Урок з теми "Озера та їх різноманітність"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з теми "Озера та їх різноманітність" в розділі "Гідросфера" для учнів 6 класів
Перегляд файлу

 

Тема: Озера, їх типи, лимани. Особливості гідрологічного режиму.     

            Характеристика найбільших озер

 

Мета: продовжити формувати систему знань учнів про поверхневі води    

            України, зокрема озера; вдосконалити практичні вміння учнів    

            працювати з картою та розвивати інтерес до художнього літератури;

            виховувати естетичний смак, бережне ставлення і любов до природи.

Обладнання: фізична карта України, атласи, фотографії озер, роздатковий      

                        матеріал, глобус, географічна хрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент …1хв.

   (Привітання, перевірка присутності учнів, перевірка готовності до уроку)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів…9 хв.

 

 Розповідь вчителя.

На попередніх уроках ми ознайомилися з поверхневими водами України.               Пригадайте, що до них належить ?

 

Відповідь учнів: річки, озера, водосховища, болота, канали.

 

Вчитель: А що називають річкою ?

 

Відповідь учнів: це природний водний потік, що тече у виробленому ним заглибленні.

 

Вчитель: У творах якого українського поета  найчастіше згадується й   

 описується головна водна артерія України. Які вірші можете пригадати ?

 

Відповідь учнів: Т.Г.Шевченко «Причинна» (Реве та стогне Дніпр широкий...),  «Заповіт»(..і Дніпро, і кручі було видно…).

 

                                            «Мандрівка»

Завдання 1. Користуючись атласом с.10, здійсніть подорож по р. Дніпро, вказуючи обласні центри та великі міста, вздовж яких протікає річка. При цьому не забуваємо вказувати витік, гирло, напрям течії.

 

Відповідь учнів: річка бере початок на Валдайській височині протікає на південь, південний схід, а між Дніпропетровськом і Запоріжжям змінює свій

 

напрям на південно-західний (Чому ?), перетинаючи УКЩ, впадає у Дніпровський лиман Чорного моря.

Спочатку ми знайомимося із столицею – м. Київ, далі на правому березі обл.центр Черкаси, потім м. Кременчук, м. Дніпродзержинськ, обл.центр Дніпропетровськ, Запоріжжя, м .Нікополь, Херсон.

 

                                «Географічна розминка»

Запитання 1.

Назвіть і покажіть річку, що в середній течії збігається з кордоном України, при цьому вказуємо витік та гирло.

 

Відповідь учнів: р. Дністер –починається в Карпатах, впадає в Дністровський лиман Чорного моря.

 

Запитання 2.

Яку річку називають «стічною канавою Європи» або  «річкою дев’яти держав»?

 

Відповідь учнів: р. Дунай. На схилах Щварцвальду і впадає в Чорне море.

 

Запитання 3.

Покажіть річку співзвучну з назвою форми рельєфу на сході України ?

 

Відповідь учнів: Сіверський Донець. Початок –на  Середньо-Руській височині, притока Дону.

 

Запитання 4.

На злитті яких річок розташоване м. Кривий Ріг ?

 

Відповідь учнів: Інгулець і Саксагань.

 

Запитання 5.

Яким чином живляться українські річки ?

 

Відповідь учнів: змішане ,переважно снігове.

 

                              «Історична зупинка» (випереджаюче завдання )

Вчитель.

Вивчаючи деякі історичні документи, було з’ясовано, що на території України протікали річки Узу, Борисфен, Динапріс, Славутич. Але ми не зустріли їх під час подорожі на карті України ? Відповідь нам може дати історик –дослідник, до якого ми звернулися із цим запитанням раніше.  

 

Відповідь Галушки О.: Мова йдеться про одну й ту ж річку  Дніпро – центральна і південна частини водного шляху «з варягів у греки».Має багато назв: для римлян – це Динапріс, греків – Борисфен, слов’ян – Славутич, турків – Узу.

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів…1 хв.

Ми подорожували річками України, і на сьогоднішньому уроці продовжимо вивчення поверхневих вод, та здійснимо не менш цікаву й пізнавальну подорож у дивовижний світ природи, що має назву «озеро». І правомірним буде віднести слова видатного філософа Цицерона до визначення краси й неповторності озера, як одного з творінь природи : «Творіння природи досконаліше творінь мистецтва». Ці слова стануть епіграфам до нашого уроку. 

 

ІV. Пояснення нового матеріалу… 25 хв.

(Діти записують тему уроку)

Вчитель.

Серед природних водойм провідне місце в Україні належить озерам та лиманам. Пригадайте з 6-го класу, що ви знаєте про озера ?

 

Відповідь учнів: Озеро – природна водойма з уповільненим стоком (стічне) або така, що зовсім не має стоку (безстічне).

 

Вчитель. На території України налічується близько 20тис. озер, серед яких близько 30 мають площу більше 10км². Ці озера утворюються у різних за походженням улоговинах. Яких ?

(Заповнення таблиці по мірі розглядання кожного типу)

Тип улоговини:                    Приклади:

 

1) Тектонічні – утворені в прогинах і тріщинах земної кори. (Оз. Байкал, фото№1). Неповторність природи Байкалу не залишила байдужим нашого земляка, письменника Володимира Матвієнко, який присвятив йому вірш «Вітер з Байкалу» з наступними рядками:

 В шаленім гомоні вітрів

 Байкалу берег я зустрів.

 Тайгу відчули ми сповна.

Сибір – сувора сторона

  Тут перемелються дотла

  Не тільки дерево – скала.

2) Карстові – де поширені карстові форми рельєфу. Чудовий приклад – Шацьке поозеря (перлини зачарованого краю) на північному заході Волинської обл.(фото№2), більша частина яких у складі Щацького природного національного парку.

 

 «Цікавинка !» (випереджаюче завдання)

Відповідь Ліску В.: Найглибше і найпривабливіше озеро в Україні – Світязь. Його ще називають «Українським Байкалом». Це найбільше озеро Шацького природного парку. За глибиною (58м) Світязь не має рівних в Україні і перевершує навіть такі всесвітньовідомі озера, як Балатон, Чудське, Балхаш. Воно у чотири рази глибше за Азовське море.

 

3) Вулканічні – в кратерах вулканів. Район Закарпаття (вулканічний хребет).

4) Загатні утворюються внаслідок завалів долин гірських річок. Прикладом є озеро Синевір, що розташоване між лісистими хребтами Карпатських гір на висоті 989м,за це й отримало назву «Краса Карпат».

 

5) Льодовикові. З курсу історії вам відомо про льодовиковий період. Внаслідок настання льодовика, який діяв як гігантський плуг, «виорювались» улоговини. Поширені вони в Карпатах та на півночі країни. А тепер у нашій подорожі «літературна зупинка», і ми послухаємо учня (Люлін Роман ), який відшукав інформацію про Нечимне озеро не з географічних, а з літературних джерел !

 

«Літературна зупинка» (випереджаюче завдання)

 

Відповідь Олійник Ж.: Льодовикове озеро Нечимне, що на Волині ,оспіване Лесею Українкою у феєрії «Лісова пісня» : Галява скраю переходить в куп’я та очерети, а в одному місці в яро-зелену драговину – то береги лісового озера, що утворилося з лісового струмка. Струмок той вибігає з гущавини лісу, впадає в озеро, потім, по другім боці озера, знов витікає і губиться в хащах. Саме озеро – тиховоде, вкрите ряскою та латтям, але з чистим плесом посередині. Місцина ця повна ніжної, задумливої Поліської краси.

(доповнення вчителя:  «Лісова пісня» - у програмі 10 класу)

 

6) Залишкові – які втратили зв'язок із морем. (Оз.Донузлав, Саки, Кримський півострів).

 

7) Лиманні – це витягнута мілководна затока, що утворюється від затоплення морем пригирлової частини річки. Лимани можуть буті відкриті і закриті, т.б. сполучені з морем і відокремлені.

 

Завдання 2.

Знайдіть приклади закритих і відкритих лиманів на Україні.

 

Відповідь учня: Сасик (Кундук), Хаджибейський – відкритий; Куяльницький – закритий.

 

8 )Заплавні –  у заплавах Дніпра, Десни, Орелі : оз. Ялпуг, Катлабуг, Кагул, Китай.

 

Вчитель. А зараз повернемося до запитання, яке було на початку уроку: якщо озеро – це природна улоговина, то звідки в ній береться вода ?

 

Відповідь учня :Типи живлення – дощове, снігове, підземне.

 

Вчитель. Питання до знавців хімії: які розрізняють озера за хімічним складом води ? Назвіть приклади.

 

Відповідь учня: солоні (Сасик, Тилігульський)і прісні (Ялпуг, Китай).

 

Вчитель. Виявляється, що окрім названих типів озер існують інші, незвичні озера. З місця подій доповідають наші юні кореспонденти.

(випереджаюче завдання)

 

«Асфальтове озеро »

Відповідь Таран М. : Неподалік від гирла річки Оріноко в Південній Америці розташований в Атлантичному океані острів Тринідад. На цьому острові  є невелике кругле озеро Піч-Лейк, його діаметр 2 км, площа 47га. Але частіше його просто називають «смоляним», так як воно заповнено рідким асфальтом. Поверхня озера – це застигла маса товщиною 30 см. Якщо зробити відвід від озера, то з нього потече рідкий асфальт. Держава Трінідад і Тобаго отримують великий прибуток, продаючи щорічно 100 тис. асфальту Це озеро не міліє При бурінні глибини скважини 100м не вистачило, щоб дістатися дна асфальтового озера. Передбачають, що це кратер згаслого вулкана.

«Кольорове озеро»

Відповідь Цімошинської А. : У північній Африці в горах Атласа розташовано озеро, в якому не вода, а чорнило. Дві річки течуть в це озеро. Вода однієї річки насичена солями заліза, а інша протікає через болото і має в своєму складі ті ж речовини, що і звичайні чорнильні горішки – хворобливі нарости на листах  деяких рослин. Води цих двох річок змішуються і утворюють велику природну чорнильницю.

 

«Газоване озеро»

Відповідь Мойсеєнко К : Але найцікавіше газоване озеро, розташоване на півострові Камчатка. Незважаючи на те, що озеро дуже глибоке, його можна перейти вбрід. Довго ця загадка інтригувала вчених. Виявили, що постійно фонтануючий газ з дна озера на поверхню дрібні піщинки і навіть камінці, які разом із бульбашками газу створюють надійний місток, по якому можна зайти по шию і спокійно форсувати глибоке озеро. Але вода в ньому дуже гаряча.

 

V. Закріплення нових знань і умінь учнів…7 хв.

 

Вчитель. А тепер ми перевіримо, хто  і що запам’ятав пі д час нашої мандрівки. Проведемо гру «Вірю не вірю», правила якої вам вже відомі.

 А поки ми будемо грати, учень Ворошило Р.  відправиться у подорож не лише по озера м України, а й по озерам материків. ( Учень отримує індивідуальне завдання на картці –картка №1, додаток №1 ).

 

«Вірю – не вірю»

Чи вірите ви, що:

  • Ялпуг – найбільше озеро України ? (так);
  • Тектонічні озера мають глибокі улоговини (так);
  • Щацькі озера належать до льодовикових (ні - карстові);
  • Дніпровсько–Бузький лиман вважається найменшим лиманом (найбільшим);
  • Озеро  Синевір – загатне (так);
  • Озера, утворені від затоплення морем пригирлової частини називаються залишковими (ні - лиманні).

 

Перевірка індивідуального роботи учня з карткою.

 

Вчитель. А тепер до вашої уваги пропонується кросворд для найкращих гідрологів-озерознавців (додаток №2 ).

Питання до кросворду

 

1. Одне із Шацьких озер(Луки).

2. Озеро Донузлав за хімічним складом. (Солоне).

3. Район поширення карстових озер. (Полісся).

4. Найбільше озеро України (Ялпуг).

5. Природна заглибина, заповнена водою (Озеро).

6. «Український Байкал» (Оз.Світязь).

7. Мілководна затока, утворена від затоплення морем пригирлової частини (Лиман).

8. «Краса Карпат» (Оз.Синевір).

9. Озеро – країна (Китай).

 

VІ. Підсумок уроку…1хв.

 

Вчитель. Сьогодні ми познайомилися із великим різноманіттям озер на  території України і за її межами, здійснивши цікаву подорож. Ми побачили, що кожне з озер унікальне по-своєму і дійсно-таки представляє собою витвір мистецтва природи, частиною якої є ми з вами. Тому, необхідно пам’ятати, що озеро окрім джерела водопостачання, зрошування, отримання солі та ін. є чудовим місцем відпочинку не лише фізичного, а перш за все духовного. Наша задача  -  цінувати, берегти всі дари природи.

 

Оцінювання учнів

 

VІІ. Домашнє завдання…1хв.

1) 26 параграф - «Озера. Лимани».

2) Вивчити конспект уроку.

3) Знати номенклатуру.

4) Знайти цитати в художній літературі з описом ставків (штучних водойм).

5) Доповідь: «Проблема створення штучних водойм» (вибірково).

 

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку