Урок
з української мови
Тема: Іменник.
Слова, які відповідають на питання «хто?», «що?»
2 клас
вчитель: Березовська Л.Ф.
Мета: Познайомити учнів з іменником як частиною мови. Навчати учнів розпізнавати іменники за питаннями хто? Що?
Формувати вміння ставити питання до слів, що означають назви істот та неістот.
Поглиблювати знання учнів про слова - назви предметів.
Збагачувати словниковий запас.
Розвивати вміння будувати речення, фонематичний слух, зв’язне мовлення, вміння працювати в парах, групах.
Виховувати позитивні риси характеру, почуття дружби, взаємодопомоги.
Обладнання: картки, таблиці, схеми, сигнальні картки «Чарівні долоньки», відеозаписи, фото, записи фізкультхвилинок.
І. Хвилинка емоційного настрою
Сіли рівненько, посміхнулися гарненько
Настрій на урок взяли
Подорож розпочали.
- А подорожувати ми будемо в країну слів, де був володар з незвичайним ім’ям. І як же його звали ми дізнаємось, якщо за ось цим ключем прочитаємо слово:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
3 |
Е |
т |
и |
к |
о |
м |
н |
н |
ю |
л |
Ідемо далі, без зупинки
До каліграфічної зупинки
Іі Ім ме ни ик Іменник
Завітав же в потрібний час і Іменник до нас
Іменник: Я Іменником називаюсь
Частиною мови вважаюсь
Предмет позначаю
Іменник любить називати
Завжди на ймення кожну річ:
Земля, країна, сонце, мати,
Краса і радість, день і ніч.
І щоб слова в моїй країні не сварились,
Вони в різних містах оселились:
- На підтвердження цього ми пограємо в гру «Чарівна долонька». Якщо слово буде позначати живий предмет - істоту, показуєте жовту долоньку, якщо неживий предмет - неістоту, показуєте синю.
Пташка, зірка, море, вовк, качка, парасолька, риба, груша, поле, рак.
-Та одного разу предмети переплутали міста. Давайте ми їм допоможемо повернутися.
ЇЖАК
ВІНОЧОК
лисиця
III. Самостійна робота за варіантами. Тепер долоньки запишуть.
II в.
Що?
Глечик
Віночок
(Біля дошки працює учениця, інші - самостійно)
лізем, На, лимки, лозотий, житьле
(На землі лежить золотий килим).
(малюнок)
(В переносному)
«На дверях висить замок
Хто б його відкрити зміг?
Потягнули, покрутили,
Постукали та й відкрили.»
Ведмідь - 2 скл., 7 б., 6 зв.
Місто -
Але раптом над містом нависли хмаринки, і пішов дощик.
Ну, що ж поки йде дощик, наші очка відпочинуть.
«Кап-кап» - дитяча пісенька Наталія Май «З любов’ю до дітей».
Дощик залишив нам краплинки з зашифровуваними словами. Ви зараз спробуєте розшифрувати, попрацювавши в парах. І до полученого слова поставити питання.
фарби |
швачка |
яблуня |
комбайн |
сорока |
пензлик |
шофер |
слива |
потяг |
бджола |
зошит |
пекар лікар |
|
корабель |
тигреня черепаха веселка |
(Кожна пара отримує схему)
Фізпауза «Райдуга»
VIII. Робота в групах. Доповідає (спікер, капітан, доповідач)
- А тепер ми маємо довести нашому Іменнику, що ми добре його знаємо. Він хоче, щоб ми попрацювали в групах.
(Кожна група отримує завдання)
Підкреслити слова, які відповідають на питання хто? Лелека, стіл, ластівка, сорока, горобець, небо, мак, дятел.
З’єднати слова, близькі за значенням.
поле |
Вітчизна |
Батьківщина |
лан |
ліс |
ШЛЯХ |
дорога |
гай |
Підкреслити слова, які відповідають на питання що?
Братик, дуб, клен, онука, тополя, дівчинка, берізка, цуценя, верба.
Підкреслити слова, у яких звуків більше, ніж букв.
Країна, бджола, лящ, дзвоник, якір, день, юнак.
Записати слова за зразком
садівник – сад
моряк –
школяр –
казкар –
лісник –
З’єднати слова, протилежні за значенням
друг |
сум |
радість |
ворог |
любов |
ворожнеча |
дружба |
ненависть |
IX. Творча робота над віршем
- А тепер ми покажемо, що дійсно ми з іменником друзі.
Треба доповнити віршик потрібними словами
(слова даються)
На галявині зелененька __________________
В ручаї дзюрчить холодна _______________
Скаче ___________________ з гілки на гілку
Змайстрував ______________ чарівну сопілку
Кружляє _________________________ у лузі
А ми з Іменником ______________________
(Записати слова і поділити на склади для переносу)
тра-вич-ка
во-дич-ка
бі-лоч-ка
Білочка – – о = о
Водичка = о – о – – о
Друзі – о – о – – о
(Дружба)
(Прапора, який нас об’єднує)
Гра «Сніжний ком» (Діти добавляють по одному слову)
- Які ви ще знаєте прислів’я про дружбу?
Іменник - це.....
Позначає.......
Відповідає на питання.......
До іменника можна дібрати.....