Тема уроку за програмою. Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт.
Тема уроку для оголошення учням. «Найголовніше те, що всереди́ні...»
Мета уроку:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Ключові поняття: антитеза, оригінал, переклад, літературна казка, конфлікт
Обладнання: мультимедійна презентація, кубики «Блума», ілюстративний матеріал до казки «Хлопчик-Зірка», картки з завданнями для групової роботи, пазли для фронтальної роботи, репродукція картини Караваджо «Нарцис», картки для запису очікуваних результатів, сигнальні картки, матеріали для оформлення дошки (створення опорного конспекту за змістом казки), ноутбуки, смартфони, мультимедійна дошка, магнітна дошка для «Стіни слів»)
Очікуванні результати:
засвоєння теми відповідно програми, емоційно-комфортне насичення уроку.
Учень (учениця):
Епіграф: «Лице людини визначають вчинки» (Віталій Назарук)
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
Емоційне налаштування
Слово вчителя. Чи бачили ви коли-небудь, як падають зорі? Кажуть, треба загадати бажання, і воно неодмінно здійсниться. Спробуйте. Загадали?
Вчитель англійської мови. А тепер давайте один одному ланцюжком побажаємо чогось позитивного на сьогоднішній урок одним словом англійською мовою. Передайте побажання ланцюжком: «Я хочу побажати тобі...» (Діти передають англійською мовою).
Мотивація навчальної діяльності.
У вірші Івана Коваленка, українського поета ХХ ст. є такі рядки:
На небі різні зорі сяють,
Так Бог створив не без причин,
Та погляди усі звертають
На зорі перших величин.
Одна блискучо-золотава,
А інша світить голубим,
І кожна з них така яскрава –
Не позмагатися малим.
Актуалізація суб’єктного досвіду
ІІ. Цілевизначення і планування
Повідомлення теми та мети уроку
З’ясування очікувань
ІІІ. Робота над темою уроку
Розповідь учителя англійської мови про Оскара Уайльда (Дуже коротко короткими зрозумілими реченнями , на слайді підписати по-українськи. (чи кілька слайдів)
«Так» чи «ні». Фронтальна робота з сигнальними картками.
Вчитель. За допомогою вправи з сигнальними картками ми перевіримо, як ви зрозуміли розповідь про О.Уайльда англійською мовою. Отже, якщо ви погоджуєтеся з твердженням, то піднімаєте зелену картку. А якщо ні, то червону.
Слово вчителя. А хто ж видав збірку «Дитячі та родинні казки»? Брати Грімм самі створили ці казки? (ні, вони були збирачами казок). Оскар Уайльд написав дві збірки казок: «Щасливий принц», «Гранатовий будиночок» (слайд). Казка «Хлопчик–Зірка увійшла до останньої. Як і в народних казках, героями творів Оскара Уайльда були і принци, і принцеси, і чаклунки, і велетні, і тварини, і птахи. Але його казки були особливими, дещо відрізнялися від народних(слайд).
Особливості казок Оскара Уайльда
Відтворення сюжету казки . Робота в групах (Об’єднання за кольором зірки для очікувань)
Учитель. Вдома ви прочитали казку «Хлопчик-зірка». С.М., скажіть нам, як англ. мовою? (С.М. каже і поміщає слова на «Стіну слів» ) Чи сподобалася вона вам? Чим вразила чи зворушила? Давайте пригадаємо її сюжет . Для цього об’єднаємось у групи. У кого голубі зірки очікувань – І група, жовті – ІІ група.
І група (Прийом «Порушена послідовність» - за малюнками)
І група (Прийом «Лови помилку»)
Робота з підручником. Виразне читання фрагмента мовою оригіналу.
Вчитель. Молодці. Ви добре знаєте зміст казки. На дошці ви розташували ілюстрації, відобразивши послідовність подій у ній. То яка ж подія сталася найпершою? Так. Це зачин казки. Він має особливе значення, оскільки зумовлює всі інші події твору. Прочитаємо перший абзац казки мовою оригіналу. А потім у перекладах, уміщених у вашому підручнику на с.116-117. Розгорніть сторінку 116. Уявіть собі морозну зимову ніч і приготуйтеся слухати. А додасть вам відчуття зимового холоду музична п’єса П.Чайковського «Зима» з циклу «Пори року» .
Виразне читання уривка англійською мовою.
Виразне читання перекладу за вибором учнів(Марини Зуєнко, Ілька Корунця, Тетяни Некряч )
Аналіз перекладів. Перевірка д/з
- Виконуючи домашнє завдання для груп, ви порівнювали між собою переклади та оригінал з перекладами . Які відмінності в перекладах ви помітили?
(У Марини Зуєнко двоє бідних Дроворубів, а в Ілька Корунця та в Тетяни Некряч - лісоруби. У кінці уривка йдеться про гірський водоспад. То в Корунця його поцілувала Крижана Королева, в Т. Некряч - Цариця-Крига, а в М.Зуєнко Льодяний Король).
- Який з перекладів, на вашу думку, ближчий до оригіналу? (Марини Зуєнко, тому що там названі дроворуби і річку поцілував Льодяний Король, в оригіналі Крижаний Король, а не Королева чи Цариця)
Ілько Корунець |
Тетяна Некряч |
Марина Зуєнко |
«Якось двоє бідних лісорубів» |
«Якось двоє бідних лісорубів» |
«Давним-давно два бідні Дроворуби» |
«стояв пекучий мороз» |
«ніч була навдивовижу холодною» |
Стояла зимова морозна ніч. |
«Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев» |
«Сніг густо вкривав землю і гілки дерев» |
«Земля та дерева були заметені снігом» |
«коли вони підійшли до Гірського Водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева». |
«Гірський Водоспад нерухомо застиг у повітрі, бо Цариця-Крига поцілувала його». |
«І ось вони дійшли до гірської річки, яка нерухомо зависла в повітрі водоспадом, бо її поцілував Льодяний Король». |
- Перекладацька справа дуже нелегка, адже треба володіти обома мовами досконало, враховувати багатозначність слів, зберігати зміст, художні особливості тексту, який перекладається і т.ін.
- Як ви гадаєте, чому події, описані у казці, розпочинаються саме взимку в лютий мороз? Чи має якесь значення те, що місце, де його знайшли дроворуби, було позначено зіркою?
Прийом «Впізнай персонажа за цитатою». Робота в групах. Вправа на «леарнінг апс».
Учитель. Хоч казка має назву «Хлопчик-Зірка», але в ній є багато персонажів, адже саме в стосунках з ними розкривається характер головного героя. Скільки їх є, до речі, підраховували … (більше 30). А як англійською мовою? Які ж казкові персонажі діють у казці, ви пригадаєте, виконавши на смартфонах за посиланням https://learningapps.org/display?v=p8dzg9gz219 .
Фізкультхвилинка (проводить учитель англійської мови)
Робота з епіграфом (слайд)
Характеристика казкових персонажів. Робота в парах
Учитель. Одним із завдань нашого уроку є характеристика казкових персонажів. Ви охарактеризуєте кількох із них, працюючи в парах, за допомогою ось цього чарівного кубика. (Кожна пара вибирає кубик і виконує завдання, записані на його сторонах)
Представлення результатів роботи
Бесіда
Вчитель англійської мови. Англійською «черстве серце» - …. Він мав «черстве серце» - (стіна слів). Вивчимо синтаксичну конструкцію …. (записати на дошці, або прикріпити надруковану)
Бесіда
Інсценівка «Хлопчик-зірка і тварини» англійською мовою.
Бесіда після перегляду інсценівки
Вчитель англійської мови. Вивчення назв тварин англійською мовою за допомогою флеш-карт (розміщення на «Стіні слів»)
Характеристика образу Хлопчика-Зірки
Вчитель. Щойно ви характеризували другорядних персонажів казки. А хто є головним героєм казки? Охарактеризуємо Хлопчика-Зірку, працюючи в групах.
Робота в групах
І група. Намалювати портрет хлопчика-Зірки до того, як змінилася його зовнішність.
Обгрунтувати вибір кольорів, зачитавши відповідний уривок казки(усно). Доповнити речення назвами кольорів англійською мовою.
ІІ група. Пригадати та записати всі погані вчинки Хлопчика-Зірки. Визначити його найжорстокіший вчинок, який привів до втрати зовнішньої краси. Висловити своє ставлення до Хлопчика-Зірки англійською мовою, доповнивши речення на картці (зневажав дітей дроворуба, називав дітей односельців слугами, був безжалісним до бідних, сліпих, покалічених і нужденних, кидав у них камінням, підсміювався зі слів священика, виколов очі кротові, кидав камінням у прокаженого, виявляв невдячність до лісоруба, поводився грубо грубо, зверхньо)
Презентація роботи груп . (Картки з результатами роботи розміщуються на дошці).
Вчитель. У народних казках усі персонажі чітко поділяються на позитивних і негативних. Позитивні втілюють добро, а негативні – зло. Між ними відбувається протистояння, або ж конфлікт (протиставлення, зіткнення, суперечка, невідповідність). Який головний конфлікт будь-якої казки? (Боротьба добра і зла). А яким персонажем є Хлопчик – Зірка? Позитивним? Негативним? Він гарний зовні, а потворний у душі. Можна вважати гарну зовнішність добром, а жорстоку поведінку злом? То який головний конфлікт казки «Хлопчик-Зірка: невідповідність яскравої зовнішньої краси Хлопчика-зірки та його потворної жорстокої душі, його самозакоханості та немилосердності. (слайд) Для увиразнення основного конфлікту Оскар Уайльд теж використовує антитезу, протиставляючи зовнішність і внутрішній світ головного героя казки.
Робота з репродукцією картини.
Слово вчителя. Ви намалювали дуже гарного Хлопчика –Зірку. Щоб підкреслити досконалість його краси, О.Уайльд порівнює зовнішність хлопчика з квітами, особливо підкреслює, що його волосся і тіло було схоже на нарцис. І це, діти, не випадково. В Давній Греції народився міф про Нарциса, юнака, який настільки був самозакоханим, що всі дні проводив, споглядаючи своє відображення у воді лісового озера. Врешті помер і перетворився на нарцис. І тепер нарцисами називають самозакоханих людей. Порівнюючи хлопчика з нарцисом автор увиразнив також його егоїстичний характер. Багато художників світу зацікавились цим міфом і створили картини про Нарциса. Серед них і Караваджо, італійський художник ХVІІ ст. Ця картина нині знаходиться в Римі, в національній галереї античного мистецтва. Чи вдалося художнику передати сильну закоханість юнака в своє відображення? Як саме? Діти, а в якому епізоді твору, Хлопчик-Зірка найбільше схожий на міфологічного героя? (Коли милується своїм відображенням в криниці)
Вчитель англійської мови. (Англійською «Нарцис» - Він був як нарцис. Повторіть)
Бесіда
Вправа «Склади картину»
Вчитель. Зараз, діти, я прошу вас написати на шматочку пазла одну з людських рис, які, на вашу думку, наповнюють світ істинною красою?
Демонстрація результатів роботи. У нас вийшла гарна картина, прекрасний світ. Тож бажаю вам усім жити в світі, наповненому милосердям, добротою та іншими моральними чеснотами.
ІV.Рефлексивно-оцінювальний етап
Підсумкова бесіда
- Як ви гадаєте, чому Оскар Уайльд не залишив героя казки потворою назавжди? (По-перше, за законами жанру казки герой має виправитися, змінитися на краще. По-друге, кожен читач має пройти разом з героєм твору нелегкий шлях випробувань і спокутування провини, щоб усвідомити цінності людського життя, навчитися розмежовувати добро і зло, істинну і штучну красу, прагнути щирості взаємин та долати в собі негативні риси) Я гадаю, щоб показати, що кожна людина має шанс стати на стежку добра, змінитися, стати кращою.
- Чи погоджуєтесь ви з епіграфом уроку?
- А чи могли бути епіграфом уроку рядки молодої поетеси Ольги Сапріянчук-Маротчак
Краса душі - найвища нагорода,
Що Богом подарована людині.
Якими б не створила нас природа -
Найголовніше те, що всереди́ні... ?
- Як ви розумієте ці рядки?
- А хто може довести, що твір «Хлопчик-Зірка» є казкою? ( у ній є вигадані події, тварини розмовляють, трикратні повтори, чарівні перетворення, перемога добра, )
- Які з названих на початку уроку особливостей казок О.Уайльда ви помітили в казці «Хлопчик –Зірка»?
- Чого вас навчила казка? Над чим змусила замислитись?
- Що для людини має бути головним: її зовнішня краса чи її гарні вчинки?
Рефлексія
- Якщо ваші очікування справдилися, то прикріпіть свою зірочку на наше зоряне небо на дошці.
- Уявіть, що Хлопчик-Зірка прийшов до Вас у клас? Хто з ним дружитиме? Які риси характеру ви виявили, вирішивши дружити з хлопчиком?
- Які види роботи на уроці вам найбільше сподобалися?
Запитання вчителя англійської мови
- Яку англійську лексику ви засвоїли?
- Як сказати англійською…?
Незакінчене речення
«Сьогодні на уроці я зрозумів, що…»
V. Домашнє завдання
Вчитель. На наступному уроці ми більш детально будемо характеризувати образ Хлопчика-Зірки, разом з ним пройдемо шлях від часів великої гордості до часів великої любові, гармонії його зовнішньої краси і внутрішнього світу і доповнимо опорний конспект на дошці, який почали створювати сьогодні.
1)Написати лист-пораду Хлопчику-Зірці .
2) Скласти кросворд до казки, створити ілюстрацію.
3)Високий рівень. Написати твір «Що таке справжня краса?
VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
Підсумкове слово вчителів
Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Янгола - охоронця. Уві сні Янгол цілує немовлятко тричі: в чоло — аби воно зростало розумним, в личко, щоб було красивим та в груди, аби здоров'я, любов та доброта вселилася в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Янгол завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює життєвий шлях і вказує дорогу туди, де панують добро і любов.
Зразок кубика
Зразки карток
1