Урок з природознавства "Гори Карпати"

Про матеріал

Розробка уроку з природознавства на тему "Гори Карпати" у 4 класі. Мета якого: розкрити залежність природи гір від їхньої висоти; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи. Розвивати спостережливість, уяву, уявлення, пам'ять, мислення, творчість.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Гори Карпати.

Мета. Продовжити формувати поняття "гори"; розкрити залежність природи гір від їхньої висоти; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи. Розвивати спостережливість, уяву, уявлення, пам'ять, мислення, творчість.

Обладнання. Ілюстрації "Карпатські гори", малюнки, комп’ютерні слайди, фізична карта України,  карта природних зон України, атласи, ілюстрації із зображенням тварин і рослин, гербарії рослин, мікрофон, підручник «Я і Україна» (Т.М. Байбара, Н.М. Бібік)

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Форми роботи. Фронтальна, групова, індивідуальна.

Інтерактивні технології. Робота в групах, метод «Прес», «Мікрофон».

Хід уроку

  1. Організація класу.
  • Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте привітаємось.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок в четвертий клас.

  • На уроці нам буде допомагати комп’ютер зі слайдами. Давайте поділимось на групи. (поділ дітей на групи)
  • А тепер зручніш сідайте, починаємо урок.

II. Перевірка домашнього завдання.

  1. Вікторина "Вгадай природну зону". Метод «Прес».

–Попрацюймо парами. (Завдання роздаються групам дітей разом з ілюстраціями). Відповідати будете за зразком.

На дошці зразок.

  • Я вважаю, що …
  • Тому, що …
  • Таким чином …

 

Завдання 1. "З незапам’ятних часів ці землі приваблювали людину неповторною красою своїх краєвидів, багатствами чорноземів, зеленими луками і дібровами, садами і виноградниками. На родючих чорноземах вирощують різноманітні зернові і технічні культури". (Лісостеп.)

Завдання 2. "Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з'являються ранньоквітучі трав'янисті рослини: сон-трава, підсніжник, пролісок, медунка. Під охорону взято благородних оленів, козуль, річкових бобрів, зубрів". (Мішані ліси.)

Завдання 3. "Зима тут коротка, волога і тепла. Сніг довго не затримується. Літо довге і сухе. На погоду впливають море і гори". (Південний берег Криму.)

Завдання 4. "Широкі рівнинні простори цієї зони перетинають річки, яри та балки. Літо тут жарке, часто бувають посухи. Зима холодна, малосніжна, іноді з сильними вітрами. Іноді вітер переносить верхній родючий шар ґрунту. Найкраще тут навесні, коли землі цієї зони стають схожими на різнобарвний килим". (Степ.)

 

III. Повідомлення теми і мети уроку.

 -Діти, подивіться на слайд, послухайте пісню. (Звучить пісня С. Ротару «Край»)

- Про які гори співається у пісні? ( Карпати)

 На сьогоднішньому уроці ми з вами подорожуватимемо до Карпат,
побуваємо на найвищих вершинах Карпатських гір, вивчимо екзотичну
рослинність цієї місцевості, дізнаємося про тваринний світ, а також про
працю людей, їх відпочинок. Ви дізнаєтеся багато нового і цікавого,
невідомого ще вам.

 

- Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

(Учні хором читають девіз)

 

ІV. Виступ синоптика.

- Вирушаючи в путь, треба знати погоду. Слово надається синоптикові.

- Сьогодні … . Температура повітря вранці … . Вітер помірний. Передбачаються незначні опади у вигляді снігу.

 

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

- Нам нічого не заважає почати нашу подорож.

 

Перша зупинка «Пізнайко». Гра «Мікрофон»

- Зупинка допоможе нам поглибити знання про гори.

- Пригадайте, яку форму землі називають горами? (ділянки земної поверхні високо підняті над рівнинами)

- Які частини має гора?

- Що таке вершина?  (найвища точка гори)

- Що таке підніжжя? (найнижча точка гори)

 

1. Практична робота зі слайдом «Схематичний малюнок гори».

  • Розгляньте схематичний малюнок гори, поданий на слайді.
  • Як змінюється рослинність від її підніжжя до вершини?
  • Поміркуйте, чому так відбувається.
  • Висловіть свої міркування, чи змінюється тваринний світ від
    підніжжя до вершини. Якщо так, то як і чому?

 

2. Розповідь вчителя.

        Рослинність тут утворює п'ять поясів. Нижній пояс передгірних дубових лісів складається з дуба звичайного з домішками інших видів дерев - дуба скельного, бука, ясеня тощо, а також чагарників і різнотрав'я. Нижня межа цього поясу проходить на висоті 150-200 м н.р.м., а верхня - 400-500 м. Вище розташований пояс букових лісів, верхня межа якого на північно-східному макросхилі проходить на висоті 1150 м, а на південно-західному - 1350-1450 м. Він займає близько 70% площі Карпат. В цьому поясі виділяється смуга ялицево-смереково-букових лісів. Далі - смерекових лісів. На північних схилах хребтів він знижується до 750 м, а на південних, в Закарпатті, піднімається до 1650 м н.р.м. На нього припадає 16% площі Карпат. Вище розташований субальпійський пояс, що має верхню межу 1400-1650 м. У ньому переважають угруповання сосни гірської, вільхи зеленої, рододендрона східно-карпатського тощо. Дуже різноманітна чагарникова та трав'яниста рослинність, де переважають зарості ожини, чорниці, угруповання біловуса. Альпійський пояс розташований вище 1800 м н.р.м. і займає незначні площі. В ньому панують трав'янисті угруповання ситника, осок тощо. Специфічний характер має рослинність скель альпійського поясу. Саме на них зростає більшість рідкісних рослин Українських Карпат.

 

Друга зупинка «Українські Карпати»

1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

 Гори Карпати розташовані на заході України. Простягаються вони з північного заходу на південний схід майже на 280 км при середній ширині - 100 км. Займають площу 37 тис.км2, або 3,5% території України. Середня висота Українських Карпат - 1000 м. Шість вершин перевищують 2000 м н.р.м., а найвища - гора Говерла - сягає 2061 м.

Характерними рисами Українських Карпат є м'якість клімату, вертикальна поясність, екзотичність.

 

2.  Робота з контурною картою України та атласом.

 Подивіться уважно на карту. Тут розташовані Карпати. А тепер ви
знайдіть їх у своїх атласах. На контурній карті позначте їх місцезна­ходження.

 

3. Продовження розповіді.

 Найвища точка гір Карпат — Говерла. (слайди)

Клімат Карпат теплий і вологий. Опадів випадає багато.

Значну частину опадів ліси переводять у підземний стік, запобігаючи тим самим ерозії та скельовим паводкам. Дощі живлять гірські ріки протягом цілого року.

В Карпатах багато річок. Найбільші — Дністер, Тиса, Прут, Черемош. (слайди).Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.


Найбільше озеро Закарпаття - Синевір, яке утворилося 10 тисяч років тому на висоті 989 метрів над рівнем моря... (Розповідь учня про озеро)

 

Карпати майже повністю вкриті природною рослинністю. Ліси займають близько 40% території. Тому Карпати називають лісистими.

Чим вище підіймається в гори, тим більше знижується поясність, що в свою чергу вплинуло на багатство й різноманітність тваринного та рослинного світу.

 

 

Третя зупинка «Рослинний світ Карпат»

1. Практична робота.

Кожна із груп знаходить і називає в атласі рослини  Карпат.

 

2. Продовження розповіді.

У передгірському поясі ростуть дубові, дубово-грабові, букові, ялицеві ліси, у верхньому гірському поширені ялицево-букові та яворові ліси. У підліску багато ожини, бузини червоної, чорниці, брусниці. У субаль­пійському поясі ростуть гірська сосна, ялівець, чорниця, рододендрон, айстра альпійська. Ліси мають велике промислове, ґрунтозахисне, водо­охоронне значення. На висоті 1850 м починається альпійський пояс. Клімат тут холодний, тому не кожна рослина тут може вижити. На альпійських полонинах ростуть: вічнозелена осока, костриця лежача, альпійський едельвейс, сон-трава, альпійські дзвоники, мох та лишайники.

Найвища точка Карпатських гір — Говерла (2061м). До її умов пристосувалися: чорниця, брусниця, оситняк, осока, біловус.

 

  1. Розгляд  ілюстрацій та слайдів рослин Карпатських гір.

Розповідь учнів про  «Долину нарцисів», едельвейс, сон-траву, червону руту, тис-ягідний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка.

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця –

Не торкнутися нам дна!

Так ми довго-довго йшли,

Поки додому не прийшли.

 

Четверта зупинка «Тваринний світ Карпат»

1. Практична робота.

Кожна із груп знаходить і називає в атласі тварини  Карпат.

 

2. Продовження вивчення нового матеріалу.

— Серед тварин в Українських Карпатах найбільш поширені: олень благородний, білка, бабак, їжак, дикий кабан, лисиця, кріт, куниця, ведмідь; плазуни — тритони, саламандра, жаби, ящірка прудка, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна та ін.; риби — окуні, лящ, щука, короп та ін. Серед птахів — беркут, орел, лелека чорний, шишкар ялиновий, дрізд, дятел, тетерев та ін. (Показ ілюстрацій та слайдів. Діти доповнюють).

 

Карпати багаті на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть та ін.

Екзотичність, чисте повітря, м'які відтінки зелених гірських схилів, вкритих лісами майже до самих вершин і оповитих блакитним серпанком, цілющі властивості мінеральних вод сприяли розвитку в Карпатах санаторно-курортних комплексів. Міста – курорти: Трускавець, Моршин, Поляна, Свалява. Тут щорічно оздоровлюються десятки тисяч людей. Карпати приваблюють туристів з усіх країн світу. Люди в цій місцевості займаються виготовленням меблів з карпатського лісу, виро­щуванням сільськогосподарських культур та ін.

Щоб зберегти природу Карпат, створено заповідники: Карпатський і Горгани.

 

  1. Робота з підручником (с. 41-42).

 

П’ята зупинка «Рекорди Карпат»

  1.  Хвилинка - цікавинка "Рекорди Карпат".

 

  •    Карпати — найбільша гірська система України. Середня висота —
    1000 м і більше.
  •    Карпати — найвологіше місце в Україні. На полонині Руська Мокра
    сніг лежить 116 днів на рік і випадає 1593 мм опадів.
  •    Карпати — місце в Україні, де найбільше річок. Тут протікає річка
    з найкоротшою назвою — Уж.
  •    Карпати — місце в Україні, де випадає найбільше снігу. Зима буває
    до 116 днів, замети сягають 100 см.
  •    Карпати — місце в Україні, де найбільше лісів.
  •    В Карпатах є єдина в світі долина нарцисів (м. Хуст).
  •    У Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева. Висота деяких смерек
    і модрин сягає 54 м.
  •    У Карпатах росте і найменше дерево в Україні — верба туполиста,
    її розмір 12-19 см.
  •    У Карпатах знаходиться умовна точка центру Європи (на висоті 750 м).
  •    Багатство тваринного світу Карпат підтверджується   такими
    показниками:

зі 112 видів прісноводних риб України тут зустрічається 53; з 20 видів плазунів — 12 видів; з 358 гніздових птахів — 180 видів; зі 102 видів ссавців — 74 види.

   У Карпатах живе найвисокогірніша тварина України — полівка карпатська.

 

 

VII. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1.Гра «Хто більше?» 

   Кожна група за 1 хв повинна написати якнайбільше рослин і тварин Карпатських гір.

2. Робота в зошитах з друкованою основою.

 

VIІI. Підсумок уроку.

- Уявіть собі таку ситуацію: ви йдете вулицею і вас зупиняє журналіст та пропонує відповісти на питання: «Де можуть вам знадобитися знання про зону Карпат?» Якою буде ваша відповідь?

  •            Отже, про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  •            Про які гори ми говорили?
  •            Які ще гори на Україні ви знаєте?
  •            Чим відрізняються Кримські гори від Карпатських?
  •            Якими рослинами вкриті Карпатські гори?
  •            Який тваринний світ?
  •            Чим займаються люди цієї місцевості?
  •            Де відпочивають люди?

IХ. Домашнє завдання.

Прочитати в підручнику статтю "Карпатські гори". Підготувати відповіді на запитання після тексту.

Додатки

 

"Долина нарцисів", що біля м. Хуст на Закарпатті, є єдиним місцем в Україні, де в природних умовах ростуть білосніжні нарциси вузьколисті. На вигляд вони дуже нагадують садові, але квітки більші й досягають іноді 10 см у діаметрі. Живописна долина площею 80 га вкрита суцільним килимом квітів є пам'яткою природи.

 

Тільки сміливець міг принести коханій дівчині квітку. Міг принести, а міг і загинути. Але той, хто життям ризикуючи , приніс едельвейс, той вартий любові. Переказують, ніби так колись і одружувались гуцульські хлопці.

 

Сон-траву також називають сон-зіллям, соном, сончиком. На ніч та негоду їх квіти закриваються і схиляють голови, ніби засихають. Вона є лікарська рослина.

 

У червні на луках субальпійської зони цвіте занесений до Червоної книги рододендрон. Ународі його називають «червона рута». Дивлячись на пишноту цвіту, важко зрозуміти, як така чарівна і ніжна квітка може існувати в жорстоких гірських умовах. Недарма про цю квітку є багато легенд і пісень. За карпатськими переказами, раз на десять років звично жовта квітка рути цвіте червоним. І, якщо знайти цю квітку, можна причарувати того, кого любиш.

 

 

Озеро Синевир має середню площу 4-5 гектарів, його середня глибина становить 8-10 м, максимальна - 22 м.

 Існує легенда, згідно якою мальовниче озеро утворилося від потоку сліз графської доньки Синь, на місце, де її коханого, простого верховинського пастуха Вира, було вбито камінною глибою за наказом підступного графа.

 Насправді ж озеро утворилося в результаті потужного зсуву, викликаного землетрусом, близько 10 тисяч років тому. На висоті 989м гірські кам’янисті породи виросли на шляху швидкого струмка, утворивши греблю і повністю перегородивши вузьку долину. Улоговина, що при цьому виникла, заповнилася водою трьох гірських струмків. У прозорій воді озера добре почуваються форель озерна, райдужна та струмкова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

 

  1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навч. Посібник. – К. : Аккадемвидав. , 2004. – 352 с.
  2. Енциклопедія для допитливих – Х. , 2008.
  3. Науково – методичний журнал «Початкова школа». №11 – 2005.
  4. Пєхота О.М. Освітні технології. – К. , 2001.
  5. Савченко О. Я. «Сучасний урок у початкових класах» - К. «Магістр – S», 1997. – 256 с.

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
7443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку