

Хто гнізда свого не має,

 Яйця іншим підкладає?

 Та у лісі в холодку

 Все кує «Ку-ку-ку-ку!»( Зозуля)

 

Маленький, сіренький,

На соняшник сів,

 Надзьобався добре

 І далі полетів.( Горобець)

 

Чорна шапочка у нього сизувата спинка.

 У блакитному піджаку прилітає взимку( Снігур)

 

Довгоногий, чорно-білий,

 У гніздо на хату сів,

 Довгим дзьобом знай стукоче,

 Ніби щось сказати хоче.( Лелека)

 

 Вірно людям я служу,

 Їм дерева стережу.

 Дзьоб міцний і гострий маю,

 Шкідників ним добуваю. ( Дятел)

 

VII Домашнє завдання  Слайд 38

1 група. С. 51-52, читати, відповідати на запитання

2 група. Дібрати цікаву інформацію про перелітних  пташок

VII Підсумок уроку Слайд 39

  • На які дві групи діляться птахи за способом життя?
  • Наведи приклади осілих птахів та перелітних?
  • Чому птахи відлітають у вирій?

 Робота в парах

  • У вас на столі розрізані частини птахів. Складіть їх та прочитайте слово.
  •  Яке слово ви прочитали?( Молодці!)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бояринова Людмила
    Дякую за чудову розробку уроку! Мені сподобалось! Нажаль не було презентації....А так все чудово!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
1316
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку