Урок з природознавства для 5-го класу на тему: "Хімічні явища, їх ознаки"

Про матеріал

Тема уроку: Хімічні явища, їх ознаки

Мета уроку:

-навчальна: сформувати в учнів поняття про хімічні явища, їх ознаки; показати значення хімічних явищ у житті людини та в природі; сприяти застосуванню хімічних знань на практиці;

-розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати пізнавальну активність та навички продуктивної взаємодії; розвивати здатність до самоосвіти;

-виховна: виховувати на матеріалі уроку пізнавальний інтерес учнів.

Тип уроку: нових знань і умінь.

Методи: бесіда, дидактичні ігри, робота в парах, демонстрація хімічних дослідів, інтерактивні ігри.

Перегляд файлу

Розділ І. Тіла, речовини та явища навколо нас

 

Тема уроку: Хімічні явища, їх ознаки

 

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати в учнів поняття про хімічні явища, їх ознаки; показати значення хімічних явищ у житті людини та в природі; сприяти застосуванню хімічних знань на практиці;
  • розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати пізнавальну активність та навички продуктивної взаємодії; розвивати здатність до самоосвіти;
  • виховна: виховувати на матеріалі уроку пізнавальний інтерес учнів.

Тип уроку: нових знань і умінь.

Методи: бесіда, дидактичні ігри, робота в парах, демонстрація хімічних дослідів, інтерактивні ігри.

Обладнання: пробірка, питна сода, розчин оцту, мідний дротик, сухий спирт, спиртівка, сірники, дерев’яна скіпка, роздавальний матеріал.

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ Актуалізація знань.

  1. Бесіда за питаннями:
  • Які фізичні явища вам відомі?
  • Що називають фізичним рухом?
  • Які явища називають тепловими? Наведіть приклади.
  • Яке значення в житті людини мають електричні явища?
  • Як людина у своєму житті використовує знання про магнітні явища?

 

  1. Дидактична гра «Хрестики-нулики». Робота в парах. (Роздавальний матеріал)

Учні отримують картки, на яких накреслені поля з розміщеними на них поняттями. Необхідно в горизонтальному, вертикальному чи діагональному напрямі з’єднати прямою лінією три клітинки з поняттями, об’єднаними за ознаками:

а) звукові явища;

б) природні джерела звуку;

в) штучні джерела звуку.

ІІІ Мотивація.

Учитель: «Ви вже переконалися, що в природі відбувається велика кількість різноманітних явищ, які мають значення в природі й житті людини. Сьогодні ми ознайомимося з надзвичайно цікавими явищами, що відбуваються під дією як сил природи, так і діяльності людини».

ІV Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми уроку.
  2. Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.

Учитель: «У природі зустрічаються такі явища, які приводять до утворення інших, або одні речовини перетворюються на інші, змінюючи властивості. Явища, які приводять до утворення з одних речовин інших із новими властивостями, називають хімічними. Як же розрізнити хімічні явища від фізичних?»

Дослід № 1.

Учитель бере мідний дротик і згинає його.

Дослід № 2.

Учитель нагріває мідний дротик над полум’ям спиртівки. Учні спостерігають утворення чорного нальоту на дроті.

Відповідь:

«Дослід № 1 демонструє фізичні явища, бо ніяких перетворень із цим дротом не відбулося, він лише змінив форму.

Дослід № 2 – це демонстрація хімічного явища, бо відбулося перетворення. На мідному дроті утворилася інша речовина. А раз є перетворення, то це і є хімічне явище.

Хімічні явища називаються хімічними реакціями.

Під час проведення досліду № 2 ми спостерігали виникнення хімічної реакції.

Що ж необхідно для того, щоб відбулася реакція?

Умови, за яких відбуваються реакції:

  • контакт речовини;
  • подрібнення, перемішування;
  • нагрівання.

У нашому досліді ми використали умову нагрівання.

Згадайте, як мама, готуючи пиріг, «гасить» соду оцтом. Що при цьому ми спостерігаємо? Давайте проведемо цей дослід.

Дослід № 3. У пробірку із содою наливаємо трішки оцту. Спостерігаємо виділення «піни». Запалимо дерев’яну скіпку і помістимо у пробірку (не торкаючись поверхні речовин). Через деякий час вона затухає.

  • Як ви думаєте, чому? (Бо в ході реакції виділився вуглекислий газ, який не підтримує горіння).
  • Які умови протікання реакції були використані? (Контакт речовин, перемішування).

Згадайте всі досліди, які ми з вами провели, і назвіть ознаки, що це хімічні явища, хімічні реакції.

Ознаки хімічних реакцій:

  1. зміна кольору;
  2. виділення газу;
  3. поява осаду;
  4. виділення теплоти.

 

Вправа «Знайди та поясни»:

Із запропонованих карток, вивішених на дошці, виберіть ті, що належать до хімічних явищ. Поясніть свій вибір».

Відповіді: почорніння срібних предметів, скисання молока, пожежа.

Усі ці явища відбулися із перетворенням одних речовин на інші, тобто властивості отриманих речовин стали іншими».

V Фізкультхвилинка.

VІ Закріплення матеріалу.

Робота в парах:

  1. Учні отримують картки, на яких записані слова. Із цих слів треба скласти речення.
  2. Учням пропонується скласти запитання з вивченої на уроці теми та поставити його товаришу по парті. Учень, який отримав запитання, має право поставити запитання у відповідь.

 

VІІ Домашнє завдання.  

  1. Опрацювати матеріал відповідного параграфа в підручнику, виконати завдання після параграфу.
  2.  Використовуючи  інтернет-ресурси, підготувати презентацію «Хімічні явища навколо нас».

VІІІ Рефлексія

  1. Чи все було зрозуміло на уроці?
  2. В якому питанні виникли труднощі? (Біля таких питань на полях опорного конспекту поставити відмітки для подальшої корекції знань).
  3. Що цікаво ще вам дізнатися про хімічні явища?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Туінов Іван Володимирович
    Дякую, цікава розробка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
8649
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку