87Урок
Тема:
Клас Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості та середовища існування комах.
Цілі уроку:
Очікувані результати:
Основні поняття і терміни: комахи, ентомологія, складні очі, вусики -антени, дзижчальця, мімікрія.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем, таблиць.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, географія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, муляжі, колекції.
Обладнання: таблиці «Тип Членистоногі», «Клас Комахи», колекції комах, мультимедійні слайди.
Хід уроку
І. Організаційний момент ( 1 ХВ)
Психологічна розминка.
Доброго дня, учні та гості! Рада Вас усіх бачити, сподіваюся, що наш урок пройде в теплій, затишній атмосфері, а ви отримаєте багато нової та корисної інформації. Тож давайте розпочнемо урок з приємної посмішки, адже лише за наявності хорошого настрою ми може досягти успіху і своєї мети.
ІІ. Актуалізація опорних знань (7 ХВ)
На поперідньому уроці, ми вивчали тему «Загальна характеристика класу Павукоподібні та їх різноманітність».
Давайте швиденько повторимо, а потім перевіримо Ваші знання за допомогою тестових завданнь.
Тіло павукоподібних поділене на головогруди та черевце
Мають чотири пари ходильних ніг
Мають хеліцери, які служать для захоплення здобичі
Візитною карткою є павутина, яку плетуть павутинними бородавками
Мають прості очі
Органи дотику – щетинки
Травлення позакишкове
Дихають парою легеневих мішків
Кровоносна система не замкнена
Органи виділення мальпігієві судини
Перевірка домашнього завдання СЛАЙД №1
Біологічний тест. ( Виберіть правильні твердження)
1. Укажіть органи виділення павукоподібних:
А) зелені залози;
Б) мальпігієві судини;
В) жирове тіло;
Г) метанефридії.
2. Визначте, де міститься отрута в павукоподібних:
А) у павутинних бородавках;
Б) у кінцевому сегменті черевця;
В) у хеліцерах;
Г) у кінцівках.
3. Визначте наявність вусиків у павукоподібних:
А) є одна пара;
Б) є дві пари;
В) є три пари;
Г) немає вусиків.
4. Визначте кількість пар ходильних ніг на головогрудях павука:
A) п’ять;
Б) дві;
B) три;
Г) чотири.
5. Серце павукоподыбних розташоване :
A) в спинному боці черевця;
Б); в головогрудях;
B) біля сліпих виростів кишечника;
Г) в черевному боці голово грудей
6. Визначте органи дихання в павукоподібних:
A) трахеї;
Б) зябра;
B) легені й трахеї;
Г) немає органів дихання.
7. Тіло павукоподібних поділене на відділи:
А). голова, груди, черевце;
Б). головогруди та черевце;
В). тіло не поділене;
Г). Голова, груди та черевце зрослися між собою.
8. На головогрудях павукоподібних розташовані кінцівки:
А). 6 пар;
Б). 4 пари;
В). 3 пари;
Г). 2 пари.
9. Органом зору павукоподібних є:
А). Складні очі;
Б). Прості очі;
В). Фасеткові очі;
Г). Мозаїчні очі.
10. Виберіть павука, укус якого має тяжкі наслідки для людини:
А). Косарик;
Б). Каракурт;
В). Павук сріблянка;
Г). Павук-краб.
11. Травлення у павукоподібних:
А). Внутрішнє
Б). Позакишкове
В). Змішане.
12. Ротові кінцівки, які слугують для захоплення і подрібнення їжі це:
А). Клешні
Б). Хеліцери
В). Щелипи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та завдань уроку (7 ХВ) СЛАЙД №2-3
«Шановні Наталіє Михайлівно та учні 7 – А Карлівської гімназії імені Ніни Герасименко!! Пише Вам відомий усьому світові барон Мюнхгаузен.
Хочу розповісти Вам одну правдоподібну історію і попросити у Вас допомоги у вирішенні моїх припущень.
Одного разу я завітав на острів Гренландія, де мене вразила краса природи та неймовірна різноманітність якихось надзвичайних істот різних за розмірами, кольорами та поведінкою у навколишньому середовищі, в одну мить здалось, що вони повсюди. Вони вправно перелітали з квіточки на квіточку і в цьому їм допомагали крила незвичайної краси, інші повзали прямісінько під ногами, а ще бігали по воді не тонучи в ній, а деяких я взагалі побачив на собі через деякий час!
І тут я не довго думаючи зробив важливе на мій погляд біологічне відкриття, що ці істоти – це не що інше, як птахи.
Зізнаюсь, все це звучить неправдоподібно. Та я надаю право кожному, хто хоч краплю має сумніву, самому розібратися хто ж вони такі??
Допоможіть встановити кому ж належать такі характерні ознаки і що саме дає їм змогу займати панівне становище серед тварин на Землі?
Чекаю на Вашу допомогу барон Мюнхгаузен».
Діти:
- Ми думаємо, що це комахи??!
Вчитель:
- Але, щоб дати вичерпну відповідь на це запитання, слід детально вивчити зовнішню будову комах, що вказує на характерні ознаки пристосування до різноманітних середовищ існування.
Отже, тема сьогоднішнього уроку СЛАЙД №4
«Клас Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості та середовища існування комах»
Природа подарувала
нам розум для того,
щоб ми все життя
розгадували її таємниці.
Леонід Сухоруков
Тож давайте поринемо у світ зоології та розгадаємо, ще одну таємницю типу Членистоногі
(учні записують тему в зошит).
Таким чином, ми з вами:
Д/З Опрацювати § 23 підручника; підготувати цікавинки, фото, загадки, вірші про комах, (за бажанням).
План СЛАЙД № 5
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу (17 ХВ)
(пояснення вчителя з демонстрацією таблиць, слайдів; учні роблять в зошиті опорний конспект)
СЛАЙД № 6
Надцарство – Еукаріоти
Царство – Тварини
Підцарство – Багатоклітинні
Тип – Членистоногі
Клас - Комахи
Перш ніж розпочати вивчення нової теми слід зауважити, що клас Комахи належить до типу Членистоногі. Тож давайте пригадаємо та назвемо характерні ознаки за якими ці класи об’єднали до типу Членистоногі.
Бесіда
Комахи – найбільш високоорганізована група членистоногих. Справжні наземні безхребетні, холоднокровні тварини. Клас нараховує більш 1 млн. видів. Вони складають 70-75 % усіх видів тварин, які населяють Землю. В Україні налічується близько 25 тисяч видів комах. Кожного року вчені відкривають та описують все нові види комах, але вивчені вони неповністю. Величезна кількість комах на нашій планеті свідчить про те, що вони характеризуються досконалою організацією і освоїли різні місця існування з різними екологічними умовами: СЛАЙД № 7
вони навіть освоїли як середовище свого існування,
Але без науки ентомології, яка вивчає особливості будови, пристосування до середовища існування, наші знання були б дуже і дуже обмеженими.
Ентомологія – наука, що вивчає комах (учні записують пояснення нового терміну в біологічний словник).
Так комахи в природі відіграють величезну роль, що зумовлено їхньою чисельністю та видовою різноманітнітю. Вони рослиноїдні, хижі та паразитичні, живлячись рослина й тваринами, регулюють їхню кількість у природних угрупованнях. Переробляючи рештки організмів виконують функцію санітарів природи: очищують від них поверхню грунту і водночас беруть участь у процесах грунтоутворення. Запилення багатьох видів квіткових рослин було б неможливим без участі різних груп комах: метеликів, бджіл, джмелів.. Деякі види комах людина розводить для отримання цінної продукції – меду, шовку, ліків, воску. Інші види комах використовують у біологічному методі боротьби зі шкідниками або кровосисними видами- сонечка, їздці.
Та є комахи, здатні завдавати шкоди господарству людини – яблунева міль, хрущі, перелітна сарана, колорадський жук, вовчок.
Оводи, гедзі, кровосисні комарі, блохи виснажують сільськогосподарських тварин. Кровосисні та паразитичні комахи здатні переносити збудників небезпечних захворювань людини та свійських тварин (малярії, чуми).
Що стосується зовнішньої будови, то вона має певні особливості:
покриви формують зовнішній скелет утворений кутикулою, яку виділяє покривний епітелій. Часто має волоски або лусочки, що можуть слугувати органами дотику і смаку також виділяти жироподібну речовину – віск, що надійно захищає тіло від зайвої втрати води. Такі залози добре розвинені на черевці бджіл. Їх називають «дзеркальця».
СЛАЙД № 8
СЛАЙД № 9
Виділяють такі основні типи ротового апарату:
- гризучий (таргани, жуки, мурахи, личинки метеликів);
- гризучо-лижучий (бджоли, джмелі);
- колючо-сисний — нижня губа утворює довгий хоботок, а щелепи перетворюються на колючі щетини (комарі, попелиці);
- сисний — хоботок розвивається з нижніх щелеп, а верхні повністю редукуються (метелики);
- лижучий — утворений нижньою губою (мухи).
СЛАЙД № 10
Інженери вважають, що принцип дії дзижчалець можна застосувати в багатьох сферах техніки, наприклад у конструюванні роботів, у тому числі механічних комах, здатних літати, а також космічних кораблів. «Хто б міг подумати, що якась мала й непоказна муха може нас так багато чого навчити?» — написав розробник літальних апаратів Рафал Збіковскі.
А це ще один приклад того, що наука біоніка широко використовує природні надбання у своїх цілях.
Фізкультхвилинка
Всі ми добре працювали тож настала хвилинка відпочинку, яка дасть Вам змогу побути маленькими комашками….
Дякую, всі молодці!!!
СЛАЙД № 11
Залежно від способу пересування комахи, кінцівки за будовою можуть бути:
Отже, з Ваших відповідей можна зробити висновок, що в повсякденному житті Ви зустрічаєтесь та звертаєте увагу на комах.
А ще згадують, бо зними пов’язана народна мудрість:
Робота з роздаткомим
А зараз зверніть увагу на слайд. СЛАЙД № 12
Щоб дати відповідь на це запитання, ви попрацюєте з роздатковим матеріалом.
Отже, про що ж йшла мова? (Тобто, мова йшла про здатність уподібнення за забарвленням, формою чи поведінкою організмів одного виду, особинами іншого)
Комахи різноманітні за забарвленням і формою. Завдання для учнів: знайти у підручнику пояснення терміну «мімікрія» і записати його у біологічний словник, розглянути приклади мімікрії на малюнках підручника (ст. ). (робота учнів з підручником)
Мімікрія – це здатність до уподібнення за забарвленням, формою чи поведінкою організмів одного виду особинами іншого.
Шкідники
Запилювачі
Роздивіться будь ласка колекції з комахами, і скажіть чи є у Вас комаха пристосована до :
Грунтового, водного, наземно-повітряного та……середовищ???
Отже, комах легко відрізнити від інших членистоногих за декількома ознаками: тіло складається з голови, грудей і черевця. На голові є пара складних фасеткових очей, пара вусиків, на грудях – три пари ніг, тому їх часто називають шестиноги. У більшості – одна чи дві пари крил, по боках черевця – дихальце.
СЛАЙД № 13
Тож давайте напишемо лист барону Мюнхгаузену...
Запитання до класу:
Сьогодні ми доторкнулися серцем до світу прекрасного, до світу гармонії та краси. Якщо мені вдалося передати Вам хоч частину відчуття захоплення і подиву, радості та хвилювання під час спілкування з природою, то приємно думати, що наш час і зусилля не витрачені марно.
Не забувайте, що Земля – це домівка не лише наша, а на підтвердження послухайте такі віршовані рядки…..
Гудить бджола – вона летить на свій медовий луг,
Пересуваючись, сопе, повзе кудись там жук.
Висять на нитці павуки, клопочуть мурашки,
Готують на ніч світлячки
Ліхтарики свої.
Хрущі над вишнями гудуть,
Така вже їхня суть.
Стрекочуть коники в траві і кажуть зупинись
Присядь і нахились!
Під ноги подивись!
А ти між них, і мимо них, а інколи й по них,
Забувши це, сміливо йдеш, поважний громадянин.
Тож пам’ятайте, що комахи це невід’ємна та важлива складова природи!!!
VII. Домашнє завдання
Опрацювати § 23 підручника; підготувати цікавинки, фото, загадки, вірші про комах, (за бажанням).
VIIІ. Підбиття підсумків уроку (3 ХВ)
Ось і закінчується наш урок, але я сподіваюся, що знання, отримані сьогодні, вам знадобляться у житті, і комахи для вас стануть окремою частинкою живої природи.
А ті учні, які працювали мов бджілки – за творчість та активну участь отримують винагороду у вигляді оцінок.
1