Урок з природознавства у 5 класі на тему "Чисті речовини і суміші"

Про матеріал

Змістовний урок з теми "Чисті речовини і суміші". Містить прийоми: "Творча лабораторія", "Ребус", "Дослід", "Випереджальне завдання", "Сенкан", "Таблиця", "Мій приклад", "П'ять речень".

Перегляд файлу

План-конспект уроку з природознавства у 5 класі     Дата:

Вчитель: Філіпчук Т.А.

Тема: Чисті речовини і суміші.

Мета навчальна: формувати уявлення про різницю між чистими речовинами й сумішами, вміння розрізняти чисті речовини та суміші й виокремлювати деякі речовини із сумішей.

Мета розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, робити висновки; застосовувати набуті знання в повсякденному житті, розвивати допитливість.

Мета виховна: виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.

Основні поняття: чиста речовина, неоднорідні та однорідні, природні та штучні суміші.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу.

Доброго дня !

Психологічна розминка

На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:

голова – ми будемо думати,

очі – ми будемо дивитися,

вуха – слухатимемо,

губи – будемо говорити, посміхатися, відповідати,

руки – будемо творити.

А навіщо нам серце? ( відповіді дітей ). Так, щоб відчути ним щось нове і неповторне – красу, допитливість і творчість. Мудрий письменник Антуан Сент-Екзюпері говорив: «Слухати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш, і не відчуєш, і не зрозумієш…» Тож, сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а, й, як говориться і душу. Тому я вам дарую це серце, щоб ви дивлячись на нього на уроці, згадували ці слова.

Пояснення оцінювання

Діти, скажіть мені, будь ласка, яка в нас зараз пора року? (Осінь) Чи любите ви гуляти по лісі, коли під ногами шелестять опалі листочки? (Так)

Сьогодні ми з вами протягом уроку будемо їх збирати. У вас на столах є торбинки з різнокольоровими листочками. За кожну правильну відповідь на уроці кожен з вас буде отримувати по ось такому «листочку» (витинанка з паперу). В кінці уроку підрахуємо кількість балів – це буде ваша оцінка за урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Творча лабораторія». (Аркуші паперу, кольорові олівці, пластилін, зубочистки)

1) Створіть моделі, які зображують складну речовину та просту;

— Що називають простими та складними речовинами?

2) — Які існують агрегатні стани речовини?

Змалюйте схематично розташування молекул у речовині, коли вона буде в різних агрегатних станах — рідкому, газоподібному і твердому);

3) — Які ви знаєте властивості речовин?

Охарактеризуйте властивості води.

4) — Що називають дифузією? (ребус)

Проведіть дослід, що ілюструє дифузію молекул.

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Мозковий штурм»

Що відбулося, коли до води додали йод? Яке явище обумовило поширення забарвлення в склянці води? (Дифузія) Як правильно назвати речовину, що утворилася в склянці після досліду? Вода? Чи має вода колір? Йод? А який колір був у йоду до досліду? А якого ж кольору зараз рідина? То що ж ми отримали за рідину? Про це ми дізнаємося сьогодні на уроці!

Отже, тема нашого уроку «Чисті речовини і суміші»

Ми дізнаємося,

  • Що таке чиста речовина? Суміш?
  • Яка між ними різниця?
  • Які є види сумішей?

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Чим чиста речовина відрізняється від суміші. Речовину, що не містить домішок інших речовин, називають чистою. У ній містяться лише ті частинки (мо­лекули, атоми), з яких вона утворилася, а інших части­нок бути не може.

Яким би способом не одержували чисту речовину, де б у природі вона не перебувала, склад її лишається незмінним, сталим. Слід зазначити, що абсолютно чистих речовин не існує.

У кожній речовині є певна кількість домішок. Наприклад, ти добре знаєш таку речовину, як кухонна сіль. Це тверда речовина білого кольору, солона на смак, розчинна у воді. Кухонна сіль, яку ми купуємо в магазині, продається у пачках з надписами «Сіль екстра» та «Кам'яна сіль». Достатньо поглянути на вміст кожної сільнички, щоб відразу ж сказати, що в кам'яній солі домішок більше. І це дійсно так, бо екстру добувають додатковим очищенням кам'яної солі від домішок інших речовин. Проте повністю позбутися інших речовин усе одно не вдається. У природі та побуті значно більше сумішей, аніж чистих речовин. Повітря, ґрунт, граніт, морська вода - усе це приклади сумішей.

2. Чи зберігають речовини свої властивості у складі суміші. Змішуванням двох чи більше чистих речовин можна приготувати будь-яку суміш. Розглянемо приклад приготування суміші цукру і залізних ошурок. Цукор білого кольору і добре розчиняється у воді. Залізо в порошку темно-сірого кольору, і, напевно, ти знаєш, що воно має властивість притягуватися магнітом. Змішаємо по одній чайній ложці цукру і залізних ошурок. Відтепер це буде суміш цукру і заліза. У цій суміші є молекули цукру й атоми Феруму. Можна брати різні кількості однієї та іншої речовин. У будь-якому разі це буде суміш цукру і заліза. До їхнього складу входитимуть одні й ті самі складові частинки обох речовин, хоча і в різній кількості.

- Щоб з'ясувати, чи зберігають речовини свої властивос­ті у складі суміші, виконаємо дослід.

Дослід 1. Суміш цукру і залізних ошурок висиплемо на аркуш паперу. Піднесемо до суміші магніт. Залізні ошурки притягнуться до магніту, а цукор зали­шиться на папері. І ми знову побачимо його білий колір. Залізо в складі суміші не втратило своєї властивості притягуватися до магніту. Цукор також зберіг свій білий колір і твердий агрегатний стан. Помістимо цукор у посудину з водою. Він досить швидко розчиниться. Тож і ця властивість цукру збереглася. Так за допомогою досліду ми з'ясували, що в складі суміші цукор і залізо зберегли свої властивості. Отже, у складі будь-яких сумішей речовини зберігають свої влас­тивості.

3. Однорідні і неоднорідні суміші.

Дослід 2. Учитель демонструє приготування двох видів суміші — чай (вода, заварка) та пісок і воду.

Отже, в обох склянках ми отримали суміші. А чим вони відрізняються? Після бесіди вчитель записує на дошці:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Природні суміші.

- Що у мене в кульці? (Повітря) Повітря, що нас оточує, — також суміш. Повітря містить різноманітні гази, домішки та пилоподібні тверді речовини. Із газоподібних речовин у складі повітря найбільша частка азоту (майже 4/5), п'ята частина припадає на кисень, повітря містить вуглекислий газ, пари води та інші речовини, їх не можна розгледіти навіть під мікроскопом. Повітря прозоре, газоподібне, не має смаку, кольору, вологе або тепле, запилене, має запах, якщо насичене парами летючих речовин (наприклад бензин, дим).

Гірські породи, такі як граніт, теж природна суміш, яка іде на виготовлення оздоблення будинків, стел, пам'ятників. Придивіться до граніту уважніше. Видно неоднорідність за кольором. Він містить три різні речовини. Білі чи трохи забарвлені часточки — кварц, рожеві — польовий шпат, блискучі включення — слюда. При певних геологічних процесах з них утворилася ця суміш.

- Як ви думаєте, молоко належить до сумішей чи є чистою речовиною? Смачний поживний продукт харчування не тільки для дітей, а і для дорослих — знайоме молоко також належить до сумішей. Але воно має настільки однорідний вигляд, що в ньому на око можна виявити лише жир, який збирається на поверхні молока після відстоювання. А ось інші компоненти можна побачити тільки у мікроскоп, та й не усі.

Нафта — природна суміш, у якій понад сто речовин, її розділяють на суміші з меншим складом речовин, наприклад бензин, керосин.

5. Штучні суміші. Роздайте учням по маленькому шматочку шоколаду.

- Чи є речовина цих солодощів однорідною зовні? За смаком? (Так) Прочитайте склад шоколаду на обгортці (какао, молоко, цукор тощо). Зробіть висновок, що незважаючи на зовнішню однорідність, шоколад складається з декількох компонентів, тобто є сумішшю. У свою чергу, молоко і какао теж не є чистими речовинами, вони містять багато складових.

Наведіть приклади сумішей, з якими ви стикаєтеся у житті.

6. Використання сумішей. (Випереджальне завдання) Людина широко використовує суміші в повсякденному житті. Так, для ремонту приміщень готують суміш цементу і піску. У виробництві скла використовують суміш піску, соди і крейди. Пігулки є сумішшю речовини з лікувальними властивостями й речовини-наповнювача. Напій чай - це суміш, виготовлена з води, цукру й речовин, що надійшли у воду з листків чаю в результаті його заварювання. До речі, суп чи компот - це також суміші.

Для допитливих    Хімія океану

Саме завдяки властивості води розчиняти різні речовини існує найбільший у світі за об’ємом розчин — Світовий океан. Якби всю масу речовин, розчинених у воді Світового океану, виділити й рівномірно розсипати по всій суші, то земну кулю покрив би шар солей завтовшки двісті метрів! Світовий океан уже давно став «коморою» різних речовин. Наприклад, золота в ньому стільки, що вистачило б майже по 1 кілограму на кожного мешканця нашої планети! Уже давно з морської води видобувають кухонну сіль. У XVIII столітті в Італії морську воду навіть охороняла поліція, щоб люди її не розкрадали і вдома не видобували з неї солі, а купували в крамницях.

Фізкультхвилинка

Зміст

Вправи

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати.
Як вершину нам дістати?
Заглянемо в озерце,
Наберем води відерце.
Так ми довго-довго йшли

І до школи знов прийшли!

Крокування на місці.

 

Руки вгору, потягнулись,
Потрусили кистями рук.
Нагнулись,
дістали руками кінчики пальців на ногах.
Крокування на місці
Зупинились

V. Закріплення вивченого.

Складіть сенкан «Вода» і «Молоко»

Сенкан (або сенкен) — це вірш, який складається з п’яти рядків.

Під час складання сенканів необхідно дотримуватися таких правил:

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник).

2. Другий рядок — це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники).

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з 3 слів (зазвичай це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається із 4 слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, у ньому висловлюється сутність теми, ніби підбивається підсумок.

Наприклад:

(один іменник)       1. біологія

(два прикметники)      2. цікава, сучасна

(три дієслова)       3. розвивається, вивчає, досліджує

(речення із чотирьох слів)     4. наука про живу природу

(синонім до іменника)      5. життя

 

Бесіда. 1. Дай визначення чистої речовини. Наведи приклади чистих речовин. 2. Що ти знаєш  про склад і  властивості сумішей? Відповідь ілюструй прикладами. 3. У яких агрегатних станах суміші трапляються в природі? Відповідь про­ілюструй прикладами.

Таблиця.

повітря, нафта, томатний сік, річкова вода, соус, бетон, шоколад, молоко, чай, грунт.

Природні суміші

Суміші, виготовлені людиною

 

 

 

 

Вправа «Мій приклад»

Наведи якомога більше прикладів сумішей, до складу яких входить вода.

Наведіть приклади твердих та рідких сумішей.

Наведіть приклади сумішей на домашній кухні.

Наведіть приклади речовин, які важко змішувати (олія та вода).

Проблемне питання (обговорення за допомогою прийому «Мікрофон»)

Якщо на столі розкласти різні олівці, ручки, папір, потім змішати їх, чи буде це сумішшю? (Ні вони не утворюють одне природне тіло)

VІ. Підсумок уроку.

Прийом «П'ять речень» (Учні 5 реченнями висловлюють інформацію уроку)

  1. Чиста речовина - речовина, що не містить домішок інших речовин.
  2. Суміші складаються з кількох чистих речовин, склад сумішей може бути різним.
  3. У складі суміші речовини зберігають свої властивості.
  4. Суміші можуть перебувати в твердому, рідкому та газуватому агрегатних станах.
  5. Існують природні суміші та штучні, які створила людина.

Оцінювання учнів:

Порахуйте, будь ласка, кількість листочків, що отримали на уроці. Це є ваша оцінка. Чи погоджуєтеся ви з нею? Виставлення поурочних балів.

VІІ. Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника; творче завдання: скласти кросворд за темою уроку.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Доленко Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рибенцева Альона Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Lomaka Olexandr
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
20684
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку