Урок з теми: "Профілактика інфекційних та неінфекційних захворювань людини"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для учнів 11 класу з теми: "Профілактика інфекційних та неінфекційних захворювань". Метою якого є розширити знання про інфекційні та неінфекційні захворювання людини; з’ясувати як відбувається профілактика цих захворювань; розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення шляхів передачі захворювань та методів їх профілактики та виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Перегляд файлу

Урок № 30

11 клас

Тема: «Профілактика інфекційних та неінфекційних захворювань»

Мета:

освітня: розширити знання інфекційні та неінфекційні захворювання людини; з’ясувати як відбувається профілактика цих захворювань; ƒ

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення шляхів передачі захворювань та методів їх профілактики;

виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни:  захворювання, профілактика захворювань, неінфекційні та інфекційні захворювання, шляхи передачі інфекції.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Біологічний диктант. (допишіть речення)

  1. Сукупність молекул, клітин, тканин й органів, які захищають організм від генетично чужорідних клітин або речовин, що надходять із середовища або утворюються в організмі це - ……. (імунна система)
  2. Цей рівень організації імунної системи має обмежений доступ до деяких органів - ……. (системний)
  3. На цьому рівні елементи імунної системи здатні до рециркуляції  -  …. (клітинний)
  4. До центральних органів імунної системи відносять ….. (кістковий мозок і тимус)
  5. На цьому рівні елементи імунної системи секретуються її клітинами і можуть функціонувати як самостійні агенти ….. (молекулярний)
  6. Цей вид імунітету має спадковий видовий характер і позбавлений імунологічної пам'яті  (неспецифічний або вроджений)
  7. Цей вид імунітету має неспадковий набутий індивідуальний характер і характеризується наявністю імунологічної пам'яті (специфічний або адаптивний)
  8. Молекули білків чи полісахаридів, здатні спричиняти імунну відповідь, що виявляється в утворенні антитіл називають ….. (антигенами)
  9. Білкові молекули, що утворюються в організмі у відповідь на дію антигенів і мають властивість вступати з ними у взаємодію називають …. (антитілами)
  10.  Сукупність засобів і методів, спрямованих на нормалізацію функцій імунної системи називають ….(імунокорекцією)
  11.  Сукупність методів лікування, що мають цільовий вплив на клітини, тканини та органи імунної системи називають…. (імунотерапією)

Поміркуйте!

У червні 2018 р. Всесвітня організація охорони здоров'я випустила нову версію Міжнародної класифікації хвороб (МКХ-11). МКХ є основою для визначення тенденцій і здійснення статистики в галузі охорони здоров'я. Містить близько 55 000 унікальних кодів хвороб і причин смертності (у МКХ-10 - 14 400). Чому існує так багато різних захворювань і чому їх кількість збільшується?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Причини захворювань людини

ХВОРОБА, ЗАХВОРЮВАННЯ (лат. morbus) - це порушення нормальної життєдіяльності організму, внаслідок чого знижуються його пристосувальні можливості.

Наука, що вивчає хвороби, називається нозологією.

Класифікація хвороб людини

  1. За причинами виникнення - спадкові (генні, хромосомні, хвороби зі спадковою схильністю), набуті (цукровий діабет, гастрит), інфекційні (вірусні, бактеріальні), паразитарні (дизентерія, малярія), неінфекційні (харчові отруєння, травми); 
  2. За анатомо-фізіологічними системами - хвороби органів травлення, дихання, кровообігу та ін.; 
  3. За ознаками статі та віку - жіночі, дитячі хвороби, хвороби старості та ін.; 
  4. За екологічним принципом - ендемічні, тропічні тощо.

(самостійна робота з матеріалом підручника)

Ознайомтеся із причинами захворювань людини і дайте відповідь на питання - Чому існує так багато різних захворювань і чому їх кількість збільшується?

Категорія

Приклади

Спосіб життя

Шкідливі звички. Неправильне харчування. Дистрес. Нестача сну.

