На цьому уроці учні повторюють і закріплюють отримані знання з теми «Літосфера»: розвивають увагу та інтелект, пам'ять, уяву, навички класифікації об'єктів.
Шкапенко Олена Леонідівна,
учитель географії, вищої категорії,
Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІступеней № 90,
м Кривий Ріг, вул. Кокчетавська, 1-А,
Конспект уроку на тему: «Літосфера»
Тип уроку: урок узагальнюючого повторення
Форма: гра-змагання
Завдання уроку:
Освітня: повторити основні терміни, поняття з теми.
Розвиваючі: розвивати географічне мислення школярів, в умовах нових навчальних завдань максимально використовуючи творчі здібності дітей.
Виховна: виховувати в дітях почуття товариства; вміння працювати в колективі.
Обладнання: фізична карта півкуль, колекція гірських порід, картки, тести.
Хід уроку
На початку уроку клас ділиться на три рівні команди (можна взяти одна команда - ряд.)
1 конкурс «Розминка»
Учитель. А зараз - розминка, вона не оцінюється, але переможець першим почне змагання. Розминкою сьогодні будуть експрес-тести. Вони незвичайні. Ви повинні записати букву правильної відповіді. З цих букв треба скласти слово. Яка команда впорається швидше, та й почне конкурси.
Отже, експрес-тести:
1. Проявом внутрішніх сил Землі є:
а) землетруси;
б) вивітрювання;
в) робота вітру.
2. Гірські системи утворюються в основному в результаті ...
г) вертикальних рухів земної кори;
д) вивітрювання;
е) зіткнення літосферних плит;
ж) землетрусів.
3. Зовнішній процес сприяє утворенню ярів?
ж) Робота вітру;
з) робота підземних вод;
и) землетрусу;
і) робота поверхневих тікучих вод.
4. Сучасна епоха гороутворення:
й) архейська;
к) байкальська;
г) герцинская;
л) альпійська.
5. Виберіть назви гірських порід, які людина використовує як паливні ресурси:
н) граніт;
o) нафта;
п) сірка;
p) кам'яне вугілля;
с) природний газ.
6. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються ...
т) в епіцентрі;
в) в гіпоцентрі;
7. До магматичних гірських порід відноситься:
ф) граніт;
х) пісок.
Відповіді: 1 - а, 2 - е, 3 - і, 4 - л, 5 – о, р, с, 6 - т, 7 - ф. (Літосфера)
2 конкурс «Візитна картка»
Учасники придумують назву команди, девізи. У привітанні має прозвучати ставлення команди до теми. Воно сприяє створенню доброзичливою, святкової і веселою атмосфери, але з елементами змагання.
Всі готові відповідати?
Ну, з чого б нам почати?
Поясніть, для прикладу,
Що таке літосфера?
Яка внутрішня будова Землі? (Слайд - «Внутрішня будова Землі»)
На які групи діляться гірські породи? (Слайд)
3 конкурс «Геологів»
Командам пропонуються 3 коробки із зразками гірських порід.
1 коробочка
У воді народилася,
А води боїться (сіль)
2 коробочка
Якого каменя немає в морській воді? (Сухого)
3 коробочка
Білий, як цукор, але не солодкий,
Поки руки ним не забрудниш,
Ума-розуму не наберешся (крейда)
4. Картографічний конкурс.
Нерівна поверхня, нашої планети:
Тут материк, А тут - западина, діти. А форми рельєфу в основі одні.Які види мають вони?
Очікувана відповідь: Учні говорять, що і на материках, і в Світовому океані є рівнини і гори.
З давніх-давен гори звикли
вести суперечки про височини
Важко, діти, або просто
Вам розставити їх за зростом? (Слайд - «Різниця гір за зростом»)
За допомогою карти учні називають гори, пояснюють, як користуватися
шкалою висот, і називають принципи поділу гір по висоті.
А, тепер, друзі, порівняємо
вид рівнин за висотою:
Ну, якого вони забарвлення?
Покажіть, ось указка. (Слайд - «Різниця рівнин за зростом»)
Як розрізняються рівнини за зростом?
Називаються основні низовинні рівнини, височини і плоскогір'я.
Я даю координати.
Пошукайте хлопці,
На яких материках
вершини гір у хмарах.
За координатами визначити гірські вершини (слайд):
62*с.ш., 150*з.д. (М Мак-Кінлі)
31*ю.ш., 70*з.д. (Г.Аконкагуа)
30*ю.ш., 38*в.д. (Кіліманджаро)
29*с.ш., 87*в.д. (Джомолунгма)
5 конкурс Робота з географічними термінами з теми.
Я слова читаю вам,
Ви прислухайтесь до слів.
Може, зайві потрапили?
Доведіть як дізналися.
Учні повинні знайти групу слів, які характеризують
поняття, і визначають зайве слово (Слайд):
1. Ядро, мантія, западина, земна кора.
2. Вершина, дюни, бархани, яр.
3. Підошва, схил, вершина, мілина.
4. Осередок, сейсмічні хвилі, епіцентр, кратер.
5. Поділ, перевал, гребінь, хребет.
6. Граніт, торф, кухонна сіль, вапняк.
6 конкурс. Виконати завдання в робочому зошиті.
Встановіть відповідність (слайд 30-31)
Гори Материк
Гімалаї Пн. Америка
Анди Євразія
Кордильєри Пд.Амеріка
Уральські
Альпи
7 конкурс Конкурс капітанів:
Рішення задачі: Обчисліть температуру в шахті, якщо на поверхні Землі температура + 8ºС, а глибина шахти дорівнює 750 м.
8.Підведення підсумків уроку.
9. Завдання додому.
Скласти кросворд з теми «Літосфера».