Тема .Задачі на складання табличок істинності.
Мета :
Засоби уроку:презентація,посібники, все для творчості учнів: кольоровий ватман, різнокольорові листочки,маркери,малюнки , наліпки.
Федоренко Клавдія Василівна
учитель початкових класів
Білоцерківської спеціалізованої
школи І-ІІІ ступенів №12
з поглибленим вивченням
інформаційних технологій
Розвиток продуктивного мислення
4 клас
Тема .Задачі на складання табличок істинності.
Мета :
Засоби уроку:презентація,посібники, все для творчості учнів: кольоровий ватман, різнокольорові листочки,маркери,малюнки , наліпки.
Хід уроку
I .Організаційний момент.
“Не заважай іншим мислити інакше “Карамзін М. М.
Що значить такий вислів ?
Маємо чотири смужки, вирізані з картону:
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
-Спробуйте викласти квадрати ,намальовані нижче,за умови, що смужки можна класти одна на одну, але не перекладати.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.До кожної групи доберіть узагальнююче слово чи вираз.
1) Вареники,голубці, борщ-
2)Трикутник,квадрат,прямокутник-
3)Пароплав,літак,трамвай-
4)Грам,кілограм,центнер-
5)Град ,дощ,сніг-
6)Сума, добуток, різниця-
7)Південь,захід,схід-
8)Радість,смуток,здивування-
ІІІ.Робота в групах.
1. група
Підкреслити словат в дужках , які найбільше пов'язані зі словом перед дужками.
Наприклад.Газета(папір,фотографія, програма телебачення, оголошення, інформація)
2. група
Наведи контрприклад до кожного із суджень.
3. група
Замінити подані фразеологізми одним словом – синонімом
Наприклад. Водити за носа- обманювати.
Взяти ноги в руки -……
Набрати води в рот - …..
Викинути з голови - ……
Крутитися під ногами - …..
Байдики бити - …..
Пекти раків - …..
4.група
Підберіть до кожного прислі'я слово ,яке є його закінченням.
Наприклад .Язиком сіна не накосиш.
5. група
Відгадайте задумані дієслова.
Наприклад.Вірш, руки,присягу, снопи-складати.
VI.Нова тема.
1.Вступна бесіда.
Пригадайте казку про Білосніжку і сімох гномів? Хто її автор ? ( Брати Грімм)
Білосніжка дуже любила своїх гномів-друзів і турбувалась про всіх сімох.До речі, гноми мали смішні імена. Допоможіть пригадатияк? (Мудрунчик,Чхунчик,Веселунчик,Стидунчик,Задумчик,Буркунчик і Дрімунчик)
Асистент Плюсик хоче, щоб ми з вами дізналися про добрі справи
кожного гнома.
2.Виконуємо задачу № 6.( с.138)
Одного дня гноми Чхунчик, Буркунчик, Веселунчик і Задумчик вирішили зварити грибний суп для Білосніжки. Роботи було чимало: треба встигнути назбирати грибів, принести води з річки, начистити картоплі, стушкувати моркву. Відомо, що Задумчик і Веселунчик по гриби не ходили. Веселунчик, Чхунчик і той, хто пішов до річки, — майже ровесники. Гном Задумчик подав відро тому, хто повинен іти по воду. Веселунчик і той, хто чистив картоплю, мають штанці однакового кольору.
Назви заняття кожного гнома. Заповни табличку.
- Працюйте олівцем. Спробуйте самостійно заповнити табличку.
- Через деякий час аналізуємо задачу з поясненням і звіряємо відповіді.
|
Чхунчик |
Буркунчик |
Веселунчик |
Задумчик |
Гриби |
+ |
- |
- |
- |
Вода |
- |
+ |
- |
- |
Картопля |
- |
- |
- |
+ |
Морква |
- |
- |
+ |
- |
Оскільки Задумчик і Веселунчик по гриби не ходили, то ставимо навпроти них і грибів «-». Якщо Веселунчик, Чхунчик і той, що пішов до річки, майже ровесники (а це нам нічого не дає), то ставимо «-» навпроти слова «вода» і згаданих двох гномів. Гном Задумчик подав відро, отже, він теж не ходив до річки. Ставимо «-». Веселунчик не чистив картоплю — ставимо «-». Отже, Веселунчик стушкував моркву— ставимо «+» навпроти Веселунчика, а в решті рядочків морква — «-». Проставивши їх, помітимо, що Задумчик чистив картоплю — ставимо «+», а Буркунчик — ходив до річки.
Виявляється, що серед гномів, які жили на сусідній галявині, були талановиті музики: Юмчик, Бумбик, Тралялюнчик і Свистунчик. Вони вміли грати на сопілці, цимбалах, бубні та скрипці. На кожній репетиції кожен з них грав на іншому інструменті. Давайте дізнаємось, на яких інструментах грали гноми на першій репетиції.
3.Задача 8 (с. 140)
Рекомендація:варто спочатку заповнювати таблицю олівцем.
Репетиція 1. Бумбик і Свистунчик мали ноти і передали їх гномикам, які хотіли грати на цимбалах і скрипочці. Юмчик приніс і подарував новий смичок тому, хто гратиме на скрипочці. Свистунчик допоміг розмістити бубен на пеньку. щоб його другові було зручніше грати. Хто на чому грав?
|
Юмчик |
Бумбик |
Тралялюнчик |
Свистунчик |
Сопілочка |
- |
- |
- |
+ |
Цимбали |
+ |
- |
- |
- |
Бубен |
- |
+ |
- |
- |
Скрипочка |
- |
- |
+ |
- |
Оскільки Бумбик і Свистунчик передали ноти гномам, які хотіли грати на цимбалах і скрипочці, то вони не грали ні на цимбалах, ні на скрипочці. Ставимо у таблиці «-» у відповідних місцях. Юмчик подарував смичок, отже, Юмчик теж не грає на скрипочці. Ставимо «-». Розглянувши таблицю, робимо висновок, що Тралялюнчик грав на скрипочці. Ставимо «+» у колонці Тралялюнчика, а у решті клітинок стовпчика ставимо «-» і бачимо, що на цимбалах грав Юмчик. Ставимо «+», а у решті клітинок першого стовпчика «-«.Свистунчик допоміг розмістити бубен на пеньку, отже Свистунчик на бубні не грав — ставимо «-». Це означає, що Свистунчик грав на сопілочці, а на бубні грав Бумбик.
4.Задача №7 с.139
Самостійне виконання.
5. Робота в парах.
1.Завдання.
Мудрунчик жвавіший ,ніж Задумчик. Задумчик жвавіший ніж Чхунчик. Хто найжвавіший?
2.Завдання.
Дрімунчик на 25 років молодший,ніж Буркунчик. Дрімунчик на три роки старший за Веселунчика. Хто наймолодший?
3.Завдання.
Буркунчик на 5 кг легший за Мудрунчика. Зате на 7 кг важчий, ніж Чхунчик. Хто найлегший?
4.Завдання
Стидунчик набагато слабшийза Дрімунчика, але трохи сильніший за Мудрунчика. Хто найслабший ?
5.Завдання
Буркунчик набагато темніший , ніж Веселунчик, але набагато світліший, ніж Задумчик.Хто найсвітліший?
-Я принесла вам мішечок з речами які знайшла на лісовій галявині. І попрошу розрекламувати кожну річ як найнеобхіднішу у світі.( Сірникова коробка,пластиковий стаканчик,паперова серветка,пластикова пляшка,пластиковий пакет.)
Учні дістають по чезі з мішечка річ і обговорюють в групах як представити у вигідному світлі даний предмет.
-Ці речі дуже важливі для людей,але хто з вас запам'ятав де я їх знайшла?
-Чи потрібні ці речі лісу?Гномикам ?Тватинам? Птахам?
-Що з цих речей найнебезпечніше і найшкідливіше для еологїї?
VI .Підсумок уроку.
Кольорова рефлексія.
З яким кольором у вас асоціюється сьогоднішній урок і чому?
Кожний малює на листочку фігуру в кольорі і пояснює чому обрав таку форму і колір.