Урок з розвитку продуктивного мислення 4 клас

Про матеріал

Тема .Задачі на складання табличок істинності.

Мета :


  • створити умови для здійснення самостійного пошуку,стимулюючи при цьому максимальну ініціативу учня за мінімального втручання вчителя;
  • заохочувати дітей до обговорення, висування ідей;
  • сприяти формуванню у дітей здатності до аналізу та синтезу, узагальнення та конкретизації, абстрагування та переносу, вміння класифікувати, порівнювати та виділяти суттєве, мислити за аналогією, бачити відмінності та закономірності, знаходити причинно-наслідкові зв'язки, розвивати логічне та комбінаторне мислення, а також вміння мислити асоціативно, шукати нестандартні підходи до розв'язання задач, розвиваючи тим самим евристичне творче мислення;
  • виховувати зосередженість, уважність, почуття відповідальності та здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності,екологічну свідомість.

Засоби уроку:презентація,посібники, все для творчості учнів: кольоровий ватман, різнокольорові листочки,маркери,малюнки , наліпки.

Перегляд файлу

                                                                            Федоренко Клавдія Василівна

                                                                     учитель початкових класів

                                                             Білоцерківської спеціалізованої

                                                                         школи І-ІІІ ступенів №12

                                                                         з поглибленим вивченням

                                                                        інформаційних технологій

                              Розвиток продуктивного мислення

                                                                       4 клас

  Тема .Задачі на складання табличок істинності.

  Мета :

 

  • створити умови для здійснення самостійного пошуку,стимулюючи при цьому максимальну ініціативу учня за мінімального втручання вчителя;
  • заохочувати дітей до обговорення, висування ідей;
  • сприяти формуванню  у дітей здатності до аналізу та синтезу, узагальнення та конкретизації, абстрагування та переносу, вміння класифікувати, порівнювати та виділяти суттєве, мислити за аналогією, бачити відмінності та закономірності, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, розвивати логічне та комбінаторне мислення, а також вміння мислити асоціативно, шукати нестандартні підходи до розв’язання задач, розвиваючи тим самим евристичне творче мислення;
  • виховувати зосередженість, уважність, почуття відповідальності та здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності,екологічну свідомість.

 Засоби уроку:презентація,посібники, все для творчості учнів: кольоровий ватман, різнокольорові листочки,маркери,малюнки , наліпки.

 

 

 

                                                       Хід уроку

I .Організаційний момент.

   “Не заважай іншим мислити інакше “Карамзін М. М.

       Що значить такий вислів ?

  1. “Мозковий  розогрів”

Маємо чотири смужки, вирізані з картону:

                                                                    1.

 

 

 

                                                                    2.

 

 

 

                                                                   3.

 

 

 

                                                                   4.

 

 

 -Спробуйте викласти квадрати ,намальовані нижче,за умови, що смужки можна класти одна на одну, але не перекладати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.До кожної групи доберіть узагальнююче слово чи вираз.

       1) Вареники,голубці, борщ-

       2)Трикутник,квадрат,прямокутник-

       3)Пароплав,літак,трамвай-

       4)Грам,кілограм,центнер-

       5)Град ,дощ,сніг-

       6)Сума, добуток, різниця-

       7)Південь,захід,схід-

       8)Радість,смуток,здивування-

 

 

     ІІІ.Робота в групах.

1. група

Підкреслити словат в дужках , які найбільше пов'язані зі словом перед дужками.

   Наприклад.Газета(папір,фотографія, програма телебачення, оголошення, інформація)

  • Сніг (опади, сніжинки, рукавиці, сніжки, санки).
  • Город ( рослини, опудало, земля, трактор, буряк).
  • Квадрат (сторони, кути, малюнок, олівець, лінійка).
  • Множення ( зошит, множник, калькулятор, добуток).
  • Речення (оповідання, знак питання, зміст, слова, кома).
  • Торт ( кафе, крем, тісто, свічки, магазин).
  • Телефон ( дзвінок, шнур, зв'язок,апарат, квитанція).
  • Курка ( яйця,півень, подвіря,піря, зерно).
  • Малина ( кущ, варення, ліс, ягоди, чай).

          2. група

 Наведи контрприклад до кожного із суджень.

  • Не існує тварин білого кольору.
  • Усі числа є більшими за один.
  • Будь- який велосипед має два колеса.
  • Жодний транспорт не їздить без колії.
  • Усі птахи відлітають на зиму у вирій.
  • Квіти не квітнуть восени.

         3. група

Замінити подані фразеологізми одним словом – синонімом

Наприклад. Водити за носа- обманювати.

 Взяти ноги в руки -……

  Набрати води в рот - …..

   Викинути з голови - ……

       Крутитися під ногами - …..

                                                 Байдики бити - …..

                                                 Пекти раків - …..

           4.група

    Підберіть до кожного прислі'я слово ,яке є його закінченням.

    Наприклад .Язиком сіна не накосиш.

  • Не святі горшки ...
  •      Без вірного друга ...
  •      Пішов би в гості, та ніхто ...
  •      Правда в воді не тоне і в вогні не ...
  •      Півневим гребенем волосся не ...
  •      Якби кізка не скакала то і ніжку не....
  •      Не сам гвіздок лізе в стінку, його молотком ...

            5. група

    Відгадайте задумані дієслова.

    Наприклад.Вірш, руки,присягу, снопи-складати.

  • Соловей, хор,душа-
  • Грілка,шуба,слово-
  • Ліфт, туман,тиск-
  • Книжку, думку, лекцію-
  • Урожай, гриби.вершки-
  • Рибу, м'яч, удачу-

VI.Нова тема.

    1.Вступна бесіда.

Пригадайте казку про Білосніжку і сімох гномів? Хто її автор ?  ( Брати Грімм)

Білосніжка дуже любила своїх гномів-друзів і турбувалась про всіх сімох.До речі, гноми мали смішні імена. Допоможіть пригадатияк? (Мудрунчик,Чхунчик,Веселунчик,Стидунчик,Задумчик,Буркунчик і Дрімунчик)

 

 

                Асистент Плюсик хоче, щоб ми з вами дізналися про добрі справи

        кожного гнома.

 

                    2.Виконуємо задачу 6.( с.138)

     Одного дня гноми Чхунчик, Буркунчик, Веселунчик і Задумчик вирішили зварити грибний суп для Білосніжки. Роботи було чимало: треба встигнути назбирати грибів, принести води з річки, начистити картоплі, стушкувати моркву. Відомо, що Задумчик і Веселунчик по гриби не ходили. Веселунчик, Чхунчик і той, хто пішов до річки, — майже ровесники. Гном Задумчик подав відро тому, хто повинен іти по воду. Веселунчик і той, хто чистив картоплю, мають штанці однакового кольору.

    Назви заняття кожного гнома. Заповни табличку.

- Працюйте олівцем.  Спробуйте самостійно заповнити табличку.

- Через деякий час аналізуємо задачу з поясненням і звіряємо відповіді.

 

Чхунчик

Буркунчик

Веселунчик

Задумчик

Гриби

+

-

-

-

Вода

-

+

-

-

Картопля

-

-

-

+

Морква

-

-

+

-

 Оскільки Задумчик і Веселунчик по гриби не ходили, то ставимо навпроти них і грибів «-». Якщо Веселунчик, Чхунчик і той, що пішов до річки, майже ровесники (а це нам нічого не дає), то ставимо «-» навпроти слова «вода» і згаданих двох гномів. Гном Задумчик подав відро, отже, він теж не ходив до річки. Ставимо «-». Веселунчик не чистив картоплю — ставимо «-». Отже, Веселунчик стушкував моркву— ставимо «+» навпроти Веселунчика, а в решті рядочків морква — «-». Проставивши їх, помітимо, що Задумчик чистив картоплю — ставимо «+», а Буркунчик — ходив до річки.

Виявляється, що серед гномів, які жили на сусідній галявині, були талановиті музики: Юмчик, Бумбик, Тралялюнчик і Свистунчик. Вони вміли грати на сопілці, цимбалах, бубні та скрипці. На кожній репетиції кожен з них грав на іншому інструменті. Давайте дізнаємось, на яких інструментах грали гноми на першій репетиції.

  3.Задача 8 (с. 140)

 Рекомендація:варто спочатку  заповнювати таблицю олівцем.

Репетиція 1. Бумбик і Свистунчик мали ноти і передали їх гномикам, які хотіли грати на цимбалах і скрипочці. Юмчик приніс і подарував новий смичок тому, хто гратиме на скрипочці. Свистунчик допоміг розмістити бубен на пеньку. щоб його другові було зручніше грати. Хто на чому грав?

 

 

 

Юмчик

Бумбик

Тралялюнчик

Свистунчик

Сопілочка

-

-

-

+

Цимбали

+

-

-

-

Бубен

-

+

-

-

Скрипочка

-

-

+

-

 Оскільки Бумбик і Свистунчик передали ноти гномам, які хотіли грати на цимбалах і скрипочці, то вони не грали ні на цимбалах, ні на скрипочці. Ставимо у таблиці «-» у відповідних місцях. Юмчик подарував смичок, отже, Юмчик теж не грає на скрипочці. Ставимо «-». Розглянувши таблицю, робимо висновок, що Тралялюнчик грав на скрипочці. Ставимо «+» у колонці Тралялюнчика, а у решті клітинок стовпчика ставимо «-» і бачимо, що на цимбалах грав Юмчик. Ставимо «+», а у решті клітинок першого стовпчика «-«.Свистунчик допоміг розмістити бубен на пеньку, отже Свистунчик на бубні не грав — ставимо «-». Це означає, що Свистунчик грав на сопілочці, а на бубні грав Бумбик.

 4.Задача №7 с.139

Самостійне виконання.

 5.     Робота в парах.

1.Завдання.

         Мудрунчик жвавіший ,ніж Задумчик. Задумчик жвавіший ніж Чхунчик. Хто найжвавіший?

2.Завдання.

       Дрімунчик на 25 років молодший,ніж Буркунчик. Дрімунчик на три роки старший за Веселунчика. Хто наймолодший?

3.Завдання.

   Буркунчик на 5 кг легший за Мудрунчика. Зате на 7 кг важчий, ніж Чхунчик. Хто найлегший?

4.Завдання

  Стидунчик набагато слабшийза Дрімунчика, але трохи сильніший за Мудрунчика. Хто найслабший ?

5.Завдання

 Буркунчик набагато темніший , ніж Веселунчик, але набагато світліший, ніж Задумчик.Хто найсвітліший?

  1. Творча гра ( по групах).

-Я принесла вам мішечок з речами які знайшла на лісовій галявині. І попрошу розрекламувати кожну річ як найнеобхіднішу у світі.( Сірникова коробка,пластиковий стаканчик,паперова серветка,пластикова пляшка,пластиковий пакет.)

Учні дістають по чезі з мішечка річ і обговорюють в групах як представити у вигідному світлі даний предмет.

-Ці речі дуже важливі для людей,але хто з вас запам'ятав де я  їх знайшла?

-Чи потрібні ці речі лісу?Гномикам ?Тватинам? Птахам?

-Що з цих речей найнебезпечніше і найшкідливіше для еологїї?

 

VI .Підсумок  уроку.

  Кольорова рефлексія.

  З яким кольором у вас асоціюється сьогоднішній урок і чому?

   Кожний малює на листочку фігуру в кольорі і пояснює чому обрав таку форму і колір.

doc
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку