Цілі:
навчальна: сформувати уявлення учнів про розв’язок системи рівнянь із двома змінними та графічний спосіб розв’язування систем лінійних рівнянь; виробити вміння: здійснювати перевірку, чи є пара (x; y) розв’язком даної системи, розв’язувати систему двох лінійних рівнянь графічним способом.
розвивальна: формувати вміння самостійно здобувати знання, працювати з текстом підручника;
виховна: виховувати позитивне ставлення до знань.
Тип уроку: формування компетентностей
Обладнання: роздавальний матеріал, комп’ютер.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Виконую перевірку домашнього завдання, використовуючи комп’ютер.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Математична естафета (на комп’ютерах – тестер „BDV–test”)
Учні з кожного ряду сідають по черзі до комп’ютера і розв’язують вправи. Перемагає команда, яка першою розв’яже всі завдання (враховується швидкість і якість – результати записані на комп’ютері)
Завдання тесту
Варіант І
А Рівняння виду ax+by=c, де a, b, c – змінні, x і y – числа;
Б Рівняння виду ax+by=c, де a, b, c – дані числа, x і y – змінні;
В Рівняння виду ax–by=c, де a, b, c – дані числа, x і y – змінні;
Г Рівняння виду ax+by+c, де a, b, c – дані числа, x і y – змінні;
А Пряма, що збігається з віссю Oy; Б Пряма, паралельна осі Ox; В Пряма, паралельна осі ординат;
Г Пряма, перпендикулярна до осі ординат
А Точка; Б Пара чисел;
В Пара точок; Г Число
А Пряма, що збігається з віссю Ox ; Б Пряма, паралельна осі Oy; В Пряма, паралельна осі абсцис; Г Точка
А Задовольняють дане рівняння; Б Задають точку площини; В Задовольняють рівність; Г Є коренем рівняння
А Кожне з них має безліч розв’язків;
Б Вони відрізняються лише вільним членом; В Вони однакові;
Г Кожне з них має ті самі розв’язки, що й інше, або рівняння, які не мають роз’язків
Варіант ІІ
А Лінійне рівняння з двома змінними x і y, в якому a0 і b0;
Б Лінійне рівняння з двома змінними x і y, в якому a0;
В Рівняння з двома змінними x і y, в якому a0 і b0;
Г Лінійне рівняння з двома змінними x і y, в якому b0;
А Корінь рівняння з двома змінними;
Б Число, яке задовольняє рівняння з двома змінними;
В Пара чисел, яка задовольняє рівняння з двома змінними;
Г Будь-яка пара чисел
А Крива; Б Пряма, паралельна осі ординат;
В Вся координатна площина; Г Пряма, перпендикулярна до осі абсцис
А Єдина точка; Б Пара точок;
В Пряма; Г Крива
А Пара прямих; Б Пара точок;
В Крива; Г Пряма
А Безліч розв’язків; Б Два розв’язки;
В Безліч коренів Г Один розв’язок
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Уявімо, що графік – це маршрут автомобіля. Візьмемо маршрути двох автомобілів із домашнього завдання (2x+y=7 і 0,5x+y=10) і накладемо їх один на один. Що відбулося? (Графіки перетнулися)
Визначте місце зустрічі автомобілів: точку перетину графіків лінійних рівнянь з двома змінними. Чим є координати цієї точки для даних лінійних рівнянь з двома змінними? (Координати точки є для них спільним розв’язком)
Отже, ми знайшли спільний розв’язок двох лінійних рівнянь з двома змінними – точку перетину графіків рівнянь. Якщо потрібно знайти спільні розв’язки двох і більше рівнянь, то говорять, що ці рівняння утворюють систему. Тобто ми можемо зробити висновок, що система – це декілька рівнянь, для яких потрібно знайти спільний розв’язок.
Що є розв’язком системи рівнянь з двома змінними? Це пара значень змінних, що перетворює кожне рівняння системи у правильну рівність, тобто є спільним розв’язком усіх рівнянь системи.
Виконаємо усно декілька вправ (Робота з картками)
Завдання
а) x+y= –2, б) xy= 1,
3x–2y= –1; 2x–y= 1?
а) m+n=7, б) m+n=11,
mn=12; mn=10.
Так от сьогодні ми і повинні навчитися розв’язувати системи рівнянь з двома змінними. Розглянемо один із способів розв’язування – графічний.
Складемо алгоритм розв’язування систем рівнянь графічним способом. (спочатку усно). Правильність складеного алгоритму перевіряємо по карткам в конверті, що лежить на кожному ряді.
Алгоритм розв’язування систем рівнянь графічним способом
Розбираємо приклад розв’язування системи рівнянь, використовуючи даний алгоритм (записи на моніторах комп’ютера)
Приклад.
Розв’язати систему рівнянь:
1–й графік: 2x+3y=5
x |
–5 |
4 |
y |
5 |
–1 |
2–й графік: 3x–y=–9
x |
–3 |
0 |
y |
0 |
9 |
А чи завжди система лінійних рівнянь з двома змінними має один розв’язок? Ось тут нам і потрібно згадати взаємне розташування графіків двох лінійних рівнянь a1x+b1y=c1 і a2x+b2y=c2.
Тепер ми можемо дати відповідь на питання:
Системи рівнянь можуть мати безліч розв’язків, якщо графіки цих рівнянь є одна й та сама пряма. Системи рівнянь можуть не мати жодного розв’язку, якщо графіки цих рівнянь – паралельні прямі. Отже:
а) 2x+3y=7, б) 3x+4y= –2,
x–y=6; 9x+12y=11?
а) 3x–y=10, б) 1/2x+1/5y=c,
9x–3y=c; 5x+2y=3?
V. Розв’язування вправ.
Розв’язати системи рівнянь, які задані на картках, графічним способом.
Завдання на картках
1. 2. 3.
4. 5. 6. |
Чотири системи з шести запропонованих на картках розв’язують по одному учню. Решту систем учні розв’язують самостійно. Розв’язування перевіряємо за допомогою комп’ютера.
1. Відповідь: (4; 2) 2. Відповідь: (–4; -2)
3. Відповідь: безліч 4. Відповідь:
5. 6.
Після цього звертаємось до шифрограми, записаної на дошці.
А |
Л |
К |
О |
Т |
У |
Д |
Р |
Е |
И |
|
(2; 8) |
безліч |
(1;2) |
(–3; 2) |
(–3; 3) |
(4; 2) |
(3; 4) |
(–4; –2) |
(–1; 7) |
Відповідь: Декарт.
VІ. Історична довідка.
Рене Декарт – французький математик, філософ, фізик, який першим почав використовувати координати точок. Тому їх часто називають декартовими координатами, а систему координат, у якій ми будували графіки, декартовою системою координат. Дворянин за походженням, народився 1596 року. Він не відразу знайшов своє місце в житті. Після закінчення коледжу у 1612 р. Спочатку готувався до військової кар’єри, пізніше поринув у світське життя, подорожував країнами Європи, потім все кинув заради науки.
Декарт намагався і в філософії і в будь-якій іншій науці знайти математичні закони, звести кожне питання або кожну задачу до математичної.
У 1637 р. Вийшла книжка „Міркування про метод”, у якій поряд із загальним філософським міркуванням про матерію значну увагу приділено „універсальній математиці”. В одному з розділів автор запропонував новий метод – метод координат, який дав можливість переходити від точки (у координатній площині) до пари чисел, від лінії до рівняння, від геометрії до алгебри. Це була нова геометрія, яку зараз називають аналітичною геометрією.
Заслуга Р.Декарта полягає також у тому, що він увів позначення, які збереглися до нашого часу: латинські букви x, y, z – для змінних; a, b, c – для коефіцієнтів. Завдяки цьому кожній прямій у координатній площині відповідає лінійне рівняння ax+by=c (де a або b відмінні від нуля числа) і навпаки.
Метод координат дає змогу будувати графіки рівнянь, зображати геометрично залежності, виражені за допомогою рівнянь і формул, розв’язувати геометричні задачі за допомогою алгебри.
З іменем Декарта ми будемо зустрічатися, вивчаючи механіку, оптику, біологію. З 1628 р. Декарт жив у Голландії, у 1619 р. Переїхав у Швецію, де і помер від пневмонії у 1650 р.
VІІ. Домашнє завдання (проектор, на початку уроку)
§ 4 п.26, пит.1–6 № 1008, 1011, 987, 1002 (ст.194) [1]
ІX. Підсумок уроку.
Рефлексія
Учитель:
Листок самооцінювання Прізвище, ім’я______________________________________ а) розуміння навчального матеріалу (1–3 бали)___________; б) кількість і якість розв’язаних вправ (1–3 бали)_________; в) активність на уроці, висунення ідей, що привели до розв’язання поставлених завдань (1–3 бали)___________________________________; г) самостійність (1–3 бали)____________________________
|
Ряд, який працював найкраще, отримує додатковий бал.