Міністерство освіти і науки, молоді і спорту України
Вищий комунальний навчальний заклад
«Коростишівський педагогічний коледж імені І.Я. Франка»
Житомирської обласної ради
План- конспект
уроку з природознавства
проведеного під час педагогічної практики
«Пробні уроки і заняття»
22.01.2019 року
у 3-Б класі
гуманітарної гімназії №5 м. Коростишева
студентки 132 групи
відділення «Початкова освіта»
Лізуновою Вікторією Юріївною
До уроку допускають:
учитель Яцкевич О.І.
методист А.Б. Ляшук
Оцінка за урок
Зауваження і пропозиції
Тема. Як розмножуються рослини? Значення рослин у природі і житті людей.
Мета. Ознайомити учнів з способами розмноження рослин.
Розвивати вміння зіставляти, аналізувати, порівнювати, формувати інформаційно- комунікативну компетентність учнів.
Виховувати пізнавальний інтерес до рослиного світу, здійснювати екологічне виховання.
Обладнання: ілюстрації рослин, таблиця «Будова рослини», насіння і плоди рослин.
Тип уроку: комбінований
Література: Грущинська І.В. Природознавство: підруч. Для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл./І.В. Грущинська.-К.: Видавничий дім «Освіта»,2013.- 97с.
Марінюк Т.А. Прирознавство. 3 клас: розробки уроків / Т.А. Марінюк.- Х. : Вид-во «Ранок», 2014.-336 с.- +1 електрон.опт. диск
Прислів’я, прикмети та повір’я українського народу/ Уклад. Н. Кусайкіна.- 2-ге вид., виправл. та доп. –Х.: ВД « ШКОЛА», 2007.- 128 с.
Хід уроку
I.Організація учнів до уроку. (1 хв)
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Хай гарно розпочнеться урок цей.
- Добрий день,діти. Мене звати Вікторія Юріївна.
-Сідайте!
II. Підсумок фенологічних спостережень. (5хв)
-Як завжди розпочнемо наш урок із підведення підсумків спостереження за змінами у природі.
-Який місяць року панує у природі? (Січень)
-Як змінилась висота Сонця на небосхилі? (Сонце з кожним днем піднімається все вище і вище.)
-Як змінюється у зв’язку із цим тривалість дня і ночі? (Ніч стає коротшою, а день – довшим.)
-Яка температура повітря сьогодні?
-Який стан неба?
-Який вітер сьогодні: сильний, слабкий чи помірний?
-Чи є опади сьогодні? Які опади переважають взимку?
-Які інші явища ви спостерігали сьогодні? (Ожеледиця, лід на водоймах, іній.)
-Діти, розгорніть свої зошити, і запишіть погодні умови за допомогою умовних знаків.
-В якому стані перебувають рослини взимку? (Рослини взимку перебувають у стані глибокого спокою.)
-Які рослини взимку залишаються зеленими? (Озимі культури, які зимують під снігом: пшениця, жито, які посіяли восени на полях. Сосна, ялина, туя)
-Як зимують трав’янисті рослини? (Надземна частина їх відмирає.)
-Яких птахів, які не відлітають у вирій, ви спостерігаєте найчастіше в садах, у парках, біля осель взимку? (Птахи: ворона, горобці, синиці, дятли, голуби.)
-Яку роботу виконують люди на фермах, на вулицях міст і сіл? (Доглядають тварин вдома, на фермах; у містах прибирають від снігу вулиці і трутуари.)
-Як люди готуються до весняних польових робіт?
-Як люди допомагають взимку птахам? (Роблять годівниці, підгодовують птахів.)
-Чи маєте ви вдома годівничку? Який корм ви туди кладете? ( Білий хліб, не солоне сало, варена картопля, каші.)
- Вчора за народним календарем 21 січня- Пів-Івана- якщо вітер повіє зі сходу,то літо буде сухим, а з півдня грозовим. «Який Пів-Іван, таке й літечко».Кажуть,якщо у січні мало опадів- грибів улітку буде мало. Ясний захід сонця- на мороз. Якщо у січні часті снігопади та завірюхи, то у липні- часті дощі.
III. Перевірка домашнього завдання (3 хв)
1.Фронтальне опитування
-Що називається навколишнім середовищем? ( Це те що оточує рослину і впливає на її життя.)
- Які умови потрібні для існування рослин? ( Світло, тепло, повітря, вода і поживні речовини)
-Як називаються рослини,які люблять тепло? С.94 (теплолюбні) Які ти знаєш теплолюбні рослини?(виноград,баклажан)
-Як називаються рослини стійкі до холоду?(холодолюбні) с.94.Наведіть приклади (смородина,капуста)
-Як називаються рослини,що ростуть біля водойм?(вологолюбні)
-Наведіть приклади вологолюбних рослин.(Верба,ряска,біле латаття)
-Як пристосовуються рослини до життя в посушливих місцях? С.95 (довге коріння,накопичення води в соковитих листках і кореннях) Наведіть приклади таких рослин.(ковила,костриця,тонконіг,цмин пісковий)
-Чи може рослина жити без води? (Ні, вода є однією з найважливіших умов існування рослин).
- Як пристосувалися рослини до життя в умовах із надмірною вологістю? С.96 (Широкі листкові пластинки- для випаровування води, корінь проникає глибоко в грунт, дуже довге стебло.)
IV. Актуалізація опорних знань (5хв)
Пригадайте! На які групи розподіляють культурні рослини? (Зернові, овочі, фрукти, ягоди, декоративні, технічні-цукровий буряк, соняшник)
- Яку рослину зображено на таблиці : культурну чи дикорослу? (горох посівний- культурну)
- За таблицею згадайте і назвіть органи рослини? ( корінь,(стебло,листок брунька- пагін)
-Який орган є основним у процесі розмноження квіткових рослин? ( плід, насіння)
V. Повідомлення теми і мети (1хв)
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про способи розмноження рослин за допомогою насіння та інших органів. Тема уроку « Як розмножуються рослини?»
VI. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу (20хв)
План
1.Поширення плодів і насіння у природі
2.Умови росту і розвитку насіння.
3.Розмноження:
а) насінням;
б) листками;
в)цибулинами;
г)бульбами;
д)вусами;
е) кореневищем;
1.Ви всі бачили як у природі розповсюджуються плоди і насіння рослин. До цього рослини мають певні пристосування. Наприклад в кульбаби. Давайте ми зараз переглянемо відео « Перенесення насіння кульбаби»
2.Перегляд відео «Перенесення насіння кульбаби».
-То як розповсюджується насіння кульбаби? (За допомогою вітру, тому що насінина маленька, і має волоскоподібний виріст, який схожий на парашутик). Насіння багатьох рослин розмножують тварини, коли використовують їх як їжу.( показ малюнку білка з шишкою). Також рослини мають гачечки якими зачіплюються на одязі людей, та шерсті тварин і вони таким чином переносять їх на великі відстані Наприклад така рослина як будяк (малюнок будяка) . Плоди і насіння деяких рослин, особливо вологолюбних поширюються за допомогою води. Культурні рослини, люди висівають на полях, городах і таким чином теж розповсюджують їх у природі.
- Ви всі бачили, як висівають насіння у грунт ваші мами чи бабусі. І мабуть допомагали їм в цьому?
-То як ви це робили?
3. Робота з підручником
-Діти, прочитайте текст на сторінці 97. Дайте відповідь на запитання, що потрібно рослині для росту і розвитку?( грунт, вода, повітря-у воді і повітрі міститься кисень, тепло, поживні речовини. Вивісити на дошці перелік).
- Запам’ятайте! Нову рослину можна виростити із насінини.
Відгадайте назви квітів, насіння яких висівають.
1. Чудова квітка така,
Чорними брівками морга
( Чорнобривці)
2. Я на сонце дуже схожа-
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати всім не важко.
Що за квітка я?
( Ромашка)
3. Осіння квітка сукню вділа,
Рожеву, синю, ніжно- білу,
Стоїть, неначе їжачок,
У неї сотні пелюсток.
(Айстра)
-Рослини можна розмножувати без насіння, а за допомогою їх частин, кореня, стебла, листків.
1)Наприклад розмноження за допомогою листків ви могли спостерігати вдома на прикладі кімнатних рослин, як фіалка Африканська, бегонія.
2) Найчастіше розмножуються рослини за допомогою стебла. Стебловими живцями розмножуються смородину, виноград, малину
- Дітки, я вам принесла стебло смородини я залишу вам його в класі, нехай вона стоїть у водичці через декілька днів ви помітите зміни. Спочатку мають з’явитися корінчики, потім брунечки, а з брунечок листочки.
3) Цибулина і бульба – це також частина стебла, які знаходяться під землею і накопичують поживні речовини.
-Які рослини розмножують цибулинами? Можливо хтось знає?
Цибулинами розмножують- цибулю, часник, тюльпан, лілії, нарциси. ( Показ фото)
Ось на прикладі цибулини, яка стоїть у водичці ви можете пізніше поспостерігати за її змінами.
-Які рослини розмножуються бульбами? ( бульба підземна видозміна стебла). Бульбою розмножується картопля.
- А хто із вас садив картоплю. Як ви це робили?
Також бульбою розмножується жоржина, канни.(Показ фото)
-Є рослини у яких стебло витке, довге, стелиться по землі і такі стеблові відростки називаються вусами
- Розгляньте які рослини розмножуються вусами на с. 98.( Суниця, полуниця)
- Є такі рослини які розмножуються за допомогою кореня або кореневища. Частинами кореневища можна розмножувати багато рослин. Кущі – малини, смородини, ожини і конвалію.
Отже, прочитайте на с.98 « Сторінками Книги важливих знань про природу». ( нову рослину можна виростити з насінини або з окремої частини кореня, стебла, листка)
VII. Узагальнення і систематизація знань (5хв)
1.Робота з зошитом із друкованою основою
- Розгорніть зошит з друкованою основою на с.31 ( зустріч 36).
- Прочитай перше завдання. В першому прямокутнику впишіть цифру якою позначено насіння і плоди квіткових рослин(1,2,3,5,6,8), а в другому впишіть цифру якою позначено насіння і плоди хвойних рослин (4,7,9)
- Які рослини належать до квіткових рослин?
Квіткові рослини розмножуються насінням, яке міститься в плодах.
-Які рослини належать до хвойних рослин?
Хвойні рослини розмножуються насінням, яке міститься під лусочками шишок. (показ шишки)
-Прочитайте друге завдання. Спочатку розгляньте малюнки, а далі зверніть увагу на пронумеровані слова.
-Тож ,як розмножують пшеницю? (насінням)
-Як розмножується малина? (за допомогою стеблових живців)
-Як розмножується полуниця? ( з допомогою довгих вусиків)
-Як розмножується лілія?( Лілія розмножується цибулинами)
-Як розмножується картопля? ( картопля розмножується за допомогою бульби).
Всі рослини можна розмножувати за допомогою насіння. Але також можна виростити з окремої частини кореня, стебла, листка. Навіть пшеницю можна розмножити частинкою кореня, таке роблять для того щоб віднайти новий вид рослини.
2.Узагальнююча бесіда
Гра «Мікрофон»
3. В дома візьміть бульбу картоплі, покладіть на тарілочку на дно якої покладіть вату змочену водою і будете спостерігати, як із вічок картоплі (а вічка- це брунька на стеблі, картопля- частина стебла.) будуть розвиватися стеблові живці з листочками. Потім цю картоплину можна покласти в горщик з землею і спостерігати як вона буде цвісти.( мал. на дошці). Як із квітки утворяться плоди, зелені ягоди, а в плодах знайдете насіннячко.
VIII. Підсумок уроку (2хв)
-То яку тему ми сьогодні вивчили?
- У нас пропущені букви в слові нам потрібно розшифрувати способи розмноження рослин. ( цибулина, кореневище, бульба, живець)
Ц…Б…Л…Н… К…Р…Н…В…Щ… Б…Л…Б… Ж…В…Ц…
Дітки ви сьогодні гарно попрацювали , дякую вам за плідну роботу.
IX. Повідомлення домашнього завдання (2хв)
1