ОРГАНИ ЧУТТЯ. ГІГІЄНА ОРГАНІВ ЧУТТЯ
Мета: формувати в учнів уявлення про органи чуття, їх значення у житті людини; розвивати творчу активність, уважність; виховувати бережливе ставлення до свого організму, прагнення берегти здоров’я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Перерахуйте органи чуття людини.
— Яких правил необхідно дотримувати, щоб мати добрий зір?
— Розкажіть, яких правил слід дотримувати, щоб мати добрий слух.
— Яке значення для людини має нюх?
— Які смаки розрізняє людина?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про те, яке значення мають органи чуття в житті людини та як вони повідомляють про небезпеку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пригадайте, які органи чуття вам відомі.
— Розгляньте малюнок і розкажіть, що належить до органів чуття.
— Що ви прочитали про очі?
— Що ми можемо визначити за допомогою зору? (Колір, розмір, форму, місце, де розташований предмет.)
— Що ви дізналися про вуха?
— Що розрізняємо завдяки органу слуху? (Звуки, мовлення, голоси)
— Як ніс сприймає запахи? Пахучі речовини разом із вдихуваним повітрям потрапляють у носову порожнину. У верхній частині носової порожнини знаходяться чутливі закінчення нюхових нервів. Пахучі речовини дратують ці закінчення, збудження передається в головний мозок, і людина відчуває запахи.
— Що ви дізналися про язик?
— Які ще якості їжі розрізняє язик? (Гаряче і холодне, тверде і м’яке, рідке і густе)
— Що є органом дотику?
Висновки
Фізкультхвилинка для очей
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Колективна робота. Заповнення таблиці
— Яку роботу виконують органи чуття?
Орган тіла |
Орган чуття |
Що сприймає |
Очі |
Орган зору |
Колір розміри, форму, відстань, рухомі чи нерухомі предмети, де розміщені |
Вуха |
Орган слуху |
Звуки (музику, голоси, шуми) |
Ніс |
Орган нюху |
Запахи (приємні та неприємні) |
Язик |
Орган смаку |
Солодке, гірке, кисле, солоне |
Шкіра |
Орган дотику |
Холод, тепло, біль, дотик, твердість, форму |
2. Робота в групах
— Поміркуйте!
Який зв’язок існує між органами чуття і мозком?
Учені говорять: «Не око бачить, не вухо чує, не ніс відчуває, а мозок!». Як це зрозуміти?
— Усіма органами чуття керує головний мозок. Усю інформацію, яку отримують органи чуття, вони посилають у головний мозок. Мозок аналізує повну інформацію, а потім дає наказ на виконання. Наприклад: людина побачила яблуко. Ця інформація поступила в головний мозок. Він дає наказ узяти його і відкусити. Головний мозок здійснює контроль, а органи виконують його накази. Кожен орган має своє представництво в головному мозку — це певні центри, які відповідають за той або інший орган.
Фізкультхвилинка
3. Робота в парі
— Перевірте, чи зможете ви впізнати із зав’язаними очима предмети (хліб, яблуко, цибулю) за запахом. По черзі зав’яжіть очі: на дотик спробуйте впізнати предмети та описати їх.
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Як окремі органи чуття можуть сповіщати людину про небезпеку? Наведіть приклад із власного життя.
— Пригадайте і розкажіть загадки та прислів’я про органи чуття, які ви знаєте.
— Зберіть інформацію про органи чуття у різних тварин. Порівняйте їх з органами чуття людини.
— Уявіть, що органи чуття посперечалися: хто з них найважливіший? Допоможіть їм помиритися та складіть про цю ситуацію природознавчу казкову історію.
— У яких умовах ви зазвичай виконуєте домашні завдання, читаєте і пишете, щоб запобігти псуванню зору?
— Як потрібно поводитися, щоб зберегти гарний слух?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