Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу;
ознайомити учнів із розмаїттям кімнатних рослин; розкрити цінності
рослин для людини;навчати учнів розпізнавати рослини, порівнювати,
групувати за місцем зростання; виховувати дбайливе ставлення до рослин, до природи.
Тема: Які бувають рослини? Дерева, кущі, трав’янисті рослини рідного краю, їх будова. Практична робота: упізнавання дерев, кущів, трав’янистих рослин за наочністю.
Мета: сформувати в учнів уявлення про
різноманітність рослинного світу;
ознайомити учнів із розмаїттям
кімнатних рослин; розкрити
цінності
рослин для людини;навчати учнів
розпізнавати рослини, порівнювати,
групувати за місцем зростання;
виховувати дбайливе ставлення
до рослин, до природи.
Обладнання: Малюнки овочів, малюнки дерев,
кущів, трав’янистих рослин, ди-
тячі костюми рослин, продукти
харчування рослинного поход-
ження, лікарські трави, насіння
рослин.
І.Організаційна частина.
1.Привітання
Доброго ранку- травам росистим,
Доброго ранку- квітам барвистим,
Доброго ранку – сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному.
-Ми привіталися з травами, квітами, сонечком, людиною, тобто з
природою.
2.Спостереження за природою
( показує черговий учень).
ІІ.Повторення вивченого матеріалу.
Лісова Фея.
Добрий день, дорослі і малята!
Завітала я до вас в гості
А живу в країні я чудовій,
Незвичайній, різнокольоровій,
Мешкають зі мною разом квіти.
І для мене всі вони ,як діти.
Сьогодні вас повести за собою
У царство дивне хочу я своє.
Вас познайомити із тими, хто зі мною
Та з вами поруч повсякчас живе.
Хто я? Мабуть, мене впізнали-
Цариця квітів і усіх рослин,
Мене інакше Фея величають.
Володарка я гір, лісів, долин.
Хоче вона нас повести у своє царство рослин. Але спочатку вона хоче перевірити , чи вмієте дружити ви з природою.
Гра “Так” чи “НІ”.
Із вами друзі у гру “Так чи ні”.
Вам запитання задаю,
Готуйте відповідь свою.
Відповідай, коли мастак,
Єдиним словом : “ні” чи “так”.
- А під кінець скажіть мені , цікава гра у “Так”і “Ні” ?
- Молодці ,ви правильно відповідали на запитання Лісової Феї і
вмієте дружити з природою.
ІІІ.Оголошення теми уроку.
-Отже, ми сьогодні познайомимося із царством Лісової Феї, з тими
хто поруч з нею живе, тобто із великим , різноманітним світом
рослин. Ми не зможемо прогулятися до лісу, бо надворі ще
холодно. Тому наша гостя за допомогою своїх чар перемістить нас
на чарівну галявину.
Фея.До нас приходить зима і все завмирає.
Наступає весна і все оживає.
Раз!Два!Три!Наша галявина оживи!
-І справді наш клас перетворився на лісову галявину, все ожило
навкруги, зацвіли квіти, пробудилися від зимового сну, запахло
квітковим ароматом. Ці рослини хочуть нам про себе розказати.
-Давайте ми їх послухаємо.
ІV .Вивчення нового матеріалу.
1.Виступ учнів. Загадки.
У невеликому гаю
Стоїть як картинка,
Весела, зелена
Красуня …(ялинка)
Я дерево -красень,
А звуть мене …(ясен)
Відгадай як звуть мене,
Гарне дерево міцне,
Листя різьблене, рясне.
А на гілочках крилатих
Буде жолудів багато. (дуб)
Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі.
А під осінь ці свічки
Вдягнуть з голок кожушки.(каштан)
- Ви ознайомилися з ялиною, дубом, каштаном, ясеном.
- А як можна назвати їх одним словом? (дерева)
- А чому їх називають дерева? А які дерева ви знаєте? А які дерева є
постійно зеленими? (показ малюнків)
2.Загадки про кущі.
нас, щоб познайомитися. Давайте ми їх послухаємо.
Виступ учнів.
За хатинкою в садочку
У зеленому намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.(калина)
Я квітка ніжна як, весна,
На стеблі колючки маю.
Все літо пишна й запашна,
Я й осінь зустрічаю. (троянда)
-Ми ознайомилися з калиною, трояндою.Як ми можемо їх назвати
одним словом?
3.Читання віршів і загадок про трав’янисті рослини.
Виступ дітей.
Стебельце – шорстка драбинка.
У середині – чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак.
Це квітує червоний …(мак)
Я пролісок синенький,
І перший навесні
Сказати вам раденький:
“Кінець!Кінець зимі!”
Сама я гарненька
На сонечко схожа,
Краї всі біленькі,
А середина жовта.(ромашка)
Цвіте синьо, лист зелений,
Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив-
Його не займає. (барвінок)
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось , розцвіло.
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (кульбаба)
А я –веселий пан
Зовуся я- Тюльпан
Сплітайте з нас вінок
І всі мерщій в танок.
Хто з вас, діти, мене не знає?
Я у лісі проживаю,
Дзвоном сонце зустрічаю
Маю гарні сині очка
Називаюся…( дзвіночки)
У всіх цих рослин стебло зелене, трав’янисте, соковите, тоненьке. І тому ми їх називаємо трав’янистими рослинами.
4.Розповідь з елементами бесіди.
-Квіти прикрашають наше життя, милують нас своєю.
Неповторне диво- квіти! Вони цвітуть для щастя, радості й
добра,приносять у світ красу та ніжність.
- Нехай їх буде більше на Землі! Нехай серед них будуть квіти,
вирощені вашими дбайливими руками. ( показ малюнків).
-Ми ознайомилися із деревами, кущами і трав’янистими
рослинами. Ми їх всіх відносимо до великого, багатого царства
Рослин. До якої природи відносяться рослини? Чому?
-Всі рослини схожі між собою, але ми можемо їх відрізнити і
впізнати. В більшості рослин від травички і до велетня- дерева є
коріння, стебло, листки, насіння, цвіт,плоди. Саме за цими ознаками ми впізнаємо рослину. ( показ малюнків)
- По дорозі до нас чарівна Фея назбирала різних дарів. По цих
дарах ви назвіть рослину, з якої вона їх зірвала. (кошик з
насінням)
(діти виходять до дошки, з кошика
витягують насіння і називають рослину, якій воно належить)
Ви також допомагайте птахам зимувати, бо цього насіння дуже мало залишилося на деревах.
6. Розповідь вчителя про місце народження і зростання рослин.
Здоровенний дуб і маленька кульбабка, яскрава жоржина
і запашна фіалка- все це рослини. Ростуть рослини там, де для них удосталь сонячного світла і тепла, води, поживних речовин.
Для дуба й ліщини- це ліс. Для конюшини й кульбаби- луг. Аїр
добре росте на березі річки чи ставка. А от ряска чи латаття
біле- у воді.
Каштан облюбував собі місце у парках, скверах, а троянда- на клумбі.
Капуста, соняшники ростуть і на полі, і на городі.( показ малюнків)
7.Робота з підручником
-За малюнками підручника ст.65- назвіть рослину і скажіть, де
вона росте?
-Розгляньте ще один малюнок і скажіть, яка рослина тут зайва.
-Послухайте загадку, може вона вам допоможе відповісти на це
запитання.
8. Загадка
Виростаєм на віконці,
Зацвітаємо на сонці,
Від водиці зеленієм
Ми діти вам радієм. (вазони)
9. Розповідь вчителя.
Світ рослин дуже різноманітний. Домівкою для деяких рослин є кімнати. І тому їх називають кімнатними рослинами. Надворі мороз і холод, а в кімнаті тепло і затишно. Цей затишок сворюють для нас ці рослини.Давайте ми з ними познайомимося .
1.Ехмея;
2.Хлорофітум;
3.Пеларгонія;
4.Гіпеаструм;
5.Аспарагус ;
6.Бегонія королівська;
7.Алоє;
8.Бегонія кредпера;
9.Традесканція.
-А щоб зберегти цю красу і гарний вигляд цих рослин, що
потрібно робити?
Потрібно уважно і дбайливо доглядати за кімнатними
рослинами.Постійно підливати і оприскувати. Коли більше
потрібно поливати? ( влітку)
Поливати потрібно так, щоб земля була вологою. Гладеньке
листя регулярно мити, верхній шар грунту потрібно
лопаточкою розпушувати.Навесні пересадити у більший
горщик.
- Щоб далі на уроці активно працювати, треба відпочити.
10. Фізкультхвилинка
Ми берізки і кленці
В нас тоненькі стовбурці. (Встали).
Ми стаєм в стрункі ряди,
Розправляєм гілочки. ( Руки вверх)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців. (Руки вверх)
Хилять свіжі вітерці
Вліво- вправо стовбурці. (Нахили)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед- назад.
-А тепер за парти тихенько сіли.
11.Розповідь з елементами бесіди.
-Чи змогли б ми жити на Землі без рослин?Чим корисні для нас
рослини?
Вони є не тільки окрасою, а й приносять багато користі. Рослини мають велике значення для всього живого на Землі.
Вони є продуктами харчування для людей, тварин; із рослин виготовляють ліки, фарби, шампуні, зубні пасти, різні інстру-
менти; вони стають житлом для багатьох тварин і є будівельним матеріалом. А також очищають нам повітря.
(виставка продуктів харчування рослинного походження.)
-За допомогою малюнків підручника с.66 розкажіть, що дають
рослини людям.(розказують діти )
-За нижнім малюнком цієї ж сторінки назвіть предмети,
зроблені з дерева.(розказують діти)
-А які предмети з дерева є у нашому класі?
-Як треба ставитись до них?
Робота в ролях (читання віршів, відповідно до того,
малюнок якого овоча тримає в руках дитина.)
-А зараз ознайомимося з рослинами, які збагачують наш
організм потрібними вітамінами та корисними речовинами,
які є так необхідними для нормального росту і розвитку.
Щоб здоровим підростати,
Треба в їжу уживати
Овочі і фрукти
Вітамінні ці продукти.
Я червоний бурячок,
Солоденький на смачок,
Я на грядці уродився,
З вами , діти, подружився.
А я братик-часничок,
Припікаю язичок,
Я вбиваю всі мікроби,
Бережу вас від хвороби.
Помідорчик я кругленький,
Соковитий та смачненький,
Вітамінів торбу маю,
Тому весело співаю!
Я цибулька для салатів,
Вітамінами багата,
Не біда, що ніс щипаю-
Всіх від грипу захищаю.
Я кругленька, червоненька,
З хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають.
Я до сонця виростаю,
І голівку повертаю,
На ній діток колихаю
Бо дбайливу вдачу маю.
Я морквина невеличка,
І зелена в мене гичка
Дуже добре я дозріла,
Бо на сонці личко гріла.
А хто п’є моркв’яні соки-
У того рум’яні щоки.
Я зелений огірочок,
Кучерявий маю листочок,
Стелюся низенько,
Збирайте мене швиденько.
Я росла в темній темниці,
Як зросла взяли в світлиці.
З мене шкуру всі деруть,
Мене варять, мене труть,
Пироги з мене печуть.
Відгадайте,хто я є?
Чи ви знаєте мене?
На хвилиночку у гості
Я б до друзів покотився,
Та прив’язаний за хвостик
З того дня,як народився.
Я червоний і смачний
Я солодкий, часом гіркий
Відгадайте, хто такий.
Вітаміни в нас смачненькі,
І солодкі, і кисленькі,
Їжте, діти, нас охоче,
Кожний,хто коли захоче.
13. Робота в парах.
-Рослини також допомагають лікувати людей.Ще в давнину люди навчилися лікувати різні хвороби травами.Вони щиро вірили,що рослини мають чарівну силу.Про лікувальні властивості деяких рослин ми зараз довідаємося.
(один учень називає рослину,інший називає його лікувальні властивості)
Звіробій-ліки від печінки.
Чистотіл-очищає шкіру.
Листя чорниці-від діабету.
Малина-від простуди.
Калина-від тиску.
Конвалія- лікує серце.
Барвінок-лікує головний біль.
М’ята-заспокоює нерви.
Липа- чай від простуди.
Ромашка-ліки від горла.
14.Ісценізація.
-Багато людей збирають лікарські рослини , вивчають їх чудодій-
ну силу і допомагають людям. Сьогодні і ми побуваємо в гостях
у однієї Бабусі-Медуниці.
Діти.
- Добрий день,бабусе Медунице!
Бабуся.
- Добрий день, мої любі!
З чим завітали до мене?
1-й хворий.
Ой, бабусю, поможіть!
Голова в мене болить!
В аптеці ліків не знайшли,
Тож до Вас тепер прийшли.
2-й хворий.
З пальця, бабцю, кров іде.
Не допомогли мені ніде.
3-й хворий.
В животі весь день бурчить
Ну а лікар все мовчить!
Бабуся.
Голова в тебе болить!
Ти з барвінком подружись.
Чаю з нього ти напийсь.
А в подружки візьми м’яту,
Принеси її у хату,
Приклади листок до лоба-
І за мить будеш здорова.
Кров зупинимо ми враз-
Виручає подорожник нас.
Пошукай ще деревію-
Капни сік на свою рану,
І забудеш, де боліло!
Кажеш в животі бурчить?
Тоді треба більше пить
Чай з ромашки, звіробою,
Ти запар траву з водою.
Діти.
- Ви, бабусю, чарівниця!
Бабуся.
-Та ні, діти! Зовсім я не чарівниця!
Я з рослинами дружу. Їх лікарські
Властивості вивчаю і людей лікую.
Бережіть здоров’я власне,
Поки є на це ще час,
Бо життя таке прекрасне,
І воно одне у нас!
15. Читання віршів про охорону природи.
Вчитель
Пам’ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали всі комахи,
Щоб пташки у нас співали.
І дерева підростали,
Щоб Земля була у квітах-
Бережіть природу, діти!
Бабуся
Природа -рідна наша втіха
Тож хай вона не знає лиха
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
Лісова Фея
Хай живуть ліси і ріки-
Збережемо їх навіки!
А наш обов’язок, малята, з вами
Цю красу й чарівність зберегти.
Щоб милуватися полями і лісами,
Бо більше ніде такого краю не знайти!
Вірші дітей про охорону природи.
Дуже квіти бережіть
І ніколи їх не рвіть.
Бо чарівної краси
Не побачиш я і ти
Хай вони ростуть у лузі,
Бо всі квіти наші друзі.
Пожалійте бджолу
І маленьку муху,
Бо без них на Землі
Вмить зів’януть квіти.
Рослинки завжди були б щасливі,
І пахучі і красиві,
Якби в полі, в лісі, в лузі,
Бачили їх тільки друзі,
Ті, які б їх не топтали,
Без потреби не зривали.
В полі, у лісі, над яром-
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не злами для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
Бабуся
-Які чудові рослини, гарні квіти, цікаві вірші.
Галявинка чудова сподобалась й мені .
Вчитель.
-Сподіваємось, що сьогодні ви отримали часточку добра, тепла, звичайно і знання. Тож давайте будемо цінувати і берегти все, що нас оточує в рідному краї.
-Сьогодні ви ознайомилися з багатьма рослинами і мабуть, якась рослина найбільше подобається.
Гра “Мікрофон”
Тож давайте станемо природі вірними друзями:
Гра ’’ Доповни вірш”
Вчитель Діти
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Коли лісом буду я іти-
Теж посію зерна доброти,
Не столочу навіть і трави,
Я скажу їй: зеленій, живи!
Побажаю дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті.
Лісова Фея
Прощавайте, діти, мені час повертатися у свої володіння.
Спасибі, діти, за уважність, активність, емоційність.
Ви всі діти , молодці,
Гарно попрацювали.
Але дзвоник пролунав
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати.
(Разом) Треба йти відпочивати.
1 клас
Вчитель початкових класів
Зарудянської ЗОШ І – ІІІст.
О.Є. Юрчик.