Тема уроку: Рисунок
Мета уроку:навчальна:ознайомити учнів з теоретичним поняттям . конструктивний рисунок та визначити його особливості
розвиваюча:розвиток наочно-образного мислення, пізнавального інтересу, творчих здібностей учнів;
виховна::виховувати любов до праці, до предмету, творче ставлення до праці
Урок № 4 (1 год.)
Тема уроку: Рисунок
Мета уроку:навчальна:ознайомити учнів з теоретичним поняттям . конструктивний рисунок та визначити його особливості
розвиваюча:розвиток наочно-образного мислення, пізнавального інтересу, творчих здібностей учнів;
виховна::виховувати любов до праці, до предмету, творче ставлення до праці
Тип уроку:комбінований
Наочність: презентація, плакати
Обладнання:, мультимедійна дошка. кольорові крейди.
Міжпредметні зв'язки: малювання, креслення.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………….. |
1 хв. |
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів……………………….. |
5 хв. |
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів…………... ІV Повідомлення теми та завдань уроку………………………….. |
4 хв. 1 хв. |
V. Вивчення нового матеріалу……………………………………… |
15 хв. |
VІ. Закріплення нових знань……………………………………….. VІІ. Практична робота ………………………………………………. |
5 хв. |
15 хв. |
|
VІІІ. Заключна частина……………………………………………. |
1 хв. |
Хід і зміст уроку
І. Організаційний момент.
1.Введення учнів в майстерню після дзвоника;
2. Привітання;
3 Перевірка присутності учнів за журналом;
4. Перевірка підготовленості учнів до заняття;
5. Ознайомлення учнів з планом заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Під час актуалізації учні демонструють свої роботи з попереднього уроку, розповідають з якими проблемами вони зустрілися під час виконання завдання.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Розповідь вчителя.
На попередньому уроці, ми з вами познайомилися з художником. Давайте сьогодні до нього повернемося та дізнаємося про нього більше інформації.
Отже закриваємо очі, бачимо перед собою ту саму неймовірно гарну галявину, навпроти вас озеро, дерева, але ви озираєтесь та ніде не можете знайти художника, бачите тільки його мольберт, поряд з ним розкидані фарби, пензлі та олівці. Ви не можете розібрати що намальовано на полотні художника, але підійшовши до картини ви бачите як вона починає оживати, на ній зображений ринок століття приблизно XIX століття, де люди починають ходити та розмовляти один з одним, щось купувати. Бачите на як везуть товар, та викладають його на прилавок.
Люди нікуди не торопляться, всі усміхнені та радісні. І в один момент на задньому плані малюнку, ви бачите що люди починають сваритися, і саме в цей момент навкруги вас все стає реальністю, уважно придивившись ви бачите того самого художника з зеленими очима, в нього забирають товар та саджають художника в машину. Ви починаєте бігти за нею. Але вона дуже швидко поїхала і ви не в змозі її догнати. Опинившись без сил та стомленні, ви розумієте що потрібно знайти художника, та допомогти йому.
Спитавши у людей на ринку де найближчий відділок поліції ви вирушили туди. Поліція почала розпитувати, документи, хто ви і звідки. На це не було часу. Ви вийшли з відділку зрозумівши що вам ніхто не в силах допомогти. «Тоді я допоможу собі сам, треба згадати як виглядала ця машина, намалювати її та спитати в людей можливо вони щось знають» – подумали ви та почали малювати.
Відкриваємо очі, час повертатися до класу. Для того щоб намалювати малюнок, треба починати малювати з геометричних форм. Тому сьогодні ми з вами роздивимось конструктивний малюнок, та спробуємо намалювати машину, яка допоможе вам у пошуку зеленоокого художника.
ІV Повідомлення теми та завдань уроку
Тема уроку: Рисунок
Завдання уроку:
V. Вивчення нового матеріалу
Великий італійський живописець, скульптор і архітектор Мікеланджело Буонаротті говорив: «Малюють не руками, а головою». Цим він хотів підкреслити, що художник не автоматично копіює природу, а передає те образне уявлення і поняття про предмет, яке склалося в його свідомості.
