Урок з природознавства "Океани світу" для 4 класу

Про матеріал

Ознайомити учнів із поняттям океани, їх розміщенням на карті півкуль; розкрити значення океанів для людини; продовжувати вчити працювати з картою, захищати презентації, виступати з інформаційними повідомленнями.

Перегляд файлу

http://3.bp.blogspot.com/-nH3s7REVquM/UgpyNP7lngI/AAAAAAAAAOM/Paxst2ZE18s/s1600/14572775-gota-de-agua-pura-con-una-imagen-de-la-vida-marina-en-las-manos-la-preservacion-de-la-pureza-de-los-.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема . Океани світу

Мета: : ознайомити учнів із поняттям океани, їх розміщенням на карті півкуль; розкрити значення океанів для людини; продовжувати вчити працювати з картою, захищати презентації, виступати з інформаційними повідомленнями;розвивати спостережливість,мовлення, навички дослідницької діяльності, пізнавальний інтерес;виховувати захоплення неповторністю, величчю природи, бажання берегти водні ресурси.

Тип уроку: урок конференція

Хід уроку

І.Організаційний момент

- Діти, подивіться у віконечко. Посміхніться природі, посміхніться мені, своїм товаришам.

Поверніться і привітайтеся посмішкою гостям, які прийшли до нас на урок.

Сядьте, діти всі рівненько

Усміхніться  всі гарненько,

Настрій на урок  візьміть.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

2. Виступ метеоролога.

Сьогодні в нас в ролі метеоролога  Жикаляк Мирослава, яка  розповість нам про погоду .В природі господарює осінь. Місяць листопад. Його в народі називають хмурень, зазимник, листопадник. Сьогодні 21 число.  В цей день вшановуємо Архістратига Михаїла . Здавна називають ангелом-охоронцем усіх християн, а українці вважають його покровителем столиці нашої держави – Києва.В народі кажуть від Михайла зима морози кує.

  Вітер слабкий. Опадів немає. Вранці був туман. Температура повітря +10 С0 . Прохолодно.

2. Бесіда

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки –

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить.

- Такими словами я розпочала урок не випадково. Сьогодні на уроці я хочу, щоб ви це довели, що дійсно, все що нас оточує, це все прекрасно і все це треба зберегти.

- Ви дуже багато читаєте додаткову літературу, дивитесь телепередачі пов’язані  з природою, знаходите цікавий матеріал  з ваших енциклопедій і нашої бібліотеки і тому знаєте, що на Землі багато води. Дві третини всієї поверхні Землі зайнято водою. Планету Земля можна було б назвати планетою Океан, вважають деякі дослідники. Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні.

Світовий океан -  це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів.

Щоб більше дізнатися про Світовий океан, ми проведемо зараз прес-конференцію на тему "Океани Землі".

            Спробуємо подивитися на проблеми Світового океану по-дорослому. Учні нашого класу побувають у ролі дослідників океану, науковців, істориків, міністрів, синоптиків. А шоб вам було все зрозумілим, давайте познайомимось із значенням нових термінів (на дошці або картах для кожного учня записано тлумачення слів).

D:\фото учнів\4 клас\SAM_2402.JPG Історик — людина, яка займається наукою про загальний розвиток того чи іншого народу, країни або всього суспільства.

Синоптик — людина, яка займається наукою про погоду та її передбачення.

Картограф – спеціаліст з науки про географічні карти допоможе вам позначити всі океани у ваших контурних картах.

Океанолог — фахівець з науки, що вивчає різні процеси та явища, які відбуваються в Світовому океані.

D:\фото учнів\4 клас\SAM_2378.JPGЕксперт — людина, яка досліджує якесь питання, щоб дати йому правильну оцінку.

Міністр  — виша урядова особа, яка очолює міністерство.

Еколог  – це спеціаліст , який вивчає стан води, землі, повітря.

 

4. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Отже, починаємо нашу прес-конференцію.

- Візьмемо з собою на конференцію:

Оригінальність

Креативність

Енергійність

Активність

Наполегливість

Ставте запитання "науковцям", не забувайте називати себе і звідки ви.

 1-ий кореспондент (історику). Я ... (прізвище, їм 'я) представляю журнал "Всесвіт". Скажіть, що люди знали про океанічні глибини в минулому?

 Історик. Майже нічого. Бо товща вод надійно ховала дно Світового океану від людського ока. Глибини та будова дна залишалися нерозгаданими для людей впродовж віків. Стародавні греки дійшли висновку, що виміряти глибину океану так само неможливо, як і висоту неба. Океан і небо були бездонні й недосяжні. Спроби дістатися дна морів і океанів продовжили голландські моряки. Вони намагалися вимірювати глибину з борту корабля лотом — спеціальним приладом, що являє собою гирю, прив'язану до троса, поділеного на метри.

D:\фото учнів\4 клас\SAM_2390.JPG 2-ий кореспондент (історику). Коли почали вивчати Світовий океан?

Історик. Пройшли віки, перш ніж люди дослідили дно Світового океану. Але навіть.у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану.Першу в світі наукову експедицію з вивчення океанів здійснила в 1872-1876 роках країна Велика Британія, яка вважалася на той час володаркою морів. Ця експедиція-подорож дала таку кількість нової інформації, шо її опрацьовували майже 100 вчених протягом 20 років. Наукові результати були викладені у 50-ти об'ємних томах, до яких увійшли 2279 карт, малюнків і схем. Щоб здобути дані про глибину і рельєф океанічного дна, про айсберги, шторми, урагани, вченим треба.було ризикувати своїм життям, потрапляючи у небезпечні пригоди.

3 кореспондент  Скажіть, будь ласка , де  розміщені океани?

Картограф.   Найбільший Тихий океан, знаходиться в західній півкулі. Атлантичний океан знаходиться у західній і східній півкулі.

Третій за розмірами Індійський океан, розташованій в східній півкулі.

І найменший й найхолодніший Північний Льодовитий океан, знаходиться в обох півкуль на півночі нашої Землі.

 

D:\фото учнів\4 клас\SAM_2407.JPGВчитель. У нас сьогодні присутні відомі океанологи. Вони займаються досить молодою та цікавою наукою — океанологією, яка вивчає різні процеси і явища, шо відбуваються в Світовому океані. Ця наука активно розвивається. Якщо люди не вивчатимуть океан, то не зможуть зберегти природу Землі. Один із відомих океанологів висловився так: "Океанологія — це поєднання мистецтва, пригод і науки". Неможливо з ним не погодитися 

 

 

3-ій кореспондент (океанологу №1). На які океани поділяється Світовий океан?

Океанолог №1. Океан — найбільша частина Світового океану, обмежена материками. На землі умовно виділяють чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний-Льодовитий. (Показує на карті півкуль).

 4-ий кореспондент (океанологам). Що цікавого можете розповісти про кожен з океанів?

Океанолог № 1. -Найбільший — Тихий океан. Він може в собі вмістити усі материки та острови разом узяті.За це його ще називають Великим. Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим. Він омиває береги більш як 50 країн світу. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи, що сполучають країни Азії, Австралії та Америки. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану — Маріанська, глибина якої сягає 11 022 м.

Океанолог №2

- В океані живе близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин-це водорослі.На глибині 100м живуть зелені водорості,нижче-бурі,ще нижче-червоні. Тут росте ламінарія,яку в побуті називають «морською капустою». Тут росте й найдовша у світі водорость, довжина якої становить близько 60 метрів. У водах океану відомо понад 2000 видів риб. Це оселедці,сардини,скумбрія,сайра,лососі,тріска. Налічується більш як 6000 видів молюсків; мідії, устриці, кальмари, восьминоги. Він посідає перше місце в світі за виловом риби та морепродуктів. Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. Тут водяться кити,дельфіни,тюлені, котики. На дні   Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу.

Океанолог №2. Атлантичний океан — найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов'язана з грецьким міфом про гіганта Атланта. Він другий за розміром, дає 35% світового вилову риби. В океані водяться: скумбрія, тріска, сардина, меч-риба, багато китів (показати малюнки). У ньому розташоване море без берегів — Саргасове (показати па карті). Одне з найбрудніших його морів — Балтійське. Як і в Тихому океані, виявлено родовища нафти та газу, пробурено сотні свердловин, прокладено на дні нафто- й газопроводи. Води його теж забруднені. Атлантичний океан довгий час був природною науковою лабораторією, де дослідники з різних країн і частин світу зробили багато відкриттів.

Океанолог №4

- Індійський океан за розмірами посідає третє місце. Своєю назвою зобов'язаний Індії, береги якої він омиває Він найтепліший. Має найбагатший органічний світ.У ньому є численні види риб: сардинела, тунець, скумбрія, летючі риби, скатів ,багато акул. У прибережних водах багато крабів,медуз,восьминогів. Біля берегів водяться крокодили. Великою несподіванкою є зустріч з рибою-Левом та рибою-Каменем. Цей океан відомий запасами нафти і газу. У Червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд.

 

Океанолог № 5

D:\фото учнів\4 клас\SAM_2377.JPG-Найменший з океанів планети — Північний Льодовитий. Ще наприкінці минулого століття про нього майже нічого не знали. Його довго називали морем. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним. Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. У товщі води океану живуть мікроорганізми.

 

Океанолог № 6

D:\фото учнів\4 клас\SAM_2392.JPGСеред рослин найвідоміші – фукус, морська трава-зостера. В ньому налічується тільки 150 видів риб. Риба — головна пожива для морських ссавців- тюленів, моржів, білих ведмедів. На скелястих берегах птахи (чайки, гаги, баклани) утворюють масові гніздування — "пташині базари". Тут трапляється найбільша медуза — ціанея, яка в діаметрі сягає 2 метри, а щупальця її витягуються до 20 метрів.

 

  Кореспондент (синоптику).

- Я… кореспондент газети «Діловий світ» . Скажіть,будь ласка ,як Світовий океан впливає на погоду?

Синоптик № 1

  • Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Кожен із нас щодня цікавиться погодою. За все це відповідає Світовий океан. Вода, яка випадає на землю у вигляді дощу та снігу, випаровується з його поверхні. Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.

Синоптик № 2

- Отже, виходить, що саме Світовий океан створює погоду. Якби на Землі не було Світового океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Не росли б дерева, не цвіли сади, а літо було б таке холодне, як зима.

5-ий кореспондент (міністру водних ресурсів).

-Я кореспондент каналу «Інтер», передача «Подробиці тижня»

- Скажіть,будь ласка, що дає людям Світовий океан?

Міністр водних ресурсів

- Крім того, що Світовий океан створює погоду, він ще нас і годує. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з- яких добувають йод, бром, солі калію, одержують добрива. Вода — основа всіх живих організмів. Понад 2 млн. суден під прапорами різних держав борознять моря і океани у пошуках риби. Щороку її добувають близько 52 млн. тонн. Океани і моря дають чимало кисню, яким ми дихаємо. Океан давно став зручним водним шляхом, який пов'язує між собою материки та країни. Цим водним шляхом сотні тисяч суден перевозять пасажирів та різноманітні вантажі з материка на материк.

6-ий кореспондент (міністру з питань охорони навколишнього середовища).

- «Телевізійна служба новин» канал «1+1»…

- Скажіть,будь ласка,чим люди наносять шкоду Світовому океану?

Міністр з питань охорони навколишнього середовища

- Світовий океан дуже багатий скарбами. Проте його багатства людство використовує, на жаль, не по-господарському. Так, у ньому зменшилася кількість морського окуня, камбали та іншої риби. Тваринний і рослинний світ океану дуже потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океан води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів, дуже шкідливих не тільки для риби, а й для тих, хто її споживає. Та найбільше забруднюється океан нафтою.

Крім аварій танкерів, щорічно в Світовий океан потрапляє до 10 млн. тонн нафти: з нафтопереробних заводів, під час видобування нафти з морського дна. Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Атлантичний океан .У зв'язку з цим перед людством стоїть важливе завдання: не допускати   забруднення морських та океанічних просторів і зберігати їх рибні   багатства від хижацького винищення

D:\фото учнів\4 клас\SAM_2404.JPG- Стан вод Світового океану нині викликає велику тривогу. Тому ми боремося за охорону морського середовища.

Активісти

1. Східний сміттєвий континент – величезне скупчення сміття в північній частині Тихого океану. Пляма складається з пластику та інших антропогенних відходів, які були підхоплені течією в північній частині Тихого океану. Незважаючи на свої розміри і значну щільність, пляму не видно на супутникових фотографіях, оскільки вона складається з дрібних частинок. До того ж частина сміття плаває у злегка підтопленому стані, ховаючись під водою.

2.Учені припускають, що «пляма» складається приблизно зі 120 мільйонів тонн сміття. Найсумніше — ніхто не знає, що робити з цим. Пляма знаходиться в нейтральних водах, а значить, сміття — нічиє.

3.Головне завдання для кожного з нас - це не бути байдужим і всіляко прагнути до того, щоб наша планета виглядала справжнім раєм, яким вона спочатку і була.

Конвенція ООН з морського права 1982 р. (ст. 192) зобов'язує держави захищати та зберігати морське середовище. 

4. Ми захищаємо права мешканців океанських глибин і стабільну екологічну обстановку.  Кожен зобов’язаний зберігати природу й довкілля, бережно ставитись до природних багатств.

 

7-ий кореспондент (експертам)

-…Газета «День»

- Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?

Еколог № 1.

— По-перше, треба економне використовувати воду.

— По-друге, не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.

 

Еколог №2.

— Уникати обробки полів отрутохімікатами.

— Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.

— Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду. Забруднена вода — шкідлива для всього  живого.

 

Еколог № 3.

— Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

— Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію. Насаджувати водоохоронні ліси.

 

Плакат         ( Загибель океану – це смерть всієї нашої планети.)

Вчитель

До 2 млн морських птахів і 100 тис морських тварин, у тому числі до 30 тис тюленів, щорічно гинуть, проковтнувши будь - які пластмасові вироби чи заплутавшись в обривках мереж і тросів.

 

Цікавинки із ракушки

  • 8 червня, відзначається Всесвітній день океанів

 

• Солоне море - Червоне. Знаходиться воно в Індійському океані. Солона вода добре підтримує всі потрапляють в неї об`єкти, і, щоб потонути в цьому морі, потрібно дуже постаратися.

 

 Найзагадковіше місце знаходиться в Атлантичному океані, і назва йому - Бермудський трикутник. З ним пов`язано безліч легенд і загадок

 

 Саме отруйна морська істота - це голубокольчатий восьминіг. Він мешкає в Індійському океані.

 Наймасштабніше скупчення коралів в світі - Великий Бар`єрний риф, знаходиться в Тихому океані.

 

  • За кількістю морів Тихий океан - теж рекордсмен. Тридцять одне море входить до його складу.

 

  • Найбільшою рибою Світового океану являєтьсякитова акула.

 

Цікавинка про дельфінів   

Перегляд відео «Дельфіни в океані»

 

  • Акули бояться дельфінів , оскільки останні здатні їх убити.
  • Дельфін може запросто занурюватися до 300 метрів.

• Більшість видів дельфінів живуть у солоній воді , але деякі з них можуть жити і в прісній воді.

• Дорослий дельфін з'їдає близько 33 кг. риби в день , що за людськими мірками дорівнює 15-22 кг. м'яса на день , але дельфіни не набирають зайву вагу.

Вернісаж запитань

1.Найбільший океан…   Тихий

2.Найтепліший океан…   Індійський

3.Омиває 50 країн світу. Його називають Великим або…   Тихий

4.Витягнутий з півночі на південь…

5.Чемпіон по кількості островів…

6.Багатий на перли…

7.Найбільша тварина океанів. (Кит)

8.Яка на смак вода в океанах. (Солона)

9.Яким кольором позначено Світовий океан на карті.(Голубий)

10.Тварина  зі   студеним   тілом   і   довгими   щупальцями,   мешканка теплих океанів.(Медуза) 11.Яким «холодцем» можна обпектися?   (Медузою).

12.Велетенська хижа зубаста риба. (Акула)

 

 

VII. Підсумок уроку

- Чи сподобався вам урок? 

Гра «П’ять речень». Ви повинні з п’яти речень сформулювати засвоєні  знання на уроці.

Оцінювання

Домашнє завдання . Кожен із вас отримує валізу з назвою океану і вдома ви здійсните

«заочну подорож тим океаном. При цьому наповните «валізу »цікавою інформацією.

- Я дякую вам за співпрацю на уроці. Ви молодці. Поплескайте собі в долоньки.

Бережімо ріки, бережімо води.

Бережімо океани: чистоту їх і природу.

Бережімо їх рослинки і найменші тваринки,

Бо ми всі – природи рідної частинки.

Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав.

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
8712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку