Урок з природознавства на тему :"Як дерева зустрічають весну?"

Про матеріал

ознайомити учнів зі змінами ,які сталися в живій природі зокрема,у рослин;зясувати причини,що зумовлюють ці зміни;формувати уявлення про весняні явища в житті дерев та кущів:сокорух,цвітіння,розпускання листків; розвивати мислення,вміння спостерігати,порівнювати,робити висновки;виховувати естетичне почуття та дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема:  як дерева зустрічають весну?

Мета: ознайомити учнів зі змінами ,які сталися в живій природі зокрема,у рослин;зясувати причини,що зумовлюють ці зміни;формувати уявлення про весняні явища в житті дерев та кущів:сокорух,цвітіння,розпускання листків; розвивати мислення,вміння спостерігати,порівнювати,робити висновки;виховувати естетичне почуття та дбайливе ставлення до природи.

Обладнання : кроворд, ребус, ілюстрації,

                                               Хід уроку

  1. Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок

Починаємо урок

Працюватимемо старанно,

Щоб почути в кінці

Що у нашім другім класі

Дітики просто молодц!

Доброго дня діти! Мене звати Марія Миколаївна, і сьогодні я проведу у вас урок природознавства. Перевірте чи є у вас ве необхідне для уроку: підручник, зошит, ручка, щоденник.

Сьогодні  ми  будемо  працювати  за  таким  девізом.

Девіз уроку.

Працюй наполегливо,

Швидко, старанно,

Щоб кожна хвилина

Не втратилась марно.

Хвилинка спостереження.

  • Яка  зараз  пора  року ?
  • Який  місяць ?
  • Яке  число ?
  • Тепло  чи  холодно  надворі?
  • Яка температура повітря?
  • Який стан неба?
  • Чи є  вітру?
  • Опади?
  • Інші явища природи?

ІІ.Перевірка домашнього завдання

Скажіть  мені  ,що  ви  вивчали  на  минулому  уроці ?

  •  Діти давайте пригадаємо які основні ознаки весни в природі вам відомі?

А зараз діти складемо асоціативний кущ весни

 

Перші квіти вилазять комахи

Природа оживає Весна   сонячне проміння

Прилітають птахи       розпускаються дерева    тане сніг  розливаються ріки

А зараз діти назвіть зображенні на малюнку зміни в житті рослин і тварин навесні.

 

 

 

 

 

Зараз  я  вам  загадаю  загадки, щоб  ми  могли  пригадати  назви  весняних  місяців.

  •   (Загадую  загадки )

Повіває теплий вітер,

Сонце яскравіше світить,

Тане сніг, біжать струмочки, —

Хто назве цей місяць точно?

(Березень)

 

* * *

Йде по річці льодохід,

Несе кригу, несе лід.

Перелітний птах вернувся,

У бору ведмідь проснувся.

В небі жайворон співає,

Холодів уже немає!

Ось і пролісок привітний.

Як цей місяць зветься?

(Квітень)

 

* * *

В білий цвіт убрався сад,

Бджілки радо тут летять.

Перший грім гримить-гуркоче,

Тепло з ранку і до ночі!

В лузі виросли отави.

Це прийшов зелений ...

(Травень)

Дійсно, після суворої красуні-зими з її морозами, хуртовинами, іскристими   снігами і дзвінкою кригою до нас приходить весна.

 

 Гра «Обери»

 Виберіть і підкресліть явища, характерні для рослин навесні. Поясніть їх.

На деревах немає листя. Розпустилися бруньки. Льодохід. Цвітуть квіти. Обпадає листя. Яскравіше світить сонце. З'явилися комахи. Листопад. Тане сніг. З'явилися бруньки на деревах.

Гра «знайди зайве»

 

D:\Мои документы\природа урок\жтльлью.jpgD:\Мои документы\природа урок\пнп.jpgD:\Мои документы\природа урок\пнащг.jpgD:\Мои документы\природа урок\ргж.jpg

 

 

 

Фронтальне опитування

-які зміни в неживій природі відбуваються на весні?