Шкідливі умови праці. Гіподинамія. Зловживання ліками. Низький рівень культури

Навколишнє середовище

Ксенобіотики. Кліматичні зміни. Шумові впливи. Сонячна активність. Шкідливий вплив випромінювання. Хвороботворні організми

Спадковість

Спадкові зміни. Спадкова схильність до певних захворювань

Охорона здоров'я

Неефективність профілактичних заходів. Низька якість медичних послуг

  1. Основна мета й види профілактики захворювань
  • Первинна профілактика - це сукупність заходів, що запобігають виникненню захворювання, усуваючи його причини. ( найбільш ефективний, включає такі заходи: вакцинація, раціональний режим праці й відпочинку, раціональне харчування, фізична активність, оздоровлення довкілля, використання рослин для зміцнення імунітету та ін);
  • Вторинна профілактика - це сукупність заходів, що уможливлюють виявлення захворювання на ранніх стадіях розвитку, коли воно перебігає без симптомів, і своєчасне лікування може його зупинити. (профілактичні огляди та диспансеризація);
  • Третинна профілактика - це сукупність заходів, що запобігають погіршенню або ускладненням захворювання після того, як його було виявлено.( реабілітація хворої людини, повернення її в сім'ю й до суспільно-корисної діяльності.) 

(робота у групах)

  1. Профілактика неінфекційних захворювань

Неінфекційні захворювання - це хворобливі стани, що не передаються від людини до людини, мають тривалий перебіг і повільно прогресуючий характер.

Типи неінфекційних захворювань - серцево-судинні (інфаркт, інсульт, вроджені вади серця, ендокардит), рак, хронічні респіраторні захворювання (хронічна обструктивна хвороба легень, астма) та діабет. Чинниками ризику для даної групи захворювань є метаболічні (підвищений артеріальний тиск, високий вміст глюкози, високий вміст ліпідів, надмірна маса тіла) й поведінкові (тютюнокуріння, гіподинамія, нераціональне харчування, надмірне вживання алкоголю).

До заходів індивідуальної загальної профілактики неінфекційних захворювань належать відмова від шкідливих звичок, раціональне харчування, активний спосіб життя, заняття фізкультурою й спортом.

  1. Профілактика інфекційних захворювань

Інфекційні захворювання (від лат. infectio - зараження) - це захворювання, що його спричиняє й підтримує наявний в організмі хвороботворний чужорідний збудник.

Наука, що вивчає джерела зараження, механізм і шляхи передачі інфекції, а також способи профілактики інфекційних захворювань, називається епідеміологією (від грец. епі - над, демос - народ, логос - вчення).

За природою збудників розрізняють: вірусні (кір, грип, СНІД, вірусні гепатити А, В, С, D, Е), пріонні (фатальне сімейне безсоння, губчаста енцефалопатія), бактеріальні (холера, чума, дизентерія, стафілококова і стрептококова інфекції, сальмонельоз), грибкові (епідермофітія, аспергільоз, кандидоз, мукоромікоз) захворювання.

Профілактика інфекційних захворювань - це сукупність заходів, спрямованих на ізоляцію хворих, розрив механізму передачі хвороби та формування несприйнятливості до збудників захворювання.

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

  1. Самостійна робота. Особливо небезпечні інфекції

Серед особливо небезпечних інфекцій, що можуть масово поширюватись у вигляді епідемій і пандемій і характеризуються високою летальністю, чума, холера, натуральна віспа, жовта лихоманка, СНІД, грип, сибірська виразка, туберкульоз, ящур. Виберіть із цього переліку три інфекційні захворювання, схарактеризуйте їх і заповніть таблицю.

Назва

Збудник

Механізм і шлях передачі

Заходи профілактики

 

 

 

 

  1. Вправа «Ти – мені, я - тобі»

ІV. Інструктаж домашнього завдання

 Опрацювати §29, §30 підручника, пит. усно;

 

Картинки по запросу картинки до профілактики захворювань людини

 

   

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. КЛИМЕНКО ОКСАНА
    Дякую за розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Веселова Тетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
15414
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку