Урок № 30
11 клас
Мета:
освітня: розширити знання інфекційні та неінфекційні захворювання людини; з’ясувати як відбувається профілактика цих захворювань;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення шляхів передачі захворювань та методів їх профілактики;
виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: захворювання, профілактика захворювань, неінфекційні та інфекційні захворювання, шляхи передачі інфекції.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Біологічний диктант. (допишіть речення)
Поміркуйте!
У червні 2018 р. Всесвітня організація охорони здоров'я випустила нову версію Міжнародної класифікації хвороб (МКХ-11). МКХ є основою для визначення тенденцій і здійснення статистики в галузі охорони здоров'я. Містить близько 55 000 унікальних кодів хвороб і причин смертності (у МКХ-10 - 14 400). Чому існує так багато різних захворювань і чому їх кількість збільшується?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
ХВОРОБА, ЗАХВОРЮВАННЯ (лат. morbus) - це порушення нормальної життєдіяльності організму, внаслідок чого знижуються його пристосувальні можливості.
Наука, що вивчає хвороби, називається нозологією.
Класифікація хвороб людини
(самостійна робота з матеріалом підручника)
Ознайомтеся із причинами захворювань людини і дайте відповідь на питання - Чому існує так багато різних захворювань і чому їх кількість збільшується?
Категорія |
Приклади |
Спосіб життя |
Шкідливі звички. Неправильне харчування. Дистрес. Нестача сну. Шкідливі умови праці. Гіподинамія. Зловживання ліками. Низький рівень культури |
Навколишнє середовище |
Ксенобіотики. Кліматичні зміни. Шумові впливи. Сонячна активність. Шкідливий вплив випромінювання. Хвороботворні організми |
Спадковість |
Спадкові зміни. Спадкова схильність до певних захворювань |
Охорона здоров'я |
Неефективність профілактичних заходів. Низька якість медичних послуг |
(робота у групах)
Неінфекційні захворювання - це хворобливі стани, що не передаються від людини до людини, мають тривалий перебіг і повільно прогресуючий характер.
Типи неінфекційних захворювань - серцево-судинні (інфаркт, інсульт, вроджені вади серця, ендокардит), рак, хронічні респіраторні захворювання (хронічна обструктивна хвороба легень, астма) та діабет. Чинниками ризику для даної групи захворювань є метаболічні (підвищений артеріальний тиск, високий вміст глюкози, високий вміст ліпідів, надмірна маса тіла) й поведінкові (тютюнокуріння, гіподинамія, нераціональне харчування, надмірне вживання алкоголю).
До заходів індивідуальної загальної профілактики неінфекційних захворювань належать відмова від шкідливих звичок, раціональне харчування, активний спосіб життя, заняття фізкультурою й спортом.
Інфекційні захворювання (від лат. infectio - зараження) - це захворювання, що його спричиняє й підтримує наявний в організмі хвороботворний чужорідний збудник.
Наука, що вивчає джерела зараження, механізм і шляхи передачі інфекції, а також способи профілактики інфекційних захворювань, називається епідеміологією (від грец. епі - над, демос - народ, логос - вчення).
За природою збудників розрізняють: вірусні (кір, грип, СНІД, вірусні гепатити А, В, С, D, Е), пріонні (фатальне сімейне безсоння, губчаста енцефалопатія), бактеріальні (холера, чума, дизентерія, стафілококова і стрептококова інфекції, сальмонельоз), грибкові (епідермофітія, аспергільоз, кандидоз, мукоромікоз) захворювання.
Профілактика інфекційних захворювань - це сукупність заходів, спрямованих на ізоляцію хворих, розрив механізму передачі хвороби та формування несприйнятливості до збудників захворювання.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Серед особливо небезпечних інфекцій, що можуть масово поширюватись у вигляді епідемій і пандемій і характеризуються високою летальністю, чума, холера, натуральна віспа, жовта лихоманка, СНІД, грип, сибірська виразка, туберкульоз, ящур. Виберіть із цього переліку три інфекційні захворювання, схарактеризуйте їх і заповніть таблицю.
Назва |
Збудник |
Механізм і шлях передачі |
Заходи профілактики |
|
|
|
|
ІV. Інструктаж домашнього завдання
Опрацювати §29, §30 підручника, пит. усно;