Урок з розвитку мовлення. Стислий переказ тексту «Дві грушки і одна».

Про матеріал
Вчити дітей писати стислий переказ тексту; розвивати вміння складати план тексту; кор.. мета: активізувати словниковий запас школярів, розвивати вміння формувати висловлювання, послідовно викладати прочитане усно і письмово; виховувати доброзичливість, прагнення безкорисливо допомагати людям.
Перегляд файлу

Тема. Урок з розвитку мовлення. Стислий переказ тексту «Дві грушки і одна».

 

Мета: вчити дітей писати стислий переказ тексту; розвивати вміння складати план тексту; кор.. мета: активізувати словниковий запас школярів; виховувати доброзичливість, прагнення безкорисливо допомагати людям.

Обладнання: фотографії бабусь, книжка-розкладка, картки, декорація, запис mp3.

                                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

Стали, діти, підтягнулись,

Гостям щиро посміхнулись.

На урок увагу не забудьте взяти,

Сіли всі рівненько, починаємо працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

-          Ми з вами неодноразово вели мову про минуле нашої держави, обговорювали сьогоднішнє, а також мріяли про майбутнє. Без минулого не може бути майбутнього.

-          А хто є майбутнім нашої країни? (Діти).

-          Хто нам подарував життя? (Наші батьки).

-          Хто подарував життя вашим батькам? (Наші дідусі і бабусі).

-          Це наше минуле.

-          Бабуся, бабуня, бабусечка! Перша заступниця і порадниця. Але кожна бабуся – це колишня донечка і внучка… Дівчинка, дівчина, дружина, мати… Бабуся – це довге життя жінки.

Я – весна, мене жде літо,

а бабуся вже зима.

-          Про що ми можемо так сказати? (Про молодість, зрілість і старість).

-          У кожного з вас є або була бабуся, які прожили довге і нелегке життя, багато роботи виконали, чимало радості і горя зазнали. Будемо вчитися бути уважними до них, шанувати їх, у всьому допомагати.

2. Розгляд фотокарток

- Я запропонувала вам принести фото своїх бабусь

-   Погляньте на них і скажіть, який у них вираз обличчя? (Втомлений, зажурений).

-          Що ви зможете сказати про волосся? (Сиве).

-          Які у них руки? (Натруджені, мозолисті).

-          Які очі? (Ясні, від яких сонячними промінчиками розбігаються дрібні зморшки. Вони ласкаві і люблячі. В них не побачиш ні лукавства, ні хитрування. Це погляд щирості, добра, любові).

-          Який голос? (Ніжний).

-          Чому такими стали наші бабусі? (Вони багато працювали, турбувалися про своїх дітей та онуків).

                C:\Users\User\Desktop\9. Вера Александровна - Одна и две груши\IMG_7887_1.jpg

3. Розповіді учнів

-          Розкажіть про своїх бабусь.

Зразок

Моїй бабусі 85 років. Вона живе разом з нами. Складним було її життя. Найгірше те, що довелося пережити страхіття війни, на якій загинув бабусин тато. Це горе великим тягарем лягло на дитячі плечі. Бабуся була найстаршою дитиною в сім’ї.

Все життя вона тяжко працювала. Ростила дітей, няньчила внуків, дбала й піклувалася про нас. А тепер ми їй у всьому допомагаємо. Усі дуже любимо нашу сивочолу голубку.

-          Якби ваша воля, щоб ви зробили для стареньких і немічних людей?

-          А що ви можете зробити для літніх людей вже зараз?

(Виконати їхнє прохання, допомогти перейти дорогу, піднятись по сходах, піднести сумку, поступитися місцем, купити ліки, продукти, розрадити. Особливо важливо вміти вислухати, може, навіть в котрий раз їхню розповідь, щоб вони відчули, що комусь потрібні).

-          Але є ще і чужі дідусі і бабусі, в яких немає дітей, онуків або вони дуже далеко. Хто це? У нас, в українців, цілком природним є допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість і немічність, порятувати хворого або каліку, захистити скривдженого.

         А ми – українці, то ж  не забудьте всміхнутися, вітаючись з ними, зупинитись і поцікавитись їх самопочуттям і надати посильну допомогу.

Про бабусь складені  прислів’я.

4. Робота з прислів’ями

·        Хто бабусю має, той потіху знає.

·        Там бабусі, де онуки. 

                              C:\Users\User\Desktop\9. Вера Александровна - Одна и две груши\IMG_7890_1.jpg

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-          А сьогодні на уроці ми будемо будувати стислий переказ тексту «Дві груші й одна», про стареньку бабусю.

- А який це стислий переказ? (Це переказ своїми словами основних частин тексту без подробиць)

ІV. Робота над складанням стислого переказу тексту

  1. Пояснення ключових слів
  • Прочитаємо та пояснимо ключові слова, які допоможуть нам зрозуміти зміст тексту.
  • Гра «Буксир»

Повз них              випустила з рук    показувати

Несла                    недобачала             метнулася

Спіткнулася         мацала                   допомогли

            камінець               сердився                 подякувала

мало не впала                                     здивувався

2. Читання тексту вчителем

-          Послухайте текст і подумайте, яка його головна думка, тобто,  з якою метою він написаний.

                                                       Дві груші й одна

Сергійко й Леся гралися в саду. Повз них стежкою йшла незнайома бабуся. В одній руці вона несла кошик із грушами, другою опиралася на довгу сукувату палицю. Спіткнулася бабуся об камінець, що лежав на стежці, і мало не впала. Не втримала кошика. Випустила з рук, і груші розсипалися.

-          От лихо! – скрушно мовила вона.

Відкинула палицею камінець зі стежки й заходилася збирати розсипані груші.

Тільки їй, старенькій, мабуть, важко було нахилятися за ними. Та, видно, ще й недобачала. Мацала, мацала навколо себе по стежці, по траві, поки не знаходила яку грушу.

Сергійко підійшов до бабусі, став показувати, де вони лежать.

-          Ось…ось… - тикав пальцем. А коли бабуся і тоді водила руками не там, де він показував, Сергійко сердився:

-          Та не там! Ось тут…

Бабуся слухняно підбирала.

Прибігла й Леся. Побачила, що вони роблять, метнулася швиденько, визбирала решту груш у фартушок і висипала у кошик.

-          Спасибі вам, дітки, що допомогли, - подякувала бабуся. – Нате ж вам за це. Це тобі, дівчинко,  дала Лесі дві здоровенні, підрум’янені з боків груші. – А це тобі, хлопчику, –простягла лише одну грушу, хоча також велику й підрум’янену. Ще раз подякувала їм, попрощалася й рушила далі стежкою.

Сергійко здивувався, чому Лесі бабуся дала дві груші, а йому одну. 

За Б. Комаром

3. Бесіда за змістом прочитаного. З’ясування головної думки і теми тексту

-          Чому бабуся розсипала груші?

-          Чи змогла вона сама позбирати їх?

-          Як кожен із дітей допомагав бабусі?

-          Чия допомога була кращою?

-          Як бабуся оцінила допомогу Сергійка і Лесі?

-          Чи зрозумів Сергійко оцінку бабусі?

-          Чому ж Сергійкові бабуся дала тільки одну грушу? (Тому що хлопчик не допоміг бабусі позбирати груші так, як це зробила Леся, а лише вказував, де вони лежать. А старенькій важко було їх знаходити. Слід шанувати старших і завжди допомагати їм).

Головна думка твору. Завжди і у всьому допомагати стареньким людям.

- Адже ця розповідь про те, як по-справжньому треба допомагати дідусям і бабусям.

4. Словникова робота

-         У тексті зустрілися слова, які потребують пояснення.  Поясніть, як ви розумієте значення слів:

скрушно – сповнено суму, журби, скорботи;

мацала – доторкалась руками або ногами до когось, чогось, щоб дослідити, упевнитись в чомусь.

метнулася – швидко попрямувала, побігла, кинулася; швидко почала щось робити;

рушила – почала йти.

5. Словниково-семантична робота.

-          Які слова необхідно вжити при переказі, щоб уникнути повторень?(Слова-синоніми)

Бабуся – вона, старенька.

Сергійко – він, хлопчик.

Леся – вона, дівчинка.

Збирати – підбирати, визбирати.

                                             Дві груші і одна

Сергійко і Леся гралися в саду. Повз них йшла бабуся і несла кошик із грушами. Вона спіткнулась об камінець і мало не впала. Старенька випустила з рук кошик і груші розсипалися.

Вона заходилася їх збирати. Нахилятися за ними їй було важко. Та ще й недобачала. Тому довго мацала, поки не знаходила яку грушу.

Сергійко підійшов і став показувати бабусі, де вони лежать. Ще й сердився, коли та не відразу знаходила.

Леся побачила, що вони роблять, швиденько метнулася і сама визбирала всі груші.

Бабуся подякувала дітям за допомогу. Вона дала Лесі дві великі підрум’янені груші, а Сергійкові – одну, але також велику.

Хлопчик здивувався, чому так?

 

10. Усний стислий переказ усього тексту за планом учнями (1-2)

      C:\Users\User\Desktop\9. Вера Александровна - Одна и две груши\IMG_7915_1.jpg                     C:\Users\User\Desktop\9. Вера Александровна - Одна и две груши\IMG_7913_1.jpg

11. Орфографічна підготовка

Повз них, несла, мало не впала, нахилялася, важко, недобачала, мацала, лежать, відразу, метнулася, визбирала, фартушок, подякувала, допомогу, підрум’янені.

 

VІ. Письмове оформлення роботи

  • Запишіть в зошит стислий переказ за планом. Кожен пункт плану починайте розкривати з абзацу.

      C:\Users\User\Desktop\9. Вера Александровна - Одна и две груши\IMG_7903_1.jpgC:\Users\User\Desktop\9. Вера Александровна - Одна и две груши\IMG_7895_1.jpgC:\Users\User\Desktop\9. Вера Александровна - Одна и две груши\IMG_7922_1.jpg    

VІІ. Перевірка написаного

  • Перечитайте написані перекази і виправте помилки.

VІІІ. Слухання і рецензування окремих робіт.

ІХ. Підсумок уроку

-          Який переказ називають стислим?

-          Розгадайте ребус.

    Яка праця - така й нагорода.

-          Ця приказка, захована в ребусі, і є відповіддю на Сергійкове запитання. Бабуся оцінила допомогу обох дітей і відповідно подякувала. Якщо хочете допомагати стареньким людям, то робіть це від щирого серця. Старайтеся, щоб вони відчули, що для вас ця праця є радісною. Тільки тоді ви отримаєте щиру нагороду.

 

 

1

 

docx
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
7886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку