Урок з теми "Клас Комахи".

Про матеріал
Авторська розробка сучасного уроку з теми "Клас Комахи". Містить цікавий матеріал, тести.
Перегляд файлу

87Урок

Тема:                        

 Клас Комахи.  Визначальні ознаки будови, біологічні особливості та середовища існування комах.

 

Цілі уроку: 

  • сформувати уявлення учнів про загальні риси комах як представників типу Членистоногі та їх особливості як окремого класу;
  • ознайомити з особливостями зовнішньої будови комах як способом пристосування до умов зовнішнього середовища;
  • розвивати логічне мислення, уміння працювати з роздатковим матеріалом, робити висновки;
  • формувати екологічні переконання учнів та виховувати бережне ставлення до комах як частини природи.

Очікувані результати:

  • учні повинні знати загальні риси комах як представника типу Членистоногих та їх особливості як окремого класу; 
  • учні повинні вміти виділяти ознаки пристосованості тварин до  середовища  існування. 

Основні поняття і терміни:  комахи, ентомологія, складні очі, вусики -антени, дзижчальця, мімікрія. 
Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно - рецептивний:

  • словесні (розповідь з елементами бесіди);
  • наочні (демонстрація таблиць, колекцій комах, слайдів);
  •  практичні (виконання лабораторної роботи);
  •  пошукові (створення та розв’язування проблемних ситуацій). 

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем, таблиць.
5. Сугестивний:  застосування різних видів мистецтва.
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, географія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, муляжі, колекції.
Обладнання: таблиці «Тип Членистоногі», «Клас Комахи», колекції комах, мультимедійні слайди. 


                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент  ( 1 ХВ)
Психологічна  розминка.
   Доброго дня, учні та гості! Рада Вас усіх бачити, сподіваюся,  що наш урок пройде в теплій, затишній атмосфері, а ви отримаєте багато нової та корисної інформації. Тож  давайте розпочнемо урок з приємної посмішки, адже лише за наявності хорошого настрою ми може досягти успіху і своєї мети.

 


ІІ. Актуалізація опорних знань (7 ХВ)

На поперідньому уроці, ми вивчали тему «Загальна характеристика класу Павукоподібні та їх різноманітність».

Давайте швиденько повторимо, а потім перевіримо Ваші  знання за допомогою тестових завданнь.

  • Де мешкають павукоподібні?
  • З яких відділів складається тіло павукоподібних?

Тіло павукоподібних поділене на головогруди та черевце

  • Скільки пар кінцівок притаманне павукоподібним?

Мають чотири пари ходильних ніг

  • Що таке хеліцери та яке їхнє значення?

Мають хеліцери, які служать для захоплення здобичі

  • Які ознаки притаманні лише павукоподібним?

Візитною карткою є павутина, яку плетуть павутинними бородавками

  • Чим представлені органи чуттів?

Мають прості очі

Органи дотику – щетинки

  • Які особливості травлення у павукоподібних?

 Травлення позакишкове

  • Чим представлені органи дихання?

Дихають парою легеневих мішків

  • Назвіть  особливості кровоносної системи?

Кровоносна система не замкнена

  • Як здійснюється виділення?

Органи виділення мальпігієві судини

 

Перевірка домашнього завдання       СЛАЙД №1

 Біологічний тест. ( Виберіть правильні твердження) 
1. Укажіть органи виділення павукоподібних:
А) зелені залози;
Б) мальпігієві судини;
В) жирове тіло;
Г) метанефридії.

2. Визначте, де міститься отрута в павукоподібних:
А) у павутинних бородавках;
Б) у кінцевому сегменті черевця;
В) у хеліцерах;
Г) у кінцівках.

 

3. Визначте наявність вусиків у павукоподібних:
А) є одна пара;
Б) є дві пари;
В) є три пари;
Г) немає вусиків.

 

4. Визначте кількість пар ходильних ніг на головогрудях павука:
A) п’ять;
Б) дві;
B) три;
Г) чотири.

 

5. Серце павукоподыбних розташоване :
A) в спинному боці черевця;
Б); в головогрудях;
B) біля сліпих виростів кишечника;
Г) в черевному боці голово грудей

 

6. Визначте органи дихання в павукоподібних:
A) трахеї;
Б) зябра;
B) легені й трахеї;
Г) немає органів дихання.

 

7. Тіло павукоподібних поділене на відділи:

А). голова, груди, черевце;

Б). головогруди та черевце;

В). тіло не поділене;

Г). Голова, груди та черевце зрослися між собою.

 

 

8. На головогрудях павукоподібних розташовані кінцівки:

А). 6 пар;

Б). 4 пари;

В). 3 пари;

Г). 2 пари.

 

9. Органом зору павукоподібних є:

А). Складні очі;

Б). Прості очі;

В). Фасеткові очі;

Г). Мозаїчні очі.

 

10. Виберіть павука, укус якого має тяжкі наслідки для людини:

А). Косарик;

Б). Каракурт;

В). Павук сріблянка;

Г). Павук-краб.

 

11. Травлення у павукоподібних:

А). Внутрішнє

Б). Позакишкове

В). Змішане.

 

12. Ротові кінцівки, які слугують для захоплення і подрібнення їжі це:

А). Клешні

Б). Хеліцери

В).  Щелипи.

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та завдань уроку (7 ХВ)                     СЛАЙД №2-3

   «Шановні Наталіє Михайлівно та учні 7 – А  Карлівської гімназії імені Ніни Герасименко!! Пише Вам відомий усьому світові барон Мюнхгаузен.

  Хочу розповісти Вам одну правдоподібну історію і попросити у Вас допомоги у вирішенні моїх припущень.

  Одного разу я завітав на острів Гренландія, де мене вразила краса природи та неймовірна різноманітність якихось надзвичайних істот різних за розмірами, кольорами та поведінкою у навколишньому середовищі,  в одну мить здалось, що вони повсюди. Вони вправно перелітали  з квіточки на квіточку і в цьому їм допомагали крила незвичайної  краси, інші повзали прямісінько під  ногами, а ще бігали по воді не тонучи в ній, а деяких  я взагалі побачив на собі через деякий час!

   І тут я не довго думаючи зробив важливе на мій погляд біологічне відкриття, що ці істоти – це не  що інше,  як птахи.

   Зізнаюсь, все це звучить неправдоподібно. Та я надаю право кожному, хто хоч краплю має сумніву, самому розібратися хто ж вони такі??

   Допоможіть встановити кому ж належать такі характерні ознаки і що саме дає їм змогу займати панівне становище серед тварин на Землі?

   Чекаю на Вашу допомогу барон Мюнхгаузен».

  • Ну то що допоможемо???

Діти:

-  Ми думаємо, що це комахи??!

Вчитель:

-   Але, щоб дати вичерпну відповідь на це запитання, слід детально вивчити зовнішню будову комах, що вказує на характерні ознаки пристосування до різноманітних середовищ існування.

Отже, тема сьогоднішнього уроку        СЛАЙД №4

«Клас Комахи.  Визначальні ознаки будови, біологічні особливості та середовища існування комах»

Природа подарувала

нам розум для того,

 щоб ми все життя

розгадували її таємниці.

                                                                                         Леонід Сухоруков

Тож давайте поринемо у світ зоології та розгадаємо, ще одну таємницю типу Членистоногі

(учні записують тему в зошит).

Таким чином, ми з вами:

  • сформулюємо уявлення про загальні риси  комах, як представників типу Членистоногі;
  • ознайомимося з особливостями будови комах, та способом їхнього пристосування до різних умов середовища;
  • удосконалимо наші вміння самостійно працювати з роздатковим матеріалом та практично навчимося за зовнішнім виглядом комахи визначати середовище її існування ;
  • звернути вашу увагу до комах, як до частинки живої природи.

Д/З    Опрацювати §  23  підручника; підготувати цікавинки, фото, загадки, вірші про комах, (за бажанням).

 

                                План                       СЛАЙД № 5

  1. Загальна характеристика класу Комахи.
  2. Зовнішня будова комах, як ознаки пристосування до середовища існування у природі.
  3. Значення мімікрії у житті комах.

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу (17 ХВ)

  1. Загальна характеристика класу Комах

(пояснення вчителя з демонстрацією таблиць, слайдів; учні роблять в зошиті опорний конспект)

СЛАЙД № 6

Надцарство – Еукаріоти

                 Царство – Тварини

                                 Підцарство – Багатоклітинні

                                                      Тип – Членистоногі

                                                                               Клас - Комахи

Перш ніж розпочати  вивчення нової теми слід зауважити, що клас Комахи належить до типу Членистоногі. Тож давайте пригадаємо та назвемо характерні ознаки за якими ці класи обєднали до типу  Членистоногі.

  • тіло утворене з окремих, різних за розміром, послідовно розташованих сегментів, що утворюють відділи тіла
  • тіло вкрите хітиновим покривом,  що слугує зовнішнім скелетом
  • порожнина тіла змішана, ріст і розвиток супроводжується линянням

 

 

Бесіда

Комахи – найбільш високоорганізована група членистоногих. Справжні наземні безхребетні, холоднокровні тварини. Клас нараховує більш 1 млн. видів. Вони складають 70-75 % усіх видів тварин, які населяють Землю. В Україні налічується близько 25 тисяч видів комах. Кожного року вчені відкривають та описують все нові види комах, але вивчені вони неповністю. Величезна кількість комах на нашій планеті свідчить про те, що вони характеризуються досконалою організацією і освоїли різні  місця існування з різними екологічними умовами:                СЛАЙД № 7

  • наземно – повітряне ( жук сонечко, коник зелений, комар звичайний, метелик махаон, бджола медоносна);
  • грунт (жук – гнойовик, вовчок, мурахи);
  • водойми (клоп - гладун, жук – плавунець, водяний скорпіон);

вони навіть освоїли як середовище свого існування,

  • організми інших істот (воша головна, блоха людська).

 

  • За допомогою  підручника та роздаткового матеріалу визначити, в якому середовищі живе комаха.

Але без науки ентомології, яка вивчає особливості будови, пристосування до середовища існування, наші знання були б дуже і дуже обмеженими.

Ентомологія – наука, що вивчає комах (учні записують пояснення нового терміну в біологічний словник).

Так комахи в природі відіграють величезну роль, що зумовлено їхньою чисельністю та видовою різноманітнітю. Вони рослиноїдні, хижі та  паразитичні, живлячись рослина й тваринами, регулюють їхню кількість у природних угрупованнях. Переробляючи рештки організмів виконують функцію санітарів природи: очищують від них поверхню грунту і водночас беруть участь у процесах грунтоутворення. Запилення багатьох видів квіткових рослин було б неможливим без участі різних груп комах: метеликів, бджіл, джмелів.. Деякі види комах людина розводить для отримання цінної продукції – меду, шовку, ліків, воску. Інші види комах використовують у біологічному методі боротьби зі шкідниками або кровосисними видами- сонечка, їздці.

     Та є комахи, здатні завдавати шкоди господарству людини – яблунева міль, хрущі, перелітна сарана, колорадський жук, вовчок.

Оводи, гедзі, кровосисні комарі, блохи виснажують сільськогосподарських тварин. Кровосисні та паразитичні комахи здатні переносити збудників небезпечних захворювань людини та свійських тварин (малярії, чуми).

  • Скажіть, а де ви зустрічаєтесь з комахами, і що саме це за комахи???
  • А можливо Ви чули про цікавих комах з інших країн? (робота з картою)
  1. Північна Америка- (північноамереканський вітрильник)
  2. Південна Америка -(великі сині гнойовики)
  3. Австралія - (тарган носоріг )
  4. Африка - (малярійний комар)
  5. Євразія   - Азія – (метелик атлас),  - Європа – ( бабка коромисло синє)
  6. Антарктида - (ногохвостка)
  1. Зовнішня будова комах    СЛАЙД № 7

Що стосується зовнішньої  будови, то вона має певні особливості:

покриви формують зовнішній скелет утворений кутикулою, яку виділяє покривний епітелій. Часто має волоски або лусочки, що можуть слугувати органами дотику і смаку також виділяти жироподібну речовину – віск, що  надійно захищає тіло  від зайвої втрати води. Такі залози добре розвинені на черевці бджіл. Їх називають «дзеркальця».

 

  • Тіло комах складається з голови, грудей та черевця.
    • на голові є пара вусиків, які виконують функцію дотику та смаку;

СЛАЙД № 8

  • пара складних фасеткових очей, що складаються з великої кількості оматидіїв, які забезпечують сприймання навколишнього світу у вигляді мозаїчної картинки;
  • ротовий отвір оточений ротовими органами будова, яких залежить від типу живлення, що в свою чергу дало можливість комахам перейти до живлення різними продуктами харчування, що зменшує конкуренцію.

СЛАЙД № 9

Виділяють такі основні типи ротового апарату: 

- гризучий (таргани, жуки, мурахи, личинки метеликів);

- гризучо-лижучий (бджоли, джмелі);

- колючо-сисний — нижня губа утворює довгий хоботок, а щелепи перетворюються на колючі щетини (комарі, попелиці);

- сисний — хоботок розвивається з нижніх щелеп, а верхні повністю редукуються (метелики);

- лижучий — утворений нижньою губою (мухи).

СЛАЙД № 10

  • Грудний відділ складається із трьох сегментів:
    • передньогруди, середньогруди та задньогруди до кожного з  них приєднана пара ніг з кігтиками або присосками, які забезпечують пересування комах;
    • у багатьох комах передні крила перетворилися на жорсткі надкрила, що виконують захисну функцію, власне крила кріпляться до задньогрудей вони мають своєрідний малюнок у вигляді поперечних жилок всередині яких проходять нерви та трахеї. У мух, комарів та інших двокрилих задні крила зменшені й перетворились на органи рівноваги - дзижчальця.

Інженери вважають, що принцип дії дзижчалець можна застосувати в багатьох сферах техніки, наприклад у конструюванні роботів, у тому числі механічних комах, здатних літати, а також космічних кораблів. «Хто б міг подумати, що якась мала й непоказна муха може нас так багато чого навчити?» — написав розробник літальних апаратів Рафал Збіковскі.

А це ще один приклад того, що наука біоніка широко використовує природні надбання у своїх цілях.

  • Черевце сегментоване, на кожному елементі якого є пара дихалець – отворів, що ведуть до органів дихання.

Фізкультхвилинка

Всі ми добре працювали тож настала хвилинка відпочинку, яка дасть Вам змогу побути маленькими комашками….

  • Стрекотіли і гуділи (потираємо руки).
  • На лужок вони летіли (плескаємо долонями по стегнах).
  • А зібравшись гомоніли (потираємо долоні).
  • Тріскотіли (клацання пальцями).
  • І зуділи  (плескаємо долонями по стегнах).    
  • Одні крильцями шурхочуть (потираємо долоні)
  • Другі ніжками тупочуть (топаємо)
  • Тут всі дружно відпочили (усі разом піднімають руки)
  • Й на свої місця всі сіли.

Дякую, всі молодці!!!

СЛАЙД № 11

Залежно від способу пересування комахи, кінцівки за будовою можуть бути:

  • - ходильні або бігальні (паличники, багато жуків);
  • - стрибальні (саранові, коники, блохи);
  • - риючі (вовчки, жуки-карапузи);
  • - хапальні (богомоли);
  • - плавальні (жуки-плавунці).
    • Діти, скажіть, з якою  комахою Ви зустрічаєтесь з обережністю??? Чому???   (Оса, шершень)
    • А яка комаха викликає подив, здивування?? (Богомол, жук – олень)
    • А хто заворожує, зачаровує, не перестає бути загадкою і джерелом натхнення?? (Метелик)
    • Зустрівшись із нею виникають не приємні відчуття?? (Муха)

Отже, з Ваших відповідей можна зробити  висновок, що в повсякденному житті Ви зустрічаєтесь та звертаєте увагу на комах.

А ще згадують, бо зними пов’язана народна мудрість:

  1. Багато травневих хрущів навесні – на врожай проса.
  2. Рано вилетіли бджоли – буде тепла весна.
  3. Перед посухою бджоли стають злими й кусючими.
  4. Багато комах летить на вогонь – буде дощ.

 

Робота з роздаткомим

А зараз зверніть увагу на слайд. СЛАЙД № 12

  • Як ви думаєте, чому коник зелений, а джміль смугастий?

Щоб дати відповідь на це запитання, ви попрацюєте з роздатковим матеріалом.

Отже, про що ж йшла мова? (Тобто, мова йшла про здатність уподібнення за забарвленням, формою чи поведінкою організмів одного виду, особинами іншого)

Комахи різноманітні за забарвленням і формою. Завдання для учнів: знайти у підручнику пояснення терміну «мімікрія» і записати його у біологічний словник, розглянути приклади мімікрії на малюнках підручника (ст.       ). (робота учнів з підручником)

Мімікрія – це здатність до уподібнення за забарвленням, формою чи поведінкою організмів одного виду особинами іншого.

  • Скажіть, як Ви гадаєте чи потрібно  вивчати особливості життя комах?

                                                 Шкідники

                                                Запилювачі

  • Діти, а чи пам’ятаєте ви, що барон Мюнхгаузен чекає на вашу відповідь?
  • То ви готові її дати?

Роздивіться будь ласка колекції з комахами, і скажіть чи є у Вас комаха пристосована до :

     Грунтового,   водного, наземно-повітряного та……середовищ???

  • VI. Узагальнення і систематизація знань.

Отже, комах легко відрізнити від інших членистоногих за декількома ознаками: тіло складається  з голови, грудей і черевця. На голові є пара складних фасеткових очей, пара вусиків, на грудях – три пари ніг, тому їх часто називають шестиноги. У більшості – одна чи дві пари крил, по боках черевця – дихальце.

СЛАЙД № 13

Тож давайте напишемо лист барону Мюнхгаузену...

Запитання до класу:

  • Чи можете Ви тепер пояснити, чому комахи займають панівне становище серед усіх тварин? (учні відповідають на запитання).
  • Які спільні та відмінні ознаки клас Комах має з Павукоподібними?

    Сьогодні  ми доторкнулися серцем до світу прекрасного, до світу гармонії та краси. Якщо мені вдалося передати Вам хоч частину відчуття захоплення і подиву, радості та хвилювання під час спілкування з природою, то приємно думати, що наш час і зусилля не витрачені  марно.

     Не забувайте, що Земля – це домівка не лише наша, а на підтвердження послухайте такі віршовані рядки…..

Гудить бджола – вона летить на свій медовий луг,

Пересуваючись, сопе, повзе кудись там жук.

Висять на  нитці павуки, клопочуть мурашки,

Готують на ніч світлячки

Ліхтарики свої.

Хрущі над вишнями гудуть,

 Така вже їхня суть.

Стрекочуть коники в траві і кажуть зупинись

Присядь і нахились!

Під ноги подивись!

А ти між них, і мимо них, а інколи й по них,

Забувши це, сміливо йдеш, поважний громадянин.

Тож пам’ятайте, що комахи це невідємна та важлива складова природи!!!

 VII. Домашнє завдання  

Опрацювати §  23  підручника; підготувати цікавинки, фото, загадки, вірші про комах, (за бажанням).

VIIІ. Підбиття підсумків уроку (3 ХВ)

Ось і закінчується наш урок, але я сподіваюся, що знання, отримані сьогодні, вам знадобляться у житті, і комахи для вас стануть окремою частинкою живої природи.

   А ті учні, які працювали мов бджілки – за творчість та активну участь отримують винагороду у вигляді оцінок.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 березня 2019
Переглядів
8466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку