Тема. Антарктида. Жива природа Антарктиди.
Очікувані результати
Після цього уроку учні/учениці зможуть:
План змісту уроку
1.Антрактида.
2. Рослинний і тваринний світ Антрактиди.
3. Що я зможу зробити для природи Антрактиди.
Регламент уроку
1. Вступна частина – до 7хвилин.
2.Основна частина- до26хвилин.
3.Заключна частина – 7 хвилин.
Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал.
Організація пізнавальної діяльності учнів
1.Вступна частина .
Емоційне налаштування до уроку
1.Хвилинка спостережень.
2.Перевірка домашнього завдання ( тестування).
1.Найменший материк Землі. (Австралія)
3.Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.
Проблемне запитання.
Цей материк знаходиться від України на відстанні 17 тис. кілометрів. Різниця в часі мінус 5 годин. Дорога до материка займе близько 7 тижнів.
Як ви гадаєте, що це за материк?
Так це Антрактида.
- Що ви очікуєте від уроку?
Метод «З-Х-Д».
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
До ознайомлення з текстом заповнюємо 1 колонку « Знаємо».
Пропоную учням сформулювати запитання чого ще з цієї теми вони ще хочуть дізнатися і заповніють другу колонку « Хочемо дізнатися».
ІІ.Основна частина уроку.
1.Практична робота .
Зараз ви будете маленькими дослідниками. Метою якого буде визначити місце розташування материка на фізичній карті , на яких паралелях і діагоналях розміщений, визначити тепловий пояс .
Від інших материків Антарктида відокремлена якими океанічними просторами?
- Які материки є близькими сусідами з Антарктидою, а які — дальніми?
- Які форми земної поверхні тут переважають?
Показати це в своїй практичній роботі.
Презентація кількох робіт учнів (2-3 учня).
— Розгляньте фізичну карту півкуль. Знайдіть на ній материк Антарктида. Антарктида — шостий материк Землі. Це невеликий материк, за площею приблизно вдвічі більший від Австралії.
У яких півкулях розташований материк Антарктида? (Антарктида розташована у Південній півкулі Землі.)
— Антарктида — материк, що розташований довкола Південного полюса Землі.
Які материки є близькими сусідами з Антарктидою, а які — дальніми? (Найближче до Антарктиди розташований материк Південна Америка.)
Від інших материків Антарктида відокремлена величезними океанічними просторами. (Вчитель показує на карті.)
Які океани омивають материк? (Материк Антарктиду омивають води трьох океанів: Тихого, Індійського, Атлантичного).
2.Цікава інформація « дослідника» про ( учня) форми земної поверхні материка Антарктида.
— Розгляньте фізичну карту материка Антарктида (або на фізичній карті півкуль розглянути материк Антарктида). Які форми земної поверхні тут переважають?
— Розгляньте зображення Антарктиди ( слайд). Поверхня материка вкрита потужним льодовиковим покривом. Він нагадує купол, трохи піднятий у центрі. Середня товщина льодового покриву до 2 км, у центральній підвищеній частині вона перевищує 4 км. Із-за потужного льодового покриву Антарктида є найвищим материком Землі.
Під льодовиковим покривом розташовані гори й рівнини. Через материк тягнуться високі Трансантарктичні гори. Найвища вершина гір — гора Вінсон її висота сягає понад 5 км. Розгляньте її зображення (мал. 87 у підручнику, таблиці, слайді).
Льодовики Антарктиди безперервно рухаються від центру до країв материка. Там вони поступово сповзають в океан. На узбережжі край льодовика відколюється і утворюється айсберг. Розгляньте його зображення (таблиця, слайд).
Поблизу узбережжя зустрічаються антарктичні оази — це невеликі ділянки суходолу, вільні від льоду. Вони нагадують кам’янисті пустелі, серед яких іноді розташовані невеликі озера.
( Обговорення про водойми, погодні умови, корисні копалини, населення).Цікаві факти від « дослідників».
— Поміркуйте! Чи є водойми на материку?
Розгляньте їх зображення ( слайді).
Чи є постійні річки на материку Антарктида? (Антарктида — єдиний на Землі материк, на якому немає постійних річок.)
— Як утворюються річки на материку? (Влітку, коли тануть сніг і лід, до океану течуть потоки талої води. Так виникають антарктичні річки. Деякі з них потрапляють в льодові тріщини і прокладають собі шлях під кригою.)
— Доки існують антарктичні річки? (Існують антарктичні річки протягом 1-2 місяців до настання осінніх морозів, коли танення снігів припиняється.)
Чи є озера на материку Антарктида? Які вони — солоні чи прісні? (В оазах і на узбережжях Антарктиди є невеликі прісні і солоні озера.)
— Яка вода в озерах влітку — холодна чи тепла? (Влітку, коли води звільняться від криги, сонячні промені прогрівають воду деяких з них до температури +10°С.)
— Розгляньте малюнок із зображенням теплових поясів Землі (слайд). У яких теплових поясах розташована Антарктида? Що спричинило утворенню холодного поясу?
— Розгляньте фізичну карту материка Антарктида (на таблиці, в атласі, слайді або фізичну карту півкуль). Чи можна за допомогою карти дізнатися, родовища яких корисних копалин є на материку? Чому?
— На карті Антарктиди не позначено родовища корисних копалин, але це не означає, що їх там немає. В Антарктиді виявлено поклади корисних копалин: руд металів (заліза, нікелю, міді), палива (кам’яного вугілля, нафти), алмазів. 8/10 усіх запасів прісної води планети зосереджені у льодовиках Антарктиди.
— Поміркуйте! Чи можливий видобуток цих корисних копалин у суворих умовах Антарктиди?
— Розгляньте політичну карту світу. Які країни розташовані на материку Антарктида?
—Шостий материк Землі — це материк науки, миру та міжнародного співробітництва. В Антарктиді немає постійного населення. На приблизно 40 наукових станціях працюють вчені з різних країн світу. Біля станцій виникли постійні населенні пункти — наукові містечка. Через суворі природні умови дослідники працюють зазвичай не більше року, змінюючи один одного. З 1996 р. в Антарктиді працюють українські вчені на науковій станції «Академік Вернадський». Розгляньте її зображення (мал. 89 у підручнику, на таблиці, слайді).
7.Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про особливості рослинного світу Антарктиди.
— Поміркуйте! Чи сприятливі умови для життя рослин в Антарктиді?
6.Робота в групах. Вправа « Репортер».
Ознайомлюютьс яз текстом (с.98-100). « Рослинний і твариннний світ Антрактиди». Група отримує завдання, який репортаж підготовити.
Цікаві факти від « дослідників».
8.Робота з підручником, розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про тваринний світ Антарктиди, необхідності його охорони.
— Чи пов’язане життя тварин Антарктиди лише з суходолом? Чим живляться тварини Антарктиди?
— Прочитайте у тексті підручника про птахів Антарктиди.
Прочитайте у тексті підручника про звірів Антарктиди.
— Які звірі живуть на материку Антарктида?
9.Продовження роботи « З- Х- Д» ( заповнення 3 стовпчика).
10.Робота в парі.
Поміркуйте! Як своєрідність природи Антарктиди вплинула на характер діяльності людини на материку?
— Чому життя тварин материка пов’язане з морем?
— Обговоріть! Антарктида отримує влітку найбільше сонячної енергії серед інших материків. Чому ж материк називають «Царством холоду»?
— Чому Антарктида — антарктична пустеля?
7.Робота в парах. Складіть 2-3 ланцюги живлення, що склалися в Антарктиді.
IIІ. Підсумкова частина уроку.
1. Результати очікування.
На уроці я дізнався…
Знаю…
Умію…
Ціную…
Виконайте проект «Цікавий світ материка, на який я хочу потрапити». Для цього: 1. Використовуючи фізичну карту півкуль, складіть маршрут своєї подорожі.