Тема уроку: Хімічні явища, їх ознаки
Мета уроку:
-навчальна: сформувати в учнів поняття про хімічні явища, їх ознаки; показати значення хімічних явищ у житті людини та в природі; сприяти застосуванню хімічних знань на практиці;
-розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати пізнавальну активність та навички продуктивної взаємодії; розвивати здатність до самоосвіти;
-виховна: виховувати на матеріалі уроку пізнавальний інтерес учнів.
Тип уроку: нових знань і умінь.
Методи: бесіда, дидактичні ігри, робота в парах, демонстрація хімічних дослідів, інтерактивні ігри.
Розділ І. Тіла, речовини та явища навколо нас
Тема уроку: Хімічні явища, їх ознаки
Мета уроку:
Тип уроку: нових знань і умінь.
Методи: бесіда, дидактичні ігри, робота в парах, демонстрація хімічних дослідів, інтерактивні ігри.
Обладнання: пробірка, питна сода, розчин оцту, мідний дротик, сухий спирт, спиртівка, сірники, дерев’яна скіпка, роздавальний матеріал.
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація знань.
Учні отримують картки, на яких накреслені поля з розміщеними на них поняттями. Необхідно в горизонтальному, вертикальному чи діагональному напрямі з’єднати прямою лінією три клітинки з поняттями, об’єднаними за ознаками:
а) звукові явища;
б) природні джерела звуку;
в) штучні джерела звуку.
ІІІ Мотивація.
Учитель: «Ви вже переконалися, що в природі відбувається велика кількість різноманітних явищ, які мають значення в природі й житті людини. Сьогодні ми ознайомимося з надзвичайно цікавими явищами, що відбуваються під дією як сил природи, так і діяльності людини».
ІV Вивчення нового матеріалу.
Учитель: «У природі зустрічаються такі явища, які приводять до утворення інших, або одні речовини перетворюються на інші, змінюючи властивості. Явища, які приводять до утворення з одних речовин інших із новими властивостями, називають хімічними. Як же розрізнити хімічні явища від фізичних?»
Дослід № 1.
Учитель бере мідний дротик і згинає його.
Дослід № 2.
Учитель нагріває мідний дротик над полум’ям спиртівки. Учні спостерігають утворення чорного нальоту на дроті.
Відповідь:
«Дослід № 1 демонструє фізичні явища, бо ніяких перетворень із цим дротом не відбулося, він лише змінив форму.
Дослід № 2 – це демонстрація хімічного явища, бо відбулося перетворення. На мідному дроті утворилася інша речовина. А раз є перетворення, то це і є хімічне явище.
Хімічні явища називаються хімічними реакціями.
Під час проведення досліду № 2 ми спостерігали виникнення хімічної реакції.
Що ж необхідно для того, щоб відбулася реакція?
Умови, за яких відбуваються реакції:
У нашому досліді ми використали умову нагрівання.
Згадайте, як мама, готуючи пиріг, «гасить» соду оцтом. Що при цьому ми спостерігаємо? Давайте проведемо цей дослід.
Дослід № 3. У пробірку із содою наливаємо трішки оцту. Спостерігаємо виділення «піни». Запалимо дерев’яну скіпку і помістимо у пробірку (не торкаючись поверхні речовин). Через деякий час вона затухає.
Згадайте всі досліди, які ми з вами провели, і назвіть ознаки, що це хімічні явища, хімічні реакції.
Ознаки хімічних реакцій:
Вправа «Знайди та поясни»:
Із запропонованих карток, вивішених на дошці, виберіть ті, що належать до хімічних явищ. Поясніть свій вибір».
Відповіді: почорніння срібних предметів, скисання молока, пожежа.
Усі ці явища відбулися із перетворенням одних речовин на інші, тобто властивості отриманих речовин стали іншими».
VІ Закріплення матеріалу.
Робота в парах:
VІІ Домашнє завдання.
VІІІ Рефлексія