Урок з природознавства: "Способи розділення сумішей" метасформувати в учнів знання про способи розділення сумішей та вміння їх розділяти, закріпити в учнів знання про чисті речовини і суміші, їх поширеність в природі;продовжувати ознайомлювати школярів з лабораторним обладнанням, його призначенням, способами використання; сформувати в учнів знання про способи розділення сумішей; розвивати вміння розділяти суміші, організовувати своє робоче місце, діяти за аналогією; виховувати прагнення досліджувати природу, заохочувати співробітництво дітей.
УРОК
Дата:
Тема: Способи розділення сумішей
Мета: сформувати в учнів знання про способи розділення сумішей та вміння їх розділяти, закріпити в учнів знання про чисті речовини і суміші, їх поширеність в природі;продовжувати ознайомлювати школярів з лабораторним обладнанням, його призначенням, способами використання; сформувати в учнів знання про способи розділення сумішей; розвивати вміння розділяти суміші, організовувати своє робоче місце, діяти за аналогією; виховувати прагнення досліджувати природу, заохочувати співробітництво дітей.
Тин уроку: засвоєння вмінь та навичок.
Обладнання: лабораторне обладнання для демонстрування дослідів (лійка, штатив, плоскодонна колба, скляна паличка, хімічна склянка, спиртівка, предметне скло, пробіркотримач), сіль, пісок,, ножиці, фільтрувальний папір.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання
На які групи хіміки поділяють речовини? Наведіть приклади простих і складних речовин? Чому їх так називають? Чим чисті речовини відрізняються від сумішей? Наведіть приклади.
Або завдання №3,4,5 С. 47 підручника
ІІ. Актуалізація опорних знань
Що відбувається з цукром, коли ви перемішуєте його у склянці чаю? Які ще ви знаєте речовини, які при змішуванні з водою стають невидимі? (Сіль). Пригадайте свій відпочинок на річці. Якою стає вода, коли ви заходите в річку з піщаного берега? (Каламутна). Що відбувається з піском потім? (Він осідає на дно).
ІІІ. Мотивація
Уявіть, що ви придбали у магазині сіль, але пакунок з сіллю розірвався і сіль висипалася на землю. Сіль зібрали, але вона забруднена піском, її не можна використовувати. Чи можна сіль повернути у попередній стан? Як це можна зробити?
На ці питання ми повинні знайти відповіді сьогодні на уроці.
ІVВивчення нового матеріалу
1. Пояснювальна бесіда+ демонстраційні досліди (перегляд відео)
Спочатку ми приготуємо суміш: змішаємо пісок, землю, сіль,залізні ошурки, воду.
Розділити суміші ми можемо за допомогою таких способів.
1.Дія магніта
Використовується, якщо одна з речовин реагує на магніт. Використовують великі магніти на заводах з переробки металів, відділяють залізний лом від інших металів
2. Відстоювання — це спосіб розділення суміші рідкої та нерозчинної в ній твердої речовин або нерозчинних одна в одній рідин.
Повного розділення речовин за допомогою відстоювання досягти не можна. Яким способом можна повністю розділити суміш рідкої та твердої речовин, остання з яких не розчинилася у рідині?
2. Існує інший спосіб розділення суміші рідкої та твердої речовин, остання з яких не розчинилася у рідині, — фільтрування.
3.Фільтрування- це спосіб розділення суміші шляхом пропускання її через фільтри, що здатні затримувати частинки одного з її компонентів
Чи доводилось вам бачити в побуті це явище? (Фільтри для води, повітря тощо). Для фільтрування потрібно мати фільтр — матеріал різної щільності (папір, тканину), крізь який фільтрують рідку суміш, на якому залишаються часточки нерозчинної речовини (демонстрування фільтрів та способу виготовлення фільтра з фільтрувального паперу).
Існує ще один спосіб розділення суміші води й твердих речовин, які в ній розчинилися, — 4.Випарювання- це видалення при нагріванні рідкого компонента суміші
Перед проведенням досліду слід нагадати учням назви відомого вже їм лабораторного обладнання (скляна паличка, хімічна склянка, мірний посуд, предметне скло, пробіркотримач), ознайомити учнів з новим лабораторним обладнанням (лійкою, штативом, плоскодонною колбою, спиртівкою), його призначенням (додатки Б, В, 3.1), способами безпечного використання.
Учитель розчиняє у воді сіль до утворення однорідної суміші.
Закріпивши плоскодонну колбу в штативі, учитель крапає в неї невелику кількість цієї суміші і починає нагрівати на спиртівці, доки вся вода не випарується. При цьому слід дотримуватись необхідних правил безпеки і в ході роботи звертати на це увагу учнів. У ході досліду ставляться запитання. Що ви спостерігаєте? (Випаровування води). Які умови потрібні, щоб вода з рідкого стану перетворилась на пару? (Нагрівання). Що залишилось у колбі після випаровування води? (Після випаровування води у колбі залишається тверда речовина білого кольору — кухонна сіль).
Отже, виділити ту чи іншу речовину із суміші можна за допомогою таких способів: дія магніту, відстоювання, фільтрування і випарювання. (опорна схема)
Способи розділення суміші
↓ ↓ ↓ ↓
Випарювання відстоювання фільтрування дія магнітом
V. Узагальнення та систематизація набутих знань.
Практична робота
Тема: «Розділення сумішей фільтруванням. ».
Мета: навчитись розділяти суміші різними способами.
Обладнання: штатив, мірний посуд, вода, хімічні склянки, 5 г забрудненої кухонної солі, шпатель, паличка для перемішування, сірники, фільтрувальний папір,.
Хід роботи
1. Повторення призначення лабораторного обладнання та правил безпеки при роботі з ними 2.Обладнання робочого місця:
3. Проведення дослідів за інструктивними картками. ( додаток)
4. Зробити висновки за результатами виконаної роботи.
Контрольно-перевірна бесіда.
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати матеріал підручника &11