Запропонований матеріал містить в собі перший (вхідний) урок при вивченні теми "Вектори на площині". Основна мета цього уроку сформувати первинні поняття з даної теми та закріпити новий матеріал розв`язуванням порівняно неважких задач.
Добровеличківський НВК «ЗШ І-ІІІ ступенів №2 – гімназія»
Конспект відкритого уроку
з геметрії у 9 класі на тему:
«Вектор. Модуль і напрям вектору. Колінеарні вектори.
Рівність векторів.»
Дата проведення уроку: 26.10.2017 р.
Підготувала: вчитель математики КОВАЛЕНКО Л.Л.
2017-2018 н.р.
Тема: Вектор. Модуль і напрям вектора. Колінеарні вектори. Рівність векторів
Мета уроку: формування понять вектора, модуля вектора, напряму вектора; рівності векторів та колінеарних векторів; формування вмінь застосовувати вивчені означення і властивості до розв'язування задач.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: підручник Істера О.С. «Геометрія», зошити, олівці, лінійки, ручки.
Вимоги до рівня підготовки учнів: описують вектор, модуль і напрям вектора, рівність векторів; відкладають вектор, який є рівним даному; застосовують вивчені означення і властивості до розв'язування задач.
Хід уроку:
I. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаного домашнього завдання та відповісти на запитання, які виникли в учнів під час його виконання.
II. Аналіз результатів тематичної контрольної роботи №2
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Доповідь учня:
Історична довідка про вектори.
«Термін «вектор» (від латинського vector -« несучий ») вперше з'явився в 1845 році в ірландського математика Вільяма Гамільтона (1805-1865) у працях з побудови числових систем. Поняття вектор виникає там, де доводиться мати справу з об'єктами, які характеризуються величиною і напрямком: наприклад, швидкість, сила, прискорення. Це поняття було охоче сприйняте багатьма математиками і фізиками. У сучасній математиці воно відіграє найважливішу роль. Вектори застосовуються в класичній механіці, квантовій фізиці, в математичній економіці та інших багатьох розділах природознавства і різних областях математики ».
Вектором називають напрямлений відрізок. На рис. 1 — зображено вектор, А — початок вектора, В — кінець вектора. Позначають вектор або двома великими буквами зі стрілкою (іноді з рискою) над ними, або однією маленькою буквою зі стрілкою (рискою).
В
А Рис. 1
У друкованому тексті букви, які позначають вектор, іноді виділяють напівжирним шрифтом, а стрілку (риску) зверху не ставлять.
Довжиною (модулем, абсолютною величиною) вектора називається довжина напрямленого відрізка (позначення: ).
Вектор, у якого початок збігається з кінцем, називається нульовим вектором. Позначення: . Довжина нульового вектора дорівнює 0.
Ненульові вектори називаються колінеарними, якщо вони лежать або на одній прямій, або на паралельних прямих; нульовий вектор вважається колінеарним будь-якому вектору.
Рис. 2
Для колінеарних векторів і використовують записи: .
Одиничним вектором (ортом) називається вектор с, довжина якого дорівнює 1.
Ненульові вектори називаються однаково напрямленими, якщо вони колінеарні та напрямлені в один бік. На рис.2 парами таких векторів є: і , і Записують ці пари так: Ненульові вектори називаються протилежно напрямленими, якщо вони колінеарні та напрямлені в протилежні боки. На рис. 2 прикладом таких векторів є такі пари: і , і Позначають їх так: .
Вектори називаються рівними, якщо вони мають однакову довжину та однаково напрямлені .
Рівність векторів записують так: = .
Вектори називаються протилежними, якщо вони мають однакову довжину та протилежно напрямлені . Вектор протилежний вектору :
Записати це можна ще й так: =-.
Теорема. Від будь-якої точки А можна відкласти вектор, що дорівнює даному вектору а , і притому тільки один.
Виконання вправ
IV. Закріплення й осмислення нового матеріалу
Розв'язування задач за готовими малюнками:
а) однаковий напрям;
б) протилежний напрям.
Рис. 3
2. Діагоналі квадрата ABCD перетинаються в точці О. Запишіть вектори з початком і кінцем у вершинах квадрата або в точці О, які:
а) мають напрям, однаковий з вектором ;
б) мають протилежний напрям з вектором ; O
в) дорівнюють вектору ;
г) протилежні вектору .
3. Точка В — середина відрізка АС, а С — середина відрізка BD. Чи рівні вектори:
а) і ? A B C D
б) і ?
4. У ромбі ABCD AC = 8 см, BD = 6 см. Знайдіть ,, ,
5. Скільки різних векторів задають усі можливі упорядковані пари точок, які є вершинами:
а) трикутника;
б) чотирикутника?
V. Домашнє завдання
VI. Підбиття підсумків уроку
Заповніть пропуски в тексті.
Вектором називається ... . Абсолютною величиною (або модулем) називається ... . Вектор, початок якого збігається з кінцем, називається ... . Рівні вектори мають ... напрям і рівні ... . Якщо вектори мають протилежні напрями і рівні модулі, то вони називаються ... . Вектори, що лежать на одній прямій або паралельних прямих називаються … .