Урок на тему « Числівник як частина мови: загальне , морфологічні ознаки, синтаксична роль»

Про матеріал

Конспект уроку на тему:

« Числівник як частина мови: загальне , морфологічні ознаки, синтаксична роль» стане в пригоді будь-якому вчителю при підготовці до уроку у 6 класі.

Мета уроку:

навчальна - сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови; навчити учнів розпізнавати загальне значення числівників, визначити їх морфологічні ознаки, з'ясувати синтаксичну роль;

розвивальна - розвивати творчі вміння знаходити числівники в тексті; використовувати їх у власних висловлюваннях; за допомогою інтерактивних технологій розвивати у дітей навички спілкування, спонукати до роздумів;

виховна - виховувати інтерес та повагу до історії українського народу, його захисників.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

на тему:

« Числівник як частина мови: загальне , морфологічні ознаки, синтаксична роль»

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №

Дата:

Клас: 6

Тема уроку. Числівник як частина мови: загальне , морфологічні ознаки, синтаксична роль

Лексична тема. Я і українська мова

Тип уроку:  урок  вивчення нового матеріалу .

Мета уроку:

        навчальна -  сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови; навчити учнів розпізнавати загальне значення числівників, визначити їх морфологічні ознаки, з’ясувати синтаксичну роль;

      розвивальна - розвивати творчі вміння знаходити числівники в тексті; використовувати їх у власних висловлюваннях; за допомогою інтерактивних технологій розвивати у дітей навички спілкування, спонукати до роздумів;

      виховна -  виховувати  інтерес та повагу до історії українського народу,    його захисників.

Методи і прийоми:

                 Методи - бесіда, розповідь вчителя, метод вправ, робота з підручником, опитування( індивідуальне, фронтальне);

                Прийоми - пояснення, аналіз, узагальнення.

Обладнання:

        унаочнення - узагальнюючі таблиці, ілюстрації, тексти, опорні      схеми;         

       засоби навчання – український правопис

Міжпредметні зв’язки :з українською літературою.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія.

Використана література:

  1.  Ющук  І.П. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2002. – 254с.
  2. Майстер-клас учителя української мови: 6 клас./Упоряд.:О. Несидюк, Г. Федяй.- К., 2005.- 128 с.
  3. Пентилюк М.І., Гайденко І.В., Ляшкевич А. І., Омельчук С. А. Рідна мова: Підручник для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. – К.: Освіта, 2006. – 272 с.
  4.  Ніколаєнко І.О., Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.: Освіта, 1997.- 224с.
  5. Український правопис/ Ін-т мовознавства ім. О,О.Потебні НАН України, Ін-т укр. мови НАН України. – К.: Наук. Думка, 2008. – С. 7-10.

 

План уроку

I. Організаційний момент. (2 хв )

II. Актуалізація опорних знань учнів. ( 7 хв )

ІІІ.       Оголошення теми і мети уроку. ( 2 хв ) 

IV.     Вивчення нового матеріалу. ( 10 хв )

 V.      Закріплення вивченого матеріалу. ( 17 хв )

VI.     Підсумок уроку. ( 2 хв )

VII.     Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання. ( 5 хв )

 

 

 

Хід  уроку

 

І. Організаційний момент

Учитель: заходить до класу,  вітається: «Добрий день!», перевіряє присутність та готовність учнів до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель: Діти, пригадайте в якому  розділі науки про мову вивчаються частини мови?

Учень: Частини мови вивчаються у розділі науки «Морфологія».

Учитель:А зараз назвемо на які групи поділяються частини мови?

Учень:Частини мови поділяються на  самостійні( іменник, прикметник, дієслово, числівник, займенник, прислівник) і службові(прийменник, сполучник, частка).

Учитель: А зараз ми проведемо  робота в парах. Користуючись наочною узагальнюючою схемою «Числівник», розкажіть, що вам відомо про цю частину мови, доповнюючи відповідь прикладами.

Учень:Числівник – це самостійна частина мови, яка вказує на кількість, порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?  У реченні виступає другорядним членом речення. Числівники поділяються на кількісні,які відповідаю на питання скільки, наприклад, один, сто, тисяча і порядкові, які відповідають на питання котрий? Наприклад, перший, сотий, тисячний. Числівники змінюються за відмінками і змінюються як прикметники.

 

 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель: Діти, сьогодні до нас на урок завітав з країни Морфології друг Прикметника - це частина мови,яка позначає число і вказує на кількість предметів та порядок їх при лічбі. Може ви мені підкажете хто це?

Учень:Числівник.

Учитель:Так,це Числівник. Зараз  ми вивчимо й поглибимо наші знання про цю чарівну частину мови. Прошу записати тему уроку: «  Числівник як частина мови: загальне, морфологічні ознаки, синтаксична роль».

     Метою нашої співпраці є засвоїти знання про числівник, навчитися розпізнавати загальне значення про нього. Ми повинні навчитися знаходити числівники в текстах і правильно використовувати їх у своєму мовленні.

 

ІV. Вивчення  учнями нового матеріалу

Учитель: Діти,  ви уже знаєте,  що числівники відповідають на питання скільки? котрий? І в залежності від цих питань поділяються за значенням  на кількісні і порядкові.

       Кількісні числівники означають кількість предметів при лічбі й відповідають на питання скільки? Наприклад: шість, одна четверта, п’ятеро, кільканадцять.

        Порядкові означають порядок предметів і відповідають на питання котрий? Наприклад, третій, десятий, двадцять третій, триста сорок п’ятий . А кількісні в свою чергу поділяються на неозначені, цілі, дробові, збірні.

        Неозначені – числівники, що означають загальну, точно не визначену кількість: багато, чимало, кільканадцять,небагато, стонадцять.

        Цілі – що означають кількість, виражену в цілих числах: п’ять , дванадцять, тридцять вісім,сто сімдесят шість.

        Дробові – що означають  самі дробові величини або дробові у сполученні з цілими: чотири сьомі, дві цілі і п’ять десятих.

      Збірні – що означають кількість предметів у їх сукупності як одне ціле: двоє, троє, семеро, десятеро.

Учитель: А зараз,діти, напишемо вибірковий диктант.

Завдання:

Із поданих числівників виписати кількісні.

П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший.

Ключ: із третіх букв кількісних числівників складається слово світ.

Учень: вісім, дев’ять, двісті, чотири.

Учитель: Діти, запишіть у свої зошити наступне завдання.

Завдання:

  Від поданих чисел утворіть збірні числівники. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень.

4, 7, 10, 11, 18, 20.

Учень:   четверо, семеро, десятеро, одинадцятеро, вісімнадцятеро.

     Четверо дітей гралися на майданчику. Семеро людей стояли  на зупинці.

Учитель: За будовою числівники поділяються на прості — однослівні числівники, що мають один корінь (два, шостий), складні — однослівні числівники, що складаються з двох коренів (сімнадцять, тринадцять, п’ятнадцять) та складені — числівники, що складаються з двох і більше простих і складних числівників (двадцять третій, триста сімдесят п’ять, чотири сьомих).

Завдання:записати числівники у три колонки: у пер¬шу — прості, у другу — складні, у третю — складені.

Триста, шістнадцять, вісім, дві четвертих, п’ять, одинад¬цять, чотириста сорок три, десять, один, двадцять мільйонів, сто, дев’ятсот.

Учень:

Прості:                                     складні :                        складені:

вісім                                        шістнадцять                  дві четвертих

п’ять                                       одинадцять                     чотириста сорок три

десять                                     дев’ятсот                         двадцять мільйонів

один

сто

Учитель: Проведемо роботу за підручником. Самостійно перечитайте теоретичний матеріал про числівник, використовуючи прийом «Читання з помітками» і запишіть собі в зошит морфологічні ознаки і синтаксичну роль числівника.

V. Виконання вправ на закріплення нового матеріалу

Учитель:Тепер ми проведемо кодовий диктант. 

Завдання:Потрібно вставити в фразеологізми пропущені числа.

Сидіти в      стінах  (4)

  колесо до   воза      (5)

  чоботи - пара   (2)

В    … дуги  зігнувся  (3)

   дорогою  обійти   (10)

… разів відмір, а  … раз відріж (7 і 1)

Код: 4, 5, 2, 3,  10, 7 і 1

Учень: Сидіти в чотирьох стінах.

              П’яте колесо до воза.

              Два чоботи – пара.

              В три дуги зігнувся.

             Десятою дорогою обійти.

             Сім разів відмір, а один раз відріж.  

Учитель: А зараз, юні лінгвісти, проведемо творчу роботу.

Завдання: Поєднати числівники з іменниками.

Шестеро (діти), троє (хлоп’я), троє (дівчина), двоє (побратим), четверо (подорожній).

Учень: Шестеро дітей, троє хлоп’ят , троє дівчат, двоє побратимів, четверо подорожніх.

Учитель: Підготуйте аркуші для написання тестів.

Тести

1.    Числівник – це самостійна частина мови, яка вказує на :

А) дію або стан;

Б) ознаку предмета;

В) предмет чи особу;

Г) число, кількість предметів, їх порядок при лічбі.

2.Числівники за значенням поділяються на :

А) прості й складні;

Б) збірні й дробові;

В) кількісні  й порядкові;

Г) кількісні й складені.

3. Числівники за будовою поділяються на:

А) прості  й дробові;

Б) складні й кількісні;

В) прості, складні й складені;

Г) складні й складені.

4. Порядкові числівники змінюються за:

А) родами і числами;

Б) родами, числами і відмінками;

В) відмінками;

Г) родами і відмінками.

5. У якому рядку всі числівники – кількісні?

А) перший, другий,чотири, третій;

Б) десятеро, сьомий, двадцять, вісім;

В) одна п’ята, десять, троє, сорок;

Г) двохсотий, триста один, дев’ятий, чотириста.

6. У якому рядку всі числівники вжито в родовому відмінку?

А) одного, одної восьмої, одної, одних;

Б) семи, одній сьомій, сімом, шістьом;

В) дев’яноста, сорока, ста, двом;

Г) п’ятдесяти, десятьох, двомстам, трьома.

7. У якому рядку всі числівники  за будовою складні?

А) тридцять, одинадцять, вісім, сорок два;

Б) двадцять, сто три, п’ятсот, сімсот один ;

В) сімдесят чотири, триста, дванадцять, дев’ять;

Г)п’ятдесят, п’ятсот, сімдесятий, дев’ятнадцять.

8. Вкажіть речення, в якому вжито числівник.

А) Четвірка друзів вирушила в мандри.

Б) У цьому місті я живу п’ятнадцятий рік.

В) Юрко отримав за контрольну роботу шістку.

Г) На майже голих гілках висіло з десяток останніх яблук.

9. Вкажіть ряд числівників, у кожному з яких пишеться –ь-:

А) тр..ох, десят..ма, п’ят..ом;

Б) дев’ятнадцят.., чотир..мастами, шістдесят..;

В) вісім..сот, п’ятнадцят..ма, дев’ят..мастами;

Г) п’ят.., вос..мому,вісім..

10.  Вкажіть, який порядковий числівник відмінюється, як прикметник м’якої групи.

А) другий;

Б) третій;

В) п’ятий;

Г) четвертий.

11. У якому рядку всі числівники -  збірні?

А) двісті, троє, шістдесят;

Б) четверо, сорок, дві восьмих;

В) п’ятеро, троє, десятеро;

Г) п'ятнадцять, сім других, сьомий.

12. У якому рядку всі  слова  -  числівники?

А) п’ять, семеро, сто сорок один;

Б) троє, вдвоє, потроїти;

В) одна третя, восьмисотий, двоповерховий;

Г) двадцятий, тридцять п’ять, по-перше.

  VІ. Підсумки уроку

Учитель. Отже, на цьому уроці ми  ознайомились і здобули нові знання на тему « Числівник» і закріпили їх за допомогою різноманітних вправ. Діти, скажіть мені, будь ласка:

- До яких частин мови належить числівник?

Учень: До самостійних.

Учитель: Що ж таке числівник?

Учень: Числівник – це самостійна частина мови, що позначає число, кількість предметів  та порядок їх при лічбі.

Учитель: Які ознаки властиві числівнику?

Учень: Числівники  змінюються за відмінками, деякі мають рід і число. Учитель: На які групи поділяються числівники за значенням і морфологічними ознаками?

Учень: Числівники за значенням поділяються на кількісні(цілі, дробові, збірні,неозначені) та порядкові, за будовою на прості, складні, складені.

Учитель: Яка синтаксична роль числівника у реченні?

Учень: У реченні виступає будь-яким членом речення.

 

VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці. Інструктаж до виконання домашнього завдання

Учитель оцінює роботу учнів на уроці, виставляє бали. Робить загальний висновок про роботу на сьогоднішньому уроці.

   Домашнє завдання.

1.  Вивчити теоретичний матеріал підручника §49.

 2. Відредагуйте подані словосполучення.

        Дві дівчата, три  кури, два селяни, чотири очі, стотридцять три телята,чотири коней.

3.    Записати цифри словами.

До 478 додати 16; від 5309 відняти 372;  від 65 відняти суму чисел 24 і 7; сума чисел дорівнює 256;  скільки разів 15 міститься в 949.

  4. Написати твір-мініатюру «Моя улюблена пора року», використовуючи числівники.

 

1

 

docx
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
1892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку