Урок з теми «Прихований повчальний зміст «Казки про яян» Емми Андієвської»

Про матеріал

Тема: Прихований повчальний зміст

«Казки про яян» Емми Андієвської.

Мета: продовжити роботу над твором Емми Андієвської «Казка про яян», опрацювати зміст твору, його виховне і повчальне значення; допомогти глибше усвідомити притчовий зміст і художню цінність казки;

  • розвивати культуру зв'язного мовлення, абстрактне, логічне і критичне мислення, пам'ять, увагу, уміння грамотно висловлювати думку; формувати естетичні смаки;
  • -виховувати непримиренність до зла, жорстокості, надмірної власної хвалькуватості,; прищеплювати доброту, почуття милосердя.

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання: епіграф уроку, зелені та червоні аркуші, ілюстрації до казки, картки для роботи в парах.

Методи, прийоми, форми роботи: обмін побажаннями, прийом «Світлофор», асоціювання, виразне читання, «Подумаємо разом», технологія «Незакінчене речення», «Мікрофон», прийом «Знайди помилку в тексті», тести.

Перегляд файлу

Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 2

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Урок з теми

«Прихований повчальний зміст

«Казки про яян» Емми Андієвської»

 

 

 

 

Розробила:

учитель ЗОШ № 2

Русанова О.П.

 

 

 

 

2018


Тема:    Прихований повчальний зміст

«Казки про яян» Емми Андієвської.

Мета: продовжити роботу над твором Емми Андієвської «Казка про яян», опрацювати зміст твору, його виховне і повчальне значення; допомогти глибше усвідомити притчовий зміст і художню цінність казки;

  •                   розвивати культуру зв'язного мовлення, абстрактне, логічне і критичне мислення, пам'ять, увагу, уміння  висловлювати думку; формувати естетичні смаки;
  •                   виховувати непримиренність до зла, жорстокості, надмірної власної хвалькуватості,; прищеплювати доброту, почуття милосердя.

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання: епіграф уроку, зелені та червоні аркуші, ілюстрації до казки, картки для роботи в парах.

Методи, прийоми, форми роботи: обмін побажаннями, прийом «Світлофор», асоціювання, виразне читання, «Подумаємо разом», технологія «Незакінчене речення», «Мікрофон», прийом «Знайди помилку в тексті», тести.

Ніколи не будьте спрямовані лише на своє «Я»,

зберігайте в собі чистоту помислів дитинства,

і доля вам віддячить новими відкриттями,

повнотою життя...

Е. Андієвська

Перебіг уроку

 І. Організаційний момент.

I. Слово вчителя (з'ясування емоційної готовності до уроку «Обмін побажаннями») Діти, подивіться один на одного, візьміться за руки й подаруйте кожен свою посмішку товаришу. Молодці! - Вчинки красномовніші за слова, а посмішка означає: ви мені подобаєтесь, ви робите мене щасливим; я радий вас бачити. Я кажу про справжню щиру посмішку, сповнену сердечної доброти, що йде з глибини душі, посмішку, яка високо цінується в людських стосунках. Посміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, будуть тягнутися до вас!

І знову побачення з літературою. Отож, почнемо урок.

II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

1. Перевірка домашнього завдання (ознайомлення з біографією і творчістю Е. Андієвською, знати зміст «Казки про яян»)

2. Бесіда.

- Що таке література? (Мистецтво слова)

- У чому цінність літератури? (знайомство з героями, з подіями твору, знання про навколишній світ). А допомагають нам у цьому письменники.

1. Слово вчителя.

Якщо Бог дає талант, то не один. Ці слова стосуються незвичайної письменниці й художниці Е. Андієвської. Чому незвичайної?

2. Повідомлення учня (розповідь про письменницю від першої особи).

3. Літературна гра «Світлофор».

1. Пастушок, заганяючи козу, упав у криницю. Ні

2. Хлопчик потрапив на площу великого міста. Так

3. Перший чоловік, до якого підійшов козопас, не відповів на жодне його запитання. Так

4. Зовсім зневірившись, хлопчик натрапив на однолітка, який поділився з ним окрайцем хліба. Ні

5. Кожен яянин знає лише своє «я», і тому запитань іншої людини просто не чує. Так

6. Дідусь почув питання хлопчика тільки тому, що він теж колись був чужинцем і його здолали немощі. Так

7. Кожен яянин із задоволенням приймає допомогу інших. Ні

8. Там усі харчуються власним «я». Так

9. Коли дідусь був юнгою на кораблі, то випав за борт і опинився в місті яян. Так

10. Вийти з міста можна було тільки дійшовши до брами і сказавши: «Сім-сім, відчинись». Ні

11 .Хлопчик хотів подбати про дідуся й тому покликав його із собою. Так 12.Повернувшись додому, малий козо пас став красенем-велетнем. Ні

III. Повідомлення теми і мети уроку. Цілевизначення.

1. Запис числа, теми, епіграф.

2. Ознайомлення з планом роботи на уроці:

- продовжити роботу над твором Емми Андієвської «Казка про яян», опрацювати зміст, його виховне і повчальне значення; допомогти глибше усвідомити притчовий зміст і художню цінність казки;

- розвивати культуру зв'язного мовлення, абстрактне, логічне і критичне мислення, пам'ять, увагу, уміння висловлювати думку;

- виховувати непримиренність до зла, жорстокості, зрозуміти сенс людського життя, визначити місце свого «Я» в навколишньому середовищі.

3. Слово вчителя (прийом «Подумаємо разом»).

Перш, ніж продовжити знайомство з казкою, пригадаймо історію про Робінзона Крузо.

- Що необхідно було Робінзону, щоб вижити на безлюдному острові? (приручив тварин, збудував житло).

- Яку роль відіграв його новий друг П'ятниця? (спілкування).

- Як вважаєте, чи може вижити людина сама? (можуть вижити тільки замкнені люди, а для нормального життя потрібне спілкування).

4. Слово вчителя.

У Е. Авдієвської є цикл казок, об'єднаних спільним початком: «Шакал підійшов до вікна й познайомився з Консервною бляшанкою, яка лежала на веранді. Вони почали розмовляти».

5. Інсценізація (розмова з Консервною бляшанкою й з Шакалом).

6. Слово вчителя.

Нагодувавши Шакала, Консервна бляшанка пропонує розповідати один одному казки. Вона виявила бажання розповідати веселі казки, а Шакал сумні.

Консервна бляшанка розповіла Шакалу «Казку про яян», зі змістом якої ми продовжуємо знайомитись.

7. Слово вчителя (прийом «Мікрофон»).

* Який твір називається казкою?

* Доведіть, що прочитаний твір є казкою? (незвичайні ситуації, невизначеність часу, добро перемагає зло, наявність позитивних героїв, чарівні предмети, перетворення). Навести приклади.

8. Бесіда за змістом казки (підтвердити цитатами):

- Де знаходилось місто Яян? (у глибокому проваллі...);

- Який воно мало вигляд? (складалося з багатьох веж..., які весь час завалювались);

- Як вели себе мешканці міста? (ніхто не звертав уваги на пастушка);

- Чому тільки дідусь заговорив до хлопчика? (здолали немощі...);

- Чому Яяни мовчать? (знають тільки своє «Я»...);

- Чому хлопчик не захотів бути Яянином? (сирота, не озлобився на людей, прагне допомогти).

* Чому «Казку про яян» називають ще притчою? (Притча - невеличкий твір повчального змісту).

9. «Яке повчальне (притчове) значення твору?»

(записати повчання у вигляді правил):

- поважай старших, допомагай їм;

- умій боротися з труднощами і долай їх;

- відчувай, не тільки своє «я», а також «я» оточуючих;

- будь вдячний іншим людям;

- люби свою домівку, рідний край.

1. Формулювання теми та ідеї твору.

Учитель: тепер ми можемо сформувати тему та ідею твору.

Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.

Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.

2. Робота в парах (кожному на парту роздаю ключові фрази тексту. Вони стосуються образів Яянів або пастушка. Охарактеризувати дійові особи).


ЯЯНИ

* кожен яянин знає тільки своє «я»;

* харчується власним „я";

*«я» кожного невичерпне;

* «я» усе знаю і умію;


ПАСТУШОК

* я вам охоче допоможу;

* я спробую;

* я тобі дуже вдячний за пораду;

* хотів би подбати про тебе;

* я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям;

* я не хочу ставати яянином;


- Яке слово повторюється у кожній фразі? (Я).

- Що воно уособлює? (Духовний світ людини).

- У якій колонці більше „я"? Чий духовний світ багатший? Чому?

- Що уособлює духовний світ яян? (вежі, які весь час завалюються. Отже, їхній світ нестійкий).

3. Скласти сенкан до слова «Пастушок».

4. Опереджувальне завдання.

Усне повідомлення на тему «Що об'єднує Вавилонську башту та вежі міста яян?»

Вавилон — велике й багате місто в стародавній Месопотамії. Важливий торговельний і культурний центр. Поступово назва столиці Вавилонського царства з власної ставала загальною, символічною.

Прадавній  міф  розповідає про спорудження після всесвітнього потопу вежі «висотою до небес». Будівництво йшло успішно, башта ставала все вищою, адже люди, розмовляючи однією мовою, працювали дружно, злагоджено. Розгніваний людським зухвальством Бог переплутав людські мови так, щоб будівельники перестали розуміти один одного, — і вежа розвалилася.

 


Місто, у якому жили яяни, знаходилося у глибочезному проваллі серед високих скель. Це було місто бідняків, бо складалося з веж, що весь час завалювалися.

У місті яянів вежі вузькі, довгі, не схожі одна на одну, бо «їх кожен будує на свій лад». Не дивно, що «ці вежі весь час розвалюються», що деякі з них — лише купи каміння. Яяни, на відміну від різномовних вавілонян, узагалі не розмовляють, вони не можуть вимовити навіть звичайнісіньке «ти».

Отже, і легенда, і казка нас навчають, що без краси людських взаємин не може бути гармонії й краси ні в природі, ні в людському оточенні.

Усне повідомлення на тему «Символічне значення числа сім»

У місті яянів сім воріт. Не п'ять, не вісім, не дев'ять, а саме сім.

Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним. Маємо сім днів у тижні.

На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семикутної зірки. Маємо сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.

За церковними канонами, є сім головних гріхів: гордість, жадібність, нечистота (тіла й душі), ненависть, обжерливість і пияцтво, гнів, лінощі.

Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?

Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.

5. Проблемне питання.

* Діти, а у вас є часточка від Яян? (така часточка є в кожного, але кращі якості перемагають).

*Чи дала нам відповідь Е. Андієвська, хто ж такі яяни? (прямої відповіді в тексті не знайдеш, її треба шукати, міркуючи над розповіддю пастушка, який потрапив у казкову історію, у результаті якої дЄдве не змінилося його життя).

(звертаймося до епіграфа)

6. Творча робота «Що треба, зробити, щоб не стати Яянами» (записати повчання у вигляді правил):

- Треба діяти, творити, жити;

- Бути наполегливим, шукати вихід із скрутного становища;

- Не падати духом;

- Прислухатися до думок інших;

- Бути вдячним, добрим;

- Шанувати старших, допомагати;

- Не думати про винагороду.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу на тему.

Перевірка засвоєних знань.Прийом  «Закінчи речення») або Тести

1. Розмова на початку «Казки про Яян» відбулася між.. .(Бляшанкою і Шакалом).

2. Герой казки займався.. .(Випасом кіз).

3. До каїни Яян хлопчик потрапив, коли.. .(упав зі скелі).

4. Яяни будували.. .(довгі вежі).

5. Яяни не відповідали на запитання інших, бо.. .(чули лише себе).

6. Яяни «харчуються».. .(власний «Я»).

7. Дідусь почув хлопчика, бо.. .(не став справжнім Яяном).

8. Вийти з міста можна було через.. .(сім брам, які відкривалися на слово «Ти»).

9. Ніхто з мешканців країни не міг вийти з міста,  бо... (не могли вимовити слово «Ти»).

10. Хлопчик вирішив подбати про старого, бо...(не мав батька).

11. Хлопчик хотів, щоб старий.. .(побув на волі і дихнув свіжим повітрям).


12. 3а плечима у хлопчика замість дідуся опинився... (мішок з коштовностями).

V. Рефлексія.

• Читаючи «Казку про яян», я відчув ... здивування, біль, сум, гордість, радість.

Читаючи «Казку про яян», я побачив ... пастушка, скелі, козу, провалля, велике місто, вузькі довгі вежі, чоловіка з кельмою, купу каміння, брами, яянів, старого, корабель, юнгу, кельми для новоприбулих, 7 веж, мішок із самоцвітами.

Читаючи «Казку про яян», я зрозумів, щоб не стати яянином....

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

* Слово вчителя. Діти, чи змінилося протягом уроку ваше ставлення до власного «Я»? Перевіримо.

* Жартівливий тест «Чи є ви справжнім Яянином?»

(якщо «Так» - 2 бали, «Ні» - 1 бал):

1. За добро обов'язково повинна бути нагорода.

2. Людині, яка робить добро, слід не забути назвати своє ім'я.

3. Коли ти бачиш людину у біді, радієш про те, що лихо не трапилось з тобою.

4. Добре бути хвастливим.

5. У Біблії сказано: «Люби себе понад усе!».

6. Добро любити сумно, а зло - весело.

7. Ти ніколи не потребуєш чужої допомоги.

8. Солодощі краще з'їсти самому.

9. Ти не радієш успіхам іншої людини.

10. Дивлячись на гроші, ті думаєш, що купити собі, а не як допомогти менш забезпеченому другові.

11. Для мене існує тільки власне «Я».

(22-18 б. - співчуваємо!. Ви справжній Яянин. Мало спілкуєтесь, не довіряєте іншим, часто ображаєтесь, не маєте друзів).

(17-15 б. - можете обмірковувати план помсти за образу. Вирішує настрій, а не ваші моральні переконання, часто вагаєтесь, що вибрати, добро чи зло).

(14-11 б. - вітаємо! Ви - енергійні, активні, відкриті для спілкування, цінуєте друзів, готові допомогти у біді, маєте всі шанси стати щасливою людиною).

VII. Домашнє завдання. Підготуватись до усного твору «Чи схожий я чимось на Яянина»? Скласти сенкан до образу Яянина.

VIII. Узагальнення матеріалу вчителем.

Давайте спробуємо кожен день робити хоча б одну добру і безкорисливу справу! І неважливо, дрібниця це буде, чи щось значиме... Аби лише було ваше бажання...Побачите, як відразу зміниться світ, адже:

Життя - це мрія,

Здійсни її.

Життя — це виклик,

Прийми його.

Життя — це таємниця,

Пізнай її.

Життя — це боротьба,

Стань борцем.

Життя таке чудове,

Не згуби його.

Це твоє життя,

Борись за нього!

«Духовний заповіт Матері Терези»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Біловол Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гречана Ірина Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
16434
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку