Урок з природознавства в 4 класі "Океани Землі"

Про матеріал

Тип уроку - комбінований. Для реалізації поставленої мети вибрані такі форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова, міні-презентація, самостійна; прийоми і форми роботи: стратегія "Фішбоун", гра "Вірю- не вірю", прийом "Відповідність", рийом "Не закінчене речення" тощо.

Перегляд файлу

Тема: Океани Землі

Мета:

Навчальна:

Формувати предметні компетентності:

  • ціннісно-світоглядну – формувати уяву і розширити знання про океани Землі, продовжити формувати в учнів уяву про взаємозв′язок в природі;
  • інтелектуальну – вміння працювати в умовах пошуку, розширювати кругозір;
  • творчо-діяльну – формувати пошуковий інтерес до досліджуваного матеріалу;
  • комунікативну – удосконалювати уміння висловлювати власні думки, робити висновки;
  • особистісну – розвивати вміння виявляти самостійність, організовувати особисту діяльність, дотримуватися правил етики.

Розвивальна:

Розвивати ключові компетентності:

  • уміння вчитися – викликати інтерес до навчання, формувати почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати, мати власну думку, обґрунтовувати її, навички самоконтролю та самооцінки;
  • соціальна – вчити налагоджувати взаємодію з іншими дітьми, працювати за правилами у команді;
  • громадянська – розвивати критичне мислення, навички приймати правильне рішення, виявляти громадянську позицію у ставленні до людей та самого себе;
  • загальнокультурна – вчити толерантності, мовленнєвій культурі;
  • інформаційно-комунікативна – вдосконалювати вміння добувати, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, здійснювати комунікацію у групі та колективі.

Виховна:

  • виховувати розуміння важливості зберігання природи;
  • спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.
  • допитливість та отримання радості від пізнання природи.            

 

Очікувані результати:

Учні повинні знати:

  1. Визначення Світового океану.
  2. Визначення океану як частини Світового океану.
  3. Назви океанів.

Учні повинні вміти:

  1. Знаходження зображення океанів на глобусі, на картах.
  2. Наносити назви океанів на контурну карту.
  3. Класифікувати отримані знання про океани.

4.Працювати в команді.

Учні повинні розуміти:

  1. Значення океанів в житті людини.
  2. Важливість зберігання природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв′язки: читання, історія, географія.

Внутрішньопредметні зв′язки: екологія.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, презентація на електронному носії, підручники, тлумачний словник, картки для групової  роботи, контурні карти, атласи, листи з додатковою інформацією, таблиця з рибою «Фішбоун»,  картки для самооцінювання, «лінійка успіху», картки з SMS-повідомленням.

Методи, прийоми, форми роботи:

  • методи: бесіда, робота з книгою, робота з картою, частково-пошуковий, наочні, практичні;
  • прийоми і стратегії: стратегія «Фішбоун», «Відповідність», «Навчаючи-вчуся», «Вірю – не вірю», «Ти - мені, я – тобі», «Незакінчене речення».
  • форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова, колективна, самостійна, презентація міні-проектів.

Наскрізна змістова лінія:  

Екологічна безпека і сталий розвиток:

  • формування в учнів свідомості: збереження, захист довкілля, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища.

 

 

Хід уроку

І. Орієнтація діяльності учнів

1.Організаційний момент

  • Вправа «Долоньки»

- Протягніть ліву долоньку і покладіть туди: старанність, активність, завзятість, працьовитість, уважність, відповідальність.

- Протягніть праву долоньку, а я туди покладу: кмітливість, організованість, творчість, креативність.

- А тепер потріть долоні,  доторкніться долоньками один до одного, передайте тепло і гарний настрій.

2.Підсумок фенологічних спостережень

-Прошу нашого Синоптика повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день у Бердянську.

Повідомлення Синоптика:

Зараз господарює зима.

Сьогодні 13 грудня:

Стан неба ______________

Температура повітря _____

Вітер _____ сила вітру ____

Опади _________________

Вологість _______________

День став менший, а ніч  - довшою.

У народному календарі 13 грудня – день Андрія Первозванного. Відомо, що в цей день приходили до колодязя і слухали воду, якщо вона стоїть  і  не хвилюється, значить, зима теплою буде і навпаки.

-А я бажаю вам - нехай проблеми та незгоди не роблять на уроці вам погоди.

3.Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від уроку?

- Які ваші сподівання?

- Де можуть знадобитися вам знання, отримані на уроці?

- А я очікую від вас змістовних відповідей, плідної роботи, хороших результатів.

  • Самооцінювання (інструктаж)

Виставлення балів на листку самооцінювання.

-Протягом уроку ви будете самі себе оцінювати. За кожне правильне завдання ставити собі по балу. (На столах лежать листи самооцінювання).

В кінці уроку на «лінійці успіху» виставите собі бали.

ІІ. Цілепокладання

1.Перевірка домашнього завдання

«Материки Землі»

  • 6 учнів працюють за адресними листівками «Подорож по …» (За описом узнати по якому материку подорожував друг).

-А ми з вами працюємо колективно.

 

  • Фронтальне опитування

Вправа «Мікрофон»

  • Що таке материк?
  • Скільки материків на Землі?
  • Який материк ділиться на дві частини світу?
  • Який материк нагадує форму трикутника?
  • На якому материку протікає річка Амазонка?
  • На якому материку розташовані гори Анди?

 

  • Робота за адресними листівками

 

1)Цей материк повністю знаходиться у східній півкулі, він є найбільшим?

Що знаєте про цей материк? (Євразія)

 

2)Знаходиться у західній півкулі, третій за розміром материк, на якому є найродючіші в світі грунти.

Що знаєте про цей материк? (Північна Америка)

 

3)Цей материк є найменший та найсухіший.

Що знаєте про цей материк? (Австралія)

 

4)Найхолодніший материк, знаходиться у двох півкулях.

Що знаєте про цей материк? (Антарктида)

 

5)Найтепліший материк. Пустелі, савани.

Що знаєте про цей материк? (Африка)

 

6)Знаходиться у західній півкулі. Батьківщина картоплі.

Що ви знаєте про цей материк? (Південна Америка)

 (Діти розповідають про материк і кріплять на материки фігурки людей, показують на карті материки)

Висновок: на Землі є 6 материків, ми живемо на найбільшому з них – Євразії, в західній його частині -  Європі.

2.Мотивація навчальної діяльності

- Подивіться на нашу карту. Наші друзі попали на різні материки. Вони всі хочуть повернутися додому. Ми отримали від них SMS-повідомлення. Прочитавши це повідомлення ми дізнаємося як вони можуть повернутися додому.

  • Вправа «SMS-повідомлення»

Кожна група отримує картку з SMS-повідомленням.

1-А

2-Б

3-В

4-Г

5-Д

6-Е

7-Є

8-Ж

9-З

10-И

11-І

12-Ї

13-Й

14-К

15-Л

16-М

17-Н

18-О

19-П

20-Р

21-С

22-Т

23-У

24-Ф

25-Х

26-Ц

27-Ч

28-Ш

29-Щ

30-ь

31-Ю

32-Я

 

 

 

18  14  6  1  17  10          9  6  16  15  11

О   К   Е  А  Н  И           З  Е  М   Л   І

 

-Отже, тема нашого уроку – Океани Землі

- Так, я пропаную нашим друзям повернутися через океани. А для цього ми відправимося у віртуальну подорож, щоб дізнатися:    

  • Повідомлення мети, завдань уроку

- Що таке океан?

- Скільки океанів на Землі?

- Де вони розташовані?

- Як вони називаються?

- Який тваринний і рослинний світ океанів?

- Дізнаємося про значення океанів і навчимося їх розрізняти .

 

  • Визначення результатів

- Відправляючись у віртуальну подорож ми маємо поставити перед собою цілі:

- розширити та поглибити знання про водну поверхню Землі;

- закріпити навички роботи з картою;

- використовувати здобуті знання і вміння у процесі виконання навчальних завдань.

 

- Протягом уроку будемо фарширувати рибу, а потім відпустимо її у водний простір. (До голови риби кріпиться назва «Океани Землі»).

