Мета: збагачувати знання учнів про Україну, а також активний словниковий запас учнів;
пробудити інтерес до вивчення рідного краю; розширити знання про народні,
історичні та культурні символи українського народу; сприяти формуванню
національної свідомості, осмисленню себе як частини великого українського народу;Дата Урок Природознавство 1 кл.
Тема. Навчальний проект «Дніпро – найбільша річка України»
Мета: збагачувати знання учнів про Україну, а також активний словниковий запас учнів;
пробудити інтерес до вивчення рідного краю; розширити знання про народні,
історичні та культурні символи українського народу; сприяти формуванню
національної свідомості, осмисленню себе як частини великого українського народу;
розвивати пізнавальний інтерес; спонукати до творчої та пошукової діяльності;
виховувати почуття патріотизму, гордість за великих українців.
Тип проекту: індивідуальний, інтегрований.
Предмети, що інтегруються: українське читання, образотворче мистецтво.
Вид проекту: інформаційно-дослідницький.
Провідна проблема: дослідження рідного краю, його багатств, традицій українського народу, його історичного минулого.
Спосіб розв`язання проблеми: пошук літературного матеріалу; дидактичний матеріал з народознавства; освоєння різних практичних технологій.
Тривалість проекту: 1 тиждень.
Кінцевий продукт: урок-проект, книга «Дніпро – найбільша річка України»»
Керівник проекту: вчитель.
Учасники проекту: вчитель,бібліотекар, учні 1 класу, батьки.
План виконання проекту
I. Організація проекту
Формування основної проблеми і дидактичної мети.
II. Планування проектної діяльності:
1. Обирання учнями запропонованих учителем проектів.
2. Обміркування шляхів розв’язання проблеми.
3. Пошук матеріалів: бібліотека, мережа Інтернет.
III. Робота на уроках
Читання. Українська мова
1. Дібрати художню літературу: вірші, оповідання про Україну.
2. Зібрати загадки, прислів`я та приказки про Україну, рідний край.
Образотворче мистецтво
1. Намалювати малюнки на тему: «Дніпро – найбільша річка України»».
Хід уроку:
І. Організація класу.
1. Привітання
2. Реклама уроку
Діти, розпочинаємо наш урок. А що ви очікуєте від уроку? Яким він повинен бути?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Урок має бути…• цікавим;• незвичним;• навчальним.
- А як ви будете працювати на уроці?
Діти: Ми будемо…• уважними;• активними;• кмітливими.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель: (під супровід відеофрагменту «Відеоролик про Україну»)
Дитино, глянь навкруг, яка твоя земля: красива, дивовижна і єдина.
Усе тут дороге: ліс, гори і поля, бо це Вітчизна наша – Україна.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
- Діти, а що для вас Україна?
(Для мене Україна – це рідний край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки; це земля, на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко; це ліси та парки, гори, ріки і степи; це вулиця, на якій я живу, школа, мої друзі; це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка).
- Які слова спадають вам на думку, коли ви промовляєте слово Україна?
(Діти говорять: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра, хлібосольна).
ІІI. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
- Шановні гості! Сьогодні нам хотілося б поділитися нашими спільними наробками з чудової теми: "Подорожуємо Україною", підвести підсумки зробленого. Сподіваємося, що в ході творчих пошуків, опрацюванні різноманітного матеріалу кожен учень нашого класу поповнив скарбницю знань про нашу країну, її народ, його перлини, що збагачують наш внутрішній світ, розвивають мову, розширюють світогляд та відкривають широку дорогу у світ знань.
В кожнім домі, в кожній хаті - у містах і на селі,-
Хто навчився вже читати, має книжку на столі.
Традиційно в класі нашім книгу цю створили й ми.
Скарбничку знань у неї вложили, що в творчім пошуці знайшли.
Пропоную епіграфом нашого уроку взяти рядки чудового вірша Дмитра Павличка:
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина то найкращий край!
ІV. Основна частина
1. Легенда «Дніпро і Десна»
Жив у стародавні часи могутній богатир Лиман, і було в нього двоє дітей — дочка Десна та син Дніпро. Десна була старшою, а Дніпро молодшим. От виросли діти, настав час Лиману передавати їм свої володіння. Каже батько:
— Діти мої любі, приходьте завтра до мене за благословенням. Хто першим прийде, тому й спадок мій залишу.
Полягали Десна та Дніпро спати. Та не спиться Дніпрові, сон не йде до нього. Хоче син першим батькове благословення взяти. І ранком, як тільки зоря зійшла, Дніпро прийшов до Лимана.
— Благословіть, тату!
— Добре, сину,— каже Лиман,— Та чому ж не прийшла Десна, адже вона старша за тебе і більше прав має на мій спадок?
— Вона ще спить, батьку,— відповів Дніпро.
Благословив Лиман сина, і той пішов батьківську землю міряти, господарювати на ній. Проспала Десна вранішню зорю. Прокинулась — а молодшого брата вже немає. Прибігла до батька:
- Благословіть, тату!
Лиман благословив дочку, а потім каже:
— Дніпро першим від мене благословення взяв, але якщо випередиш його і першою землю мою зміряєш — пануватимеш на ній по праву.
Побігла Десна за братом, а попереду себе сокола пустила, щоб він дорогу їй показував. Але як не намагалась, усе одно випередити Дніпра не змогла. Раптом побачила Десна братів слід: «Якщо не випереджу його, то разом із ним отримаю батьківську спадщину».
Ступила Десна у слід Дніпра — і вмить обидва стали ріками, потекли разом. Це батько вирішив примирити дітей своїх.
Проте Дніпро з тих пір усе одно вважається головною річкою Вкраїни. Як розрізнити, де вода сестри, а де брата? Просто — в Десні вода світліша, а в Дніпрі темнувата.
2. Факти про Дніпро
Річка Дніпро - це найбільший природний об'єкт України. Але вона протікає і по території Росії і Білорусії. Її протяжність складає 2201 кілометр. Практично половина цієї цифри - довжина русла річки на території України. Басейн Дніпра складає 504 000 квадратних кілометрів. Це один з найкрасивіших об'єктів, створених природою. Багато поетів оспівали його у своїх творах. Тому численні туристи приїжджають помилуватися його красою.
Дніпро — легендарна річка, оспівана багатьма українськими поетами, міцно увійшла в древній і сучасний фольклор. Існує кілька версій походження назви. Основною вважається теорія про іранські коріння, де «Дніпро» означає «глибоку річку». Однак різні народи пропонували свої найменування. Спочатку історик Геродот назвав її Борисфеном, що означає «вода, що тече з півночі». Потім римські історики дали їй назву Дінапріс, що стало основою для сучасного імені. Ця річка є джерелом життя для багатьох районів і міст. Ще в старі часи люди селилися на її берегах, щоб мати доступ до багатих водних ресурсам. Так утворювалися поселення, а потім міста. З давнини Дніпро мав велике значення в якості важливого торгового шляху. Але і в наш час, він є одним з головних чинників економіки і транспорту. Протягом усього його русла були побудовані водосховища, які оснащені шлюзами, що дозволяють судам безперешкодно доходити до порту Києва. На Дніпрі були споруджені знамениті греблі: Запоріжжя і ДніпроГЕС. Кліматичні умови та особливості характеру річки стали передумовами для хорошого розвитку водної рослинності. У ній водиться багато порід риб. Русло Дніпра утворює численні затоки, мілини і острови, які приваблюють сюди любителів риболовлі.
Скільки у собі історій несе наш стародавній Дніпро! З півночі багато тисяч років тому нас рушив величезний льодник. Він прорив собі русло і почав танути тільки 35000 років тому. Так з'явився на світ ще молодий красень наш Дніпро. Г
Одного разу князі слов'янського племані полян Кий, Щек і Хорив разом з сестрою Либідь пливли Борисфеном, й один з них, досі не відомо хто, запропонував збодувати на правому березі Дніпра нове городище, яке назвали на честь старшого брата Кия. Після цього, Дніпро назвали Славутичем, що по старослов'янськи читається як "син слави". Дніпром нашу річку назвали готи - стародавні германці. Взагалі - то, вони його назвали словом "Данапр", а слов'яни переробили його назву на Дніпро ще до назви Славутич. Зараз використовують обидві назви: Дніпро - як географічна назва, Славутич як поетичне ім'я.
Розквітли яблуні в садах, цвітуть каштани в парку
В ранкове небо зринув птах, крилом торкнувся хмарки.
Дніпрова синь така ясна, що аж вбирає очі!
Як хороше: навкруг весна. Ледь-ледь ріка хлюпоче.
Мій друже, в холодку, де в’яз, сідаймо над рікою,
Я хочу провести в цей час розмову із тобою.
Про любий край-він як весна! Тобі у нім зростати.
Про землю, що для нас вона немовби рідна мати.
Ми діти їй: і ти, і я, всі українські люди.
Послухай, розповідь моя про нашу річку буде.
Ніхто не знає і донині, коли у пітьмі давніх літ
Струмок в болотяній долині уперше вихлюпнув на світ.
І, розливаючи озерце навкруг дзвінкого джерела,
Вода, мов кров з живого серця,уперше в травах потекла.
Тоді, продерши стежку в хащі, серед болотяних кущів,
Підповз помалу велет-ящір і лапи в воду умочив
Не знав струмок своєї сили, не знав, що десь там, у степах,
Йому вітри мостили схили і скелі відступали шлях.
Струмок звивався у долині, світив на сонці серебром
Він потече по Україні! Він буде зватися Дніпром
Багато століть минуло відтоді, і молодий юнак-красень
Дніпро перетворився на старезного дідугана.
Багато чого бачив на своєму віку, є йому що згадати, є над чим замислитися.
Хлюпоче синя річка – ой річка, ой річка, юрба нас невеличка, зате ж бо гомінка!
І співи тут, і крики, і радість тут , і сміх.
Навколо, як музики ,- гурти пташок дзвінких.
І кожна ж то співає, і кожна поклика:“Дніпро ти мій широкий, ой річка, ой ріка!”
Ой рибки затремтіли, пливуть із глибини , коли б співать уміли, співали б і вони.
А так за них співає компанія лунка:“Дніпро ти мій широкий, найкращая ріка !”
Пройшла гроза, і одшуміла злива. Як срібно скрізь! Як просторо кругом!
І вже веселка – ніжна і грайлива – у чистім небі стала над Дніпром.
Ти й нам, ти й нам, вродливая веселка, свої ворота сонячні відкрий!
Ми сядем в човен, візьмемо веселка і попливем на берег золотий.
Про нього нам батьки в казках казали, із давніх літ до нього йшли весь час.
І сил своїх вони не шкодували, бо добре знали: берег той для нас.
Біла хмарка тане, сонячна пора. Зацвіли каштани біля круч Дніпра.
Теплий вітер віє, пахощі весни по Дніпру на Київ попливли човни.
Синя хвиля грає радісний мотив Київ зустрічає друзів всіх своїх.
Сонце мружить вії, нас віта добром.Це – мій рідний Київ, красень над Дніпром.
VІ. Підсумок уроку
Практична робота «Мої побажання рідному краю».
Учитель: На ваших партах є сердечка. Напишіть на них свої імена. Давайте розмістимо їх на карті України, щоб наша Батьківщина була захищена теплом наших сердець.
(Дії учні супроводжують побажаннями для рідної Вітчизни, наприклад: «Я бажаю любій Україні добра, радості, миру, безпеки, процвітання, щастя, мудрих людей, щирості, доброзичливості, краси, спокою, здобутків тощо»).
Любіть прекрасну Україну, цінуйте мову солов'їну
Шануйте маму завжди, тата працюйте, щоб жилось багато.
Ще посадіть вербу й калину оберігайте Україну! (Відеоролик)
1