10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Урок з теми "Оскар Уайльд. "Хлопчик-зірка". Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт казки"

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку зарубіжної літератури та англійської мови у 5 класі містить форми і прийоми роботи, які можуть зацікавити учнів: робота в групах, в парах, виконання завдання на смартфонах, робота з ілюстративним матеріалом, картками.
Перегляд файлу

Тема уроку за програмою. Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт.

 

Тема уроку для оголошення учням. «Найголовніше те, що всереди́ні...»

 

Мета уроку:

  • формувати початкові уявлення про творчість О.Уайльда,  вчити вдумливо виразно читати, визначати головну думку прочитаного, висловлювати власне ставлення до подій твору,  давати характеристику казкових персонажів, оцінювати їхні вчинки, закріпити поняття «антитеза», «конфлікт» та вміння вирізняти антитезу  в  тексті, визначати головний конфлікт твору,  особливості літературної казки, розкривати моральні цінності, втілені в казці;
  • розвивати мислення, мовлення, уяву,  формувати елементарні вміння та навички аналізу художнього твору, порівняння художніх творів в оригіналах і перекладах, збагачувати та уточнювати словниковий запас учнів з української та англійської мови;
  • сприяти формуванню інтересу до зарубіжної літератури та англійської мови, зокрема творів О. Уайльда,  моральних чеснот та загальнолюдських цінностей: щирості, людяності, толерантності, прагнення до самовдосконалення, ціннісного ставлення до природи, до людей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Ключові поняття: антитеза, оригінал, переклад, літературна казка, конфлікт

 

Обладнання: мультимедійна презентація, кубики «Блума», ілюстративний матеріал до казки «Хлопчик-Зірка», картки з завданнями для групової роботи, пазли для фронтальної роботи, репродукція картини Караваджо «Нарцис», картки для запису очікуваних результатів, сигнальні картки, матеріали для оформлення дошки (створення опорного конспекту за змістом казки), ноутбуки, смартфони, мультимедійна дошка, магнітна дошка для «Стіни слів»)

 

Очікуванні результати:

засвоєння теми відповідно програми, емоційно-комфортне насичення уроку.

Учень (учениця):

  • виразно читає текст казки; 
  • визначає головну думку прочитаного;
  • аналізує текст казки  (окремі фрагменти);
  • висловлює враження і власне ставлення до подій твору;
  • дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;
  • називає основні ознаки літературної казки, демонструє їх прикладом із прочитаного твору;
  • дає приклади антитези та конфлікту в казці;
  • розкриває гуманістичний зміст казки, моральні цінності, втілені в ній.

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф:    «Лице людини визначають вчинки» (Віталій Назарук)

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

Емоційне налаштування

Слово вчителя. Чи бачили ви коли-небудь, як падають зорі? Кажуть, треба загадати бажання, і воно неодмінно здійсниться. Спробуйте. Загадали?

Вчитель англійської мови. А тепер давайте один одному ланцюжком побажаємо чогось позитивного на сьогоднішній урок одним словом  англійською мовою. Передайте побажання ланцюжком: «Я хочу побажати тобі...» (Діти передають англійською мовою).

Мотивація навчальної діяльності.

У вірші Івана Коваленка, українського поета ХХ ст.  є такі рядки:

 


На небі різні зорі сяють,

Так Бог створив не без причин,

Та погляди усі звертають

На зорі перших величин.

 

Одна блискучо-золотава,

А інша світить голубим,

І кожна з них така яскрава –

Не позмагатися малим.


Актуалізація субєктного досвіду

  • Які ж значення має слово «Зірка»? (слайд)
  • Кого з людей ми називаємо зірками, якими вони повинні бути? ( талановитих людей, які стали відомими завдяки своїм творчим здобуткам, досягненням у спорті, які  поставили свої таланти на службу рідній державі тощо; мають бути наполегливими, успішними, цілеспрямованими)
  • Назвіть імена людей, яких ви вважаєте зірками (Андрій Шевченко, найкращий футболіст в історії незалежної України, тренер національної збірної України; Яна Клочкова 10 разів вигравала чемпіонати з плавання, Василь Ломаченко, боксер,  володіє поясом чемпіона світу за версією WBO тощо). Надіюсь, що і ви у майбутньому станете однією з таких яскравих і талановитих зірок.

ІІ. Цілевизначення і планування

Повідомлення теми та мети уроку 

  • Сьогодні на уроці ми поглянемо ще на одну  велику зірку,  англійського письменника (слайд – портрет Оскара Уайльда), що народився  165 років тому. Це Оскар Уайльд. Він понад усе цінував красу, вбачаючи в ній  порятунок людства й вищу мету існування. Ми познайомимося з персонажами казки «Хлопчик-Зірка», охарактеризуємо їх, визначимо основний конфлікт твору, спробуємо зрозуміти з  допомогою письменника, від чого залежить краса людини і світу, в якому ми живемо.  Оскар  Уайльд – англійський письменник, тому з нами сьогодні працюватиме вчитель англійської мови Стрілець С.М.   Ми удосконалимо своє володіння англійською мовою, збагатимо  словник новою англійською лексикою. Запишіть, будь ласка, тему уроку (слайд)

Зясування очікувань

  • Діти, а чого ви очікуєте від уроку? Які цілі покладаєте перед собою? Запишіть свої очікування на ось цих зірочках, покладіть біля себе на партах.

ІІІ. Робота над темою уроку

Розповідь учителя англійської мови про Оскара Уайльда  (Дуже коротко короткими зрозумілими реченнями , на слайді підписати по-українськи. (чи кілька слайдів)

«Так» чи  «ні». Фронтальна робота з сигнальними картками.

Вчитель. За допомогою вправи з сигнальними картками ми перевіримо, як ви зрозуміли розповідь про О.Уайльда англійською мовою. Отже, якщо ви погоджуєтеся з твердженням, то піднімаєте зелену картку. А якщо ні, то червону.

  • Оскар Вайльд – український поет (ні)
  • Тато письменника був адвокатом (ні)
  • Письменник навчався в Оксфордському університеті (так)
  • Його мама перекладала художні твори, писала вірші(так)
  • В його домі не було великої бібліотеки (ні)
  • Після закінчення університету жив у Нью-Йорку(ні)
  • Написав збірку казок «Дитячі та родинні казки»(ні)

 

Слово вчителя. А хто ж видав збірку «Дитячі та родинні казки»? Брати Грімм самі створили ці казки? (ні, вони були збирачами казок). Оскар Уайльд  написав дві збірки казок: «Щасливий принц», «Гранатовий будиночок» (слайд). Казка «Хлопчик–Зірка увійшла до останньої. Як і в народних казках, героями творів Оскара Уайльда були і принци, і принцеси, і чаклунки, і велетні, і тварини, і птахи. Але його казки були особливими, дещо відрізнялися від народних(слайд). 

Особливості казок Оскара Уайльда

  • Казки пов'язані з дійсністю
  • Не завжди мають щасливу кінцівку
  • Персонажі нагадують реальних людей
  • Персонажі можуть  змінювати характер
  • Головні випробування – внутрішня боротьба

Відтворення сюжету казки . Робота в групах (Обєднання за кольором зірки для очікувань)

Учитель. Вдома ви  прочитали казку «Хлопчик-зірка». С.М.,  скажіть нам,  як англ. мовою? (С.М. каже і поміщає слова на «Стіну слів» ) Чи сподобалася вона вам? Чим вразила чи зворушила? Давайте пригадаємо її сюжет . Для цього обєднаємось у групи. У кого голубі зірки очікувань – І група, жовті – ІІ група.

І група (Прийом «Порушена  послідовність» - за малюнками)

І група (Прийом «Лови помилку»)

  1. Додому  поверталося  три  Лісоруби? (Двоє).
  2. На  холодну погоду  нарікали   лисиця,  заєць(Вовк,  Коноплянки).
  3. Морозну погоду  хвалили   голуби.   (Сови).
  4. Коли Лісоруби  вибралися з лісу, вони побачили,  що   пішов  густий  сніг.  (Впала зірка).
  5. Другий Лісоруб узяв дитину, бо  був дуже  багатий(Бідний,  і  вважав це лихим ділом – покинути дитя напризволяще).
  6. Дружина Лісоруба  зраділа  появі  в домі чужої дитини.  (Спочатку розсердилась, потім пожаліла її).
  7. Зоряний хлопчик  виріс  вродливим  і  дуже  добрим(Дуже вродливим, але жорстоким).
  8. Хлопчик – Зірка поводився з товаришами  і  з  іншими людьми  завжди   милосердно,  з  розумінням. (Поводився  зверхньо і жорстоко,  бо вважав, що він  походить від Зірки).
  9. Хлопчик - Зірка  перетворився  із  вродливця  на  потвору,  коли  поцілував  рідну  матір. (Коли прогнав  рідну матір).
  10.            Коли  Хлопчик – Зірка  шукав  свою  матір,  то  знаходив  усюди  підтримку  та  розуміння.   («…ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості,  ані  співчуття».)

 

Робота з підручником. Виразне читання фрагмента мовою оригіналу.

Вчитель. Молодці. Ви добре знаєте зміст казки. На дошці ви розташували ілюстрації, відобразивши послідовність подій у ній. То яка ж подія сталася найпершою? Так. Це зачин казки. Він має особливе значення, оскільки зумовлює всі інші події твору. Прочитаємо перший абзац казки мовою оригіналу. А потім у перекладах, уміщених у вашому підручнику на с.116-117.  Розгорніть сторінку 116. Уявіть собі морозну зимову ніч і приготуйтеся слухати. А додасть вам відчуття зимового холоду  музична пєса  П.Чайковського «Зима» з циклу «Пори року» .

 Виразне читання уривка англійською мовою.

Виразне читання перекладу за вибором учнів(Марини Зуєнко,  Ілька Корунця, Тетяни Некряч )

Аналіз перекладів. Перевірка д/з

- Виконуючи домашнє завдання для груп, ви порівнювали між собою переклади та оригінал з перекладами . Які відмінності в перекладах ви помітили?

(У Марини Зуєнко двоє бідних Дроворубів, а в Ілька Корунця та в Тетяни Некряч - лісоруби. У кінці уривка йдеться про гірський водоспад. То в Корунця його поцілувала Крижана  Королева, в Т. Некряч - Цариця-Крига, а в М.Зуєнко Льодяний Король).

 -  Який з перекладів, на вашу думку, ближчий до оригіналу? (Марини Зуєнко, тому що там названі дроворуби і річку поцілував Льодяний  Король, в оригіналі Крижаний Король, а не Королева чи Цариця)

Ілько Корунець

Тетяна Некряч

Марина Зуєнко

«Якось двоє бідних лісорубів»

«Якось двоє бідних лісорубів»

«Давним-давно два бідні Дроворуби»

«стояв пекучий мороз»

«ніч була навдивовижу холодною»

Стояла зимова морозна ніч.

«Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев»

«Сніг густо вкривав землю і гілки дерев»

«Земля та дерева були заметені снігом»

«коли вони підійшли до Гірського Водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева».

«Гірський Водоспад нерухомо застиг у повітрі, бо Цариця-Крига поцілувала його».

«І ось вони дійшли до гірської річки, яка нерухомо зависла в повітрі водоспадом, бо її поцілував Льодяний Король».

 

- Перекладацька справа дуже нелегка, адже треба володіти обома мовами досконало, враховувати багатозначність слів, зберігати зміст, художні особливості тексту, який перекладається і т.ін.

- Як  ви  гадаєте,  чому  події,  описані  у  казці,  розпочинаються  саме  взимку в лютий мороз? Чи має якесь значення те, що місце, де його знайшли дроворуби, було позначено зіркою?

Прийом «Впізнай персонажа за цитатою». Робота в групах. Вправа на «леарнінг апс».  

Учитель. Хоч казка має назву «Хлопчик-Зірка», але в ній є багато персонажів, адже саме в стосунках з ними розкривається характер головного героя. Скільки їх є, до речі,  підраховували … (більше 30). А як англійською мовою? Які ж казкові персонажі діють у казці, ви пригадаєте, виконавши на смартфонах за посиланням https://learningapps.org/display?v=p8dzg9gz219 .

Фізкультхвилинка (проводить учитель англійської мови)

Робота з  епіграфом     (слайд)

  • Як ви розумієте епіграф уроку? (Людина гарна не своїм обличчям, а своїми вчинками. Якщо вчинки її шляхетні, добрі. Погані вчинки не можна приховати гарним обличчям. Вони обов’язково вийдуть назовні. Людина з гарним обличчям може бути неприємною, якщо вона невихована, жорстока, нещира тощо).

Характеристика казкових персонажів. Робота в парах

Учитель. Одним із завдань нашого уроку є характеристика казкових персонажів. Ви  охарактеризуєте кількох із них, працюючи в парах,   за допомогою ось цього чарівного кубика. (Кожна пара вибирає  кубик і виконує завдання, записані на його сторонах)

Представлення результатів роботи

Бесіда

  • То яке серце мав дроворуб, що взяв немовля додому? А інший? (відповідь учнів). До речі,  в українській мові є багато синонімів до словосполучень «черстве серце» та «мяке серце». Знайдіть їх у хмаринці на слайді.

Вчитель англійської мови. Англійською «черстве серце» - …. Він мав «черстве серце» - (стіна слів). Вивчимо синтаксичну конструкцію …. (записати на дошці, або прикріпити надруковану)

 

  • Чи можемо сказати, що характер дроворубів у казці протиставляється?(слайд)
  • Як називається різке протиставлення героїв, ситуацій, характерів? ( антитеза)
  • Що саме автор протиставляє в образах Дроворубів? (протиставляє егоїзм, безсердечність, кам’яне серце  людяності, м’якосердості, чуйності, великодушності).
  • А що ще протиставляється в казці (врода хлопчика і його зла душа, багатство і бідність тощо)

Бесіда

  • Діти, ви помітили, що в казці  багато персонажів казки – лісові мешканці? Як ви гадаєте, чому? (Світ людей і тварин тісно пов'язаний, людина теж частинка природи, але вона наділена розумом і має не тільки не шкодити , а й допомагати тваринам. ) Якщо людина буде доброю до тварин, то й вони їй принесуть користь. А Хлопчик-Зірка як чинив з тваринами? (жорстоко). Послухайте виразне читання за особами англійською мовою, яке підготували ваші однокласники,  і постарайтесь упізнати розіграний епізод.

Інсценівка «Хлопчик-зірка і тварини» англійською мовою.

Бесіда після перегляду інсценівки

  • Який епізод казки розіграли діти? Знайдіть його  в тексті. Чи вдалося їм передати почуття персонажів за допомогою інтонації?
  • Чи справедливими були тварини до Хлопчика-Зірки?

Вчитель англійської мови. Вивчення назв тварин англійською мовою за допомогою флеш-карт (розміщення на «Стіні слів»)

Характеристика  образу Хлопчика-Зірки

Вчитель.  Щойно ви характеризували другорядних персонажів казки. А хто є головним героєм казки? Охарактеризуємо Хлопчика-Зірку, працюючи в групах.

Робота в групах

І група. Намалювати портрет хлопчика-Зірки до того, як змінилася його зовнішність.

Обгрунтувати вибір кольорів, зачитавши відповідний уривок казки(усно). Доповнити речення назвами кольорів англійською мовою.

ІІ група. Пригадати та записати всі погані вчинки Хлопчика-Зірки. Визначити його найжорстокіший вчинок, який привів до втрати зовнішньої краси. Висловити своє ставлення до Хлопчика-Зірки англійською мовою, доповнивши речення на картці (зневажав дітей дроворуба, називав дітей односельців слугами, був безжалісним до бідних, сліпих, покалічених і нужденних, кидав у них камінням, підсміювався зі слів священика, виколов очі кротові, кидав камінням у прокаженого, виявляв невдячність до лісоруба, поводився грубо грубо, зверхньо)

Презентація роботи груп . (Картки з результатами роботи розміщуються на дошці).

Вчитель. У народних казках усі персонажі чітко поділяються на позитивних і негативних. Позитивні втілюють добро, а негативні – зло. Між ними відбувається протистояння, або ж конфлікт (протиставлення, зіткнення, суперечка, невідповідність). Який головний конфлікт будь-якої казки? (Боротьба добра і зла). А яким персонажем є Хлопчик – Зірка? Позитивним? Негативним? Він гарний зовні, а потворний у душі. Можна вважати гарну зовнішність добром, а жорстоку поведінку злом? То який головний конфлікт казки «Хлопчик-Зірка:  невідповідність яскравої  зовнішньої краси Хлопчика-зірки та його потворної жорстокої душі, його самозакоханості та немилосердності. (слайд) Для увиразнення основного конфлікту Оскар Уайльд  теж використовує антитезу, протиставляючи зовнішність і внутрішній  світ головного героя казки.

Робота з репродукцією картини.

Слово вчителя. Ви намалювали дуже гарного Хлопчика –Зірку. Щоб підкреслити досконалість його краси, О.Уайльд порівнює  зовнішність хлопчика з квітами, особливо підкреслює,  що його волосся і тіло  було схоже на нарцис. І це, діти, не випадково. В Давній Греції народився міф про Нарциса, юнака, який настільки був самозакоханим, що всі  дні проводив, споглядаючи своє відображення у воді лісового озера. Врешті помер і перетворився на нарцис. І тепер нарцисами називають самозакоханих людей. Порівнюючи хлопчика з нарцисом автор увиразнив також його егоїстичний характер. Багато художників світу зацікавились цим міфом і створили картини про Нарциса. Серед них і Караваджо, італійський художник ХVІІ ст. Ця картина нині знаходиться в Римі, в національній галереї античного мистецтва. Чи вдалося художнику передати сильну закоханість юнака в своє відображення? Як саме? Діти, а в якому епізоді твору, Хлопчик-Зірка найбільше схожий на міфологічного героя? (Коли милується своїм відображенням в криниці)

Вчитель англійської мови. (Англійською «Нарцис» -  Він був як нарцис. Повторіть)

Бесіда

  • Чому ж Хлопчик-Зірка втратив свою красу? (бо зречення матері – це один з найбільших гріхів, порушення Божої заповіді: «шануй батька й матір, то буде тобі добре на землі»)
  • А коли краса повернулася до хлопчика?(коли він став чинити добро)
  • То що ж робить людину красивою? (її вчинки, в яких відображаються її моральні якості)
  • То який основний конфлікт казки «Хлопчик-зірка»? Як  вирішується цей конфлікт? Яким чином перемагає добро? Так,  Хлопчик-Зірка  змінився. Він змінився внутрішньо. Стала прекрасною його душа, повернулась врода. Це одна з особливостей казок О.Вайльда, а також і літературних казок взагалі – те, що персонажі можуть змінюватися.
  • Чи змінився якось  світ казки після чудесного перетворення Хлопчика-Зірки? Як саме? Зачитайте відповідний уривок ( «Він керував справедливо й милосердно, злого Чаклуна вигнав, Дроворубові та його дружині послав багато подарунків, а їхніх дітей усіляко вшановував. Він не терпів, коли хтось грубо ставився до звірів чи птахів, навчав любові, доброті й милосердю, бідним давав хліб та одяг, і всюди тоді панували мир і достаток»)

Вправа «Склади картину»

Вчитель. Зараз, діти, я прошу вас написати на шматочку пазла одну з людських рис, які, на вашу думку, наповнюють світ істинною красою?

Демонстрація результатів роботи. У нас вийшла гарна картина, прекрасний світ. Тож бажаю вам усім жити в світі, наповненому милосердям, добротою та іншими моральними чеснотами.

ІV.Рефлексивно-оцінювальний етап

Підсумкова бесіда

- Як ви гадаєте, чому Оскар Уайльд не залишив героя казки потворою назавжди? (По-перше, за законами жанру казки герой має виправитися, змінитися на краще. По-друге, кожен читач має пройти разом з героєм твору нелегкий шлях випробувань і спокутування провини, щоб усвідомити цінності людського життя, навчитися розмежовувати добро і зло, істинну і штучну красу, прагнути щирості взаємин та долати в собі негативні риси) Я гадаю, щоб показати, що кожна людина має шанс стати на стежку добра, змінитися, стати кращою.

- Чи погоджуєтесь ви з епіграфом уроку?

- А чи могли бути епіграфом уроку рядки молодої поетеси Ольги Сапріянчук-Маротчак

Краса душі - найвища нагорода,
Що Богом подарована людині.
Якими б не створила нас природа -
Найголовніше те, що всереди́ні... ?

- Як ви розумієте ці рядки?

- А хто може довести, що твір «Хлопчик-Зірка» є казкою? ( у ній є вигадані події, тварини розмовляють, трикратні повтори, чарівні перетворення, перемога добра, )

- Які з названих на початку уроку особливостей казок О.Уайльда ви помітили в казці «Хлопчик –Зірка»?

- Чого вас навчила казка? Над чим змусила замислитись?

- Що для людини має бути головним:  її зовнішня краса  чи її гарні вчинки?

Рефлексія

- Якщо ваші очікування справдилися, то прикріпіть свою зірочку на наше зоряне небо на дошці.

- Уявіть, що Хлопчик-Зірка прийшов до Вас у клас? Хто з ним дружитиме? Які риси характеру ви виявили, вирішивши  дружити з хлопчиком?

- Які види роботи на уроці вам найбільше сподобалися?

Запитання вчителя англійської мови

- Яку англійську лексику ви засвоїли?

- Як сказати англійською…?

Незакінчене речення

«Сьогодні на уроці я зрозумів, що…»

V. Домашнє завдання

Вчитель. На наступному уроці ми більш детально будемо характеризувати образ Хлопчика-Зірки, разом з ним пройдемо шлях від часів великої гордості до часів  великої любові, гармонії його зовнішньої краси і внутрішнього світу і доповнимо  опорний конспект на дошці, який почали створювати сьогодні.

1)Написати лист-пораду Хлопчику-Зірці .

2) Скласти кросворд до казки, створити ілюстрацію.

3)Високий рівень. Написати твір «Що таке справжня краса?

VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Підсумкове  слово  вчителів 

   Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Янгола - охоронця. Уві сні Янгол цілує немовлятко тричі: в чоло — аби воно зростало  розумним,  в личко,  щоб було красивим  та  в  груди, аби здоров'я, любов та  доброта вселилася в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Янгол завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює життєвий  шлях і вказує дорогу туди, де панують добро і любов.

 


Зразок кубика

https://probapera.org/content/publication/PH13213_2.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразки карток

 

https://scontent.fiev13-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/96845206_182741206256415_2627233951684493312_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=K3mWAhfSmEIAX9s1Cpm&_nc_ht=scontent.fiev13-1.fna&oh=5926dda94632797c4d839e90f737e9a2&oe=5EE1BDDC

 

 

https://scontent.fiev13-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/96835012_4448333738525392_1248565959522779136_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=zsN21TuNd8IAX89wNz6&_nc_ht=scontent.fiev13-1.fna&oh=90c2153669db8f98099da1ac9082ef87&oe=5EE3107B

 

 

 

 

 

https://scontent.fiev13-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/97939070_551934118842365_5532996236161843200_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=DDBWb9DK1zEAX8f5AnX&_nc_ht=scontent.fiev13-1.fna&oh=0f39eea050d76b92389dfab861d55a75&oe=5EE445A6

1

 

docx
Додано
14 травня
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку