Урок з теми: "Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для учнів 11 класу з теми: "Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм". В ході уроку учні ознайомляться з базовими поняттями: забруднення гідросфери, якість води, охорона водойм.
Перегляд файлу

                                    Урок № 50                         11 клас

Тема: «Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм»

Мета:

освітня: розширити знання про вплив людини на стан гідросфери; ƒ

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для з’ясування причин та наслідків дій антропогенного чинника на стан гідросфери;

виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: забруднення гідросфери, якість води, охорона водойм.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

 Вправа «вірю – не вірю»

  1. Забруднення довкілля зміна його кількісних і якісних характеристик (+)
  2. За характером походження виділяють природне, штучне та антропогенне забруднення довкілля (-)
  3. Виверження вулканів, лісові пожежі, вивітрювання, масове розмноження комах тощо – це приклади штучного забруднення довкілля. (-)
  4. Забруднення довкілля спричиняється впливом забруднювачів - фізичних, хімічних або біологічних чинників (+)
  5. Теплове, шумове, електромагнітне, світлове, радіаційне випромінювання відносять до фізичного забрудення (+)
  6. Сміття побутове, відходи побутові, органічний і неорганічний пил, сажа, смолянисті речовини – це хімічне забруднення (-)
  7. Радіонукліти та пестициди мають канцерогенний вплив на організм людини (+)
  8. Забруднення атмосферного повітря за джерелом проходження бувають природними та антропічними (+)
  9. Газуваті забруднювачі становлять 90 % загальної маси речовин, що надходять в атмосферу (+)
  10. За площею поширення розрізняють два типи атмосферного забруднення: місцеве та глобальне (-)

Пригадайте! Якими є межі біосфери? Що таке гідросфера? Яка її роль на планеті?

Чи згодні ви? Ми пізнаємо цінність води лише коли колодязь пересихає.

Бенджамін Франклін

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вода є важливим елементом біосфери і як екологічний чинник, і як середовище існування. Вона займає понад 70 % площі Землі, й це переважно солона морська вода, натомість запаси прісної води становлять лише 2 % загальної її кількості. Прісна вода зосереджена переважно в льодовиках (85 % від загальної кількості), і лише 1 % прісної води містять річки, озера й підземні води.

У сучасних умовах постійно збільшується потреба у воді. Водночас відбувається погіршення якості води й водних джерел та зменшення можливостей їх використання. Особливо гострою є проблема забезпечення людства достатньою кількістю прісної води. Однією з причин такої ситуації є забруднення водойм.

Забруднення водойм - надходження у водойми різних забруднювачів у кількостях і концентраціях, здатних порушити нормальні умови середовища.

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image272.jpg

Самостійна робота з матеріалом підручника .Доповніть дану схему прикладами, використовуючи матеріал підручника.

Хімічне забруднення виникає внаслідок надходження у водойми шкідливих домішок зі стічними водами. Домішки бувають неорганічної (кислоти, мінеральні солі, луги тощо) й органічної природи (нафта й нафтопродукти, органічні сполуки, поверхнево активні речовини, мийні засоби, пестициди тощо)

Фізичне забруднення відбувається внаслідок потрапляння у воду різних механічних домішок (піску, шлаків тощо). Причиною радіоактивного забруднення є ядерні випробування, аварії на атомних підприємствах і накопичення радіоактивних відходів.

Теплове забруднення пов'язане з підвищенням температури води в результаті її змішування з теплими технологічними водами підприємств.

Біологічне забруднення характеризується появою у воді патогенних бактерій, вірусів, найпростіших, грибів тощо. Джерелом такого забруднення можуть бути стоки комунально-побутових підприємств, дослідницьких лабораторій тощо.

Джерела забруднення гідросфери. 

Основними джерелами потоків стічних вод є промислові підприємства. Стічні води різних галузей сільського господарства є джерелами забруднення пестицидами, сполуками важких металів, нітратами і нітритами тощо. Морський і річковий транспорт забруднює водойми продуктами згоряння пального, а у випадку аварій - часто виникає забруднення водойм нафтою.

Об'єкти енергетичного комплексу не поступаються за кількістю стічних вод. Зокрема, ТЕС спускають у водойми підігріту воду, яка змінює термічні режими водойм, АЕС створюють ризик радіаційного забруднення, ГЕС призводять до застою води у водосховищах і, як наслідок, до накопичення промислових забруднень і цвітіння води.

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image273.jpg

Цвітіння води - це природне явище, що полягає в зміні забарвлення води внаслідок масового розмноження ціанобактерій. Вони здатні виробляти отруйні речовини у великих концентраціях. Цвітіння викликає зміну кольору води й погіршує кисневу забезпеченість вод. Підсилюють прояв цього явища забруднення водойм добривами, мийними засобами, промисловими стічними водами, що містять сполуки Фосфору та Нітрогену, стимулюючи розвиток ціанобактерій. За таких умов виникає придуха риби й водоростей, що призводить до їх загибелі.

Електричні батарейки залежно від їхнього типу містять важкі метали та небезпечні елементи (Цинк, Манган, Кадмій, Нікель, Плюмбум, кислоти, луги). Потрапляючи в навколишнє середовище, одна батарейка забруднює 400 л води.

Наслідки забруднення гідросфери?

1) зниження первинної біологічної продукції (за оцінками вчених, на 10 %) і, відповідно, зниження приросту інших мешканців моря;

2) деградація й руйнування водних екосистем;

3) скорочення запасів прісної води;

4) погіршення якості води;

5) збільшення частоти інфекційних захворювань, збудники яких передаються через воду (холера, дизентерія, онхоцеркоз).

Основні екологічні проблеми гідросфери (самостійна робота з матеріалом підручника із заповненням таблиці)

Назва

Сутність

Причини

Дефіцит питної води

 

 

Цвітіння води

 

 

Евтрофікація водойм

 

 

Стічні води

 

 

Забруднення через розливи нафти

 

 

 

Охорона водойм - сукупність заходів, спрямованих на запобігання забрудненню та виснаженню вод.

Основними заходами охорони водойм є:

  • правові (дотримання природоохоронних законів, нормування якості води, державний моніторинг вод);
  • організаційні (створення санітарних зон, прибережних захисних смуг);
  • економічні (технології очищення стічних вод, оборотного водопостачання);
  • соціальні (виховання бережливого ставлення до води, екологічна освіта).

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

  1. Бесіда за питаннями:

1. Дайте означення поняття забруднення водойм.

2. Які є види забруднення водойм?

3. Назвіть основні джерела антропічного забруднення водойм.

4. Сформулюйте принципи оцінювання екологічного стану водойм.

5. Поясніть застосування біологічних методів моніторингу стану гідросфери.

6. Який внесок у збереження водойм можете зробити особисто ви?

7. Поясніть необхідність охорони водойм на державному рівні.

  1. Біологія + Географія. Велика тихоокеанська сміттєва пляма

https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image236.jpg

Це найбільше скупчення антропогенного сміття, розташоване у північній частині Тихого океану. На цій ділянці сконцентровано надзвичайно щільні масиви пластику, рибальських сіток, канатів та інших відходів, занесених течіями. За оцінками вчених, на цей час маса сміття становить понад 3,5 млн тонн, а площа плями - понад 1 млн км2. Чому з'явився цей «острів сміття»? Якої шкоди завдає ця пляма морським екосистемам?

ІV. Інструктаж домашнього завдання

  1. Опрацювати § 49 підручника, пит. усно;
  2. Біологія + Медицина. Хвороба Мінамати

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевченко Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
12711
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку