Природознавство 13.02.2018
Урок №
Тема. Риби
Формування предметних компетентностей: закріпити і поглибити знання учнів про риб, ознайомитися із особливостями будови їхнього тіла; удосконалювати навички роботи з текстом; розвивати спостережливість, уміння логічно мислити, робити висновки; формувати науковий світогляд; виховувати зацікавленість предметом, бережливе ставлення до природи.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ІКТ, записи на дошці, картки для індивідуальної, парної та групової роботи, таблиця, пластилін, кольорові олівці.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Психотренінг
На слайді – усміхнене сонечко
(Я сьогодні добре працюватиму; сьогодні на уроці я буду старатися; мені все вдасться і т.д.)
2. Вправа «Очікування»
- До кожної літери слова «урок» доберіть слова, якими б ви хотіли бути.
У- уважними
Р- розумними
О- організованими
К- кмітливими
- Чекаю від вас плідної і творчої праці.
3. Хвилинка спостережень. Робота «синоптиків»
- Надаю слово працівнику гідрометеоцентру.
Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні. Зараз триває останній місяць зими – лютий. На вулиці хмарно, але з проясненнями, без опадів, час від часу спостерігаються пориви вітру. Нехай ніякі шквали та невзгоди не псують вам в житті погоди. Хай вам щастить та будьте здорові!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота з індивідуальними картками
1. За зовнішнім виглядом рослини розподіляють на групи:
а) дерева‚ кущі‚ трави‚
б) дерева‚ кущі‚ трав’янисті рослини‚
в) кущі‚ гриби‚ трави.
2. У кожної рослини є :
а) корінь‚ стебло‚ плоди‚
б) корінь‚ стебло‚ листя‚ квіти‚ плоди з насінням‚
в) плоди і насіння.
3.Тварини - частина...
а) живої ‚
б) неживої природи.
4.Всі тварини поділяють на :
а) комах‚ мурашок, метеликів.
б) комах‚ птахів‚ звірів. риб‚ плазунів‚
в) звірів‚ ящірок‚ лисиць.
5.Основними ознаками звірів є :
а) шерсть‚ народження і вигодовування малят молоком‚
б) полювання на інших звірів‚
в) чотири лапи.
6. Взимку впадають у сплячку :
а) лисиці‚ зайці‚
б) ведмеді, черепахи, їжаки‚ борсуки‚
в) миші.
Взаємоперевірка
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Які ж завдання, на вашу думку, ми повинні сьогодні виконати? (Познайомитися з новими назвами риб, з їх особливими ознаками, навчитися розрізняти частини тіла риб, способи живлення та дізнатися цікаві відомості про риб)
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Риба ( вода, водорості, окунь, озеро, море і т. д )
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за малюнками з елементами розповіді (використовуючи таблицю)
— Розгляньте малюнки (лебідь, бобер, морський коник, окунь, крокодил).
— Хто на них зображений?
— Що об’єднує цих тварин? (Життя цих тварин пов’язане з водою.)
— Назвіть тільки риб. За якими ознаками ви визначили приналежність цих тварин до риб? (Тіло риб укрите лускою.)
— Що сприяє швидкому пересуванню риб у воді? (Покров із луски і слизу. Форма тіла риби відрізняється від форми тіла лебедя, бобра і крокодила.)
Робота за таблицею
— У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає. З довгою і гнучкою шиєю, що відділяє голову від тулуба, тіло тварини перестало б бути цілісним і міцним клином, що легко пробиває собі дорогу в товщі води.
— Поміркуйте, чому так названі морські риби, зображені на малюнках.
2. Робота за підручником (ст. 104-105)
Читання статті у підручнику.
3. Фізкультхвилинка
Релаксаційна вправа «Фантазія»
- Заплющіть оченята.
Уявіть…..Літній день. Ви вийшли на прогулянку. Сонечко грається промінчиками та припікає.Перед вами водойми: річка, озеро, ставок, море, океан. Уявіть себе рибкою та пориньте у воду. Відчуйте, як тепла ласкава вода омиває кожну частину вашого тіла, заспокоює. Відпочиньте у воді від суєти і тривог, похлюпайтеся, насолоджуючись чистотою і спокоєм. Розплющіть очі.
- Продовжуємо далі наш урок
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах (паралельно виконується робота в парах)
Робота в групах
1 група: на листку подані жителі морських водойм. Ваше завдання знайти «зайвих» риб.
Камбала, оселедець, короп, морський коник, скат, карась, акула.
2 група: на листку подані жителі прісних водойм. Ваше завдання знайти «зайвих» риб.
Лящ, літаюча риба, карась, короп, хек, лин, судак.
3 група: на задній частині дошки позначити на малюнку будову тіла риб.
Робота в парах
1 пара – Гра «Дешифрувальник»
Складіть назви риб з отриманих букв
кьОну – осьЛсо -
абаКмал - удакС -
2 пара – Гра «Склади прислів’я»
Без труда не витягнеш рибку зі ставка.
Риба шукає, де глибше, а людина — де краще.
Як риба у воді.
3 пара - гра «Художники»
На парті недомальований малюнок певної риби,слід впізнати її,домалювати і розфарбувати.
4 пара - «Скульптори»
Пара з пластиліну ліпить аплікацію з рибками.
2. «Довідкове бюро»
Діти озвучують цікаву інформацію про риб, підготовлену заздалегідь.
Найменша рибка наших вод — бичок Берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями.
«Рекордсмен» зі стрибків поміж риб — сьомга, яка долає в повітрі 3-4 м.
У річках Бразилії живе риба-лист. Тіло її плоске, як лист, ніс витягнутий, як черешок листа, а на боках візерунки, схожі на листові прожилки. Вона пливе, як лист, за течією. Усі її плутають із листом і не чіпають.
У тропіках живе риба-чотириочка: кожне око її поділено навпіл. Рибка плаває по поверхні та верхніми половинками очей спостерігає за повітрям, а нижніми половинками — за дном. Бачить, що вгорі та що внизу, — нічого не прогледить!
Піранья — в перегляді з португальської мови означає «пірат». У цих нешкідливих на вигляд рибок потужні як у бульдога щелепи з міцними, гострими зубами. Піранья миттєво перекусить палицю, завтовшки в палець, та і сам палець. Якщо піраньї зустрінуть кабана, який пливе, або бика, то залишать від нього купу обгризених кісток. Їх бояться навіть крокодили. Утім, вони їстівні, тільки ловити їх слід обережно.
Переглянути глибину річкових водойм, має можливість кожен із вас, а от ознайомитися з красою морських підводних глибин є можливість не в кожного. От зараз я пропоную вам умовно переміститися на дно моря.
На дошці — картинки із зображенням різних риб.
Учитель загадує загадку, учні відгадують її, показують на дошці потрібну картинку.
• Хоч малий, та силу має —
З рук миттєво висковзає!
Схожий зовні на змію,
Має чималу сім’ю. (В’юн)
• Взимку ловиться і влітку
Вудкою або у сітку.
А коли злякається —
В мулі заховається. (Карась)
• Ляже й спить на глибині
З шаром мулу на спині,
Тільки вуса повертає,
Що навколо — все він знає! (Сом)
• Живе вона у морі синім,
Та не тюлень це і не морж
Я підкажу вам, — це рибина,
Ну а звуть цю рибу, (йорж.)
• Не дрімають карасі,
Знають добре геть усі:
Стерегтись потрібно злюки,
Хижої, страшної... (щуки).
• Хочеш рибку цю піймати —
Треба черв’ячка їй дати.
Хоч і хижий, та не щука,
I на вигляд геть не злюка. (Окунь)
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Інтерактивна вправа «Сенкан»
Колективно на дошці складаємо сенкан до теми уроку.
Риби
Швидка, слизька
Плаває, розмножується, живе
Вони мають своєрідну будову
Тварина
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