-чому весною сонце пригріває тепліше?

-чому навесні ми вдягаємося тепліше,ніж взимку?

-чому дні стали довші ,а ночі кородші?

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

  1. Актуалізація опорпих знань, мотивація навчальної діяльності
  • А що таке природа?(це все що оточує нас кріи предметів,зроблених руками людини)

-що належить до живої природи?(людина,тварини,рослини,гриби)

-що належить до неживої природи?(сонце ,місяць,зорі,вода,повітря,грунт)

-на які групи поділяють рослини за зовнішнім виглядом?(дерева ,кущі,трави)

-яка між ними відмінність?(дерево має одне міцне стебло(стовбур).У кущів від корення росте кілька стебел.Вони теж деревянисті,але тонші і менші,ніж стебло дерев.

Рослини з мягкими соковитими стеблами називаються травами.)

А зараз послухайте діти вірш

Цвірінь, цвірінь,

Іде теплинь На іменини трав.

Готуй човни, а сани кинь,

Бо сніг водою стан.

А ще готуй ріллю м’яку,

Сівалки і зерна,

Щоб у дзвінкому колоску Примножилось воно.

А. Качан

— Який настрій у вас викликав цей вірш? І взагалі які у вас емоції із словом весна?

— Чому ви радієте?

А зараз відгадайте загадку.

Де вона приходить ,

там травиця сходить,

світи розцвітають,

соловї співають.

Відгадай ,хто вона,

Ця красуня чарівна?(весна)

2.Повідомлення теми уроку

Сьогодні урок вам підготував багато різних цікавинок. Кого ми  зустрінемо на уроці,про кого йтиме мова,зрозумієте,коли закреслите кожну другу букву у вислові.

ДОПЕСТРКАЕКШВЧФА НПРАИРВИШЕЗЛСЕБНОЛІ

Так ми з вами сьогодні будемо говорити,як дерева зустрічають весну.

Діти а в якому стані перебувають дерева взимку?

Розгадування загадок

1)Я-дерево –красень,а звуть мнене…(ясен)

2)Живе один батько і тисяча синівмає,

Всім шапки справляє,а собі не має.(дуб і жолуді)

3) Зелена, а не гай біла  ,а не сніг,

Кучерява ,та  безволосся

4)весною росте,літом цвіте,

Восени осипається,зимою відсипається,

А квіти не медок.

Лікує від грипу ,кашлю і хрипу.(липа)

5) На дереві я родився в кожусі,

А кожух розівався,

І я на землю впав.(каштан)

6) Літом - ой яка гірка,

А в мороз солока дуже.

Як ця зветься ягідка,

здогадайся ,милий друже.(горобина)

7) Тільки вчора теплий вітер
Вість приніс нам від весни,
А сьогодні дивні квіти
Крізь замети проросли.
(Підсніжники)

 

-Яке зі слів-відгадок зайве?(Підсніжжник)

-Чому?(підсніжник це є травяниста рослина ,а не дерево це є квітка)

Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

З дитя чих часів ми звикаємо до цього світу,до цієї краст,що нас оточує. Чи є ще десь на світі такий чарівний край,як наш,де тихі травневі ночі пливуть на крилах соловїних пісень,де навесні яскравіє килим первоцвітів.

Про весну часто говорять: весна красна. «Красна» -  не тому що зявляються червоні квіти. Адже основний колір весни- зелений. А тому що – гарна. У перші дні весни природа виглядає ще досить неприглядно:сірі грудки снігу,голі чорні дерева.

Але згодом на деревах починають набухати і лопати бруньки. Багато дерев починають цвісти ще до того,як випустять листочки.але найкрасивішевиглядає свт,коли починають цвісти плодові дерева.

Провесінь — особлива пора. Одне повітря в лісі, чи в степу чого варте! У нашій місцевості багато кленів. Серед дерев клен навесні прокидається чи не найшвидше. Сокорух у ньому починається, як тільки перші промені сонця починають прогрівати землю.

Клен починає віддавати сік, коли з’являються перші промені весняного сонця й теплішає. Якщо після тривалих холодів стрімко теплішає, то за два тижні вже буде справжня весна, і тільки в цей період і буде сокорух.

У народі говорять, що 26 березня ведмідь у берлозі потягується, з низин сходить сніг, а по березових судинах розганяється цілющий сік. Наші предки спостерігали, наскільки інтенсивно йде сокорух: якщо з берези тече багато соку — літо буде дощове. Це одна з народних прикмет.

Із початком сокоруху рослини починають активно споживати поживні речовини з ґрунту. Починають формуватися бруньки. Із бруньок у рослин формуються листя й квіти.

Десь із середини — кінця березня, у деревах починається сокорух, спершу повільний, а потім активніший. Період найбільшої активності вгадати нелегко, а приблизно це кінець березня — початок квітня (до або початку утворення бруньок). Запам’ятайте, що сокорух відбувається за світлового дня, ввечері інтенсивність його зменшується. В народі це явище називають «засинанням» соку.

Часто доводиться бачити таке: після роботи, ввечері, коли нарешті з’явився вільний час, люди йдуть по сік. Так само не бажано йти рано-вранці. В цей період багато не назбираєш, хоча, буває, за сильного сокоруху поставлена посудина за ніч наповнюється. Краще йти після 10 години. Але й це ще не все. Коли настає середина квітня і збори соку зменшуються, він змінює колір, стаючи вже не білим, а коричневим. Такого соку дуже мало, проте саме він найсмачніший, на відміну від «масового» білого.

Щоб отримати сік, треба обирати здорові берези із товстими стовбурами (від таких дерев можна отримати більше соку, та й самі вони менше страждають від цієї «операції»).

Весняний рух соків у дерев і кущів — перша ознака весни. Вт настає тоді, коли відтане грунт і вода з коренів почне надхо­дити в усі органи рослини. У цей час листків ще немає і вода, нагромаджуючись у клітинах стебел рослин, розчиняє запасені и них органічні речовини. Ці розчини рухаються до набубнявілих І розпуклих бруньок. Раніше, ніж в інших дерев,— уже на початку березня — починається весняний рух соків у клена гостро­листого, трохи пізніше — в берези.

Друга ознака весни — цвітіння вітрозапильних дерев і кущів. Першою в середній смузі європейської частини зацвітай вільха сіра. Квітки її непоказні, але сережки тичинкових квіток добре помітні напровесні . Досить тільки доторкнутися до гілки вільхи з сережками, як вітер підхопить цілу хмарку жов­того пилку.

 

Розповідь з елементами бесіди. Паралельно можна виконувати відповідне завдання у практикумах (заповнювати таблицю). Залежно від пори року в дерев, чагарників, трав’янистих рослин змінюється зовнішній вигляд, а також хід процесів у розвитку й рості. Особливо яскраво виражені ці зміни навесні й восени.

Раніше за всіх починають цвісти дерева, які запилюються вітром: вільха, ліщина, верба, клен. Верба — перший з ранньовесняних медоносів. Завдяки наявності в цей час невеликої кількості комах, відсутності листя на деревах і чагарниках пилок вільно переноситься вітром з однієї рослини на іншу.

Разом із запиленням в рослин відбувається й інший важливий про­цес — рух соків. Вода розчиняє поживні речовини, що відклалися в стеблі, й несе їх до бруньок, які починають набухати й готуватися до того, щоб стати листочками й квітками. Рух соків особливо проявляється в берези й клена, триває майже місяць; за цей час рослини перекачують десятки літрів води. Початок руху соків — ознака настання весни.

Які зміни відбуваються у неживій природі? Дні стають довшими, підвищується температура повітря, дедалі більше прогрівається ґрунт. Сніг швидко тане; з’являються перші квіти. Коли настає весна, то рослина починає швидко рости, використовуючи тепло й вологу для розвитку. Багато рослин, які пристосувались до цього, називаються ранньоквітучими. Пригадайте, які це рослини. (Підбіл звичайний, проліска дволиста, підсніжник, медунка, зірочник, первоцвіт).

За рахунок чого відбувається розвиток ранньоквітучих рослин? У ранньоквітучих рослин розвиток відбувається за рахунок поживних речовин, відкладених у кореневищах, бульбах і цибулинах ще з осені. Яскраве забарвлення під час цвітіння приваблює до них численних комах для запилення. Однак часто ці рослини розмножуються вегетативним способом: від материнської рослини відокремлюється вже сформована нова рослина. Отже, обидва способи розмноження у ранньоквітучих рослин доповнюють один одного, забезпечуючи високий відсоток виживання і пристосованості.

Фізкультхвилинка

Кросворд

Встановіть відповідність між фактами у розповіді про дерево та її зображенням і назвою

А)цє дерево є  незвичайним деревом в наших лісах. Серед інших видів дерев вона виділяється білим кольором своєї кори. Якщо з дерева здерти невеликий шматочок кори, то на пальцях залишиться білий порошок, схожий на вапно.

Б)походить від латинського "acer" - гострий (листя з гострими лопатями).

В)Вчені вважають, що родова латинська назва цього деревапоходить від кельтського слова pin - скеля і пов'язано з тим, що сосна дуже часто вибирає місця, де інші дерева не живуть: скелясті обриви, круті схили гір.

Г)одного роду їстівні, а іншого - ні. Отже будьте уважними

1.каштан2.береза3.сосна4.клен(продемонструвати відповідні малюнки)

Гра «впізнай хто»

D:\Мои документы\природа урок\п7нп7.jpgD:\Мои документы\природа урок\п877.jpgD:\Мои документы\природа урок\d18fd0bbd0b8d0bdd0bad0b0-6.jpegD:\Мои документы\природа урок\укекуеп.jpgD:\Мои документы\природа урок\66742.jpg

Робота за підручникам

(с. 102-103]

— Пригадайте.! У якому стані перебувають рослини взимку?

— Про що розповіла Синьокрила Сойка?

— Розкажіть за фотографіями на с. 102 календар весняного життя дерев та кущів.

Підсумок. Сокорух, розвиток бруньок, розпускання листків, цвітіння — це весняні явища в житті рослин.

— Що запитала Синьокрила Сойка?

— Що відбувається з бруньками?

— Доведіть, що змінюється забарвлення стовбурів дерев.

— Чому з кінця березня настають тяжкі, смутні часи для берізок?

— Розгляньте фотографії на с. 103.

— Як виглядають гілочки бузку в березні, квітні та травні?

— Які зміни відбуваються в життя каштана, яблуні і черемхи впродовж весни?

2. Фізкультхнилинка

Клас

V. Узагальнення й систематизація знань

2. Телеграма з лісу

Ми — перша зелень, і за це нас усі ламають. Ми навіть боїмося розпускатися першими в лісі. А що хорошого? Все одно зламають. Допоможіть нам!

Ваші вірні друзі: Верба, Черемха, Лісовий бузок

За В. Віанкі

— Яку відповідь ти надішлеш на цю телеграму?

— Можливо, ти надаси допомогу деревам лісу? Яку?

VI. Підбиття підсумків.— Як весняна погода впливає на рослини?

— Чому так говорять: «Навесні закінчується зимовий спокій у рослин*?

— Що відбувається з рослинами навесні?

Що змінюється в житті рослин навесні?

а) Бубнявіння бруньок;

б) листопад;

в) розпускання листя;

г) цвітіння;

д) поява плодів.

— Як змінюється настрій людей навесні? Розкажіть про свій весняний настрій.

VII. Домашнє завдання

С. 104 105.

 

docx
Додав(-ла)
Савчук Марія
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
13094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку