Урок з технологій для 5 класу на тему "Традиційні типи хатніх вузликових народних ляльок"

Про матеріал

Проєкт "Лялька-мотанка". STEM-урок синхронізує народознавство, інформатики, українську літературу та технології. Даний урок є актуальним на передодні дня Святого Миколая

Перегляд файлу

Тема. Традиційні типи хатніх вузликових народних ляльок

Мета:  формування життєвих компетентностей

-   комунікативної, шляхом використання групової роботи

-   продуктивної  

-   культури праці та побуту;

-   самостійного та критичного мислення;

-   продуктивної, творчої діяльності - це потреба у творчості, взаємодії один з одним, обміну інформацією, спільного розв'язання проблеми;

-   полікультурної компетентності - оволодіння досягненнями культури, вкористання пошуково - дослідницької роботи; 

-   інформаційно-цифрова компетентність – шляхом синхронізації предмету інформатики з трудовим навчанням

Очікувані результати: знають етапи проектування, розрізняють і називають види ляльок-мотанок, називають необхідні матеріали для виготовлення ляльок-мотанок, виконують технологічні операції відповідно до обраного виробу, усвідомлює значущість виробу, який виготовляється

Наскрізна лінія: здоров’я і безпека

Обладнання: комп’ютер, проектор, нетбуки, облаштована студія, відеокамера, заготовки листівок, клей, ножиці, , нитки, інструкційні картки.

Тип уроку: STEM-урок

Синхронізація предметів:

Предмет

Тема

Продукт

1

Народознавство

Історія хатньої вузликової  народної ляльки

Відео                  за

посиланням

2

Інформатика

Види хатніх вузликових народних ляльок

Сторінки ляльок для соціальних мереж

3

Українська література

Народна      лялька         у культурному        надбанні нашого народу

Виготовлення листівок- сувенірів «Лялька вам бажає»

4

Технології

Виготовлення вузликової хатньої ляльки

Виготовлення ляльки «Янгол»

 

Хід заняття

           I.     Організаційний момент

Привітання з оберегами, побажання плідної праці під час уроку.

         II.     Актуалізація опорних знань

Розпочинаючи роботу над новим проектом, пропоную пригадати, що ми з вами знаємо про проектну діяльність

Вправа «Кошики»

image                   image          image             image 

Організаційно-підготовчий      Конструкторський             Технологічний                          Заключний

 

Розподіліть по кошикам види діяльності над проєктом

1.     Історія об’єкту проектування

2.     Ескіз

3.     Технологічна послідовність

4.     Шаблон

5.     Інструменти  

6.     Презентація виробу

7.     Вимоги до виробу

8.     Моделі-аналоги

9.     Художній малюнок 10. Собівартість

11.Оздоблення виробу

12.Вивчення правил техніки безпеки

13.Матеріали

14.Опис виробу

 

III.    Мотивація навчальної діяльності

-Чи знаєте ви що таке оберіг? Які ви знаєте обереги? Хто вдома має оберіг? Чому люди використовували обереги?

IV.    Повідомлення теми і завдання уроку( слайд№1,№2)

-Сьогодні наше з вами завдання -  якомога більше дізнатися про наш з вами спадок, про життя нашого народу, його цінності. Адже коли людина знає своє коріння, вона може протистояти будь-якому лиху впевнено. Чи згодні ви зі мною?

- Ну що почали?

V.       Вивчення нового матеріалу

НАРОДОЗНАВСТВО

Вчитель: Щоб дізнатися про історію об’єкту нашої проєктної діяльності, я запрошую вас стати учасниками зйомок передачі «Бабусині обереги». Наші дівчатка заздалегідь досліджували історію ляльки – мотанки і зараз поділяться з нами цією інформацією.  

Ведуча 1. З давніх-давен люди берегли, шанували і непорушно охороняли свої національні досягнення. Бо коли вмирають традиції, то вмирає і народ.

Ведуча 2. Сьогодні ми з Вами поговоримо про обереги нашого народу. А саме про ляльку – мотанку.

Ведуча 1. Мотанка – це й іграшка, й оберіг. У дохристиянські часи мотанки робили з найпростішого матеріалу – сіна, клаптиків тканини, ниток, стрічок.  

Ведуча 2. Назва такої ляльки походить від технологічних особливостей її виготовлення. Всі деталі  міцно примотуються ниткою, вузлики не зав’язують.

Ведуча 1. Лялька-мотанка втілює ідею оберегу-захисту від злих сил. Народна лялька зроблена власноруч сповнена позитивної енергії, любові та тепла.

Ведуча 2. Лялька буває різної форми – великою й маленькою. Вважають, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає.  

Люди знали, лялька не може бути на когось схожою. Мати, створюючи донці іграшку, ніколи б не наважилась намалювати очі, ніс або губи. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – ще й з хрестом замість обличчя – символом Сонця.  Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна, щоб не завдати шкоду.  

Ведуча 1. Чи має бути лялька красивою? Ні. Скоріше внутрішньо змістовною, образною, такою, яка б з’єднувала рід та природу, історію та сучасність. Українці вірили, що зробивши ляльку, можна просити у Вищих Сил дощу, гарної днини чи добрих новин.  

Ведуча 2. Коли нездужала дитина, батьки спеціально робили ляльку і клали її під подушку або прикріплювали до хворого місця, сподіваючись, що мотанка перебере на себе недугу.

Ведуча 1. Існувало три типи ляльок-мотанок:  

      немовля  

      баба  

      молода дівчина

Ведуча 2. Спосіб творення і внутрішня основа ляльки має вузловий характер і робиться шляхом зав`язування і намотування шматочків тканини без допомоги голки. Ось чому лялька має назву «мотанка». До голови зі звисаючими кінцями хустки прив'язуються або накручуються клапті, що імітують сукню або спідницю, плахту, запаску, фартух. На голову одягається убір, інколи схожий на обрядовий убір нареченої. 

Ведуча 1. Одяг ляльки мав не тільки естетичне,  декоративне значення, але і глибоке духовне коріння. Саме у вбранні ляльки простежуються стародавні форми українського одягу. Весь одяг жінка споконвіку робила сама.

Ведуча 2. У вбранні будь-якої ляльки був завжди присутній червоний колір і вишивка.  Візерунок вишивки теж був не випадковий, кожен малюнок вишивки мав своє значення. Символи сонця зображували в формі квітки, які здавна символізували найважливіше – життєдайну силу, необхідну для земного життя та процвітання.

Ведуча 1. Вишиті символи  калини  благословляють на продовження роду. Листя хмелю використовують у весільній тематиці – це символ буяння молодості.

Ведуча 2.  Мак здавна використовується в українських оберегах – він має чарівну силу і захищає від зла. Лілея – це жіночий символ. Символ чистоти, дівочої вроди. Дуб символізує чоловічу енергію та силу.  

Ведуча 1. Цікаво, що, швидше за все, ритуальна ляля власне лялькою не називалася. Кожна, вочевидь, мала своє ім'я – як, приміром, Вербниця, Великодня і т.д. Хоча дехто вважає, що слово "лялька" – похідне від Лелі, доньки слов'янської язичницької богині весни Лади: "ляля" – дитина або іграшка-дитина

Ведуча 2. Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі і долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка створила все суще і береже до цих пір народжені нею душі.

Ведуча 1. Щоб почати робити ляльку, перш за все потрібне бажання. Надзвичайно  важливо, щоб рукотворні вироби несли позитив. Вважається, що не можна братися за виготовлення ляльки, коли роздратовані, хворі чи засмучені. У цьому випадку уся негативна енергія перейде на майбутню берегиню. А коли ви створюєте ляльку, то «намотуєте»на неї не тільки свою долю, а  й долю всієї родини.

Ведуча 2. Починаючи роботу над лялькою потрібно чітко розуміти яку функцію буде виконувати оберіг, берегиня має бути запрограмована. Ви маєте сказати, що вона має робити:

-   лікувати

-   захищати

-   дати сил  

-   показати дорогу додому

-   принести удачу

Ведуча 1. Ось і все чим ми хотіли з вами поділитися. Хай у кожного буде свій оберіг.

Ведуча 2. Бережіть себе. На все добре

Вчитель:

Дякуємо дівчаткам. Відео можна буде переглянути на сторінці закладу у фейсбуці та на сайті закладу.

Фізкультхвилинка

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Вчитель:  

Вам було завдання заздалегідь відшукати вірші про ляльку-мотанку та обереги.

То як справи з цим завданням. Готові?

Об'єднання в групи за кольором.

А щоб ваші віршики не загубилися – давайте з вами використаємо їх під час вготовлення листівки.  

Завдання:

1.Використовуючи заготовки – зробіть самостійно дизайн листівки; наклейте вірш; розфарбуйте янгола; напишіть побажання від янгола для України на передодні світлого свята – Дня Святого Миколая. Презентація листвок, читання віршів та побажань

ІНФОРМАТИКА

Скажіть но, будь ласка,  де нині люди дізнаються про новини, з кимось знайомляться. Так. Вірно. У соціальних мережах. А давайте ми зараз познайомося самі і познайомимо інших з різними ляльками-мотанка. Для цього пропоную створити для кожної ляльки сторінку для соціальної мережі.

А для цього ми об'єднаймося у пари. Від попереднього об'єднання у групи переверніть картинку – що ви бачите? Малюнки! А що на них зображено? Обереги! Віднайдіть за оберегом свою пару.

 Ваше завдання: створити слайд презентації, використовуючи матеріал, зазначений у папці з підписом вашого оберегу. У вас на виконання завдання 7 хвилин. Після виконання завдання – презентація робіт.

ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ

Через декілька днів до нас завітає ……..Святий Миколай. А чи знаєти ви хто його супроводжує? Так – янголи. А у нас з вам сьогодні вже був янгол – де? І янгол також може бути виготовлений як лялька-мотанка. Це наше з вами сьогодні завдання – виготовити свого янгола-захисника. А коли виготовляєте ляльку про що маєте думати?

Перед вами знаходяться технологічні карти з виготовлення янгола. Вони детальні, зрозумілі. Ви виконуюєте завдання, керуючись цими картками. Кому щось буде незрозуміло – піднімайте ручки.  

V.Практична робота по виготовленню ляльки-мотанки «Янгол»         

(для натхнення та створення позитивного емоційного строю, використано  

«Ходить по Землі Святий Миколай» )

1)    аналіз завдання;  

2)    забезпечення учнів матеріалами та інструментами для роботи;

3)правила безпечної роботи під час виконання практичної роботи;

4)   виконання учнями завдання практичної роботи за технологічною карткою;  

5)   контроль з метою виявлення недоліків у знаннях та уміннях;  

6)   поточний інструктаж ;

7)   взаємоконтроль;

8)   підбиття підсумків практичної роботи.  

VI.Упорядкування робочих місць.

VII.Презентація учнівських робіт та їх оцінювання. Організація виставки.

VIII.Підбиття підсумків заняття.

image

 

IX. Домашнє завдання

 Підготувати  матеріали та інструменти для роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інформаційні джерела

1.   Закон України «Про освіту»

2.   Держаний стандарт загальної середньої освіти

5.                 Лялька-мотанка: оберіг чи іграшка [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.amazingukraine.pro/culture/lialka-motanka-oberih-chyihrashka/.

6.                 Лялька мотанка – родинний оберіг українців [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://etnoxata.com.ua/statti/traditsiji/kukla-motanka-semejnyjobereg-ukraintsev/.

7.                 Народження ляльки-мотанки [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.teacherjournal.in.ua/blog/articles/505/59e460da0.pdf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

imageНародознавство

Телепередача «Бабусині обереги»

Зйомка відеоролика «Історія ляльки -мотанки»

 

 

imageУкраїнська література

Знайомство з віршами про ляльку-мотанку

Виготовлення листівки 

 

image

 

pdf
Додано
8 жовтня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку