Урок з природознавства в 2 класі "Птахи і комахи взимку"

Про матеріал

Урок з природознавства у 2 класі "Комахи і птахи" стане на допомогу вчителям у підготовці до уроку.

Мета: Розширити знання учнів про птахів, їхню поведінку і спосіб життя, про значення у житті людини, поглибити знання учнів про зимуючих птахів нашої місцевості. Вчити знаходити інформацію в підручнику. Розвивати інтерес, спостережливість. Виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомагати птахам взимку.


Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку з природознавства

в 2 класі

Тема:  Комахи й птахи взимку.

Мета:  Розширити знання учнів про птахів, їхню поведінку і спосіб життя, про значення у житті людини, поглибити знання учнів про зимуючих птахів нашої місцевості. Вчити знаходити інформацію в підручнику. Розвивати інтерес, спостережливість. Виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомагати птахам взимку.

Обладнання: Презентація «Птахи взимку», малюнки, картки для роботи в парах, зошити, підручники.

Тип уроку – комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

     - Діти, до нас сьогодні прилетіла в гості Синьокрила Сойка. Вона принесла гостинці, на яких написані завдання. Ми їх повинні виконати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Спостереження за погодою.

    - Перший гостинець, який принесла Сойка – насіння горобини, на ньому є запитання. Давайте разом дамо відповіді й заповнимо календар природи.

    - Яка зараз пора року?

    - Який місяць? Яке сьогодні число?

    -  Яка температура повітря?

    - Який стан неба? Чи були сьогодні опади?

    - Який вітер?

        2. Перевірка домашнього завдання.

    - Молодці! А ось і наступний гостинець (насіння соняшника). На ньому записано, що ми повинні виконати завдання «Дай правильну відповідь».

    - У кожного на парті аркуші, на яких ви повинні виконати це завдання. Я задаю запитання, а ви повинні вибрати правильний варіант відповіді і позначити його буквою а чи б.

           Тестова перевірка.

  1. Зимові місяці – це …

а) грудень, січень, лютий;

б) вересень, жовтень, листопад.

2. Прикмети зими …

    а) зміна забарвлення листя, листопад;

    б) морози, сніговий покрив, замерзання водойм.

3. 22 грудня – сонцеворот. Це …

    а) найкоротший день і найдовша ніч;

    б) рівнодення.

4. В якому стані перебувають рослини взимку?

     а) в стані спокою;

     б) в стані руху?

5. Що взимку відмирає в багаторічних трав’янистих рослин?

     а) коріння;

     б) листя, стебло.

6. Птахів, які не відлітають у вирій називають …

     а) перелітними;

     б) осілими.

 

ІІІ. Мотивація навчання учнів.

         Зима! Зима! Усякий знає,

         Вона холодною буває.

         Летять, кружляють, як пушинки,

         Легенькі білесенькі сніжинки.

- Іноді зима прекрасна. Легкий мороз, пухнастий сніг. Діти весело катаються на санчатах.

А іноді дмухне зима холодом, завіє хуртовиною, мороз тріщить. Замовкають пташки. Ховаються в теплих житлах люди. Важко всьому живому.

- Сьогодні ми дізнаємося на уроці про те, як зимують птахи і комахи. Як ми можемо допомогти птахам перезимувати.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Комахи взимку.

1. Бесіда.

   - А ось ще один гостинець нам принесла Сойка Синьокрила. Це шишки, а на ній загадка. Відгадайте.

           Шість ніг без копит,

           Ходить – не стукотить.

           Літає, а не птиця,

           Може догори ногами вчепиться.

                                              (Комаха)

- Діти, де заховалися комахи? Як ви гадаєте, де вони зимують?

- На зиму комахи поховались в різні щілини, в старі дупла. Вони і біля нас зимують. Позлітаються в підвал, багато їх там в кутку позбираються. Там вони і сплять всю зиму.

2. Робота з підручником.

 - Діти, відкрийте підручники на с. 82. Прочитайте секрет від Сонечка Семикрапочки  і скажіть, як зимує сонечко.

- Де зимує сонечко?

Фізкультхвилинка.

Птахи взимку.

1. Бесіда.

- Діти, а чи хочете ви дізнатися, який ще гостинець принесла Сойка Синьокрила.

- А це колосок пшениці. Тут вона просить, щоб ви послухали голоси.

- Що за голоси ви почули?

- Чи буває так в природі: зима, сніг, мороз і пташині голоси чути?

- Які птахи залишилися зимувати? (Синиці, сороки, ворони, дятли, горобці, сойки, граки).

- Як вони називаються? (Осілими).

- А які до нас прилітають взимку? (Снігурі). Як їх називають? (Зимуючі)

- Давайте поговоримо, як живуть птахи взимку.

2. Розповідь з показом презентації.

    Маленький хлопчик у сірій свитинці

по дворах стрибає, крихти збирає.

( Горобець)

Хто не знає зухвалих, сміливих і розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. Їх називають осілими. Вони – всеїдні, тому переселяються ближче до людини, де їм легше знайти поживу.

Живе довго птаха ця,
Має дзьоб і два крильця.
Птаха горда, мов панич,
В неї чорний фрак, мов ніч.
З висоти гукає: “Кар!
Я вже вивчила буквар!”           

 ( Ворона )

       Ворони селяться серед полів, лук та в людних місцях. Ворона – птах дуже обережний і розумний. Вона всеїдна, але надає перевагу тваринній їжі. У нашій місцевості зимують такі видів птахів із родини воронових: ворона сіра, сорока, галка, сойка, грак.

       - Гніздяться птахи в дуплах дерев, під дахами. Охоче відвідують годівниці. Привабити (підгодувати) їх неважко, а користь від них велика.

Сойка.

  Сойка - птах з красивим оперенням. На чорних крилах є яскраві, чорно-блакитні і білі плями. На голові під час тривоги помітний маленький чубок. Сойка - це полохливий птах, якого в лісі легше почути, ніж побачити. Мешкає сойка в лісах

   Вона шукає їжу на землі або на деревах.  Восени основна їжа сойки - це жолуді. Кожен птах щороку збирає декілька тисяч жолудів, деякі з них ретельно закопуючи в землю. Сойки ховають жолуді у ґрунті, неглибоко. Вони вигрібають лапками невеличку ямку, кладуть у неї жолудь і засипають землею, гілочками та листям. Сойки також роблять запаси з горіхів, шишок буків і ягід. А взимку ними живляться.
Синичка.

Жовті груди маю

І за день комах з’їдаю

Скільки важу сама.

А ось синичка. У неї ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може провисати вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Ще вони полюбляють несолоне сало.

Дятел.

Вірно людям я служу,

Їм домівку стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників їм здобуваю.

Дятел – птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста – поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Живиться комахами, він видобуває шкідників. Недарма дятла назвали «санітаром лісу». Ще взимку живиться насінням хвойних дерев. Вставить дятел у розщелину в дереві шишку та й візьметься із неї насіння видобувати. Такий пристрій називають «дятловою кузнею».

У червонім фартушку
птах стрибає по сніжку
і розпитує синичку
про найближчу годівничку

( Снігур )

Снігурі живляться бруньками й насінням дерев та кущів, ягодами горобини. Вони прилітають із північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла. 

Прислів’я

Снігур на крилах приносить до нас зиму.

Вірш

                                            Подивись – у дворі

В чорних шапках снігурі.

                                            Ще й червоні фартушки

                                            Одягли собі пташки.

                                            Значить сніг і холоди

                                            Наближаються сюди.

                                            Снігурами через те

                                            Їх тепер ви і звете.

Зерноїдні лісові птахи , снігурі та омелюхи , взимку блукають у пошуках корму. Омелюхи взимку живляться виключно ягодами, які ковтають цілими. М’якуш ягід перетравлюється в шлунку, а  кісточки птах викидає. Зовсім інакше їдять ягоди горобини снігурі. Вони викидають м’якуш , а споживають кісточки.

Шишкар

Шишкарі темно – червоні птахи з темними крильми.

Дзьоб у цих птахів великий. Верхня частина його загнута вниз, а нижня – вгору. Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Завдяки закрученій формі дзьоба, вони дістають із шишок насінини для харчування. Самки червоного кольору, а самці – зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають його і виводять  пташенят.

- Так, Шишкарі взимку виводять пташенят. Така особливість пов’язана з тим, що у зимовий час вони не мають нестачі у кормі – насінні хвойних дерев. А навесні, коли вилітають молоді пташенята, насіння легко добувати з шишок, які розкриваються .

Годівниці

Всім птахам зима не страшна, якщо є корм. Часто взимку птахи гинуть від голоду. Тому їх треба підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, дині, кавуна, бур’янів. Насіння краще подрібнити. Не можна давати птахам підсмажене насіння та крихти чорного хліба, солоне сало, шкідливий і чорний хліб.

Насіння засипають у годівниці, які можна встановити на деревах і кущах, на балконах. Подивіться, які годівниці можна змайструвати.

Корм потрібно класти щодня. Якщо птахів підгодовувати взимку, вони й на літо залишаться в наших садах, лісах, містах і відплатять за свій порятунок. Бо немає странніших помічників у боротьбі з шкідниками саду, лісу, городу, ніж маленькі пернаті друзі.

 

 

V. Закріплення матеріалу.

   1. Робота в парах.

 - Ось у нас залишився ще один гостинець Сойко Синьокрилої. Це ягоди глоду.

             Тут завдання: ви повинні попрацювати в парах. Закреслити назви зайвих птахів. Назви тих птахів, які у нас не зимують.

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

2. Гра «Оплески».

         - Що ви покладете у годівничку птахам?

         Гарбузове насіння, пшоно, підсмажене соняшникове насіння, зерно, крихти білого хліба, насіння бур’янів, солоне сало, насіння клена, кавуна, дині, крихти чорного хліба, насіння конопель, цукерки.

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Які птахи зимують у нас?
  • Чим вони живляться?
  • Які птахи прилітають до нас з півночі?
  • Як ви зможете допомогти птахам?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Розповідь з показом презентації.

    Маленький хлопчик у сірій свитинці

по дворах стрибає, крихти збирає.

( Горобець)

Хто не знає зухвалих, сміливих і розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. Їх називають осілими. Вони – всеїдні, тому переселяються ближче до людини, де їм легше знайти поживу.

Живе довго птаха ця,
Має дзьоб і два крильця.
Птаха горда, мов панич,
В неї чорний фрак, мов ніч.
З висоти гукає: “Кар!
Я вже вивчила буквар!”           

 ( Ворона )

       Ворони селяться серед полів, лук та в людних місцях. Ворона – птах дуже обережний і розумний. Вона всеїдна, але надає перевагу тваринній їжі. У нашій місцевості зимують такі видів птахів із родини воронових: ворона сіра, сорока, галка, сойка, грак.

       - Гніздяться птахи в дуплах дерев, під дахами. Охоче відвідують годівниці. Привабити (підгодувати) їх неважко, а користь від них велика.

Сойка.

  Сойка - птах з красивим оперенням. На чорних крилах є яскраві, чорно-блакитні і білі плями. На голові під час тривоги помітний маленький чубок. Сойка - це полохливий птах, якого в лісі легше почути, ніж побачити. Мешкає сойка в лісах

   Вона шукає їжу на землі або на деревах.  Восени основна їжа сойки - це жолуді. Кожен птах щороку збирає декілька тисяч жолудів, деякі з них ретельно закопуючи в землю. Сойки ховають жолуді у ґрунті, неглибоко. Вони вигрібають лапками невеличку ямку, кладуть у неї жолудь і засипають землею, гілочками та листям. Сойки також роблять запаси з горіхів, шишок буків і ягід. А взимку ними живляться.
Синичка.

Жовті груди маю

І за день комах з’їдаю

Скільки важу сама.

А ось синичка. У неї ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може провисати вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Ще вони полюбляють несолоне сало.

Дятел.

Вірно людям я служу,

Їм домівку стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників їм здобуваю.

Дятел – птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста – поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Живиться комахами, він видобуває шкідників. Недарма дятла назвали «санітаром лісу». Ще взимку живиться насінням хвойних дерев. Вставить дятел у розщелину в дереві шишку та й візьметься із неї насіння видобувати. Такий пристрій називають «дятловою кузнею».

У червонім фартушку
птах стрибає по сніжку
і розпитує синичку
про найближчу годівничку

( Снігур )

Снігурі живляться бруньками й насінням дерев та кущів, ягодами горобини. Вони прилітають із північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла. 

Прислів’я

Снігур на крилах приносить до нас зиму.

Вірш

                                            Подивись – у дворі

В чорних шапках снігурі.

                                            Ще й червоні фартушки

                                            Одягли собі пташки.

                                            Значить сніг і холоди

                                            Наближаються сюди.

                                            Снігурами через те

                                            Їх тепер ви і звете.

Зерноїдні лісові птахи , снігурі та омелюхи , взимку блукають у пошуках корму. Омелюхи взимку живляться виключно ягодами, які ковтають цілими. М’якуш ягід перетравлюється в шлунку, а  кісточки птах викидає. Зовсім інакше їдять ягоди горобини снігурі. Вони викидають м’якуш , а споживають кісточки.

Шишкар

Шишкарі темно – червоні птахи з темними крильми.

Дзьоб у цих птахів великий. Верхня частина його загнута вниз, а нижня – вгору. Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Завдяки закрученій формі дзьоба, вони дістають із шишок насінини для харчування. Самки червоного кольору, а самці – зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають його і виводять  пташенят.

- Так, Шишкарі взимку виводять пташенят. Така особливість пов’язана з тим, що у зимовий час вони не мають нестачі у кормі – насінні хвойних дерев. А навесні, коли вилітають молоді пташенята, насіння легко добувати з шишок, які розкриваються .

Годівниці

Всім птахам зима не страшна, якщо є корм. Часто взимку птахи гинуть від голоду. Тому їх треба підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, дині, кавуна, бур’янів. Насіння краще подрібнити. Не можна давати птахам підсмажене насіння та крихти чорного хліба, солоне сало, шкідливий і чорний хліб.

Насіння засипають у годівниці, які можна встановити на деревах і кущах, на балконах. Подивіться, які годівниці можна змайструвати.

Корм потрібно класти щодня. Якщо птахів підгодовувати взимку, вони й на літо залишаться в наших садах, лісах, містах і відплатять за свій порятунок. Бо немає странніших помічників у боротьбі з шкідниками саду, лісу, городу, ніж маленькі пернаті друзі.

 

 

 

 

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

 

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Синиці, горобці, лелеки, шпаки, сороки, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 

Контрольна робота

 

1. Зимові місяці – це …

     а) червень, липень, серпень;

б) грудень, січень, лютий;

в) вересень, жовтень, листопад.

2. Прикмети зими …

    а) приліт птахів з вирію, розпускання листя на деревах;

    б) зміна забарвлення листя, листопад;

    в) морози, сніговий покрив, замерзання водойм.

3. 22 грудня – сонцеворот. Це …

    а) найкоротший день і найдовша ніч;

    б) рівнодення;

    в) найдовший день і найкоротша ніч.

4. Під час охолодження вода у твердому стані …

    а) розширяється;

    б) стискається;

    в) випаровується.

     5. В якому стані перебувають рослини взимку?

          а) в стані замерзання;

     б) в стані спокою;

     в) в стані руху?

6. Що взимку відмирає в багаторічних трав’янистих рослин?

     а) коріння;

     б) листя, стебло;

     в) квітка.

7. Яку групу птахів не можна побачити взимку в твоїй місцевості?

     а) перелітних;

     б) осілих;

     в) зимуючих.

 8. Вибери і запиши назви птахів, які зимують в нашій місцевості:

      Сороки, лелеки, синиці, горобці, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 9. Запиши, чим ти підгодовуєш птахів взимку.

     10. Вибери і запиши назви тварин, які ведуть активний спосіб життя:

            Лисиця, ведмідь, борсук, дикий кабан, білка, заєць, їжак.

     11. Запиши, як людина може допомогти звірам узимку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Контрольна робота

 

1. Зимові місяці – це …

     а) червень, липень, серпень;

б) грудень, січень, лютий;

в) вересень, жовтень, листопад.

2. Прикмети зими …

    а) приліт птахів з вирію, розпускання листя на деревах;

    б) зміна забарвлення листя, листопад;

    в) морози, сніговий покрив, замерзання водойм.

3. 22 грудня – сонцеворот. Це …

    а) найкоротший день і найдовша ніч;

    б) рівнодення;

    в) найдовший день і найкоротша ніч.

4. Під час охолодження вода у твердому стані …

    а) розширяється;

    б) стискається;

    в) випаровується.

     5. В якому стані перебувають рослини взимку?

          а) в стані замерзання;

     б) в стані спокою;

     в) в стані руху?

6. Що взимку відмирає в багаторічних трав’янистих рослин?

     а) коріння;

     б) листя, стебло;

     в) квітка.

 

 

 

 

 

Контрольна робота

 

1. Зимові місяці – це …

     а) червень, липень, серпень;

б) грудень, січень, лютий;

в) вересень, жовтень, листопад.

2. Прикмети зими …

    а) приліт птахів з вирію, розпускання листя на деревах;

    б) зміна забарвлення листя, листопад;

    в) морози, сніговий покрив, замерзання водойм.

3. 22 грудня – сонцеворот. Це …

    а) найкоротший день і найдовша ніч;

    б) рівнодення;

    в) найдовший день і найкоротша ніч.

4. Під час охолодження вода у твердому стані …

    а) розширяється;

    б) стискається;

    в) випаровується.

     5. В якому стані перебувають рослини взимку?

          а) в стані замерзання;

     б) в стані спокою;

     в) в стані руху?

6. Що взимку відмирає в багаторічних трав’янистих рослин?

     а) коріння;

     б) листя, стебло;

     в) квітка.

 

 

 

 

7. Яку групу птахів не можна побачити взимку в твоїй місцевості?

     а) перелітних;

     б) осілих;

     в) зимуючих.

 8. Вибери і запиши назви птахів, які зимують в нашій місцевості:

      Сороки, лелеки, синиці, горобці, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 9. Запиши, чим ти підгодовуєш птахів взимку.

     10. Вибери і запиши назви тварин, які ведуть активний спосіб життя:

            Лисиця, ведмідь, борсук, дикий кабан, білка, заєць, їжак.

     11. Запиши, як людина може допомогти звірам узимку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Яку групу птахів не можна побачити взимку в твоїй місцевості?

     а) перелітних;

     б) осілих;

     в) зимуючих.

 8. Вибери і запиши назви птахів, які зимують в нашій місцевості:

      Сороки, лелеки, синиці, горобці, дятли, шпаки, ластівки, ворони.

 9. Запиши, чим ти підгодовуєш птахів взимку.

     10. Вибери і запиши назви тварин, які ведуть активний спосіб життя:

            Лисиця, ведмідь, борсук, дикий кабан, білка, заєць, їжак.

     11. Запиши, як людина може допомогти звірам узимку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

doc
Додано
21 вересня 2018
Переглядів
3906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку