Розробка конспекуту уроку з навчання грамоти (читання)
1 клас
м. Бахмут, 2019
Автор: Оніщенко Ірина Валентинівна, учитель початкових класів, методист міського методичного кабінету Управління освіти Бахмутської міської ради Донецької області, тренер НУШ.
Урок 38 (с. 76-77)
Тема. Велика буква В. Читання слів, речень і тексту з вивченими літерами. Уявлення про особові займенники він, вона, воно, вони (без уживання термінів).
Мета: ознайомити учнів з великою друкованою буквою В, навчити друкувати її; закріплювати вміння друкувати вивчені літери, писати слухові диктанти; формувати навичку читання, уміння замінювати іменники займенниками він, вона, воно, вони (без уживання термінів), добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння розповідати за малюнком і про події з власного життя, розгадувати кросворди; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну та громадянську; виховувати інтерес до навчальної діяльності.
Обладнання: плакат «Велосипед», аркуші з зображенням велосипеда для групової роботи, табличка для стіни слів, картки для словникової роботи, репродукція картини Є. Сегала «Велосипедист», синельні палички, аркуші білого паперу, контейнери з манною крупою, цеглинки Лего, картки для проведення рефлексії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма уроку: уявна мандрівка
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, мистецька.
Хід уроку
І. Вступна частина (учні разом із вчителем утворюють коло, промовляють вірш, супроводжуючи рухами)
Доброго ранку містам і містечкам,
(руки розводять у сторони, а потім зводять,опускаючи донизу)
Селам великим, малим хуторам!
(повторюють попередні рухи)
Доброго ранку бажаєм сердечно!
(руки кладуть на ліву сторону грудей)
Доброго ранку, люди, всім вам!
(руки розводять від грудей у сторони, посміхаючись один одному).
-
Вправа на знайомство.
-
Назвіть своє ім’я та розкажіть про те, яким транспортом ви любите мандрувати (Наприклад: «Мене звати Іринка. Я люблю мандрувати автомобілем»)
(Якщо у класі велика кількість учнів, можна виконати цю вправу в парах)
-
Вступна бесіда:
-
Любі діти! Я недаремно запропонувала вам під час нашого знайомства розповісти про той транспорт, яким ви любите подорожувати. Саме сьогодні хочу запросити вас вирушити у мандрівку, під час якої ми познайомимося з великою друкованою буквою В, навчимося її друкувати, виконаємо багато цікавих вправ. Чи готові ви?
-
У нашій подорожі буде сім зупинок. І зараз ми з вами на першій зупинці – «Зупинці для кмітливих». Інформація про транспорт, на якому будемо рухатися, міститься на плакаті. Здогадайтесь, що це за транспорт?
-
Хто має власний велосипед і вміє на ньому їздити?
-
Чи давно ви навчилися кататися на ньому?
-
Де і з ким ви любите їздити на велосипеді?
-
Складання асоціативного куща до слова «велосипед». Робота в групах.
Алгоритм роботи:
-
Об’єднання учнів у групи.
-
Повторення правил роботи в групі.
-
Виконання завдання.
-
Презентація робіт.
(учасники кожної групи отримують аркуш паперу із зображенням велосипеду, пишуть або малюють асоціації з цим словом. Наприклад: спорт, рух, здоров’я, задоволення, навантаження, навички, спільний відпочинок або сімейний відпочинок тощо )
-
Розміщення слова «велосипед» на стіні слів:
-
Сьогодні ми будемо мандрувати на велосипеді сторінками Букваря, візьмемо у подорож букву в. Як ви гадаєте чому?
-
Де ми чуємо звук [в] у слові «велосипед»?
-
Словникова робота. Робота в парах за карткою.
-
Вивчення уривка вірша «Велосипед»:
-
Щоб нам продовжити мандрівку, необхідно вивчити слова вірша:
Маю я велосипед!
Поспішаю уперед –
Натискаю на педалі:
Нумо, швидше! Нумо, далі!
-
Готові рухатися далі? Уперед! (діти імітують рух на велосипеді)
ІІ. Основна частина
Зупинка друга – «Мистецька». Робота за картиною. Прийом «Входження в картину».
-
Подивіться на репродукцію картини.
-
Що відбувається на ній?
-
Який настрій має дитина? Чому ви так вважаєте?
-
Де і коли відбуваються події?
-
На вашу думку, це сучасна картина? Чому?
-
Чи є сучасним велосипед, на якому їде хлопчик? Чому?
-
Щоб зробили би ви, опинившись на цій картині?
-
Який заголовок можна дібрати до цієї картини?
-
Перед вами була репродукція картини художника Євгена Сегала «Велосипедист». Сподіваюсь гарний настрій від маленького велосипедиста перейде і до вас та збережеться протягом всього уроку.
-
Рухаємося далі! (діти імітують рух на велосипеді)
Зупинка третя – «Друзі Букваря»
-
Робота за сторінкою Букваря (с.76).
-
Бесіда за малюнком:
-
Кого ви бачите на малюнку?
-
На чому катаються діти? Вони такі ж велосипедисти, як і ви!
-
Пропоную вам дібрати імена нашим маленьким друзям. Але умова – імена повинні починатися на букву «ве».
-
Пригадайте, з якої букви пишуться імена? (з великої)
-
У яких випадках на письмі ми використовуємо велику букву?
-
А в кого з вас імена та прізвища починаються на букву «ве»?
-
Запросіть дітей до участі в нашій мандрівці.
-
Робота в групах. Обговорення та складання правил велосипедиста.
-
Скажіть, а яких правил необхідно дотримуватися велосипедистам? (Протягом 1 хвилини учні в групах обговорюють правила велосипедиста, потім по черзі презентують їх.
Орієнтовні відповіді дітей: намагатися їздити в шоломі; кататися у спеціально відведеному місці; пам’ятати, що рухатися велосипедом проїжджою частиною можна з 14 років; необхідно перевіряти справність велосипеда тощо).
-
Порівняння великої друкованої букви В із малою. Побудова букв із синельних паличок (пухнасті палички).
-
Подивіться і скажіть, чим схожі велика друкована буква В та мала?
-
А чим вони різняться?
-
Змоделюйте з синельних паличок велосипед (діти з декількох паличок моделюють велосипед).
-
Гра «На що схожа буква В». Робота в парах (на аркуші паперу діти малюють предмети, які схожі на букву В)
Зупинка четверта – «Тренування для велосипедистів» (руханка)
-
Навіть гарно треновані велосипедисти зупиняться, відпочивають та роблять зарядку. Готові?
Руки в сторону та вгору –
На носочки піднялись.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивись
Руки в сторони розводим
Опускаєм плавно вниз
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо
Раз присіли — руки прямо,
Встали. Знову все так само
Вправу дружко почали
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо
Все виконуємо гарно
Вліво, вправо повернулись
Ось розминці вже й кінець
Хто ж старався — молодець!
-
Молодці! Тепер можна мандрувати далі!
Зупинка п’ята - «Пиши - читай»
-
Друкування літери В та слів з нею:
-
письмо букви В у повітрі за зразком вчителя;
-
письмо букви В пальчиком у контейнері з манною крупою;
-
письмо в зошиті за клітинками;
-
письмо слів із буквою В за зразком.
-
Чому подані слова надруковано з великої букви?
-
Робота за Букварем (с.76):
-
На вас чекає Читалочка. Читаємо склади.
-
Вправа «Читання, спускаючись з гірки» (ланцюжком, індивідуально, хором, прискорюючи темп).
-
Читалочка пропонує вам прочитати імена дітей. Прочитайте слова самостійно.
-
Вибіркове читання:
-
Увага завдання! Прочитайте жіночі імена.
-
Прочитайте чоловічі імена.
-
Прочитайте імена, що складаються з 4-х букв.
-
Прочитайте найдовше ім’я.
-
Прочитайте імена, які починаються на букву В.
-
Слуховий диктант. Завдання: за допомогою цеглинок Лего учні сигналізують, яку букву писати - велику чи малу (велика буква – цеглинка жовтого кольору, мала буква – цеглинка зеленого кольору).
Орієнтовні слова для диктанту: Віталій, витирати, відомий, Катруся, мандрувати, Валентина, верба, одиниця, Настуня, Світланка, крокодил, Володя, лагідний, вечір.
-
Ознайомлення з займенниками (без уживання термінів) (с.77).
-
Дуже часто для того, щоб наше мовлення було красивим, щоб слова не повторювалися, одні слова замінюються іншими. Так назви предметів, тварин і людей можна замінити словами він, вона, воно, вони. Наприклад: учень – він, учениця – вона, сонце – воно, квіти – вони.
-
Спробуємо дібрати до кожного малюнка слово (під керівництвом учителя діти замінюють зображені малюнки відповідними займенниками).
-
Побудова звукової схеми до слова ведмідь за допомогою цеглинок Лего (твердий приголосний – синя цеглинка, м’який приголосний – зелена цеглинка, голосний – жовта цеглинка). Робота в парах.
-
Пальчикова гімнастика:
Вовк ведмедя розбудив:
— Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлоги —
Вовк тікає в ліс від нього.
(Середній і безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті)
-
Читання тексту (с. 77).
-
Діти, зверніть увагу на слово в першому рядочку, в якому рамочкою обведено букву. Це буква «пе», ми будемо її вивчати пізніше.
-
Хто знає цю букву і зможе прочитати це слово? (купили)
-
Читаємо текст ланцюжком.
-
Бесіда за змістом тексту:
-
Що купили мама і Клава?
-
Якими були сливи? А кавуни?
-
Що мила мама? А що мила Клава?
-
Хто ласував сливами та кавуном?
-
Який заголовок ви би дібрали до цього тексту?
-
Прочитайте слова, в яких є буква «ве».
Зупинка шоста – «Малий розумник»
-
Розгадування кросворду (с.77) (діти розгадують кросворд – записують у клітинки назви малюнків, позначені відповідною цифрою).
1) Грізний погляд, буйна грива,
дужий, спритний, гордівливий.
Заричить — усяк змовкає,
бо він цар, це кожен знає. (Лев)
2) Ой цвіте на Україні красне літо,
Ой збирають чорноброві в гаю квіти,
В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,
Щоб до танцю вбратись в оберіг –…(Вінок).
3) Не гіркий і не солоний,
А солодкий і червоний.
Як же зветься цей товстун?
Здогадалися? … (Кавун)
4) Світло в дім несе воно,
Називається... (вікно).
-
Яке слово утворилося по вертикалі у виділених клітинках? (слово вовк)
-
Розгляньте малюнки. Чи є на ньому зображення вовка? Що ви знаєте про нього? (розповіді дітей)
-
Скільки букв «ве» у слові «вовк»? Покажіть їх кількість за допомогою цеглинок Лего:
ІІІ. Заключна частина
Зупинка сьома – «Повернення додому»
-
Вправа «Мікрофон»:
-
Ми повернулися додому!
-
Пригадайте, яку букву вивчали на уроці?
-
Для чого потрібно вміти друкувати велику букву? (щоб записувати імена, прізвища, клички тварин, назви країн, перше слово в реченні).
-
Назвіть слова, які пишуться з великої букви В.
-
Письмо до себе. Завдання: напишіть (намалюйте), що сподобалося вам під час сьогоднішньої мандрівки.
-
Рефлексія
-
Подивіться на малюнок. Що везе хлопчик-велосипедист? (повітряну кульку)
-
Розфарбуйте кульку зеленим кольором, якщо у вас сьогодні все вийшло.
-
Розфарбуйте її жовтим кольором, якщо виникли питання.
-
Розфарбуйте червоним кольором, якщо вам важко, незрозуміло.
-
Дякую за роботу.
Завдання для кмітливих (для використання під час перерви)
-
Придумай ім’я для хлопчика на букву «В».
-
Проведи його лабіринтом до велосипеда.
Список використаних джерел:
1. Клуб поезії. Велосипед. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=358966 - Назва з екрана. – (Дата звернення 30.09.2018).
2. Українські загадки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zagadki.in.ua/griznij-poglyad-bujna-griva/ - Назва з екрана. – (Дата звернення 30.09.2018).
3. Пальчикова гімнастика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dorobok.edu.vn.ua/article/view/320 - Назва з екрана. – (Дата звернення 30.09.2018).