Урок № 31
11 клас
Мета:
освітня: розширити знання про інвазійні захворювання та такі, що передаються статевим шляхом; з’ясувати як відбувається профілактика цих захворювань;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення шляхів передачі захворювань та методів їх профілактики;
виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: Інвазійні захворювання. Джерела інвазій. Профілактика інвазійних захворювань Захворювання, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ). Інтимна гігієна. Безпечна статева поведінка.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Бесіда за питаннями:
1. Що таке інфекційні захворювання?
2. Наведіть приклади інфекційних захворювань.
3. Що таке шляхи зараження?
4. Назвіть основні механізми зараження.
5. Що таке профілактика інфекційних захворювань людини?
6. Наведіть приклади профілактичних заходів щодо інфекційних захворювань.
7. Хто такі паразити? Які паразити можуть жити в організмі людини?
Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати.
Авіценна
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
ІНВАЗІЙНІ ЗАХВОРЮВАННЯ (від лат. invasio - вторгнення, напад) - це хвороби, збудниками яких є тваринні паразитичні організми. Інша назва - паразитарні захворювання.
Найпоширенішими групами інвазійних захворювань є протозойні (паразитами людини є понад 50 видів одноклітинних тварин) та гельмінтози (понад 270 видів паразитичних червів спричиняють захворювання в людини).
1. Збудниками є паразитичні тварини
2. Специфічність
3. Наявність складних життєвих циклів
4. Тривалий хронічний перебіг із компромісними відносинами
5. Формування нестерильного імунітету в хазяїв
6. Здатність передаватися від людини до людини або від тварин до людини
Імунітет проти інвазійних збудників формується з деякими труднощами та називається нестерильним імунітетом.
(самостійна робота з матеріалом підручника)
Найефективнішим заходом профілактики інвазій є елементарне дотримання правил особистої гігієни (миття рук перед вживанням їжі, після відвідування місць загального користування та спілкування з домашніми тваринами). Крім того, потрібно обов'язково обдавати кип'ятком овочі та фрукти, що їх вживають у сирому вигляді, піддавати необхідній термічній обробці рибу та м'ясо. Важливо турбуватись про повноцінне харчування, що в достатній кількості забезпечує організм усіма поживними речовинами, вітамінами А, С, D. Позитивне значення має і стимулювання імунітету, що знижує ймовірність зараження, перешкоджає міграції паразитів по організму, скорочує тривалість їхнього життя в організмі хазяїна.
Термін «захворювання, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ)» рекомендований ВООЗ у 1982 р. замість застарілого терміна «венеричні хвороби». Нині відомо близько 30 збудників ЗПСШ, серед яких віруси, бактерії, гриби й одноклітинні тварини.
1. Збудниками є віруси, бактерії, гриби, твариноподібні
2. Малосимптомний перебіг
3. Уражають переважно органи статевої й сечовидільної систем
4. Тривалий хронічний перебіг без лікування
5. Відсутність імунітету в хазяїв
6. Здатність передаватися від людини до людини.
5. Класифікація ЗПСШ
Першої групи належать типові захворювання, що передаються статевим шляхом, - сифіліс, гонорея, хламідіоз. Збудники цих захворювань передаються в разі незахищеного статевого контакту.
До другої групи відносять: захворювання з переважним ураженням статевих шляхів (генітальний герпес, хламідіоз, лямбліоз, трихомоніаз та ін.) та захворювання з переважним ураженням інших органів (СНІД, гепатит В, лямбліоз, короста, цитомегаловірусна інфекція та ін.).
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Практична робота 2
Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань
Мета: розвиток уміння застосовувати знання та розробляти обґрунтовані рекомендації щодо профілактики захворювань людини.
Хід роботи
1. Застосуйте знання про групи захворювань людини і заповніть таблицю. Зробіть висновок про причини захворювань людини.
Ознака |
Неінфекційні |
Інфекційні |
Інвазійні |
ЗПСШ |
Причини |
|
|
|
|
Чинники ризику |
|
|
|
|
Особливості |
|
|
|
|
Приклади |
|
|
|
|
2. У таблиці наведено обґрунтування рекомендацій для збереження, зміцнення та відновлення здоров'я. Опрацюйте їх і сформулюйте рекомендації щодо профілактики захворювань людини.
Основні рекомендації щодо профілактики захворювань людини
Рекомендація |
Обґрунтування рекомендації |
|
Треба розуміти, як побудований і як працює організм людини, що йому корисно, а що - шкідливо |
|
Відмежувавшись від природи і створивши тепличні умови, людина відгороджується від оздоровчого природного впливу |
|
Гармонія існування з людьми можлива лише на основі альтруїзму. Позитивне ставлення до людей - запорука соціального благополуччя |
|
Нервова система впливає на механізми самооновлення; організм людини здатний активізувати ці процеси, створюючи постійну мотивацію |
|
Сонце, повітря й вода впливають на захисні імунні реакції, посилюють антистресові процеси, розвивають механізми терморегуляції |
|
Дотримуйтесь правил раціонального харчування, що запобігає надмірному навантаженню на дію системи органів |
|
Помірні навантаження активізують кровообіг, обмін речовин, регуляторні системи, виділення продуктів обміну та ін. |
|
Синтетичні ліки є неприродними для організму і можуть чинити побічну шкідливу дію на клітини, органи й організм |
|
Віра позбавляє організм від внутрішніх конфліктів, хронічних емоційних стресів і підтримує психічне здоров'я |
ІV. Інструктаж домашнього завдання