Урок з природознавства на тему "Повернення перелітних птахів"

Про матеріал
Урок з природознавства на тему "Повернення перелітних птахів" Мета: формування природничих компетентностей: формувати уявлення про життя птахів навесні, зі змінами, що відбуваються в їх житті, показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити наводити приклади перелітних та осілих птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; формування ключових компетентностей: виховувати зосередженість у навчально-пізнавальній діяльності, розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Клас: 2

Тема. Повернення перелітних птахів.

Мета:

формування природничих компетентностей: формувати уявлення про життя птахів навесні, зі змінами, що відбуваються в їх житті, показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити наводити приклади перелітних та осілих птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій;

формування ключових компетентностей: виховувати зосередженість у навчально-пізнавальній діяльності, розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов до природи.

 

Обладнання: малюнки із зображенням птахів, відео із зображенням птахів, комп’ютер, підручник, фоно­грами з голосами птахів, картки.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

Будьте уважні й старанні всі –
сядьте рівненько на місця свої!
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
Наш урок розпочинаймо!

2. Налаштування на урок 

– Працювати на уроці будемо під гаслом… (На дошці)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.

3.Хвилинка спостережень 

- Зараз проведемо хвилинку спостереження, перевіримо, чи були ви спостережливі під час дороги до школи.

— Яка зараз пора року?
— Який місяць, день, число?

  • Діти а хто знає чому він так називаєтья? (Назва ЛЮТИЙ закріпилася за місяцем у кінці минулого століття. Адже він люту вдачу має. Пронизливі сніговії, колючі морози, вітри й перемети - все це лютий)

— Який сьогодні стан неба? (Ясно, хмарно, похмуро)
— Чи були зранку опади?
— Чи є сьогодні вітер? (Слабкий, помірний, сильний)
— Яка температура повітря?
— Яка погода переважала протягом тижня? (Морозна, сонячна погода)

ІІ Перевірка засвоєних знань умінь і навичок

  • Діти, я прочитаю вам вірш. Уважно послухайте і скажіть, про яку пору року в ньому йдеться?

 

Зійшли сніги, шумить вода,

Земля вже квіти викидає,

Буяє травка молода,

Все мертве оживає.

Коли, діти, це бува? (Навесні)

 

— Які зміни відбуваються в природі навесні

Відповіді дітей: Сонце піднімається вище, гріє сильніше; дні стають довшими, а ночі коротшими; теплішає; йде дощ; грунт вітає, тане сніг; біжать струмки, льодохід на річках.

 

— Як ви вважаєте, що вплинуло на ці зміни в природі? (Потепління)

  • А які зміни відбуваються у тварин навесні? (На початку весни прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки, їжаки. Змінюється колір шерсті в зайців і білок. На початку весни у звірів народжуються малята.)

 

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні урок приготував багато різних цікавинок. Кого ми зустрінемо на уроці, про кого йтиме мова, зрозумієте, коли я прочитаю лист, що надійшов на адресу нашого класу.

 

Лист

 Ми, група тварин, що добре пристосувалися до польоту. Наше тіло вкрите пір’ям, яке захищає нас від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Живемо ми у лісах, на полях, болотах та водоймах. Живимося різноманітною їжею. Ми — дуже корисні тварини.

 

— Хто є автором цього листа? ( Птахи)

  • Так це птахи. І сьогодні ми будемо говорити про повернення перелітних птахів.

— Діти, ви почули тему уроку. Скажіть будь ласка , що ви хочете нового дізнатися на уроці?

 

 

ІV. Актуалізація опорних знань

1.Сканворд «Птахи»

— Діти, а разом з листом ці птахи передали нам одне завдання. На дошці ви бачите сканворд. Ваше завдання знайти якомога більше назв птахів. Читати можна у різних напрямках.
— Тож знайдіть їх.
— Хто такі птахи? ( Це тварини).
— Чим відрізняються птахи від інших тварин? ( Тим, що їхнє тіло вкрите пір’ям).
— Так яких тварин називають птахами?(Птахи – це тварини, тіло яких укрите пір’ ям).
— Це основна ознака, за якою ми відносимо цих тварин до групи птахів.
— Як ви думаєте про що ми будемо говорити на уроці? (Про птахів)

V. Сприйняття та усвідомлення нових знань.

1. Розповідь вчителя.

 Птахи — невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси, є окрасою парків і садів. Чи можна уявити собі весну без дзвінкої пісні жайворонка або весняний ліс без кування зозулі? Птахи — це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря. Це наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів.

— А чи всі птахи постійно живуть у нашій місцевості? (Ні)

  • На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося відповіді  на це питання більш детальніше.

Діти, пригадайте, які птахи належать до перелітних, осілих, зимуючих?
Перелітні птахи – це ті які влітку гніздуються в наших краях, а на зиму відлітають у вирій.
Осілі – ті,що весь рік живуть в одній місцевості.

 

VІ. Осмислення знань учнями

1. Гра «Шифрувальник».

     —Молодці. Тепер пограємо в гру «Шифрувальник»

—Назвіть якиі птахи тут зашифровані і потім ви побачите потім їх на малюнку?

  • Ш ? ? К
  • Ж ? ЙВ ? Р ? Н ? К
  • Л ? Л ? К ?
  • Ж ? Р ? В ? Л Ь
  • Г ? Р ? Б? Ц Ь
  • З ? З ? Л ?
  • Г ? ? К

 

  • (Шпак, жайворонок, лелека, журавель, горобець, соловей, зозуля, грак)
    — Отже, з цим завданням ви також впорались і зараз ми переглянемо відео про перелітніх птахів. (відео)

 

2. Фізкультхвилинка (відео)

 

3. Розповідь вчителя про перелітних птахів. Робота з підручником с.100-101

- Діти відкрийте ваші підручники на сторінці 100. Зараз ви дізнаєтеся які птахи прилітають до нас першими відгадавши загадки, а потім більш детальніше ми дізнаємося з них зі сторінок підручника.

 

Ось хатина, в ній співак

Як цю пташку звати?  (Шпак)

З настанням весни повертаються у рідні місця перелітні птахи. Одні птахи прилітають до нас раніше, а інші - пізніше. Час прильоту залежить від того, коли в наших краях з’являється для них корм.

У кінці березня прилітають шпаки. Першими прилітають самці. Знаходять шпаківню, що їм до вподоби, і починають співати. Співом вони приваблюють самок і попереджають інших шпаків - місце зайняте. Коли мають вилупитися пташенята - спів стихає, а потім його можна почути дуже рідко. У птахів нові клопоти - треба годувати пташенят. Живляться шпаки комахами, черв’яками, яких збирають на землі.

 

Пташка ця маленька,

Лагідна, сіренька.

В небесах співає,

Сонце зустрічає. (жайворонок)

Майже разом із шпаками повертаються в рідні краї жайворонки. Жайворонок - одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.

Зовні жайворонки непримітні: сірі, з темним ряботинням. У полі, на луці з таким забарвленням їх важко помітити. Особливо непримітна самочка - ні піснею, ні стрімким польотом не привертає до себе увагу. Доки самець співає, вона тихенько шукає поживу у траві або сидить затаївшись.

Живляться жайворонки комахами, а також насінням бур’янів.

 

 

В лісі на зеленій гілці

Ніби грав хтось на сопілці.

Підійшов поближче я

І побачив… (Солов’я)

На початку травня можна почути спів солов’їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Недаремно кажуть: Соловей прилетить тоді, коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка. Солов’ї, зазвичай, селяться в садах, парках. Живляться жуками, мухами, гусінню.

 

  • А зараз дайте відповідь на такі запитання:

1. З якими змінами у природі пов’язане повернення перелітних птахів?

2. Чому різні птахи прилітають у неоднаковий час? Наведи приклади.

 

 

 

VІІ. Узагальнення, систематизація знань, умінь і навичок

 

1. «Аукціон. Хто знає більше назв птахів?»

  • Я читаю опис птаха. Ви упізнаєте його і називаєте.
  1. Кожен заслухається співом цього малесенького сіренького співця. (Соловей)
  2. Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. (Дятел)
  3. Високо піднімаються ці невеличкі сіренькі пташки в прозоре блакитне небо і заливаються там чудовим співом. (Жайворонок)
  4. Цей птах з приходом весни летить до лісу. (Синичка)
  5. Птах, який першим прилітає на батьківщину з вирію, вісник весни. (Шпак)
  6. Птахи, що селяться у своїх минулорічних квартирках під дахом. (Ластівки)

2.Гра «Так чи ні»

- Що може зробити людина для птахів і чого вона не повинен робити?  У вас на столах, лежить картинка із зображенням пташок. Я буду читати вам речення, якщо це потрібно робити для птахів, ви піднімаєте пташку.  А якщо ні, не піднімаєте .

1.Вивішувати шпаківні навесні.
2. Стріляти з рогатки по птахах.
3. Допомагати хворій або пораненої птиці.
4. Розбивати пташині гнізда.
5. Підгодовувати птахів ранньою весною.
6. Нести додому здорових пташенят.
7. Підходити близько до гнізд птахів.
8. Вивчати птахів.

 

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Складіть розповідь про весняне життя птахів. Дізнайтеся, які птахи першими повертаються у наш рідний край. Що потрібно підготувати для їхньої зустрічі?

  с. 100-102 в підручнику

 

ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ                                                                                    

  • Діти а зараз підведемо підсумки нашого уроку. Дайте відповіді на такі запитання
  • Чому птахи відлітають у теплі краї? (Нічим живитися)
  • Яких птахів називають перелітними?
  • Чи можна чіпати гнізда птахів? Чому?
  • Що ви можете зробити для охорони птахів?
  • Що є їхньою домівкою?
  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  • Якщо урок сподобався, то ви піднімаєтесь і махаєте руками, як пташка крилами. Не сподобався – присядьте, як засмучена пташка.
  • Ви сьогодні дуже добре працювали, всі відповідали, були чемними тому я вам дякую за урок.
  • До побачення!

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
2215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку