Конспект уроку з теми "Пожежна безпека твоєї оселі". Мета уроку: розглянути основні причини виникнення пожеж,повторити умови виникнення горіння, принципи запобігання пожеж; розвивати уміння аналізувати причини виникнення пожеж; виховувати серйозне ставлення до правил пожежної безпеки.
Тема: Пожежна безпека
Мета: розглянути основні причини виникнення пожеж, ознайомити учнів з умовами виникнення процесу горіння, принципами запобігання пожежам; розвивати уміння аналізувати причини виникнення пожеж;
виховувати серйозне ставлення до правил пожежної безпеки.
Обладнання: підручник, зошит,
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель. Добрий день! Сьогодні на уроці присутні гості, привітаємо їх.
Американський психолог так описує одну з емоцій: «Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті іноді зостається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!». Ви здогадалися про щойдеться? Так, це посмішка. Тоді подаруйте її один одному.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учитель. На минулому уроці ми з вами вивчили тему «Безпека твого дому».
Дім – це місце, про яке завжди згадуватимете з теплотою, адже ви тут зростаєте в оточенні дорогих для вас людьми і пам’ятними речами. Колись приїхавши в гості до батьків, будете розповідати своїм дітям, скажімо, таке: «Ось моє улюблене крісло, а це табуретка, з якої я впав, коли був малий».
Щоб залишилося якнайбільше приємних спогадів, треба вчитися правильно користуватися всім, що є у вашому домі – електричними і газовими приладами. Звісно, поки що з дозволу і під наглядом дорослих.
Сучасний світ неможливо уявити без електрики. Ми звикаємо до неї і нерідко втрачаємо обережність. Наприклад, дехто розважається тим, що викручує у під’їздах лампочки чи зриває світильники забуваючи, що вони під напругою. Та чи варто ризикувати життям задля пустощів або мізерного заробітку? Ураження електричним струмом дуже небезпечні. Електричний струм, навіть у декілька разів слабший за той, яким ми користуємось в побуті, може спричинити зу…. серця. Тому необхідно знати правила безпечного користування електрикою.
Бесіда за запитаннями:
Учитель. Такий необхідний і корисний у господарстві газ вимагає обережності у користування, адже він вубохонебезпечний у суміші з повітрям. При витіканні газу для вибуху буває достатньо іскри. Вибух газу може зр……. багатоквартирний будинок. Щоб не сталося лиха потрібно навчитися правильно запалювати і вимикати газову комфорку.
- Як це правильно робити?
Учитель. Добре, коли в домі є вода. І холодна , і гаряча. Але користування водою також вимагає обережності.
- Чому?
- Що потрібно робити, якщо виникла аварійна ситуація?
Учитель. У кожному домі є чимало хімічних речовин, що використовуються у побуті. За ступенем безпеки всі препарати побутової хімії поділяють на чотири групи. Які це групи?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вогонь друг. Вогонь – ворог.
Учитель. Фото вогню на дошці. Продовжити фразу: «Я можу використати цей вогонь для того, щоб…»
Вогонь – повсякденний супутник людини. Ще з давніх часів люди використовували його в своєму житті і весь час підтримували своє родинне вогнище, щоб не згасло. Вогонь – це друг. Він потрібний всюди: і в житлових будинках, і на заводах, і на фабриках. Ним користуються, коли потрібно приготувати обід, підігріти воду. Вогонь – є символом олімпійських ігор. Перед вічним вогнем біля могили Невідомого воїна люди схиляють голови, віддаючи шану загиблим.
Вогонь дарує людям світло,
Вогонь дарує їм тепло,
Коли б тепло і світло зникли,
Життя б на світі не було.
Важко уявити собі життя людини без вогню. Але, якщо вогонь потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Пожежі знищують будинки і заводи, лани і ліси. Під час пожеж гинуть люди. Отже, вогонь - друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Щоб не виникла пожежа, треба знати і виконувати правила пожежної безпеки.
У 6 класі ви вже вивчали тему «Пожежна безпека» і знаєте, за яких умов може виникнути пожежа, умієте загасити невеликий вогонь. На сьогоднішньому уроці ми з вами продовжимо вивчати цю тему і поговоримо про «Пожежну безпеку вашого дому» . Тож тема сьогоднішнього уроку – «Пожежна безпека твого дому».
Очікувані результати уроку:
- розглянути основні причинами виникнення пожеж;
- ознайомитись з умовами виникнення процесу горіння, принципами запобігання пожежам
На дошці трикутник вогню
- Як називається ця геометрична фігура?
Ви вже знаєте, що таке трикутник. А чи відомо вам, що таке «трикутник вогню» ? Цей термін запропонував французький хімік А.Лавуазьє для того, щоб було легше запам’ятати три умови виникнення горіння. Горіння виникає за наявності горючої речовини, джерела запалювання, кисню, який входить до складу повітря.
Горюча речовина
Джерело Кисень, який входить
запалювання до складу повітря
До джерел запалювання відносяться: сірник, бенгальський вогонь, несправний електроприлад, багаття, запальничка, сигарета тощо.
Проблемне запитання
Учням пропонуються зразки матеріалів (перелік на дошці) - папір, поліетилен, деревина, пластик, гума, фольга, каміння, черепиця.
- Які матеріали ви б віднесли до горючих?
- Які матеріали доцільно використовувати при будівництві з точки зору пожежної безпеки
Усі речовини за ознакою горючості поділяються на:
Вправа «Запитання – відповіді»: називаю речовину, а учні роблять відповідні рухи, якщо вона належить до горючих (хитають головою ) або важкогорючих (показують долоньки ), негорючих речовин (посміхаються ):
1) папір; 8) одяг;
2) гумовий килимок; 9) ковдра;
3) пісок; 10) пластикова упаковка;
4) вода; 11) сухе листя;
5) деревина; 12) цегла;
6) журнал; 13) улюблена м'яка іграшка;
7) лінолеум; 14) каміння.
Третьою умовою горіння є наявність кисню – газу, що міститься у повітрі. Кисень підтримує горіння та є необхідною умовою для його виникнення.
Для припинення горіння потрібно перекрити доступ кисню або охолодити горючий матеріал нижче температури його займання.
Учитель. Є таке прислів’я: «Вогонь - добрий слуга, але поганий господар». Це означає, що вогонь вірно служить людям у побуті й на виробництві, за його допомогою здійснюється безліч корисних справ. Він - давній помічник людини. Однак трапляється, що вогонь з вірного слуги, друга та помічника перетворюється на «поганого господаря» - безжального ворога і руйнівника, який знищує за лічені хвилини те, що створювала природа або людина довгими роками наполегливої праці. Причини пожеж різні. Але найчастіше пожежа виникає тому, що з вогнем поводилися необережно або залишили його без нагляду. Щоб вогонь з доброго помічника не перетворився на небезпечного ворога потрібно дотримуватися правил пожежної безпеки. 2. Причини виникнення пожеж Повідомлення учнів І. Причини виникнення пожеж у оселі.
Основною причиною виникнення пожеж у домі є необережне поводження людини з пожежонебезпечними предметами (електроприлади, газова плита, легкозаймисті речовини тощо), невиконання елементарних правил пожежної безпеки (паління у ліжку, пустощі дітей з вогнем або сірниками).
Найбільш небезпечним місцем у квартирі, з погляду на пожежну небезпеку є кухня. Залишені без догляду газові конфорки або колонка можуть легко стати причиною пожежі, якщо вітром з вікна (кватирки) у бік полум’я хитне штору або біля газу, що горить, залишають легкозаймисті предмети (рушники, серветки тощо). До загорання призводить перевантаження електромережі у разі ввімкнення в одну розетку декількох електроємних приладів. Часто причиною пожежі на балконах стають недопалки, що можуть потрапити на балкон з верхніх поверхів. А якщо згадати, що балкони часто використовують для збереження старих, іноді легкозаймистих, речей, результат неважко уявити. Важко пригадати скільки разів спеціалісти пожежного нагляду говорили про небезпеку дитячих пустощів з вогнем, сірниками та про паління у ліжку але кількість пожеж, спричинених цими діями не меншає. Запам’ятайте:
- Необережне поводження з вогнем призводить до пожежі; - Палити у ліжку – небезпечно; - Не залишайте біля працюючих електроприладів легкозаймистих предметів; - Не залишайте ввімкнуті електроприлади або підпалені газові прилади без догляду; - Не користуйтеся електроприладами з пошкодженою ізоляцією; - Не вмикайте в одну електричну розетку декілька приладів; - Не підігрівайте на відкритому вогні легкозаймисті речовини (лаки, фарби тощо); - Не сушіть білизну над газовою конфоркою, не вішайте над плитою рушники, серветки тощо; - Не зберігайте на балконах легкозаймисті предмети та речовини; - Утримуйте у порядку горища та підвали. Пожежа може швидко охопити велику площу в житлових будинках і підсобних будівлях тільки в тих випадках, коли займаються пролиті горючі рідини (наприклад, при падінні на підлогу керогазу); у газифікованих будинках це може мати місце при вибухоподібному спалаху газу. Найчастіше в житлових будинках пожежа починається з появи незначного полум'я, якому передує більш-менш тривалий період нагрівання або тління твердих легкозаймистих предметів, матеріалів, речовин. Робота з підручником
Завдання, с. 154 підручника.
Фізкультхвилинка.
На галявині вогнище,
Полум’я стелиться низько-низько (присідають),
Далі вогнище розгоряється (піднімаються).
І полум’я колихається (показують руками).
Ми взяли водичку прямо із кринички.
Полили, загребли (імітація руками).
І з галявини пішли (крокують).
3. З історії дослідження пожежної охорони.
Повідомлення учнів
Перші пожежники з’явились у нашій країні понад два століття тому. Двоповерхова споруда з високою вишкою (каланчею) мала назву «пожежне депо».
На першому поверсі розміщували коней, вози з діжками, наповненими водою, та протипожежний інвентар. На другому – жили пожежники, яким дозволялося відлучатися з казарми лише один раз на тиждень, заборонялося відвідувати громадські місця, читати будь-що, крім Біблії. Щоб завжди бути наготові, вони навіть на ніч не знімали чобіт.
Як тільки черговий (вишковий) помічав пожежу, на каланчі одразу піднімали сигнальні знаки, щоб повідомити інші депо. Вартовий ударяв у дзвін, і з воріт на коні вилітав вістовий. Він розвідував обстановку на пожежі й мчав назад.
Після його повернення з гуркотом і дзвоном на місце пожежі поспішали пожежники. Трубники рятували людей і гасили пожежу водою із шлангів, сокирники рубали дах, щоб випустити з приміщення дим, а качальники та водопостачальники поповнювали запаси води в діжках.
Учитель. У наш час повідомлення про пожежу приймають за телефоном… 101. Після отримання сигналу оголошується тривога в найближчій до місця пожежній частині, і за півхвилини пожежні автомобілі з увімкненими сиренами вже мчать гасити пожежу.
Завданням пожежної служби є не лише гасіння пожеж, а й профілактика, тобто забезпечення пожежної безпеки будівель. Жоден будинок не заселяють без підпису працівників пожежної служби, які ретельно перевіряють справність електричної мережі, наявність і доступність евакуаційних виходів і шляхів, запасних виходів, пожежних драбин, засобів гасіння та виявлення пожежі.
У приміщеннях і будинках встановлюють пожежну сигналізацію. Навіть маленькі діти мають знати, що коли вона спрацювала, треба негайно вийти з будинку шляхом, який вказано на плані евакуації. А щоб засвоїти , куди бігти у випадку пожежі, двічі на рік слід проводити навчальні пожежні тренування. І не тільки в школі, а й удома, особливо якщо в родині є маленькі діти.
Учитель. Особливо небезпечно, коли пожежа виникає там, де одночасно перебуває багато людей, наприклад у школі.
У школі проводиться постійно день цивільно захисту, коли проходять тренування по евакуації зі школи.
5. Виконання завдань в зошиті.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда за запитаннями.
1. Наведіть приклади ситуацій коли вогонь може бути другом, а коли ворогом?
2. Які три основні умови горіння?
3. Наведіть приклади джерела запалювання?
4. Наведіть приклад горючих речовин( папір, газети, книги, одяг, речі, штори, меблі і т.д.);
V. Підсумок уроку
- Умови горіння – наявність кисню, джерела запалювання та горючих матеріалів.
- Найпоширенішими причинами виникнення пожеж є : тютюнопаління (особливо в нетверезому стані), порушення правил експлуатації електричних і газових приладів, необережне поводження з вогнем та розряди блискавки.
- Щоб запобігти виникненню пожежі, треба дбати про пожежну безпеку помешкання. У кожному будинку має бути план евакуації.
- Пожежну службу було створено понад два століття тому. Відтоді хоробрі пожежники врятували чимало людських життів і майна.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф.
Підготувати прислів’я та загадки про вогонь
- Слово вчителя: ” Попередити пожежу неважко. Потрібно тільки пам’ятати про правила пожежної безпеки та виконувати їх. Спробуйте попередити пожежу у різних ситуаціях ” (підручник).
- Об’єднання учнів у 3 команди. Кожна команда готує пам’ятку (повідомлення):
команда 1 – Як запобігти пожежонебезпечним ситуаціям під час користування газовими приладами;
команда 2 – Як запобігти пожежонебезпечним ситуаціям під час користування електричними приладами;
команда 3 – Як запобігти пожежонебезпечним ситуаціям під час користування засобами побутової хімії .
- Презентації груп, обговорення, оцінка спостерігачів.
10.Підсумкове завдання. Інтерактивний прийом `` Мікрофон``.
- За яких умов вогонь є другом людини?
- Які умови є необхідними для загоряння?
- Які найпоширеніші причини виникнення пожеж?
Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.
11. Домашнє завдання. Вивчити параграф. Проаналізуйте разом з батьками стан пожежної безпеки вашої оселі. Разом з батьками на ваших планах квартир позначте стрілочками виходи з кожної кімнати, шляхи евакуації з вашого будинку чи квартири в разі можливого виникнення пожежі.
12. Завершення тренінгу. Провести організовану евакуацію учнів з класу.
Учитель говорить і показує, а учні повторюють.
`` Зроби раз `` - складають портфелі.
`` Зроби два `` - встають по парам.
`` Зроби три `` - організовано виходять з класу у супроводі вчителя.
Диму без вогню не буває
1) Робота над прислів'ями. • Криком вогню не загасиш. • У сіні вогню не сховаєш. 2) Робота над загадками. • Дерев’яні хлопці Лежать у коробці. Коли з ними граються,То вогнем займаються. (Сірники) • Лишає він страшні сліди. Усе він пожирає. А як даси йому води — Відразу помирає. (Вогонь)