Урок з природознавства: "Способи розділення сумішей"

Про матеріал

Урок з природознавства: "Способи розділення сумішей" метасформувати в учнів знання про способи розділення сумішей та вміння їх розділяти, закріпити в учнів знання про чисті речовини і суміші, їх поширеність в природі;продовжувати ознайомлювати школярів з лабораторним обладнанням, його призначенням, способами використання; сформувати в учнів знання про способи розділення сумішей; розвивати вміння розділяти суміші, організовувати своє робоче місце, діяти за аналогією; виховувати прагнення досліджувати природу, заохочувати співробітницт­во дітей.

Перегляд файлу

УРОК

                                                                                                                       Дата:

Тема: Способи розділення сумішей

Мета: сформувати в учнів знання про способи розділення сумішей та вміння їх розділяти, закріпити в учнів знання про чисті речовини і суміші, їх поширеність в природі;продовжувати ознайомлювати школярів з лабораторним обладнанням, його призначенням, способами використання; сформувати в учнів знання про способи розділення сумішей; розвивати вміння розділяти суміші, організовувати своє робоче місце, діяти за аналогією; виховувати прагнення досліджувати природу, заохочувати співробітницт­во дітей.

Тин уроку: засвоєння вмінь та навичок.

Обладнання: лабораторне обладнання для демонстрування дослідів (лійка, штатив, плоскодонна колба, скляна паличка, хімічна склянка, спиртівка, предмет­не скло, пробіркотримач), сіль, пісок,, ножиці, фільтрувальний папір.

Перебіг уроку

І.Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання

На які групи хіміки поділяють речовини? Наведіть приклади простих і склад­них речовин? Чому їх так називають? Чим чисті речовини відрізняються від сумі­шей? Наведіть приклади.

Або завдання №3,4,5 С. 47 підручника

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Що відбувається з цукром, коли ви перемішуєте його у склянці чаю? Які ще ви знаєте речовини, які при змішуванні з водою стають невидимі? (Сіль). Прига­дайте свій відпочинок на річці. Якою стає вода, коли ви заходите в річку з піщаного берега? (Каламутна). Що відбувається з піском потім? (Він осідає на дно).

ІІІ. Мотивація

Уявіть, що ви придбали у магазині сіль, але пакунок з сіллю розірвався і сіль висипалася на землю. Сіль зібрали, але вона забруднена піском, її не можна використовувати. Чи можна сіль повернути у попередній стан? Як це можна зробити?
На ці питання ми повинні знайти відповіді сьогодні на уроці.

ІVВивчення нового матеріалу
1.  Пояснювальна бесіда+  демонстраційні досліди (перегляд відео)

Спочатку ми приготуємо суміш: змішаємо пісок, землю, сіль,залізні ошурки, воду.

Розділити суміші  ми можемо  за допомогою таких способів.

1.Дія магніта

Використовується, якщо одна з речовин реагує на магніт. Використовують великі магніти на заводах з переробки металів, відділяють залізний лом від інших металів

2. Відстоювання — це спосіб розділення суміші рідкої та нерозчинної в ній твердої речовин або нерозчинних одна в одній рідин.

Повного розділення речовин за допомогою відстоювання досягти не можна. Яким способом можна повністю розділити суміш рідкої та твердої речовин, остання з яких не розчинилася у рідині?

2. Існує інший спосіб розділення суміші рідкої та твердої речовин, остання з яких не розчинилася у рідині, — фільтрування.

3.Фільтрування- це спосіб розділення суміші шляхом пропускання її через фільтри, що здатні затримувати частинки одного з її компонентів

Чи доводилось вам бачити в побуті це явище? (Фільтри для води, повітря тощо). Для фільтрування потрібно мати фільтр — матеріал різної щільності (папір, тка­нину), крізь який фільтрують рідку суміш, на якому залишаються часточки не­розчинної речовини (демонстрування фільтрів та способу виготовлення філь­тра з фільтрувального паперу).

Існує ще один спосіб розділення суміші води й твердих речовин, які в ній розчинилися, — 4.Випарювання- це видалення при нагріванні рідкого компонента суміші

Перед проведенням досліду слід нагадати учням назви відомого вже їм лабо­раторного обладнання (скляна паличка, хімічна склянка, мірний посуд, предмет­не скло, пробіркотримач), ознайомити учнів з новим лабораторним обладнан­ням (лійкою, штативом, плоскодонною колбою, спиртівкою), його призначенням (додатки Б, В, 3.1), способами безпечного використання.

Учитель розчиняє у воді сіль до утворення однорідної суміші.

Закріпивши плоскодонну колбу в штативі, учитель крапає в неї невелику кількість цієї суміші і починає нагрівати на спиртівці, доки вся вода не випаруєть­ся. При цьому слід дотримуватись необхідних правил безпеки і в ході роботи звертати на це увагу учнів.              У ході досліду ставляться запитання. Що ви спостерігаєте? (Випаровування води). Які умови потрібні, щоб вода з рідкого стану перетворилась на пару? (Нагрівання). Що залишилось у колбі після випаровування води? (Після випаро­вування води у колбі залишається тверда речовина білого кольору — кухонна сіль).

 

Отже, виділити ту чи іншу речовину із суміші можна за допомогою таких способів: дія магніту, відстоювання, фільтрування і випарювання. (опорна схема)

                                              Способи розділення суміші
                                                                                                                              
Випарювання           відстоювання           фільтрування                              дія магнітом
 

V. Узагальнення та систематизація набутих знань.

Практична робота

Тема: «Розділення сумішей фільтруванням. ».

Мета: навчитись розділяти суміші різними способами.

Обладнання: штатив, мірний посуд, вода,  хімічні склянки, 5 г забрудненої кухонної солі, шпатель, паличка для перемішування, сірники,  фільтру­вальний папір,.

Хід роботи

1.  Повторення призначення лабораторного обладнання та правил безпеки при роботі з ними 2.Обладнання робочого місця:

  • зайві речі забрати з парти, залишити тільки видане обладнання;
  • помістити одну хімічну склянку на підставку штатива;
  • виготовити фільтрувальний папір, покласти його в лійку, змочити і закрі­пити її в штативі так, щоб носик лійки торкався стінки склянки і досягав його середини.

3. Проведення дослідів за інструктивними картками. ( додаток)

4. Зробити висновки за результатами виконаної роботи.

Контрольно-перевірна бесіда.

  1. Які способи розділення сумішей вам відомі?
  2. Які речовини за агрегатним станом можна розділити за допомогою від­стоювання?
  3. В яких випадках для розділення сумішей використовується метод фільтру­вання? Випарювання?
  4. Які ви знаєте природні фільтри?

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати матеріал підручника &11

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дрогомерецька Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 жовтня 2018
Переглядів
18515
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку