Урок – подорож з природознавства
Тема: Які зміни відбуваються в природі восени?
Спостереження за явищами природи восени.
Мета: Вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, що вона викликає; формувати вміння використовувати результати власних спостережень у різних видах роботи на уроці і знайомити учнів про осінні місяці; розвивати уяву, фантазію,мислення та мовлення учнів, вміння співставляти, аналізувати побачене та почуте; виховувати любов до природи, почуття дружби, товаришування.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: літературне читання, музичне мистецтво, трудове навчання.
Обладнання: опале осіннє листя, індивідуальні картки з ребусами, сюжетні ілюстрації, малюнки для виконання колажу, аудіо запис твору І.Вівальді «Осінь».
Хід уроку
І Вступна частина
1.Організація класу
(Діти шикуються біля корпусу школи)
Діти! Кожен день – це крихітна часточка нашого життя. Кожен новий день дарує нам маленькі відкриття, і ви потроху пізнаєте оточуючий світ. А він, друзі, такий дивовижний та прекрасний!
2)Рефлексія настрою
-Погляньмо, яка сьогодні чудова погода. Який у вас настрій?
-Покажіть цей настрій на своїх обличчях.
2.Актуалізація опорних знань
1) Вправа «Синоптична хвилинка»
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно надворі?
-Який стан неба?
-Яка температура повітря?
-Чи були сьогодні опади?
-Що ще цікавого ви помітили?
2) Гра «Я почну, а ти продовжуй»
(Доповнення тверджень учнями).
-Коли я йшла до школи, я спостерігала…
-Я помітила…
-Я звернула увагу…
3) Мистецька хвилинка
-Про осінь письменники, художники і музиканти написали багато чудових творів.
-Які з них ви знаєте?
-Які хочете прочитати?
( 4 учнів читають напам’ять вірші про осінь).
А.М’ястківський «Осінь»
Ось я за сосною,
Ось і листя в’яне…
Осінь я… За мною
Йдуть густі тумани.
Осінь я. Осоння
Листям засипаю.
Осінь. Трави сонні
Долу нагинаю.
Ранками імлиста,
Вдень – як позолота.
Обриваю листя –
Це моя робота.
І.Блажкевич «Осінь»
Осінь, осінь, лист жовтіє
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя.
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають,
Наче човники рікою,
І пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті –
Червонясті, золотисті.
Ліна Костенко «Здивовані квіти»
Сю ніч зорі чомусь колючі,
Як налякані їжачки.
Сю ніч сойка кричала в кручі,
Сю ніч ворон сказав: «Апчхи!»
Сю ніч квітка питала квітку:
Тільки вчора було ще влітку,
А сьогодні вже восени!
В.Сосюра «Осінь»
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито,
Осінь жовтокоса на баскім коні.
-Чому ви обрали саме цей твір?
-Про які ознаки осені ви дізналися з цих віршів?
Як ми бачимо,поети в осені бачили багато прекрасного.
3. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Не буде дошки і картин, плакатів і книжок. Ми здійснимо
дивовижну подорож у казковий світ природи. Екскурсоводом буду не тільки я, але і ви активно мені допомагатимете. Під час подорожі ми повинні з’ясувати, які зміни відбулися в житті рослин, а також в неживій природі. Ці знання вам допоможуть закріпити поняття про живу і неживу природу восени, а також дадуть змогу краще підготуватися до написання творчих робіт про осінь. Тільки завжди пам’ятайте, як себе поводити.
Тож я запрошую вас, друзі, до подорожі «Ходить осінь по Вкраїні, чудеса дарує дивні».
ІІ Основна частина
Зупинка перша.
Справді, осінь, немов художник, своїм невидимим чарівним пензлем розмалював листячко на деревах і кущах ,пофарбувала вона й травичку. Чи багато залишилося зеленої трави? (Ні, трава переважно жовтувата, але вона вже в’яне і сохне).
-Скажіть, чи можемо ми добре роздивитися траву під деревами? Чому? (Ні, тому що під деревами лежить опале листя). Справді, осіннє барвисте листячко почало вже опадати. Поки що падає воно додолу несміливо, ніби йому шкода розлучатися з гілочкою. Не знайдеш листочків, що мають однакове забарвлення. Настає така пора, коли здається, що хтось розсипав золото. Це пора золотої осені.
Здається,що вже стане холодніше. Але раптом потеплішало. Дні стали ясними, погожими.Це значить, що настало «бабине літо».
-Діти, відгадайте загадку.
Дванадцять братів
Різно називаються
І різними справами займаються.
-Що це?
-Які осінні місяці ви знаєте?
-Як називається перший місяць осені?
-На вашу думку, чому його так назвали?
2) Повідомлення вчителя про вересень.
Вересень – це «вересовий» місяць, на який припадає цвітіння вересу, куща, що зростає в соснових лісах і цвіте яскраво – ліловими квітами .У цьому місяці – осіннє рівнодення: 22 числа ніч наздоганяє осінній день і розпочинає відбирати у нього сонячні секунди та хвилини
Вересень – старший син Матері – Осені. Він уособлюється зрілим чоловіком з посохом в руках, від дотиків якого всихає трава.
Однак вересневе сонце ще м’яке і лагідне, але його дедалі частіше закривають холодні хмари та сирі тумани.
-Чи змінилася температура повітря порівняно з літом?
-Як стоїть Сонце над горизонтом у вересні порівняно з серпнем?
3) Робота з ілюстраціями, які показує вчитель.
-Від назви якого куща отримав назву перший місяць осені?
-Які ще осінні квіти ви можете назвати?
4) Гра «Вибери правильну відповідь»
-У вересні дні…(довгі та спекотні; не такі теплі) як улітку.
-Повітря чисте і прозоре. Яскраво світить сонечко, що...(інколи ховається; ніколи не ховається) за хмарами.
Ночі стають…( холодними; теплими).
-Який другий місяць осені?
-Як ви вважаєте, чому його так назвали?
5) Повідомлення кращим учнем про жовтень.
Жовтень – місяць жовтого листя, місяць справжньої золотої осені. Щодня промені сонця дедалі менше нагрівають землю. Повітря стає холоднішим.Часто дощить. Жовтень завершує господарський рік. Дозволяє помилуватись останніми квітами року. У народі його називають «грязень», «хмурень», «весільник».
6) Перевірка спостережливості учнів. Гра «Ходить Жовтень рядами». Ведучий рухається між дітьми і говорить слова:
Ходить Жовтень рядами,
Дружити хоче з вами,
Кого за руку візьме,
Нехай той ознаку Жовтня назве.
7) Повідомлення кращим учнем про листопад
Листопад – місяць опалого листя, тому що мав назву «падолист». Останній місяць осені, який дуже часто підпадає під владу зими, іменується «напівзимником». Він більше прихильний до свого двоюрідного брата Грудня, аніж до рідного брата Жовтня.
8) Узагальнення отриманої інформації
Гра «Встав слівце»
Листопад останнім завершає…( осінь).
Вже пожовкле…( листя) облетіло зовсім.
Листопад останнім завершає…(осінь).
Листяпід ногами шурхотить…(опале).
Стали ночі…(довші) -дні…(коротші) стали
Все сумне довкола,…(сонечко) не блисне
…(Сірим )простирадлом сонне небо висне.
9) Творчі замальовки. (Складання загадок в блокнотах).
Природа щедра на загадки. Вони зустрічаються на кожному кроці: чому стукає дятел; чому шишки тут лежать; як на цьому місці виріс цей кущ. Придумайте загадки).
-А зараз продовжимо нашу подорож.
9)Продовження розповіді вчителя (учні рухаються,а вчитель розповідає).
-Зараз перевіримо вашу уважність. Які квіти зустрічалися нам під час подорожі?
-А які можна ще побачити в квітниках?
-Чим відрізняється підготовка трав’янистих рослин до зими від підготовки дерев до цієї пори року?
-Дерева між собою теж відрізняються:
Взимку і влітку одного кольору
(Ялина, сосна).
-Яка особливість цих дерев?
Роздивіться листочки берези, інших листяних дерев та гілочки хвойних дерев. Чим вони відрізняються?
-У яких дерев листя осипається дуже пізно?
(Дуб, осика).
-За якої погоди листя швидше осипається?
10) Хвилинка відпочинку. Зупинка 3.
-Заплющте оченята. Уявно перенесіться у свій улюблений куточок природи. Послухайте,яка чудова, спокійна музика звучить. Цю мелодію композитор
Антоніо Вівальді так і назвав «Осінь».
(Прослуховання запису- мобільний телефон).
-Де побували? Що побачили? Що відчули?