STEM - проект "Земля – планета «Вода»

Про матеріал

Сформувати поняття про прісну та солону воду на землі, про кругообіг води,уточнити знання дітей про значення води в природі та житті людини; про стан і властивості води; вчити міркувати на запропоновану тему; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до води; економно застосовувати воду в побуті (природознавство та основи здоров'я);

- навчити дітей опріснювати воду ; самостійно здобувати знання і презентувати результати роботи (наука );

-навчити підбирати потрібну літературу до теми, вчити фантазувати; збагачувати мову учнів новими словами, фразеологізмами; розвивати уміння точно передавати думку, висловлювати своє ставлення до прочитаного (літературне читання та розвиток мовлення)

- повторити частини мови: іменники, прикметники, дієслова (українська мова);

-формувати уміння розв'язувати екологічні задачі та задачі, пов'язані за змістом тематики даного матеріалу (математика);

- виготовити лепбук ( технології)
Перегляд файлу

 

Конспект уроку

з природознавства

«Земля – планета «Вода»

в рамках шкільного STEM-ART проекту "Вода"

 

 

 

 

 

4 клас

Дата проведення 19.12.2018 о 9.30

 

 

 

 

 

 

 

   Онищенко С. С.

                                                                               вчитель початкових класів,

                                                                               вчитель вищої категорії

                                                                               комунальної організації

                                                                               «Шосткинська спеціалізована

                                                                               школа І ступеня №13

                                                                               Шосткинської міської ради

                                                                               Сумської області»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шостка – 2018

Тип уроку: інтегрований.

 

Інновації: STEM- технологія, технологія розвитку К М, виготовлення лепбука.

Обладнання:   лепбук "Хмаринка", презентація, наочний роздатковий матеріал: картки для роботи в групах "Асоціативний кущ", глобус,мяч, цеглинки LEGO, картки з текстами презентації для вправи "Озвучка", таблиці до гри "Чи вірите ви, що...", картки для гри "Зумій пояснити вислів", казки "Подорож маленької краплинки", для дослідницької діяльності: пипетки (11шт.), скельця (11шт.), 3 склянки з водою, речення з дрібними літерами "Річка - колиска життя", "Вода - душа врожаю"; поліетиленова плівка, велика миска, розчин солі, склянка і чисті камінці, пісочний годинник.

 

Регламент  уроку:   1. Вступна частина ( до 4 хв )

                                  2. Основна частина ( до 30 хв )

                                  3. Заключна частина ( до 6 хв )

Очікувані результати:  -Сформувати поняття про прісну та солону воду на землі, про кругообіг води,уточнити знання дітей про значення води в природі та житті людини; про стан і властивості води; вчити міркувати на запропоновану тему; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до води; економно застосовувати воду в побуті (природознавство та основи здоров’я);

                                           -  навчити дітей опріснювати воду ; самостійно здобувати знання і презентувати результати роботи  (наука );

                                            -навчити підбирати потрібну літературу до теми, вчити фантазувати; збагачувати мову учнів новими словами, фразеологізмами; розвивати уміння точно передавати думку, висловлювати своє ставлення до прочитаного (літературне читання та розвиток мовлення)

                                          - повторити частини мови: іменники, прикметники, дієслова (українська мова);                          

                                           -формувати уміння розв’язувати екологічні  задачі та задачі, пов’язані за змістом тематики даного матеріалу (математика);

                                           -  виготовити лепбук ( технології ).

 

Тип уроку: інтегрований

Форми роботи: робота в парах, колективна

 

                                                                              Хід уроку

                                                                                                                                    Вода!

Ти не просто необхідна для  життя,                                                                                                                                   Ти і є життя!

                                                                                        Антуан де Сент-Екзюпері

І. Організація пізнавальної діяльності учнів

Вступна частина.

 2. Створення позитивного емоційного настрою

звук джерела

- Які спогади викликає у вас цей звук? Відповіді учнів.

ІІ. Оголошення теми

- Можливо ви здогадалися про що йде мова?

- Так, сьогоднішній наш урок присвячений найнеобхіднішій, найпоширенішій та найцікавішій на землі рідині .

 - Ваші очікування від уроку. А чи хотіли ви більше дізнатися про воду?

ΙΙΙ. Мотивація навчальної діяльності, постановка проблемних запитань.

Складання «асоціативного куща»  Які уявлення у вас викликає слово «вода»?

 - Створюючи асоціації використовуйте різні частини мови.

1.Робота в групах з картками

1 група.  Дібрати іменники до слова «вода».

2 група.  Дібрати прикметники  до слова «вода».

3 група.  Дібрати дієслова  до слова «вода». 1 хв.

 

Колодязь             озеро             море водоспад  джерело розчин

    розчин акваріум                                                            рідина

              тече                                                                                         Річка  

пірнати купатися                                                                                  водосховище

прати збовтувати                          ВОДА                                  прозора  свята морська

                       пити                                                                                      чиста жива прісна

                        Посуд                                                                хмара

                                      Пара сплеск                 лід              океан

Презентація асоціацій (2 хв)

Асоціації покладемо до кишеньки "Мовна"

2.   Гра «Передай м’яч»

          Краплинка      (мала, тепла, весела, пухнаста, добра….)

Вчитель: Щоб утворилася одна дощова краплинка, необхідно не менше мільйона мікроскопічних краплинок.

3. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. - Усі  ми звикли дивитися на воду, як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом землі . Тому ми не можемо не говорити про неї.

- Уявіть собі,що було б на Землі, як би не було води?

(не зеленіла б трава,росли б дерева, не було птахів, звірів  і нас – людей)

Вчитель.

Вправа "Озвучка"

- Я приготувала для вас невеличку презентацію, а ви допоможете мені її озвучити.У мене на картках під номерами написан текст до кожного слайда. Хто отримає таку картку буде озвучувати той слайд, номер якого стоїть на картці. ( Роздаю картки по 3 картки кожній групі.) Увага!!!

  Вчитель: -Вода-найпоширеніша речовина на землі. Ми настільки звикли до неї, що не звертаємо уваги на те, скільки ми витрачаємо води, наскільки вона важлива для нас і чи можемо ми обійтися без води.

 -Ось подивіться на цей глобус. Скільки на ньому синього і блакитного кольору. А якщо  швидко  покрутити глобус,то  він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба  планета.

Слайд 1.

Учень1. - Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини,  то три з них – вода:  океани, море річки,озера….  Але  вода є на Землі не тільки   у  водоймах.  Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки ж тут береться вода?

Слайд 2.

Учень 2. - Уся вода на Землі – це прісна і солона.

 Вода морів та океанів є природним розчином, має солоногіркий смак.Таку воду пити не можна.

 Слайд 3.

Учень 3. -  Вчені вважають, що колись давним-давно вода в морях була прісною. Це було тоді, коли вода морів накопичувалась у величезних заглибинах суходолу.

Слайд 4.

Учень 4. - Річки довгими звивистими шляхами течуть до морів. Вони пробивають собі дорогу серед гірських порід і  грунту, розчиняючи деякі породи і забираючи з собою частинки різних солей.Тому вода в морях солона.

Слайд 5.

Учень 5. - Здається, води на планеті Земля дуже багато, але запасів прісної води дуже мало. Якщо уявити, що всю воду Землі вмістили у 100 відер, то тільки 2, 5 з них буде заповнено прісною водою.

Слайд 6.

Учень 6. - Запаси прісної води містяться в річках, прісноводних озерах, болотах, струмках. Великі запаси прісної води містяться в надрах землі — підземних водах. Багато її у льодовиках і снігах.

Слайд 7.

Учень 7. -  Льодовики містять води у 170 разів більше, ніж усі озера світу. Проте вода у льодовиках заморожена і важкодоступна. Прісну воду ми отримуємо також у вигляді опадів — дощу та снігу. Отже, на Землі прісної рідкої

води, яку може використати людина, дуже мало.

 Вчитель:

Висновок: У річках, озерах, льодовиках, болотах, підземних водах — вода прісна, у морях, океанах і солоних озерах — солона. Прісної води на Землі дуже мало, її потрібно берегти.           Всі факти з презентації покладемо до кишеньки лепбука "Цікаві факти"             

 

4. Гра «Чи вірите ви, що….»

- Діти, а зараз пограємо в гру «Чи вірите ви, що…». У вас на парті лежить таблиця. Я прочитаю запитання, а ви поставте у першому рядку під номером запитання «плюс», якщо згодні з твердженням, і «мінус», якщо не згодні.

Вірите ви, що...

якби добути всю сіль з океанів, з неї можна було б здобувати стіну заввишки 230 км, товщиною майже 2 км. Така стіна охопила б вздовж екватора всю земну кулю

у літрі води міститься приблизно 30 г солі

у середньому в 1 кг морської води міститься 35г розчинених речовин

найсолоніше море на Землі - Червоне

 

 

 

 

 

  Учениця читає факти зі скриньки, а учні піднімають цеглинки з LEGO ( червона - не вірю, а зелена - вірю)

5.  Дослідницька робота.  Використання сонячної енергії для опріснення води

Дослід 1 .

 Вчитель:- Якщо всі річки течуть в моря і стають солоними. Звідки береться прісна вода? Спробуємо і ми опріснити воду.

 

Нам знадобиться: поліетиленова плівка, велика миска, розчин солі, склянка і чисті камінці.

Що треба робити:

  • Налити розчин солі в широку посудину шаром заввишки 5 см.
  • Посередині посудини поставити невелику склянку. Щоб вона не переверталась, кинемо до неї 2 – 4 чистих камінці.
  • Щільно прикриваємо миску чистою поліетиленовою плівкою.
  • Посеред плівки покладемо камінець. Плівка не повинна торкатися склянки.
  • Спостерігаємо за тим, що відбувається.

 

VІ. Фізкультхвилинка „Австралійський дощ” показує рух, усі повторюють його поступово приєднуючись один до одного.

- Чи знаєте ви, який австралійський дощ?

Піднімається вітер. (Потираємо руки)

Падають перші краплини дощу. (Клацаємо пальцями)

Почалася злива. (Плескаємо долонями по стегнах)

Злива перетворилася на бурю. (Топаємо)

Ось буря стихає. (Плескаємо долонями по грудині)

Стихає злива. (Плескаємо долонями по стегнах)

Закінчується дощ, падають останні краплі. (Клацаємо пальцями)

Шумить тільки вітер. (Потираємо долонями)

Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

7.Кругообіг води в природі

Учень 1. Любить вода подорожувати , вічна вона мандрівниця. Усю землю обійде, скрізь побуває, усіх напоїть. Починає вона свої мандри з випаровування.

Учень 2. Вода випаровується також із поверхні річок, озер, морів.  А повіє холодний вітерець, пара перетвориться на маленькі, легенькі крапельки, стане туманом.

Учень 3. Маленькі краплинки зібрались у хмару, стали важкими. Їм важко втриматися у повітрі, і вони дощем повертаються на землю. Взимку, коли температура низька краплинки перетворюються на сніжинки.( Інформацію покласти до кишеньки "Цікаві факти")

8. Робота в парах "Подорож маленької краплинки".

  • Вам було завдання додому написати свої казки «Подорож маленької краплинки». Обміняйтеся казками, прочитайте їх та сформулюйте свої враження від прочитаного авторам цих казок.
  •  Починайте так: «Мене вразило..»

«Мені сподобалося…» « Мене схвилювало…» (2 хв.)

  • А може хтось своїми враженнями вголос поділиться, щоб почули наші гості?
  •  Казки покладемо до нашого лепбука у кишеньку "Наша творчість"

Висновок:               Вода  в природі рухається по замкненому колу.

Повернення до досліду. Плівка починає пітніти.

  • Діти, а на яке природне явище схожий цей процес?

  (На туман)

      9. Учень 1. Туман — це скупчення мілких водяних крапель, що понижують горизонтальну видимість до 1 км. Туман із водяних крапель спостерігається при температурах не нижче — 20 °С. Видимість у тумані залежить від розміру час­тинок і від його водянистості.

Учень 2. У великих містах туман затримує у собі пил, вихлопні гази автомобілів, частинки диму. Такий брудний туман називають смогом. Смог небезпечний для людей, тварин, рослин.

( Інформацію покласти до кишеньки "Цікаві факти")

10. Дослід 2.

- Чи сподобалось вам проводити досліди? Пропоную вам ще один.

- Крім того, що вода любить мандрувати, напуває всіх, зволожує все навколо, вона ще велика фокусниця. Працюємо в парах.

Робота в парах. Візьміть скельце, крапніть з пипетки 2 крапельки води. Старайтесь так крапнути, щоб крапля мала округлу форму ( показати лупу). Перенесіть таку водяну «лупу» на текст, віддрукований дрібним шрифтом і подивіться на нього через цю крапельку. Пересувайте скельце з краплинкою й читайте речення.

- Чи допомогла вам краплинка води прочитати дрібні літери? Так дійсно, вода працює як збільшуване скельце. Крапля води має властивості, схожі з властивостями лупи. При проходженні скрізь краплю води, сонячне проміння переломлюється.

 Детальніше ви дізнаєтесь про це явище на уроках фізики в старших класах.

Опис цього досліду покладемо в кишеньку лепбука "Дослідницька робота"

Кишенька - "Мовна"

  11. Гра  «Зумій пояснити вислів»

Виявляється в українській мові є майже 50 фразеологізмів із словом «вода»

1 група: Вийти сухим  із води –           уникнути покарання, вередувати.

2 група:

Вивести на чисту воду — викрити чию-небудь непорядність, нечесність, знайти правду.

 3 група: Товкти воду в ступі — займатися чим-небудь непотрібним, марно гаяти час (синонім: переливати з пустого в порожнє)

Ваші пояснення покладемо в кишеньку "Мовна"

Закінчення досліду №1.

- Я пропоную спробувати водичку на смак, яка маленькими струмочками стекла у склянку. Чи є вона прісною?

12. Кишенька – " Математична"

Екологічна задача від Лапуні та Пустунчика.

  Як використовувала воду Лапуня?

1. Спека. Наповнила наполовину басейн у саду.

60 л

2. Мама попросила увечері вимити велосипед. Використала воду з ванни, яку не злила до каналізації.

0 л

3. Грала в волейбол, тому прийняла короткочасний 5-ти хвилинний душ.

15 л

4. Щоб помити руки перед обідом, наллю в раковину води і закрию кран.

1 л

5.Треба змити унітаз. Натиснула економний режим.

3 л

6. Помітила, що протікає кран. Сказала татові, і він полагодив.

0 мл

Витратила води Лапуня:...........79 л

Як використовував воду Пустунчик

1. Спека. Наповнив басейн у саду.

100 л

2. Мама попросила увечері вимити велосипед.

15 л

3. Грав у волейбол, тому прийняв ванну.

150 л

4. Перед обідом мию руки у біжучій воді.

5 л

5. Треба змити унітаз.

6 л

6. Помітила, що протікає кран. Але це ж тільки крапелька!

2 л

 Витратив води Пустунчик:......... 278 л

Результати витрати води. Діти рахують.

 

  13. Складіть сенквейн про воду.

вода

необхідна, корисна

хлюпочеться, тече, випаровується

Я люблю пити воду.

Смакота!

VІ. Підсумок уроку

Рефлексія. Гра «Павутинка»

-Уявіть, що ви рослини, тварини, люди якихось професій. Чи потрібна вам вода? Для чого? Наприклад, я – кухар. Вода мені потрібна для приготування страв та миття посуду.

1. Я – квітка. Вода мені потрібна, бо я хочу пити.

2. Я – дерево. Вода мені потрібна, бо вона дає мені поживні речовини.

3. Я – ряска. Я живу у воді.

4. Я – пташка. Я хочу пити.

5. Я – рибка. У воді я дихаю.

6. Я – дельфін. Я живу у воді.

7. Я – мама. У воді я перу білизну.

8. Я – бабуся. У воді я розчиняю сіль, цукор, оцет, щоб консервувати овочі та фрукти.

9. Я – шофер. Водою я мию машину.

10. Я – аптекар. За допомогою води я роблю ліки.

11. Я – робітник. Працюю на заводі. Вода потрібна мені, щоб охолоджувати готову продукцію.

12. Я – продавець. Влітку я продаю багато напоїв, цим захищаю людей від перегрівання.

13. Я – пожежник. Вода потрібна, щоб гасити пожежі.

- За що ми можемо подякувати воді? ( За те, що вона дає життя, а без води усе загине)

Отже, воду потрібно охороняти, берегти, не забруднювати, використовувати дбайливо.

Гра"Мікрофон"

-Тепер я знаю… Розумію…

– Ціную…

… Вода! В тебе нема ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке. Не скажеш, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти – найбільше багатство на Землі, але й найвибагливіше… Антуан де Сент – Екзюпері

Бережіть воду!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kalashnikova Liudmila
    Цікаво і інформативно, обов'язково скористаємося в класі.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 січня 2019
Переглядів
6428
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку