КЗ СОР Шосткинський ліцей-інтернат спортивного профілю
Історія України 10 клас
Тема уроку: Масові репресії в радянській Україні.
Вчитель Падалко Марина Анатоліївна
11.02.2019 р. Мета уроку:
Дидактична: схарактеризувати сутність іметупроведеннямасових репресій натериторії СРСР в 1930-1937роках, схарактеризувати особливості репресій на території УСРР, визначити роль Й. Сталіна та інших політичних діячів в проведенні масових репресій, пояснити положення нової Конституції та наслідки запроваджених змін. Розвивальна: розвивати мислення, пам’ять, творчі здібності; пояснювати,аналізувати й систематизувати історичний матеріал; вдосконалювати вміння користуватись науковою термінологією, формувати навички роботи в групах. Виховна: на прикладі злочинної суті сталінського тоталітарного режиму виховувати стремління протистояти злочинним намірам, виховувати толерантність і вміння слухати опонента.
Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: - розуміти мету та ідеологічне виправдання репресій в СРСР, пояснювати сутність та події Великого терору, усвідомлювати його наслідки; - визначати та пояснювати положення нової Конституції СРСР, усвідомлювати її значення у поглибленні моральної кризи суспільства; - характеризувати діяльність партійних діячів в СРСР; - уміти встановлювати хронологічну послідовність подій,які відображають репресивну політику радянського тоталітарного режиму щодо громадян УСРР; -– витлумачувати і доречно вживати терміни і поняття: «тоталітаризм», «ворог народу», «чистка», «націонал-ухильництво», «Великий терор», «безбожна п’ятирічка», культ особи, СВУ, ГУЛАГ; - висловлювати власну думку щодо подій, які відбулись в УСРР в 1930-1937роках.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Інновація: використання ментальних карт, інтерактивних прийомів – таблиць, кросворда, схем, ігрових прийомів «Пазл», «Що?Де?Коли? Навіщо?» « Мікрофон», методу евристичної бесіди з метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії.
Хід уроку:
І. Підготовчий етап.
1. Перевірка готовності класу до уроку
2.Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Робота з кросвордом.
ІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу. Мотивація навчальної діяльності.
Формування і вдосконалення предметних умінь і навичок. 1.Якими були перші прояви масового терору радянсько-комуністичної влади проти громадян УСРР.
В історії кожного народу є героїчні й трагічні сторінки. Сьогодні ми будемо з вами говорити про масові репресії в радянській Україні, жертвами яких стали тисячі невинних людей. Найстрашніше було те, що ці події тільки в невеликій своїй частині виходили на поверхню громадського життя: в радянській пресі з’являлася інформація лише про великі показові процеси,що супроводжувалися погромною пропагандою. Особистий досвід людини, яка потрапила в жорна репресій, також не міг розкрити загальної картини того, що відбувається. Тим самим масштаб, структура і механізми репресій залишалися прихованими як для більшості сучасників (за винятком, зрозуміло, «авторів» і головних виконавців терору), так і для декількох поколінь істориків. Зараз сукупність доступних джерел дає можливість дізнатись про ці події.
Учитель пропонує учням пригадати походження і сутність поняття тоталітаризму (С. 156)
Тоталітаризм – організація державної влади, характерними рисами якої є цілковитий контроль над усіма сферами життя суспільства. заборона демократичних організацій, ліквідація реальних конституційних прав та свобод, репресії, мілітаризація суспільного життя. (С.156)
Визначити, який саме режим панував в СРСР(комунізм),порівняти його з іншими відомими тоталітарними режимами світу (нацизмом, фашизмом). Для цього пропонуються плакати. Далі опрацьовується поняття «чистка»(С.156). Це поняття порівнюється з поняттям «репресія», учні доходять висновку, що « чистка» є складовою політки репресій і може стосуватися різних верств суспільства.
«Чистка» - офіційна назва процесу очищення компартійно-радянського апарату і всієї партії від збюрократілих, корумпованих і ворожих елементів. Насправді партія позбавлялася інакодумців, усіх тих, хто не мирився з чинопочитанням, нав’язуваним на підставі «демократичного централізму».
Ви вже знаєте, що перші репресивні акції почались з кампаній боротьби проти саботажників і шкідників. Згадайте Шахтинську справу, коли на лаві підсудних опинились представники інженерно-технічної інтелігенції. В 1930році – постанова про репресії куркулів. 8 червня 1934 року ВЦВК СРСР прийняв постанову «Про доповнення державних, контрреволюційних і особливо небезпечних злочинів статтями про зраду Батьківщини».
Перевірка випереджального завдання - Учні знайомились зі змістом начального матеріалу підручника С.156-157. Після чого вчитель пропонує створити ментальну карту.
. 193
Що розповідають джерела про судовий процес над «СВУ».
Робота в групах, з підручником – учні опрацьовують текст спогадів Бориса Дмитровича Антоненка-ДавидовичаС. 156-157 і відповідають на питання: 1група:
2група: Коли відбулись події описані в джерелі? Про що йдеться(як розгортаються події, чим завершуються)? Автор –Борис Антоненко-Давидович(письм) , розповідає про судове засідання над СВУ, і про те, що він чув через навушники, а саме: що Єфремов та інші підсудні визнавали провину(терор, готування до повстання), а Петро Холодний не визнав. Суд перервали,а вечором Петро Холодний вже визнав провину, і автор не міг тоді нічим це пояснити і зрозуміти.
3група :З ясуйте значення подій та явищ, які висвітлені в джерелі.
На думку спадає, що зізнання в провині Петром Холодним було зроблено під тиском, скоріш всього фізичним примусом, тому що вже перебуваючи на процесі він не хотів спочатку визнавати свою вину. Пропонується висловити своє ставлення до подій, явищ описаних в джерелі. – Це не є справедливий судовий процес, який відповідає демократичним засадам життя(чому допитаний каже протилежні речі?); Схвалення резолюцій на зборах робітників підприємств теж викликає сумніви, адже ще не завершено судовий розгляд, тобто презумпції невинуватості немає?
Перевірка випереджального завдання учні знайомляться з терміном «націонал-ухильництво» на С. 157 підручника і складають невелику схему відповідно до тексту параграфа.(випереджальне завдання)
«Націонал-ухильництво» - штамп, що вживався в агітаційній роботі в СРСР і стосувався тих членів компартії, які «переоцінювали,перебільшували значення місцевих особливостей»
2.Якою була природа партійно-радянського апарату в СРСР.У чому сутність Великого терору і як він відбувався Демонстрація плакатів (підручник С. 158-169, слайди), питання учням:
«Якби ви не вивчали історію СРСР і побачили ці плакати, якою б перед вами постала держава і особа Й. Сталіна?»(Процвітаюча держава, люди щасливі, Сталін-добрий батько тощо); « Чи справді це було так?», «Як образ Сталіна в оточенні дітей впливав на громадян?» « Чи присутня в цих зображеннях пропаганда?» (присутня з метою скласти позитивне враження про Сталіна і владу, зробити так, щоб ніхто і подумати не міг. Що відбувається щось несправедливе і злочинне.) Ми вже з вами згадали -Терор -Політика придушення, залякування політичних противників жорстокими насильницькими методами.
?Згадати! 1.Який вид терору застосувало сталінське керівництво до українців на початку 1930-х років? (терор голодом, Голодомор 1932-1933рр.) 2.Які верстви населення найбільше постраждали від Голодомору?(селянство) 3.Чи було застосовано терор до інших верств населення? (до духівництва, військового керівництва) Отже, учні доходять висновку, тоталітарному режимові характерне застосування терору до всіх верств населення.
ЗОШИТ – 5 серпня 1937року – директива «Про операцію репресування…..» розпочинає масовий терор.
2 липня 1937року – постанова ЦК ВКП(б) « Про антирадянські елементи». Цей документ запустив маховик репресій.(С. 158)
Репре́сії — каральні заходи, покарання, вжиті державними органами.
Робота з поняттям
Великий терор – кампанія масових репресій в СРСР в 1937-1938рр. З ясовуються вчителем хронологічні межі явища,зміст,його особливості для України; Робота з поняттям «Ворог народу» - особа, яка підлягала викриттю і репресіям за наказом НКВС СРСР.
С. 159 Знайти – що офіційно дозволено використовувати чекістам? (Чекістам офіційно було дозволено використовувати фізичні методи впливу на допитуваних.)
С. 158 – Що вимагалось від регіонів? Так, вимагалось за чотири місяці репресувати 269тис. осіб. ….
Більш того, за ініціативою Сталіна прийнято постанову(про зміни кримінального кодексу), розпорядження щодо створення позасудових органів –«трійок» - суперечило законодавству
За С. 155 1929-1931 pp. — арешти діячів української культури, науки, церкви. Процес СВУ; СПРАВА «УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЦЕНТРУ».
1932-1936рр. – Голодомор, боротьба з «націоналістичним ухильництвом» . - самогубства, М. Хвильового, М. Скрипника
- 1934 р. – арешт українських кобзарів і лірників та розправа над ними
- справа української військової організації -УВО
- створено Головне управління виправно-трудових таборів(ГУЛАГ)
1937-1938рр. Великий терор
Боротьба з українським націоналізмом
Боротьба з ухилами в партії
Репресії проти членів КП(б) У
Репресії в армії
Репресії проти діячів культури
Пропонується скласти таблицю С. 159 «Сталінський Великий терор в Україні»
Дата |
Спрямування терору |
Місце розстрілів |
Кількість жертв |
Всього за 1933-1938 роки репресовано |
1937 |
Репресії проти українських націоналістів, діячів культури |
Урочище Сандармох (Карелія, Росія) |
1111осіб, з них -201 українець(Лесь Курбас,Микола Куліш та ін..) |
|
1936-1941 |
Політичні репресії |
Биківнянський ліс(Київщина) |
Офіційно 14191 особа |
360 тисяч громадян України |
1937 |
Репресії проти партійного керівництва |
|
З 62 членів ЦК КПУ звинувачено 56, репресовано 10(Косіор, Постишев) |
Далі, пропонується учням поміркувати,»Чи були репресії шляхом до формування «культу особи» Сталіна? Чому?(Тому що викликали страх населення і ніхто не наважувався ставати в опозицію до влади) Отже. В 1939році стало очевидно,що становище Сталіна в партії і державі істотно зміцнилося. Ставати в опозицію, висловлювати незгоду ніхто не наважувався. Так, утвердився «культ особи»
Інтерактивна вправа Learning Apps «Пазл» – учням пропонується розподілити твердження за категоріями : «Мета, ідеологічне обгрунтування», «Наслідки репресій», використовуючи матеріал підручника С.160.
3.Чи діяли норми нової Конституції СРСР.
? Евристична бесіда: «Як, на вашу думку, людині простіше зробити вибір - відкрито чи таємно?» Учні доходять висновку, що у тоталітарному суспільстві за «неправильний» вибір можна бути репресованим.
Розповідь вчителя. Демократизація виборчої системи за новою Конституцією СРСР, дата прийняття.
Мета: виборча система повинна набути парламентської форми
1.Рівне представництво від селян і робітників
2.Прямі вибори
3.Таємне голосування
? « Чи не була нова виборча система загрозою комуністичному тоталітарному режимові?»
Зошит – 1937рік- затвердження Конституції УРСР.
Робота з плакатами С. 161- відповіді на питання.
ІІІ. Завершальний етап.
Виконання завдань з блоку « Перевірте, чого навчились» С. 162 – п.2 – прийом «Мікрофон»;п.7,п.4.- заповнити таблицю «Що?Де?Коли?Навіщо?»
Що? |
Де? |
Коли? |
Навіщо? |
Судовий процес над «СВУ» |
Харків, будинок опери |
Березень 1930рік |
Боротьба з українською інтелігенцією, її дискредитація |
Наголос на основних питаннях уроку.
Про що дізнались на уроці?
Що називаємо Великим терором, коли він розпочався в СРСР, на Україні?
Мета репресій,проти кого був спрямований терор?
Про які судові справи дізнались?
Які наслідки мали репресії?
Пропонується повернутись до завдань і мети уроку, які були оголошені на початку і підтримати одне з тверджень «На уроці мені було не цікаво. Я не дізнався нічого нового»
(сумний смайлик). « Було достатньо цікаво. Але я не дізнався нічого нового»(серйозний смайлик) «На уроці було цікаво і я дізнався багато нового»(усміхнений смайлик).
Домашнє завдання. Параграф 23, С. 162 – відповідати на питання п.1,4 –письмово . Повідомлення «Розстріляне відродження»(інд.завд)
За С. 159 – заповнити таблицю «Сталінський Великий терор в Україні»
Дата |
Спрямування терору |
Місце розстрілів |
Кількість жертв |
Всього за 1933-1938 роки репресовано |
1937 р |
Репресії проти ……………. націоналістів, діячів ………….. |
................... ………….. ………….. …………….. |
………..осіб, з них -…… українець(Лесь Курбас,Микола Куліш та ін..) |
|
1936-1941рр |
…………. репресії |
…………….. ……………… |
Офіційно ……….. особа |
…..тисяч громадян України |
1937р |
Репресії проти ……………. керівництва |
|
З 62 членів ЦК КПУ звинувачено 56, репресовано 10(Косіор, Постишев) |
За С. 159 – заповнити таблицю «Сталінський Великий терор в Україні»
Дата |
Спрямування терору |
Місце розстрілів |
Кількість жертв |
Всього за 1933-1938 роки репресовано |
1937 р |
Репресії проти ……………. націоналістів, діячів ………….. |
................... ………….. ………….. …………….. |
………..осіб, з них -…… українець(Лесь Курбас,Микола Куліш та ін..) |
|
1936-1941рр |
…………. репресії |
…………….. ……………… |
Офіційно ……….. особа |
…..тисяч громадян України |
1937р |
Репресії проти ……………. керівництва |
|
З 62 членів ЦК КПУ звинувачено 56, репресовано 10(Косіор, Постишев) |