Що ж потрібно розуміти під терміном «конструкція»? Термін «конструкція» походить від латинського слова constructio, що означає «будова», «побудова», « структура», «план», « взаємне розташування і співвідношення частин». Конструювати – це значить організовувати, створювати, будувати, складати згідно з певним планом. Під час малювання з натури, аналізуючи конструкцію форми предмета, необхідно ясно представляти його будову у всіх складових частинах, як видимих оком, так і невидимих. Вміти бачити натуру – це означає вміти аналізувати її будова. Малювати треба завжди свідомо, а не копіювати механічно все, що бачить око. Наприклад. при малюванні куба необхідно насамперед правильно зрозуміти його будову і намітити в малюнку його лінійно-конструктивну основу, тобто показати, як розташовуються в просторі поверхні тіла, яким чином його поверхні граничать від загального простору – як утворюється обсяг.
Конструктивний малюнок дає можливість правильно побудувати зображення в перспективі, вірно і переконливо передати форму.
Конструктивний аналіз народжує певну цілеспрямованість у роботі, виключає можливість механічного копіювання натури.
Аналізуючи форму людського тіла, спостерігаючи красу поєднання окремих обсягів в окреме ціле, ми починаємо розуміти гармонію конструктивної зв’язку. А це для дизайнера найголовніше.
Конструктивний малюнок це малюнок зовнішніх контурів предметів, як видимих, так і невидимих, виконаний за допомогою ліній побудови. Ви створюєте «каркас» того об'єкта, який збираєтеся намалювати. А для того, щоб створити такий каркас, вам необхідно проаналізувати зображуваний предмет. Конструктивний малюнок починається з аналізу. Придивіться, подумайте, з чого складається об'єкт? З яких геометричних тіл? А які є геометричні тіла? Це куб, куля, циліндр, конус, призма.
Якщо ви навчитеся бачити в оточуючих вас предметах геометричні тіла, то ви легко зможете створювати каркас, або, точніше, конструктивний малюнок. Для прикладу, візьмемо звичайну пляшку. Вона вміщує в собі циліндр, може бути, конус (усічений), також, може бути, усічений кулю. Або, наприклад, шафа, або стіл, - складається з чотиригранної призми, або може бути з кубів.
Тому перший крок, - вчимося знаходити в усьому, що нас оточує, геометричні тіла. Це допоможе розвинути об'ємне мислення.
Другий крок - зображення «каркаса». Потрібно навчитися правильно розміщати геометричні тіла, з яких складається зображуваний предмет, у просторі. Для цього потрібні знання з лінійної перспективі. Тобто потрібно знати, що таке лінія горизонту, точки сходу, і як скористатися цими знаннями. Наприклад, коли малюємо звичайний куб, ми зображуємо лінії паралельних граней куба, так, щоб вони сходилися в одній точці на лінії горизонту. Другий момент, - це осьова лінія. Вона допомагає створювати конструкцію правильно. Наприклад, нам потрібно намалювати два циліндра, різних по товщині, тобто, різного діаметру. І один циліндр розташовується над іншим. Робимо, наприклад, конструкцію пляшки. Для цього нам потрібна осьова лінія. Якщо пляшка стоїть, то ця лінія буде вертикальною. Проведіть вертикальну лінію. Намалюйте прямокутник (основна частина пляшки) так, щоб ця лінія проходила посередині. Намалюйте ще один прямокутник (шийка) поменше, так, щоб осьова лінія проходила посередині.
Тепер вам потрібно намалювати 4 еліпса, - знизу і зверху кожного з прямокутників. Вже стає щось більше схоже на пляшку. Або, ось вам інший варіант конструктивного малюнка.
Якщо ви малюєте пляшку в перспективі, так, як би дивіться на неї збоку і трохи зверху. Як у такому випадку створюємо конструктивний малюнок? Спочатку малюємо вже не два прямокутника, а дві чотиригранні призми з яких потім отримаємо 2 циліндра. Зрозуміло, спочатку одна призма, - основна. Далі на нижній і верхній площинах цієї призми проводимо діагоналі, - отримуємо дві точки. З'єднуємо ці точки - отримуємо середню вісь. Ця вісь допоможе нам побудувати правильно ще одну призму, з якої створимо циліндр шийки пляшки. Поставивши одну призму на іншу, будуємо два циліндра. Після цього, округляємо кути, надаємо цій конструкції правдоподібність пляшки.
Створювати можна не тільки конструкції таких простих об'єктів, як посуд, меблі, а й тварин і навіть людини. Незважаючи на складність будови людини або тварини, - ми можемо знайти в них прості геометричні тіла - циліндри, призми, куби, кулі і т.д. Просто, щоб освоїти конструктивний малюнок, - потрібно бачити, як би, наскрізь, - бачити з чого складається те, що ми малюємо. Об'ємне мислення починайте розвивати з звичайного куба, - намалюйте його на аркуші паперу. Це, як не крути, основа, - саме з цього починається конструктивний малюнок. Куб нам три виміри простору, - ширину, висоту і глибину. Остання, тобто глибина, - це ілюзія, так як глибини у нас не може бути на площині аркуша.
VІ. Закріплення нових знань
Кожен з учнів розповідає як би він узагальнив поняття «конструктивний малюнок» та його особливості.
VІІ. Практична робота
Для того щоб оволодіти навичками виконання конструктивного малюнку вчитель пропонує учням виконати вправу «Побудова глечика»
Для проведення першої легкої вертикальної лінії на папері намагайтеся знайти пропорційні відносини величини зображення до розмірів формату. Для цього треба намітити загальну форму каркаса глечика.
На початку ми намічаємо вертикальними і горизонтальними лініями кордон глечика на аркуші. І рівно посередині намічених кордонів проводимо вертикальну лінію, яка називається осьова лінія. Ця лінія буде ділити наш глечик на дві рівні половинки.
Осьова лінія допомагає створювати конструкцію правильно.
2. Визначаємо пропорції частин глечика.
Після того як ми намітили на аркуші положення і кордони глечика, уважно аналізуємо з яких простих геометричних фігур можна скласти глечик.
Глечик складається з трьох основних частин: горлечко, основна частина і денце. У кожну частину можна вписати геометричну фігуру: горлечко - прямокутник зі скошеними сторонами; основна частина і денце - прямокутники різної величини.
Легкими лініями починаємо малювати фігури з яких складається глечик. Намалюємо великий прямокутник (основна частина глечика) так, щоб осьова лінія проходила посередині і намічаємо горизонтальною лінією найширше місце глечика. Потім малюємо горлечко у вигляді прямокутника, бічні сторони якого звужуються донизу, а інший прямокутник поменше (денце) малюємо внизу, так, щоб осьова лінія проходила посередині всіх фігур. Всі частини глечика малюємо дотримуючись пропорції, уважно порівнюючи між собою їх висоту і ширину. Для цього використовуємо метод візуального вимірювання за допомогою олівця. У цьому методі сторона олівця використовується як мірний інструмент, на ній можна візуально зафіксувати величини частин глечика і зробити їх порівняння між собою. Щоб вимірювання були точними, потрібно під час них олівець завжди тримати тільки на витягнутій руці і ніколи не використовувати короткі олівці.
3. Малюємо форму глечика.
Коли ми визначили пропорції кожної частини глечика і намітили їх вертикальними і горизонтальними лініями, починаємо промальовувати форму і деталі глечика.
У місцях з'єднань частин глечика малюємо еліпси. Починаємо з нижнього еліпса, який лежить на площині столу. Потім приступаємо до малюнка верхнього еліпса, замкнувши, таким чином форму, як у циліндра.
Верхній еліпс повинен бути менш «розкритим», ніж нижній, так як він знаходиться вище і наближений до лінії горизонту; інші еліпси як би «вставляються» між ними. Все малюється прозоро, легкими лініями. Важливо пам'ятати, що еліпс зображується у вигляді плавної, замкнутої лінії без кутів.
Малюємо основну, округлу частину глечика в межах великого прямокутника. Прорисовуємо деталі глечика, переходи від однієї геометричної фігури до іншої, об'єднуючи їх в єдине ціле. Прибираємо гумкою зайві лінії побудови.
4. Закінчення конструктивного малюнка глечика.
На цьому етапі, коли, глечик вже повністю намальований, ми більш м'яким олівцем прорисовуємо основні лінії малюнка. Передня частина глечика, малюється потовщеною лінією з поступовим ослабленням до країв. Гумкою прибираємо всі непотрібні допоміжні лінії побудови.
Я сподіваюсь вам допоможе ця вправа при виконанні свого завдання, тобто малювання машини, вам потрібно поквапитись адже у нас нема часу, потрібно визволити художника.
Ось приклад конструктивного малюнку машини.
VІІІ. Заключна частина
Розповідь вчителя
Домашня робота. Домалювати автомобіль. А наступного уроку ми з вами дізнаємось чи зуміли ми відшукати художника чи перед нами встануть нові перепони, а якщо і встануть чи зуміємо їх подолати ?
На цьому урок закінчено всім дякую, до зустрічі на наступному уроці.