ІІІ. Цілереалізація

1.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  • Складання асоціативного куща

 

ОКЕАН

 

  • Словникова робота

 

Океан – це найбільша частина Світового океану, що обмежена материками.

(Читання у словнику, що таке океан)

 

  • Вступне слово вчителя

- Як ви думаєте, чи було б життя на Землі без океанів?

- Щоб дати відповідь на це запитання, нам необхідні знання про океани.

 

Мільйони років тому вся поверхня планети була вкрита водою, але в наш час водою зайнято 2/3 поверхні Землі. Погляньте на карту півкуль  Всі водні простори, які є на земній поверхні, що оточують материки, це є Світовий океан.

Світовий океан – неперервна водна оболонка Землі, що оточує материки й острови. Загальна площа Світового океану становить 361 млн. кв. км, або майже 71% земної поверхні. У ньому зосереджено понад 1370 млн. куб. води.

 Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На нашій планеті є 4 океани: Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовий океан.

З 2000 року прийнято вважати, що на Землі не 4, а 5 океанів. П′ятий океан називається Південним. Він омиває береги Антарктики.

2. Осмислення, первинна перевірка розуміння і корекція засвоєних нових знань.

  • Практична робота з картою півкуль:

- Знайти і показати на карті півкуль океани, прочитати їх назви.

- Визначити, в яких півкулях Землі знаходяться.

- Визначити, який з океанів найбільший, який найменший.

 

3. Застосування знань та умінь

1). Робота в групах

  • Вправа «Навчаючи-вчуся»

Робота з підручником і додатковим матеріалом:

- Кожна група повинна дослідити один із океанів за маршрутними листами

і скласти міні-презентацію.

-Про який океан будете складати презентацію ви узнаєте, розкривши конверти, а на кораблях прочитаєте  назву океану (конверти кожна група вибирає сама)

Окремим учням було задано індивідуальне завдання – підготувати додаткову інформацію про один із океанів.

 

Назва океану

Найбільша глибина

Які материки омиває

Рослинний і тваринний світ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Виступ кожної групи. Кріплять кораблі на океани з назвами океанів).

(Один учень презентує роботу, інший – виступає з додатковою інформацією)

На верхніх кістках риби кріплять повідомлення - головне про океан, на нижніх кістках – назву океану.

Свої таблиці (міні-презентацію) кріплять на дошку.

Висновок: на Землі є 4 океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий – це Світовий океан.

(на хвіст риби кріпиться «Світовий океан»).

-Вони мають велике значення для нашої планети. Тваринний і рослинний світ дуже багатий  і різноманітний. Досліджуючи ми з вами відкрили світ океанів.

 

ІУ. Фізкультхвилинка

У Бердянську Азовське море спокійне, спокійне (стоїмо)

Насуваються хмари (кругові рухи руками)

Піднімається вітер (руки вгору)

Падають перші краплі дощу (клацання пальцями)

Почалася справжня злива (топаємо)

Закінчується дощ (плескаємо долонями по стегнах)

Падають останні краплі (клацання пальцями)

Шумить тільки вітер (потираємо долоні)

Море спокійне, спокійне (стоїмо)

Вийшло сонечко, посміхається нам (руки піднімаємо вверх)                                                                

А ми посміхаємося один одному і за парти сідаємо.                                                           

У.Узагальнення і систематизація знань

 

1). Самостійна робота з контурною картою.

  • Нанести назви океанів на контурну карту.

 

2). Вправа «Вірю – не вірю»

 (Вірю – великий палець  вверх, не вірю – великий палець вниз).

  • Чи вірите ви в те, що океани – це величезні ділянки води, що оточують материки й острови? (так)
  • Чи вірите ви в те, що вода в океані не солона? (ні)
  • Чи вірите ви в те, що на Землі існує 4 океани? (так)
  • Чи вірите ви в те, що Тихий океан – найменший? (ні)
  • Чи вірите ви в те, що другий за величиною океан – Атлантичний? (так)
  • Чи вірите ви в те, що частина океану – це море? (так)
  • Чи вірите ви в те, що найтепліший океан – це Північний Льодовитий? (ні)
  • Чи вірите ви в те, що найглибший океан – це Індійський? (ні)
  • Чи вірите ви в те, що найкраще видно Північний Льодовитий океан, коли дивитись на глобус зверху? (так)

 

3). Вправа «Відповідність»

-У конвертах лежать стрічки, на яких написано твердження , а вам треба знайти другу половину цієї стрічки з правильною відповіддю.

  • Найбільший океан ……..(Тихий океан)
  • Найменший океан ………(Північний Льодовитий океан)
  •  Океан, що розділяє Африку та Австралію ……..(Індійський  океан)
  •  Океан, названий на честь міфічного героя ………(Атлантичний океан)
  •  Найхолодніший океан ……….(Північний Льодовитий океан)
  •  Океан, який не підтверджує свою назву …….(Тихий океан)
  •  Найглибший океан ………(Тихий океан)

(Перевірка виконаного завдання на екрані).

 

  • Чи можливе життя на Землі без океанів?

Висновок: Світовий океан має велике значення для всього живого на Землі. Без океану неможливе життя на Землі.

4).Виступ екологів про значення Світового океану і його охорону

  • Світовий океан створює погоду планет – зберігає тепло і регулює температуру моря і суші;
  • Водорості океану виділяють в атмосферу ½ всього кисню;
  • Годує людину;
  • На дні сховані величезні запаси природних копалин;                           
  • Зручний водний шлях, що пов′язані між собою материки і країни.

Але надмірна господарська діяльність людини призвела до знищення та значного скорочення чисельності багатьох цінних тварин, особливо китів та морських котиків. Надмірний вилов риби призвели до скорочення біологічних ресурсів Атлантики. Нині полювання на них істотно обмежене. З кожним роком зростає забруднення океанічних вод нафтою і нафтопродуктами, що надходять з материків. Джерелом забруднення  є робота бурових платформ. Атлантичний океан вже не в змозі самоочищатись та відновлювати свої біологічні ресурси.

Людство повинно радикально переглянути стратегію використання Світового океану, в іншому випадку йому загрожує небезпека, а саме:

  • По-перше, треба економно використовувати воду;
  • По-друге, не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання;
  • Уникати обробки полів отрутохімікатами;
  • Зберігати рибні багатства від хижацького знищення;
  • Забороняти вилив стічних вод із заводів ,фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду;
  • Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду;
  • Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію;
  • Насаджувати водоохоронні ліси.

5). Інтерактивна  гра «Я – тобі, ти – мені»

Кожна команда готує запитання для інших команд.

І група -

ІІ група –

ІІІ група –

ІУ група –

-Як ви думаєте, маючи вже такі знання про океани, чи можемо ми  допомогти нашим друзям повернутися додому?

 

ІУ. Рефлексивно-оцінювальний етап

 

1.Вправа «Незакінчене речення»

Продовжити речення:

- На сьогоднішньому уроці …

Мені було …

Я навчився ….                                                                                                      

Мені сподобалося завдання…

Найбільше мені запам′яталося …

Урок завершую з… настроєм

Сьогодні я зрозумів …

 

2.Самооцінювання

-Ви накопичували бали на картках-самооцінювання, підрахуйте їх,  а тепер  виставте свої бали на «лінійці успіху».

- На рибках напишіть, чи здійснилися ваші очікування від уроку, про що ви хотіли б дізнатися більше? (Кожен кріпить свою рибку на дошку).

- А тепер давайте відпустимо всіх рибок у водний простір, щоб вони там жили і розмножувались.

 

- Мої очікування здійснилися: ви працювали активно, злагоджено, старанно. Дякую вам за співпрацю.

 

У. Домашнє завдання (у формі айсберга)

Надводна частина – опрацювати с. 47-54 по підручнику.

Підводна частина – за вибором:

1.Скласти кросворд по темі «Океани Землі».

2.Підготувати інформацію «Корали – істоти чи рослини».

3.Підготувати інформацію про Південний океан.

(Самостійно вибирають завдання 2,3,4)

 

docx
Додано
7 січня 2019
Переглядів
2849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку