Тип уроку - комбінований. Для реалізації поставленої мети вибрані такі форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова, міні-презентація, самостійна; прийоми і форми роботи: стратегія "Фішбоун", гра "Вірю- не вірю", прийом "Відповідність", рийом "Не закінчене речення" тощо.
Тема: Океани Землі
Мета:
Навчальна:
Формувати предметні компетентності:
Розвивальна:
Розвивати ключові компетентності:
Виховна:
Очікувані результати:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
4.Працювати в команді.
Учні повинні розуміти:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв′язки: читання, історія, географія.
Внутрішньопредметні зв′язки: екологія.
Обладнання: фізична карта півкуль, презентація на електронному носії, підручники, тлумачний словник, картки для групової роботи, контурні карти, атласи, листи з додатковою інформацією, таблиця з рибою «Фішбоун», картки для самооцінювання, «лінійка успіху», картки з SMS-повідомленням.
Методи, прийоми, форми роботи:
Наскрізна змістова лінія:
Екологічна безпека і сталий розвиток:
Хід уроку
І. Орієнтація діяльності учнів
1.Організаційний момент
- Протягніть ліву долоньку і покладіть туди: старанність, активність, завзятість, працьовитість, уважність, відповідальність.
- Протягніть праву долоньку, а я туди покладу: кмітливість, організованість, творчість, креативність.
- А тепер потріть долоні, доторкніться долоньками один до одного, передайте тепло і гарний настрій.
2.Підсумок фенологічних спостережень
-Прошу нашого Синоптика повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день у Бердянську.
Повідомлення Синоптика:
Зараз господарює зима.
Сьогодні 13 грудня:
Стан неба ______________
Температура повітря _____
Вітер _____ сила вітру ____
Опади _________________
Вологість _______________
День став менший, а ніч - довшою.
У народному календарі 13 грудня – день Андрія Первозванного. Відомо, що в цей день приходили до колодязя і слухали воду, якщо вона стоїть і не хвилюється, значить, зима теплою буде і навпаки.
-А я бажаю вам - нехай проблеми та незгоди не роблять на уроці вам погоди.
3.Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку?
- Які ваші сподівання?
- Де можуть знадобитися вам знання, отримані на уроці?
- А я очікую від вас змістовних відповідей, плідної роботи, хороших результатів.
Виставлення балів на листку самооцінювання.
-Протягом уроку ви будете самі себе оцінювати. За кожне правильне завдання ставити собі по балу. (На столах лежать листи самооцінювання).
В кінці уроку на «лінійці успіху» виставите собі бали.
ІІ. Цілепокладання
1.Перевірка домашнього завдання
«Материки Землі»
-А ми з вами працюємо колективно.
Вправа «Мікрофон»
1)Цей материк повністю знаходиться у східній півкулі, він є найбільшим?
Що знаєте про цей материк? (Євразія)
2)Знаходиться у західній півкулі, третій за розміром материк, на якому є найродючіші в світі грунти.
Що знаєте про цей материк? (Північна Америка)
3)Цей материк є найменший та найсухіший.
Що знаєте про цей материк? (Австралія)
4)Найхолодніший материк, знаходиться у двох півкулях.
Що знаєте про цей материк? (Антарктида)
5)Найтепліший материк. Пустелі, савани.
Що знаєте про цей материк? (Африка)
6)Знаходиться у західній півкулі. Батьківщина картоплі.
Що ви знаєте про цей материк? (Південна Америка)
(Діти розповідають про материк і кріплять на материки фігурки людей, показують на карті материки)
Висновок: на Землі є 6 материків, ми живемо на найбільшому з них – Євразії, в західній його частині - Європі.
2.Мотивація навчальної діяльності
- Подивіться на нашу карту. Наші друзі попали на різні материки. Вони всі хочуть повернутися додому. Ми отримали від них SMS-повідомлення. Прочитавши це повідомлення ми дізнаємося як вони можуть повернутися додому.
Кожна група отримує картку з SMS-повідомленням.
1-А |
2-Б |
3-В |
4-Г |
5-Д |
6-Е |
7-Є |
8-Ж |
9-З |
10-И |
11-І |
12-Ї |
13-Й |
14-К |
15-Л |
16-М |
17-Н |
18-О |
19-П |
20-Р |
21-С |
22-Т |
23-У |
24-Ф |
25-Х |
26-Ц |
27-Ч |
28-Ш |
29-Щ |
30-ь |
31-Ю |
32-Я |
|
|
|
18 14 6 1 17 10 9 6 16 15 11 |
||||
О К Е А Н И З Е М Л І |
-Отже, тема нашого уроку – Океани Землі
- Так, я пропаную нашим друзям повернутися через океани. А для цього ми відправимося у віртуальну подорож, щоб дізнатися:
- Що таке океан?
- Скільки океанів на Землі?
- Де вони розташовані?
- Як вони називаються?
- Який тваринний і рослинний світ океанів?
- Дізнаємося про значення океанів і навчимося їх розрізняти .
- Відправляючись у віртуальну подорож ми маємо поставити перед собою цілі:
- розширити та поглибити знання про водну поверхню Землі;
- закріпити навички роботи з картою;
- використовувати здобуті знання і вміння у процесі виконання навчальних завдань.
- Протягом уроку будемо фарширувати рибу, а потім відпустимо її у водний простір. (До голови риби кріпиться назва «Океани Землі»).
ІІІ. Цілереалізація
1.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
ОКЕАН
Океан – це найбільша частина Світового океану, що обмежена материками.
(Читання у словнику, що таке океан)
- Як ви думаєте, чи було б життя на Землі без океанів?
- Щоб дати відповідь на це запитання, нам необхідні знання про океани.
Мільйони років тому вся поверхня планети була вкрита водою, але в наш час водою зайнято 2/3 поверхні Землі. Погляньте на карту півкуль Всі водні простори, які є на земній поверхні, що оточують материки, це є Світовий океан.
Світовий океан – неперервна водна оболонка Землі, що оточує материки й острови. Загальна площа Світового океану становить 361 млн. кв. км, або майже 71% земної поверхні. У ньому зосереджено понад 1370 млн. куб. води.
Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На нашій планеті є 4 океани: Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовий океан.
З 2000 року прийнято вважати, що на Землі не 4, а 5 океанів. П′ятий океан називається Південним. Він омиває береги Антарктики.
2. Осмислення, первинна перевірка розуміння і корекція засвоєних нових знань.
- Знайти і показати на карті півкуль океани, прочитати їх назви.
- Визначити, в яких півкулях Землі знаходяться.
- Визначити, який з океанів найбільший, який найменший.
3. Застосування знань та умінь
1). Робота в групах
Робота з підручником і додатковим матеріалом:
- Кожна група повинна дослідити один із океанів за маршрутними листами
і скласти міні-презентацію.
-Про який океан будете складати презентацію ви узнаєте, розкривши конверти, а на кораблях прочитаєте назву океану (конверти кожна група вибирає сама)
Окремим учням було задано індивідуальне завдання – підготувати додаткову інформацію про один із океанів.
Назва океану |
Найбільша глибина |
Які материки омиває |
Рослинний і тваринний світ |
|
|
|
|
(Виступ кожної групи. Кріплять кораблі на океани з назвами океанів).
(Один учень презентує роботу, інший – виступає з додатковою інформацією)
На верхніх кістках риби кріплять повідомлення - головне про океан, на нижніх кістках – назву океану.
Свої таблиці (міні-презентацію) кріплять на дошку.
Висновок: на Землі є 4 океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий – це Світовий океан.
(на хвіст риби кріпиться «Світовий океан»).
-Вони мають велике значення для нашої планети. Тваринний і рослинний світ дуже багатий і різноманітний. Досліджуючи ми з вами відкрили світ океанів.
ІУ. Фізкультхвилинка
У Бердянську Азовське море спокійне, спокійне (стоїмо)
Насуваються хмари (кругові рухи руками)
Піднімається вітер (руки вгору)
Падають перші краплі дощу (клацання пальцями)
Почалася справжня злива (топаємо)
Закінчується дощ (плескаємо долонями по стегнах)
Падають останні краплі (клацання пальцями)
Шумить тільки вітер (потираємо долоні)
Море спокійне, спокійне (стоїмо)
Вийшло сонечко, посміхається нам (руки піднімаємо вверх)
А ми посміхаємося один одному і за парти сідаємо.
У.Узагальнення і систематизація знань
1). Самостійна робота з контурною картою.
2). Вправа «Вірю – не вірю»
(Вірю – великий палець вверх, не вірю – великий палець вниз).
3). Вправа «Відповідність»
-У конвертах лежать стрічки, на яких написано твердження , а вам треба знайти другу половину цієї стрічки з правильною відповіддю.
(Перевірка виконаного завдання на екрані).
Висновок: Світовий океан має велике значення для всього живого на Землі. Без океану неможливе життя на Землі.
4).Виступ екологів про значення Світового океану і його охорону
Але надмірна господарська діяльність людини призвела до знищення та значного скорочення чисельності багатьох цінних тварин, особливо китів та морських котиків. Надмірний вилов риби призвели до скорочення біологічних ресурсів Атлантики. Нині полювання на них істотно обмежене. З кожним роком зростає забруднення океанічних вод нафтою і нафтопродуктами, що надходять з материків. Джерелом забруднення є робота бурових платформ. Атлантичний океан вже не в змозі самоочищатись та відновлювати свої біологічні ресурси.
Людство повинно радикально переглянути стратегію використання Світового океану, в іншому випадку йому загрожує небезпека, а саме:
5). Інтерактивна гра «Я – тобі, ти – мені»
Кожна команда готує запитання для інших команд.
І група -
ІІ група –
ІІІ група –
ІУ група –
-Як ви думаєте, маючи вже такі знання про океани, чи можемо ми допомогти нашим друзям повернутися додому?
ІУ. Рефлексивно-оцінювальний етап
1.Вправа «Незакінчене речення»
Продовжити речення:
- На сьогоднішньому уроці …
Мені було …
Я навчився ….
Мені сподобалося завдання…
Найбільше мені запам′яталося …
Урок завершую з… настроєм
Сьогодні я зрозумів …
2.Самооцінювання
-Ви накопичували бали на картках-самооцінювання, підрахуйте їх, а тепер виставте свої бали на «лінійці успіху».
- На рибках напишіть, чи здійснилися ваші очікування від уроку, про що ви хотіли б дізнатися більше? (Кожен кріпить свою рибку на дошку).
- А тепер давайте відпустимо всіх рибок у водний простір, щоб вони там жили і розмножувались.
- Мої очікування здійснилися: ви працювали активно, злагоджено, старанно. Дякую вам за співпрацю.
У. Домашнє завдання (у формі айсберга)
Надводна частина – опрацювати с. 47-54 по підручнику.
Підводна частина – за вибором:
1.Скласти кросворд по темі «Океани Землі».
2.Підготувати інформацію «Корали – істоти чи рослини».
3.Підготувати інформацію про Південний океан.
(Самостійно вибирають завдання 2,3,4)